Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elysium Fields
#2767285
Een vraagje over mijn jongste hond een Kangal reu van 16 maanden, ik kan iedere week voor deze hond bij de islamitische slagers zakken vlees, bot enz ophalen wat overblijft. Vleesafval dus om het maar even zo te noemen. Er zit vaak ook veel stukken vlees met bot bij. Ze eten hier apart en hij eet buiten in de kennel en nu haalde ik hem laatst na het eten naar binnen en viel me op dat alles weg was ook het bot, en na even teste kluift dus niet alleen het vlees eraf hij versnipperd dus ook het bot  :o en ook dit gaat er met smaak in maar kan dit erg veel kwaad? Mijn andere honden zijn alles eters ze krijgen hier brok, kvv en barf. De Kangal is een enorme meut met eten en eet nu vnl smuldier en wat barf zoals nekken, kipkarkassen. Ik merk dat hij het vlees met veel meer smaak eet alleen ja dat bot he  :-\ hij heeft er overigens helemaal geen last van gehad in de vorm van diarree of moeilijk poepen e.d.
Door Lizzy
#2767299
Het hangt of staat met van welk onderdeel dit bot was/is. En van welk dier. Rund is een no-no. Kalf gaat soms nog net, maar dan alleen de niet-dragende delen. Lam en geit gaat ook, maar ook dan alleen de niet-dragende delen.

En de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het jammer vind dat je eerst een zak met vlees + bot aan je Kangal geeft (buiten in een kennel dus kennelijk ook zonder toezicht) en je dan pas achteraf afvraagt of het kwaad kan. Het is mooi dat je deze keer de luxe hebt om je dit achteraf af te vragen. Zoiets lukt dus niet als ie dood in z'n kennel ligt. En ja, zo gevaarlijk kan verkeerd vleesbot zijn.

Dus neem mijn advies ter harte: maak goed je huiswerk voordat je een zak vleesafval aan je honden geeft, te beginnen met deze: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html
Door Elysium Fields
#2767394
Het is alleen lam en geit wat ze erin doen heb ik speciaal om gevraagd en niet dragende delen zover ben ik ook al maar het gaat mij erom dat hij dus het bot ook eet ondanks dat het niet draged is en dat deed hij eerder niet, geitenribben eet hij als hij de kans krijgt ook gewoon helemaal op. De Kangals van Turken hier krijgen dus wel gewoon echt alles wat overblijft uit hun slagerijen te eten maar die laten de botten liggen en hij eet geen hele zak maar 1 stuk
Laatst gewijzigd door Elysium Fields op zo 22 sep 2013, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ulrike
#2767399
In feite kunnen de botten die hij krijgt dus wel, maar ik zou je kangal eerst leren om het bot goed te verteren en niet gelijk van vleesbot van kip overstappen naar bot van geit en lam. Je gaat dan zo ongeveer van het ene extreme naar het andere. Zonder toezicht is het idd sowieso niet handig om vleesbot te geven, zoals je in een ander nieuw topic kan lezen. Helaas kan het eten toch klem komen te zitten en dan is snel ingrijpen noodzakelijk.

Zelf zou ik de vleesbotten even niet meer geven en mogelijk over een poos weer introduceren als je hond eerst wat ander bot heeft gehad zoals eend, parelhoen, konijn e.d. En nu je weet dat de botten opgegeten worden, zou ik ook goed letten op de verhoudingen van bot, vlees en orgaan  ;).
Door Martine-Tom
#2767521
Elysium Fields schreef: Het is alleen lam en geit wat ze erin doen heb ik speciaal om gevraagd en niet dragende delen zover ben ik ook al maar het gaat mij erom dat hij dus het bot ook eet ondanks dat het niet draged is en dat deed hij eerder niet, geitenribben eet hij als hij de kans krijgt ook gewoon helemaal op. De Kangals van Turken hier krijgen dus wel gewoon echt alles wat overblijft uit hun slagerijen te eten maar die laten de botten liggen en hij eet geen hele zak maar 1 stuk
Als je barft is het wel de bedoeling dat ie ook (geschikte!!) botten opeet ja.
Misschien is het een idee om eens op te schrijven wat hij allemaal precies eet zodat we mee kunnen kijken en denken met het menu  :)
Door Anne in Zweden
#2767580
Elysium Fields schreef: Een vraagje over mijn jongste hond een Kangal reu van 16 maanden, ik kan iedere week voor deze hond bij de islamitische slagers zakken vlees, bot enz ophalen wat overblijft. Vleesafval dus om het maar even zo te noemen. Er zit vaak ook veel stukken vlees met bot bij. Ze eten hier apart en hij eet buiten in de kennel en nu haalde ik hem laatst na het eten naar binnen en viel me op dat alles weg was ook het bot, en na even teste kluift dus niet alleen het vlees eraf hij versnipperd dus ook het bot  :o en ook dit gaat er met smaak in maar kan dit erg veel kwaad? Mijn andere honden zijn alles eters ze krijgen hier brok, kvv en barf. De Kangal is een enorme meut met eten en eet nu vnl smuldier en wat barf zoals nekken, kipkarkassen. Ik merk dat hij het vlees met veel meer smaak eet alleen ja dat bot he  :-\ hij heeft er overigens helemaal geen last van gehad in de vorm van diarree of moeilijk poepen e.d.
Ik weet niet zeker of je hiermee bedoelt dat je andere honden een mengeling van die voedersoorten krijgen, maar hou er rekening mee dat je brok en barf beter niet met elkaar kunt combineren, vanwege de vertering van het bot.
Door BAC
#2769285
Wat bedoel je met een mengeling van Brok, barf en KVV? Barf is voor zover ik weet geen mengeling, maar een serieuze manier van een menu samenstellen. En niet een stuk slachtafval in een kennel 'donderen'....
Door mona
#2769909
als ik dit lees ben ik ook bang voor geen goed menu.
barf heeft as hoeksteen dat je moet weten waar je mee bezig bent omdat het anders op te veel vlakken fout kan gaan.
dan hoor je weer " zie je wel dat barfen niet goed is " terwijl het niets met barfen te maken heeft als je brok , kvv en gewoon wat slachtafval aan je honden voert.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door