Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Neally
#2743447
Hier bij AH in de buurt is het zelfs boven de euro. Daar slaan ze een slaatje uit het feit dat steeds meer mensen hun
dier vers willen geven.
Er is een klein stukje koelkast bij het mensenvlees ingericht en daar betaal je tussen de 6 en 9 euro per kilo....... :-X
Bij de Digros/Bas is het een stuk goedkoper, het is even zoeken. Daar verkopen ze ook in de vriezer brokken hart en lever.
Lam en rund. Voor een veel redelijkere prijs.
Door berta13
#2743475
Ik ben helaas bezig  met schuldsanering dus ik moet eerst afwachten wat ik wekelijks aan geld krijg. Ik denk dat ik begin met smuldier en kijk hoe het verder gaat lopen.  :'(
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2743479
Niks mis mee toch, je kunt altijd kijken hoe je hond het daar op doet. Het is sowieso beter dan brok  :)
Mocht je er aan kunnen komen, kun je altijd nog eens een barfhapje er naast proberen zoals een kippenvleugel
Door berta13
#2743483
Ee collega van mij geeft zijn honden barfv en via hem ben ik er ook mee in contact gekomen. Ik mag van hem een proefpakketje uit proberen, maar ik denk dat ik vanddag al ga uitzoeken waar ik het kan halen, smuldier dan.
Ik baal er van dat ik niet genoeg geld heb om mijn hond te kunnen helpen, maar dan eet ik zelf maar een boterham minder. Is ook goed voor de lijn.  ;)
Door Martine-Tom
#2743528
Waar woon je ergens en wat ben je nu per dag kwijt aan de brokken?
Met een beetje creatief inkopen kunnen de kosten nog wel eens heel erg mee gaan vallen  ;)
Ik zit niet in de schuldsanering, ik kan het nog nét zelf oplossen maar mijn budget is niet groter dan in de sanering, ik voer 2 katten en een hondje samen een pond gemalen barf (op dit moment even kvv) per dag tegen een 30 euro per maand...en met een hond is je aandeel pens groter wat het ook weer wat goedkoper maakt.

Dus als je echt op vers wil...is echt wel een mouw aan te passen  :)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2743547
Thea schreef: Zal straks ff kijken. de pens en zelfs de pens compleet en vlees kosten om precies te zijn 0,57.
Mijn dochter verbaasde zich daar hier ook al over want zei betaal voor pens compleet 0,90 :-\
Hart is wat duurder die kost 1,19
Heb ff gekeken het vlees compleet is 0,69 en enkel pens 0,54 ;)
Door eelke
#2743585
berta13 schreef: Sandy weegt 25 kg en ik ben begonnen met het bereken van het opstarten van barf met kippennekken/ eendennekken, maagjes hart en lever van kippen en eenden en dan pens. Ik heb uitgerekend voor 3 weken 500gr te geven en dan kwam ik op €23 en met de brokken doe ik 5weken voor €28. Ik gaf eerst Kenner van de Boerenbond maar dat beviel me ook niet, ik dacht laat ik eens een merk pakken maar als dat ook niet goed is weet ik het ook niet. Smuldier ken ik niet en weet ook niet hoe duur dat is. Als dat te doen is kan ik daar in ieder geval mee beginnen enlater over gaan op barf misschien.
Ik had even zit om low-budget te rekenen.

Eenden nekken 2,-(via vse lijntjes goedkoper te krijgen)
kipkarkas 0,50
gemiddeld; 1,25

Runder hart 2,-
Lamslever 2,
Lamspens 1,-
konijnenniertjes 2,95
gemiddeld; 1,65 (als je 50% pens voert)

kopvlees 2,-
geitensnippers 2,50
kalkoenvlees 2,75
gemiddeld; 2,40

Per dag a 500 gram;
50% = 250 gr vleesbot = 32 cent
30% = 150 gram spiervlees =  36 cent
15% = 75 gram orgaan = 0,13 cent

+ 5% groente = 25 gram (wat je van jezelf over houdt bv)

Maakt voor totaal die dag 0.91 cent zonder de groente. Ongeveer net zo duur als smuldier, maar al wel 7 diersoorten in het menu verwerkt. Vis zit ook nog niet in het menu, maar je kunt vaak gratis bij de visboer afval halen.
Alleen het kopvlees vind ik kwalitatief slecht, maar is goedkoop en ik vermoed dat ze bij smuldier ook vast wel iets dergelijks er doorheen draaien.
Eendkarkas is ook nog goedkoper dan de nekken, ongeveer 1.20 - 1.30

Alles wat niet vet gedrukt is komt bij Slagerij West vandaan. Dat zit in rotterdam, maar als je met een groep samen besteld komen ze gratis bezorgen.
Door berta13
#2743610
ik zal het toch langzaam moeten opbouwen want ze eet nu alleen brokken. Voor zover ik begrepen heb kan ik niet meteen karkassen gaan geven. En de aantallen bij degomeat gaan per kilo, dus ik zal toch grote aantallen moeten inkopen. Dit kan overigens via mijn collega ivm bezorgkosten. Ik probeer geen excuses te verzinnen maar ik moet het eerst op mijn gemak uitzoeken wat ik in welke hoeveelheden nodig hebt, dus ik begin makkelijk eerst met smuldier om een begin te maken.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2743623
Je heb ook helemaal gelijk. ;)
Idd moet je hond eerst wel wat rauw vlees gewent zijn, Maar met beginnersbotten zoals kipnek, kipkarkas,konijn of eend dat gaat echt wel goed
Maar mss kan je van je collega bv de orgaan per pond overnemen.
Ik doe dat ook wel eens met iemand hoor.
Net als bv spiervlees wat per 5 of 10 kg goedkoper is, dan word er gedeeld.
Maar vraag gewoon eens bij de visboer of hij zalmlijfen voor je heeft of ander visafval. :biggrin2:
Sommige poeliers kan je kippen nekken voor 1 a 1,25 kopen.
Wij willen alleen maar zeggen dat je hond waarschijnlijk heel snel zich beter zal voelen met wat dan ook rauw inplaats van brokken.
Islamitische slagers zijn ook niet duur met kipproducten .
En lieten jou nu zien dat Barf niet duur hoeft te zijn :)
Door eelke
#2743629
berta13 schreef: ik zal het toch langzaam moeten opbouwen want ze eet nu alleen brokken. Voor zover ik begrepen heb kan ik niet meteen karkassen gaan geven. En de aantallen bij degomeat gaan per kilo, dus ik zal toch grote aantallen moeten inkopen. Dit kan overigens via mijn collega ivm bezorgkosten. Ik probeer geen excuses te verzinnen maar ik moet het eerst op mijn gemak uitzoeken wat ik in welke hoeveelheden nodig hebt, dus ik begin makkelijk eerst met smuldier om een begin te maken.
Smuldier is een heel goed begin!
Ik geef je alleen even wat tips mee voor de toekomst, want ik snap heel goed dat je krap zit en daar rekening mee moet houden. Maar met een beetje creatief barfen hoef je dus helemaal niet duurder uit te zijn, als je je vis gratis zou kunnen halen, kan het je per week net zo veel kosten als de brok die je nu voert. Je zou straks eerst ook nog de ene dag smuldier, en de andere dag barf kunnen voeren bv.

Inlezen is altijd erg verstandig inderdaad. Veel succes en plezier hier!
Door berta13
#2743637
Ik bedoel het helemaal niet verkeerd en ik ben heel erg blij met jullie hulp. Ik ga beginnen met smuldier en dan langzaam overstappen op barf en eens bij ons de slager opzoeken. Een visboer hebben we hier niet in de buurt. Dat kennen ze hier in limburg niet veel.  En tegen die tijd eens een goed gesprek voeren met mijn collega in hoeveree hij mij zou willen helpen. Het gaat zeker goed komen.  ;D
Door Martine-Tom
#2743640
berta13 schreef: ik zal het toch langzaam moeten opbouwen want ze eet nu alleen brokken. Voor zover ik begrepen heb kan ik niet meteen karkassen gaan geven. En de aantallen bij degomeat gaan per kilo, dus ik zal toch grote aantallen moeten inkopen. Dit kan overigens via mijn collega ivm bezorgkosten. Ik probeer geen excuses te verzinnen maar ik moet het eerst op mijn gemak uitzoeken wat ik in welke hoeveelheden nodig hebt, dus ik begin makkelijk eerst met smuldier om een begin te maken.
Dat snappen we hoor, we denken alleen maar mee en willen je laten zien dat de kosten best eens mee kunnen vallen  :)
Door suzanne 1
#2743849
En kijk eens of er in de buurt een slachthuis zit....daar kun soms gratis runderpens, rundorgaan en kopvlees krijgen (al zijn er steeds meer slachterijen die daar ook geld voor vragen) maar proberen kan geen kwaad. Dan heb je al een gedeelte gratis. Bij de visboer kun je vaak gratis zalmkoppen/lijven krijgen dus dat is ook weer mooi meegenomen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door