Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#2740443
spikkel schreef: Anne uit Duitsland, ik woon in Drenthe tussen Roden en Assen.
Perfect! Ik ben in november in ieder geval in Assen/Vries/Tynaarlo, en rij verder via Groningen, dus als je ganzenvlees wilt bestellen tegen die tijd, kunnen we vast wel iets regelen!
Door Anne in Zweden
#2740826
spikkel schreef: Hee Anne, zou geweldig zijn, moet ik dan bij jagende Jurjen ganzenvlees bestellen voor November.
Ja, maar dat hoeft nu nog niet hoor. Hij heeft voldoende voorraad. Ik meld me ergens in oktober wel bij je, dan regelen we het dan!
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2741165
Wat ben ik kwijt, dat ligt een beetje aan hoe ik het menu samenstel.
Moest vandaag even een noodweekmenu in elkaar draaien manlief was vergeten te vertelen dat hij aan de laatste weekvoorrad begonnen was.

Ik heb kipkarkas, lamskarkas, runderstrot, lams orgaanpaketje, eendennek, pens, konijnkop, paard in mijn week menu zitten.
gewicht ongeveer 12,5 kg kosten 22,50 dus per kg 1,80.

Normaal tussen de 1,60 en 1,90 afhankelijk van lijntjes en wat er in de aanbieding is, maar het gemiddelde ligt wel rond de 1,80. Normaal voer ik ongeveer 13,5-14 kg in de week.
Als ik kvv zou kopen geen idee wat ik dan kwijt ben.
Door Ruisje
#2741763
Ook ik zit met zelf malen voor de katten tussen de 2 en €2,50 per kilo. En dan gebruik ik biologische kippenkarkas, eendennek, konijnenkop, wild konijnenspiervlees, guanacovlees en kalkoenfilet, konijnenlever- en nier, en eendenhart.
Daarbij krijgen onze katten maximaal 15% bot (30% vleesbot) en met 15% orgaan erbij, gaat er meer (duurder) spiervlees in dan voor de meeste honden.
Onze honden krijgen (nog) kvv en 2 à 3 dagen barf, maar als ik zelf voor ze ga malen, ben ik wat goedkoper uit dan voor katten.

Ik bestel nu nog alleen bij degomeat, maar wil als ik een grote vrieskist erbij heb wil ik ook meedoen aan lijntjes.
Ik denk ook dat het duurder is geworden tegenover een paar jaar geleden. Maar steeds meer mensen gaan (gelukkig) rauw voeren en daar maken de leveranciers natuurlijk gebruik van! Voorheen afval wat geld kostte, brengt nu geld in de la! :biggrin2:
Door Anne in Zweden
#2741878
salem schreef: Anne in Duitsland, tegen die tijd wil ik ook wel wat meebestellen, woon in Roden  :biggrin2:
Geen probleem! Ik kom met een camper, dus daar past wel wat in! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2742010
Kaela schreef: Lijntjes zijn leuk, maar komen zelden hier dicht in de buurt. Ik ga volgende week naar Steenwijk voor 15 kilo gans. Kost me 16,80 aan benzine, das dure gans! Meer kilo's kan ik niet kwijt, dan eet Oscar voorlopig alleen gans. Nog een extra vriezer begin ik niet aan. Die moet ook gekocht worden, vreet stroom en neemt plaats in en dan liggen zulke dingen een heel jaar in de vriezer wat me ook niet heel fijn lijkt voor de voedingswaarde.
En dat is dus voor mij het probleem met lijntjes. Het is vaak te ver weg om rendabel te zijn en je moet per 5 of 10 kilo dingen bestellen, wat ik gewoon niet opgeslagen krijg. Dus is het voor mij uiteindelijk goedkoper om bij een leverancier een gevarieerd menu te bestellen.

Over kipbot: ik kies er heel bewust voor om niet naar zulke goedkope kip op zoek te gaan. Dat is wel goedkoop, maar daar schuilt mij teveel dierenleed achter. Dan voer ik liever iets duurdere (wat bij Degomeat heel erg mee valt!) biologische kip.
Dat snap ik. Maar als er sprake is van kvv van 3 euro/kg kan ik mij niet voorstellen dat daar veel anders dan kipbot in zit... Aangezien TS dit soort kvv wil vergelijken met zelf samenstellen ga ik ook iets lager denken in kwaliteit dan dat ik zelf  ook voer.  Gewoon om nog steeds appelen met appelen te vergelijken en geen appelen met mango's.  ;)  Want dan is het wel logisch dat de mango's duurder zijn.

Ikzelf heb momenteel ook geen gewone kip in de vriezer.  Ik koop het wel eens, maar momenteel heb ik enkel bio. Verder ook veel wild. 
Als je nu om gans rijdt, is er dan niemand in je buurt die mee wil bestellen zodat je niet voor maar zo'n kleine hoeveelheid moet rijden?
Persoonlijk doe ik met 5kg ganzenspier een heel jaar (of toch minstens een half) dus kan ik ook niet zeggen dat ik zoveel verbruik he, en toch geraak ik er wel aan zonder fortuinen uit te geven.  Je vervoer bundelen.
Dat wil zeggen dat als ik er zelf om rijdt, ik ook andere mensen de kans geef om mee te bestellen zodat de vervoerskosten niet hoog oplopen.  Als ik altijd zelf om mijn vlees zou rijden, enkel voor mezelf kwam ik nog duurder uit dan als ik het gewoon in de supermark zou kopen.  Ik ben niet gek hoor!

Ik moet trouwens ook bij zachte botsoorten blijven, ik moet het ofwel malen, ofwel moeten ze het kunnen knagen.  Als ik niet zo in zou zitten met verschillende diersoorten, veel wild, weinig bio-industrie enz... zou ik gemakkelijk onder de 2 euro/kg kunnen blijven. En zelfs voor katten!  Want kattenmenu's zijn behoorlijk duurder dan hondenmenu's (geen pens, minder bot maar meer spier enz...), dat scheelt al snel een euro. 
Ik zit nu ergens aan 2,25euro/kg, hoogstens 2,50 (en dat is met vervoerskost bij), maar ze krijgen wel meer dan 10 verschillende diersoorten (omdat ik dat nu eenmaal leuk vind), ongeveer de helft wild en hier en daar nog wat biologisch.  Moest ik honden hebben zou ik daarvoor dus maar aan max 2 euro/kg zitten, waarschijnlijk zelfs lager.
En dat is niet te vergelijken met een kvv van 3 euro/kg, dan zit je eerder aan een kvv van min 5, zelfs 6 euro/kg.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2742598
pearlsofpassion schreef: Dat snap ik. Maar als er sprake is van kvv van 3 euro/kg kan ik mij niet voorstellen dat daar veel anders dan kipbot in zit... Aangezien TS dit soort kvv wil vergelijken met zelf samenstellen ga ik ook iets lager denken in kwaliteit dan dat ik zelf  ook voer.  Gewoon om nog steeds appelen met appelen te vergelijken en geen appelen met mango's.  ;)  Want dan is het wel logisch dat de mango's duurder zijn.

Ikzelf heb momenteel ook geen gewone kip in de vriezer.  Ik koop het wel eens, maar momenteel heb ik enkel bio. Verder ook veel wild. 
Als je nu om gans rijdt, is er dan niemand in je buurt die mee wil bestellen zodat je niet voor maar zo'n kleine hoeveelheid moet rijden?
Persoonlijk doe ik met 5kg ganzenspier een heel jaar (of toch minstens een half) dus kan ik ook niet zeggen dat ik zoveel verbruik he, en toch geraak ik er wel aan zonder fortuinen uit te geven.  Je vervoer bundelen.
Dat wil zeggen dat als ik er zelf om rijdt, ik ook andere mensen de kans geef om mee te bestellen zodat de vervoerskosten niet hoog oplopen.  Als ik altijd zelf om mijn vlees zou rijden, enkel voor mezelf kwam ik nog duurder uit dan als ik het gewoon in de supermark zou kopen.  Ik ben niet gek hoor!
Eerste vetgedrukte stuk: oke, snap ik en dat zijn ook keuzes, zo simpel is het

Tweede vetgedrukte stuk: nee, dit keer heeft er maar 1 iemand meebesteld, dus ik ga voor 20 kilo naar Steenwijk. Dat doe ik dan ook alleen maar omdat ik het een prettig idee vind om gemalen gans van een goede bron te krijgen, ik voer geen ganskarkas, dus dan is dit iets bijzonders. En ganzenvlees kun je ook zelden of nooit krijgen. Dus heb ik voor mijn doen veel besteld en rij er maar voor. Maar dat doe ik dus niet te vaak.
Er zijn soms lijntjes waarbij er wel meer mensen willen en dan bestel ik ook mee, maar echt vaak gebeurd dat niet.
Door star
#2749404
Hier betaal ik gemiddeld nog geen 2,00 per kilo.
En dan de helft Darf en verder bio of wilt BARF.
Door Kim en Casper
#2754480
Casper eet voor ongeveer een euro per dag aan barf. Hierin zit bijvoorbeeld ook smuldier vlees en de lams en geitenmix van SW. Maar ook haaskarkas, lamsribben, hertenvlees etc. Ik geef geen gevogelte en dus meer de duurdere diersoorten. Maar deze kosten worden weer gedrukt door de mixen en smuldier vlees. Wel merk ik dat Casper afgevallen is sinds ik volledig barf ondanks dezelfde hoeveelheden. Dus ja KVV zal iets vetter zijn maar ik ga t wel wat meer afwisselen. Ik zoek t gewoon ook niet meer om alles te hakken en portioneren. Zalmkoppen vindt ik smerig daarvoor komt zal mix in de plaats. En om toch hert bijvoorbeeld voordelig te kunnen geven ga ik proberen dit te bestellen bij best4dogs. Net als geit en lam. Heb zelf een lijntje sw geregeld en dat is erg veel werk...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door