Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boutje
#2726232
Sinds een maand of 3-4 stel ik zelf samen. Ik koop dus barfproducten en maal die met de vleesmolen tot kvv. Samenstelling en zo heb ik hier enkele keren laten nakijken en was steeds zeer goed.
Nu over de honden.
Vachten zijn er op vooruit gegaan.
Conditie algemeen (qua uithouding en trainingskracht) eerst ook, maar de laatste maand werd die terug minder en d ehonden waren ook afgevallen.
Dus ik ben meer gaan voeren, tot een week geleden voerde ik 30 % meer en nu geef ik zelfs nog meer want ze waren bijna allemaal nog afgevallen. Geen wormen aanwezig, een van de pups had wormen 2 maand geleden en ik heb toen de hele bende ineens nog eens ontwormd (op 1 na die dit niet verdraagt, maar zij had ook nog een goed gewicht).
Waarom vallen ze nu nog af? Is kant en klare kvv dan zo vet?
Ik voer dus vleesbot, orgaan, mager spiervlees (naar mijn idee "beter" dan vet wat misscien te veel vet en te weinig eiwit bevat), eiren en vette vis.
Ik ben nu 50 % meer aan het voeren dan eerst, maar zo wordt het wel een dure bedoening want er gaat nu 3 kg per dag doorheen ipv 2. Ik overweeg zelfs om terug naar kant en klare voeding over te stappen zoals vroeger, gewoon alle smaken en merken door elkaar.
Tenzij iemand nog een goede inval heeft of dit kan verklaren?
Of ben ik juist met mijn gevoel dat de kant en klare te vet zijn en je alleen daarom er minder van moet voeren?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2726264
Wat wegen je honden en welke percentages van het lichaamsgewicht voer je?

Het kan heel verschillend zijn hoeveel je voeren moet. Sommige honden zitten op 1,5%, sommige op 4 of 5%. Ik denk niet dat je zó voorzichtig hoeft te zijn met het vet in je voer, je mag best ook geitenvlees en lamsvlees voeren, zolang je geen brokken vet voert.
#2726300
Ik ben bang dat je gevoel wel juist is wat betreft het vetgehalte in kvv.  Maarja, de prijs moet natuurlijk ook leuk blijven, je ziet nu je zelf een fatsoenlijke hap draait waarom.
Het is natuurlijk vervelend dat je nu een stuk duurder uitbent, maar ik denk dat je op termijn er wel voordeel uithaalt dat je nu exct weet wat je erin stopt en dat dat dus goed spul is en niet overmatig vet. Je zou ervoor kunnen kiezen zelf nog wat vettere diersoorten toe te voegen, maar zolang je er geen hele bonken in verwerkt komje nooit op die vetgehalten van de kvv's uit.
#2726304
Toen wij op vakantie waren en Quinta en Tyke bij mij ouders kvv kregen (had toen nog geen molen) werden ze ook dikker.

Dezelfde hoeveelheid als BARF, 500 gram per dag. Maar mooi dat ze in 2 weken een speklaagje hadden! En mijn ouders lopen net zo veel als dat wij doen met ze.
Het waren niet eens kvv's die erom bekend staan dat ze vet zijn, Tinlo en Haaksbarf.
Door Martine-Tom
#2726308
In de basis ben ik het met jullie eens, het enige rare is dat ik het in mijn dieren niet terug zie. Tom had op barf al een spekje, op gemalen barf werd dat niet meer of minder en nu op kvv (dego) blijft het hetzelfde.
Doki valt alleen maar af lijkt wel en Freud is gewoon stabiel...

Ik had het wel verwacht dat ze aan zouden komen maar het gebeurd niet.

Ik kan je melden dat ik in elk geval jaloers ben op de spijsvertering van mijn katten  :biggrin2:
#2726326
de chihuahua's wegen 2, 2,5, 3,5 en 4 kilo en krijgen elk zo'n 200 gram per dag (die 2 kleintjes hebben gewoon meer nodig en zijn superactief)
de shelties wegen rond de 6 kg en krijgen 250 gram per dag (1 sheltie van 4 kg krijgt evenveel)
de border collie weegt 15 kg en kreeg met kvv 500-600 gram en nu 800 gram
de schotse herder weegt 20 kg en krijgt 600 gram, die is lui en was te dik, nu is ze goed

misschien doe ik er dan gewoon wat extra schapenvet bij...

ik gebruik als spiervlees als hoofdaandeel kip, kalkoen, paard, rund (minder want die lappen malen moeilijk) inderdaad de minder vette soorten
maar makreel en haring zijn toch ook best vet?
dan moeten kvv's wel erg vet zijn... :-(

Wat zou het beste zijn?
Nog meer voeren?
schapenvet er bij?
volgende lading meer geit, schaap nemen?
Door BAC
#2726337
Boutje schreef: Sinds een maand of 3-4 stel ik zelf samen. Ik koop dus barfproducten en maal die met de vleesmolen tot kvv.
Maal je wel vers? Of ontdooi je, maal je en vries je het weer in?
Laatst gewijzigd door BAC op ma 29 jul 2013, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2726344
Martine-Tom schreef: De laatste optie  ;)
Eens .

En tot die tijd en eventueel daarna ook nog iets meer voeren. Ik vind de gewichten die je voert in het geheel niet schokkend qua percentage. Voeren doe je verder ook op het oog, te mager is meer voeren, te dik is minder voeren.
#2726367
Ik krijg de spulletjes diepgevroren aan huis, ik ontdooi ze gedeeltelijk (tot ze verwerkbaar zijn) en dan maal ik en vries ik opnieuw in.

Ik dacht qua percentages altijd voor een volwassen hond 2-3% per kilo hond per dag, voor de kleintjes tot 6-7?
Door BAC
#2726395
Boutje schreef: Ik krijg de spulletjes diepgevroren aan huis, ik ontdooi ze gedeeltelijk (tot ze verwerkbaar zijn) en dan maal ik en vries ik opnieuw in.
Dan zal dat de oorzaak zijn dat je problemen hebt...De voedingswaarde daalt namelijk drastisch door jou manier van verwerken.
Door Martine-Tom
#2726409
Senta schreef: Dan zal dat de oorzaak zijn dat je problemen hebt...De voedingswaarde daalt namelijk drastisch door jou manier van verwerken.
Ik denk dat het verschil in vet gehalte logischer is.
Ik en met mij heel wat mensen malen barf op dezelfde wijze zonder deze problemen dus ts probeer het eerst eens met wat vettere soorten en iets meer voeren, denk dat het dan helemaal goed komt  :)
Door BAC
#2726423
Door ontdooien en weer invriezen zonder turbo vriezer....gaan voedingsstoffen verloren, dus dat is dan terug te zien aan de conditie van de hond of kat. Ze krijgen immers tekortten.

En dat jij geen problemen heb is niet waar, jij heb zelf hele grote problemen dat weet iedereen daar maak jij geen geheim van.
Door Martine-Tom
#2726425
Senta schreef: Door ontdooien en weer invriezen zonder turbo vriezer....gaan voedingsstoffen verloren, dus dat is dan terug te zien aan de conditie van de hond of kat. Ze krijgen immers tekortten.

En dat jij geen problemen heb is niet waar, jij heb zelf hele grote problemen dat weet iedereen daar maak jij geen geheim van.
Joh vertel.
#2726444
Senta schreef: Dan zal dat de oorzaak zijn dat je problemen hebt...De voedingswaarde daalt namelijk drastisch door jou manier van verwerken.
Wat een nonsens.
Dat doet bijna iedereen zo, ook de mensen die geen kvv maken maar wel complete dagvoedingspakketten.

Boutje, als ik goed terugreken zitten de kleintjes op 10% van hun gewicht, die van 3,5 en 4 kilo op 5,5 á 6%, die van 15 kilo ook op zo'n 5.5% en die van 20 kilo op ong. 3% en alleen de laatste moest eigenlijk afvallen.
Ik vind het idioot hoge percentages, met name van de 2 kleintjes....
Ter vergelijking, ik heb een zeer actieve jonge Dobermann en die zit op 3.5%
Wat gebruik je aan vleesbot? Je hebt wel je spiervlees vermeldt maar niet je vleesbot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door