Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2726523
Boutje schreef: de chihuahua's wegen 2, 2,5, 3,5 en 4 kilo en krijgen elk zo'n 200 gram per dag (die 2 kleintjes hebben gewoon meer nodig en zijn superactief)
de shelties wegen rond de 6 kg en krijgen 250 gram per dag (1 sheltie van 4 kg krijgt evenveel)
de border collie weegt 15 kg en kreeg met kvv 500-600 gram en nu 800 gram
de schotse herder weegt 20 kg en krijgt 600 gram, die is lui en was te dik, nu is ze goed

misschien doe ik er dan gewoon wat extra schapenvet bij...

ik gebruik als spiervlees als hoofdaandeel kip, kalkoen, paard, rund (minder want die lappen malen moeilijk) inderdaad de minder vette soorten
maar makreel en haring zijn toch ook best vet?
dan moeten kvv's wel erg vet zijn... :-(

Wat zou het beste zijn?
Nog meer voeren?
schapenvet er bij?
volgende lading meer geit, schaap nemen?
Ik zou de volgende lading wat meer geit/schaap nemen. Alleen schapevet is ook zo loos. En ja, veel kvv's zijn erg vet, zij het door de vette lappen die er in gaan of door de zonnebloemolie die er speciaal ingaat om de calorische waarde op te schroeven. Ik zou eerst dat proberen en aanzien, vallen ze dan nog steeds af, dan de hoeveelheid wat opkrikken. Maar ik denk eerlijk dat wat extra vet vlees erbij het probleem al een heel eind oplost. De vleesjes die je nu gebruikt zijn idd aan de magere kant en an sich is vet goed, daar halen ze energie uit, dus je voer mag (moet) ook voldoende et bevatten.

Die vis die je voert is ook vet, is prima, maar vaak maar zo'n klein onderdeel van het menu dat die hoeveelheid vet geen zoden aan de dijk zet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2726543
Senta schreef: Dan zal dat de oorzaak zijn dat je problemen hebt...De voedingswaarde daalt namelijk drastisch door jou manier van verwerken.
Aangezien het gros van BP op deze manier hun spullen verwerkt en het gros van de honden op BP nou niet bepaald op omvallen cq vermageren staan, lijkt dit me niet aan de orde.
Door miik
#2726567
Ik weet dat het advies is 1x per dag voeren en daar sta ik ook helemaal achter !
Maar mijn ervaring is dat met die kleine hondjes die zo onwijs veel nodig hebben het soms helpt om 2x per dag te gaan voeren.
Dus ik weet niet hoe vaak je nu per dag voert, maar anders zou je dat nog kunnen proberen.
#2726583
Ik voer 2 keer per dag, de kleintjes gaan anders galbraken.
De diepvrieskist heeft een turbostand en ik verwerk half ontdooid, echt bevroren is het spul niet te malen. Ik zet de diepvries op voorhand kouder dus het verlies door ontvriezen/terug invriezen lijkt me niet de oorzaak. Als dat al gevolgen zou hebben zou het eerder verlies van vitamines en zo zijn, maar qua vacht en dergelijke is alles in orde. Ze zijn ook allemaal heel speels en erg actief, alleen veel te mager aan het worden, bij sommigen voel je echt de heupbotten en ruggengraten er bovenop uitsteken :-(. (foto heeft geen zin, 't zijn haarballetjes allemaal)
En de laatste tijd vind ik de bespiering ook iets minder worden dus ze zijn echt wel te mager.
Vanmorgen dubbele portie gegeven, alles schoon op :-)

Ik voer toch wel 10 % vette vis er doorheen.

Percentages vind ik ook erg hoog. Nu, de kleintjes hebben altijd meer nodig, hun metabolisme ligt ook hoger, dit hoor ik van iedereen met echt kleine hondjes die vers voeren. Maar het verschil met kvv van vroeger is gewoon te groot.

Vleesbot gebruik ik konijnenkarkas, kipkarkas, kippenekken (die maal ik niet maar geef er die zo bij) , kalkoenvleugels, en kant en klaar gemalen geiten- en schapenbot van Lupa (krijg dat zlef niet gemalen met de kenwood), zou 80-90% bot bevatten dus inderdaad geen vet meer aan. Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Koolhydraten gebruik ik niet, wel 10% groenten maar de kvv's die ik gaf bevatten ook groenten.

Ofwel verbruiken ze echt te veel, in een grote roedel wordt veel afgespeeld en dan is er nog training en wedstrijden en diegenen die nog te doen zijn (de schotse herder en de chihuahua reu) zijn net de 2 meest rustige... maar dat alleen verklaart niet waarom ik zo vele meer moet voeren dan met gekochte kvv
Door Lizzy
#2726667
Boutje schreef: de chihuahua's wegen 2, 2,5, 3,5 en 4 kilo en krijgen elk zo'n 200 gram per dag (die 2 kleintjes hebben gewoon meer nodig en zijn superactief)
de shelties wegen rond de 6 kg en krijgen 250 gram per dag (1 sheltie van 4 kg krijgt evenveel)
de border collie weegt 15 kg en kreeg met kvv 500-600 gram en nu 800 gram
de schotse herder weegt 20 kg en krijgt 600 gram, die is lui en was te dik, nu is ze goed

misschien doe ik er dan gewoon wat extra schapenvet bij...

ik gebruik als spiervlees als hoofdaandeel kip, kalkoen, paard, rund (minder want die lappen malen moeilijk) inderdaad de minder vette soorten
maar makreel en haring zijn toch ook best vet?
dan moeten kvv's wel erg vet zijn... :-(

Wat zou het beste zijn?
Nog meer voeren?
schapenvet er bij?
volgende lading meer geit, schaap nemen?
Dit zijn allemaal magere diersoorten en je aandeel makreel en haring vind ik met 10% aan de erg hoge kant. Beide vissen vernietigen vitamine B1 (voor meer info kun je oudere topics lezen, o.a. deze: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2407914 en http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2371139) dus ik zou het percentage rauwe vette vis drastisch omlaag brengen naar maximaal 5% want dit kan echt voor problemen gaan zorgen!

Ik zou absoluut meer schaap/lam en geit gaan voeren ja. En bijv. eend, ook relatief vet (vleesbot afwisselen met eend).

En als je al schapenvet wilt gaan voeren, neem dan in ieder geval rauwe! Nierbekkenvet. Bibi Diervoeding verkoopt dat.

Ik had ook eigenlijk wel dezelfde vraag als Thea. Is de mest van de hondjes gecontroleerd door een betrouwbaar laboratorium?

Overigens zit er in KVV niet alleen meer vet, in veel merken zit ook rijst. En dat levert koolhydraat en koolhydraat levert energie. Dus ja, het is mogelijk dat je (zeker in het begin) meer moet voeren van BARF.

Ik vraag me overigens wel af waarom je het maalt? En ik weet niet hoe dat met jouw vleesmolen zit maar die van mij maalt fijner dan dat KVV is. En dit fijne voer passeert NOG sneller de spijsvertering dan wat grover gemalen vlees. Wil je dus mijn advies, zou ik zeggen : stop met malen en geef het in stukjes gesneden (maal desnoods alleen het bot, als je dat eng vindt om zo te geven, maar geef het vlees en orgaanvlees ongemalen).
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 30 jul 2013, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2726772
Senta schreef: Dan zal dat de oorzaak zijn dat je problemen hebt...De voedingswaarde daalt namelijk drastisch door jou manier van verwerken.
buiten het feit dat volgens mij half BP het zo doet en bijna niemand hier problemen van ondervind, vraag ik me dan alleen af, hoe doe jij dat dan? Sta jij volledig diepbevroren brokken in stukken te hakken? (succes met een 50kg bestelling)
De voedingswaarde zal er vast van achteruit gaan, zover wil ik echt wel met je meegaan in dit verhaal, maar ik zou niet weten hoe dit te voorkomen. Dus vertel..... wat is jou geheim?

OT: Chakotay heeft tot 10 maand op ruim 10% gestaan. daarna op 5% en is sinds kort naar 2.5%. Hij is nu 14 maand, erg actief en absoluut niet te dik. DA was zeer tevreden over hem  :) Ja dit betreft een grote hond, maar je ziet dat ook hij dus behoorlijk lang op 10% heeft gestaan. Chakotay heeft nooit  (bewust) KVV gehad. Alleen Barf.
Hij eet wel standaard de bak van Kaya leeg (dit is dus wel KVV) dus zal er dagelijks toch snel nog wel 100 tot 150 gr bij snaaien  ;)
Dus zit hij qua percentage nog altijd hoog.
#2726796
Dit is erg hulpvol!

Dat van die rauwe vis die vit B1 vernietigt wist ik niet  :'( en ik dacht me nog wel goed ingelezen te hebben.

Waarom ik maal:
lever en nier wordt door de chihuahua's niet gegeten en nier lust niemand, zelfs in stukjes of uit de hand niet
verder is er eentje die geen wild lust, eentje geen paard, 2 geen konijn, met 11 hondjes blijf je bezig op die manier, gewoon alles wat ik wil dat ze eten malen en mengen en dan eet iedereen alles

de schotse herder kauwt echt niet, die eet liever niet dan. Zelfs een stuk kippefilet eet ze niet, ook niet na 3 dagen vasten, ze lijkt er "bang" van. Kippenekken eet ze als enige ook niet, laat staan ander karkas. Ze heeft wel een erg kleine onderkaak, dus misschien is het gewoon moeilijk voor haar... het was altijd al een slechte eter, duck eet ze ook nauwelijks maar zelf gemalen kvv gaat wel telkens netjes op

verder vind ik het heel erg moeilijk om te verdelen voor al die kleintjes, ik zou dan echt met knipschaar en weegschaal bij elke voeding moeten staan, half kippenvleugeltje, 1,5 kippennekje, konijnenkarkas of kalkoennek in stukjes,...  en met de ietwat grotere botten wordt het helemaal moeilijk. De chi's kauwen overigens wel goed.
Dus nu geef ik bot wat iedereen lust (behalve de schotse herder) gewoon apart en ik maak porties met gemalen vlees/orgaan/groenten en het andere bot wat te moeilijk verdeelt maal ik, is 1 keer per maand een dag werk maar verder gaat het voeren wel snel en makkelijk en kunnen ook de kinderen eten geven als ik eens weg ben (alhoewel ik dat laatste probleem kan opvangen door voor die paar keer duck of zo in huis te halen, da's echt makkelijk voor hen met die plakjes om te voeren)
#2726799
oh ja, aanvulling: de pup had in het begin wat diarhee (maar verder helemaal ok en levendig, niet door voeding want ze is op vers afgespeend en ik heb van de fokker het zlefde mee gekregen voor de 1e tijd) en de dierenarts zag wormen en eitjes onder de microscoop, op haar raad heb ik toen voor de zekerheid de hele bende ontwormd, de mest van de rest is niet nagekeken, bij de pup zag ik na ontworming ook van die kleine witte gebogen wormpjes, bij de rest niks te zien
Door miik
#2727286
Boutje schreef: verder vind ik het heel erg moeilijk om te verdelen voor al die kleintjes, ik zou dan echt met knipschaar en weegschaal bij elke voeding moeten staan, half kippenvleugeltje, 1,5 kippennekje, konijnenkarkas of kalkoennek in stukjes,...
Ja, maar dat is toch geen probleem ? Dat doe ik hier ook !  ;)
Heb zelf 4 honden, vorige maand 8 inclusief logees en nu weer 6......
Ik haal per dag eruit wat ik in totaal nodig heb. Nu is dat 1600 gram (eerder was dat 3,5 kilo), dat ontdooi ik. En als ik ga voeren zet ik de voerbakken naast elkaar, weegschaal met bakje erop en met een schaar in de hand porties maken...
En je wordt er vanzelf handig in als je dit veel doet ! Eerder moest ik 5 a 6 keer knippen, nu knip ik in 1 x een stuk af van 35 gram als ik 35 gram nodig heb- dat is ervaring- en daardoor gaat het steeds sneller.
Wat ik in jouw geval zou doen is het orgaan (wat ze echt nodig hebben !) malen en in porties doen. En dan het botwerk malen.
En dan elke maaltijd gemalen bot met wat spiervlees in stukjes (of een paar keer per week gemalen orgaan ipv spiervlees).

Als ik hier iets ontdooi waarvan ik weet dat er eentje dat niet lust, dan zorg ik dat er iets anders in de emmer zit dat ze wel lust. En tijdens het verdelen hou ik daar rekening mee. Mijn honden hebben elk een eigen kleur voerbak. Dus met klaarmaken kan ik daar heel makkelijk rekening mee houden en raakt het niet door de war met geven. En laten ze het staan ? Dan pech, volgende maaltijd weer een kans !
Door Lizzy
#2727320
Boutje schreef: oh ja, aanvulling: de pup had in het begin wat diarhee (maar verder helemaal ok en levendig, niet door voeding want ze is op vers afgespeend en ik heb van de fokker het zlefde mee gekregen voor de 1e tijd) en de dierenarts zag wormen en eitjes onder de microscoop, op haar raad heb ik toen voor de zekerheid de hele bende ontwormd, de mest van de rest is niet nagekeken, bij de pup zag ik na ontworming ook van die kleine witte gebogen wormpjes, bij de rest niks te zien
Dat je niks ziet in de ontlasting zegt niks. Niet alle wormeieren zie je met het blote oog. Als je zeker wilt weten of je honden wormen hebben (preventief ontwormen bestaat niet), zul je de mest op moeten sturen naar een laboratorium.
#2728212
Kleine aanvulling: toen ik lang geleden mijn toenmalige hond van brok op barf overzette kon ik er in blijven gooien, het leek wel een bodemloos vat. Ze was toen mager want de brokken vond ze goor, de barf vond ze fantastisch  :biggrin2: dus eten wilde ze wel, maar het duurde best een tijd voordat ik de hoeveelheid voer kon gaan minderen tot de normale aanbevolen percentages. En dat was een gecastreerde dame, die dus in theorie juist snel zou moeten aankomen.

Logi is op barf opgegroeid vanaf dat hij hier binnenstapte met 7,5 weken. Die heeft een periode gehad vanaf rond 6 maanden tot wel 1 1/2 jaar dat hij zeker 10% nodig had om niet als gratenpakhuis door het leven te gaan. En ik voer best redelijk wat vet, hij kreeg bv ook vet van de pens bij, en lam en geit. Hij is nu 3,5 en eet normaal, zeg maar  :biggrin2:

Kleine porties maken doe ik hier voor de vier katten, die eten ook niet zoveel, het went snel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door