Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#2721721
Misty is een hond die op barf is opgegroeid, volgende week wordt ze 7. In die 7 jaar tot circa 2 jaar geleden nooit problemen met ook het zwaardere botwerk niet. Het begon met hertenribben waar ze eng mee deed. Oke kan toeval zijn, die geschrapt. Door louter toeval een tijd alleen het makkelijkere botwerk gevoerd dus kip, eend, konijn, parelhoen. Daarna spugen op haaskarkas oke kan is soms vrij hard, haas gaan malen en dat gaat prima. Een jaar geleden hetzelfde verhaal als met de hertenribben maar dan met geitenribben van het IC. Kleiner botwerk nog steeds geen probleem. En nu dan ook de geitjes van sphynxlover, ik weet dit aan de operatie van april j.l. dus die geitjes doorverkocht maar tot mijn grote verbazing heb ik nu hetzelfde probleem met eendenrugstuk en kleine kalkoennekken (max 220gram). Ontlasting is wel goed maar 's ochtends is ze "misselijk" dan wil ze gras eten. Ze eet 9 van de 10 keer wel gewoon haar ontbijt op wat meestal spiervlees is. Afgelopen week hele week kvv gegeven en geen problemen. Nu weer vanaf zondag barf en het was weer prijs, op eendenvleugels was een twijfel gevalletje maar op de kalkoennekken van gisteravond was het vanmorgen weer prijs.
Iemand suggesties? Ze krijt 45-50% vleesbot, 30% goed spiervlees, 10% bio runderpens, de overige 10% verdeelt over biologische hart, lever en nier en hertentong. Nu wil ik best het makkelijkere botwerk blijven geven en ik ook best eea aan botwerk malen maar ik vraag me toch af waar dit vandaan komt aangezien ze op BARF is opgegroeid ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2721899
Ik herken het probleem wel, heb het bij 2 oudere honden gehad die op het laatst echt alleen nog maar gevogelte goed konden verdragen. Maar die waren wel ruim 10+ toen dat langzaam erin sloop.
Gebruikersavatar
Door berenboot
#2721956
hier ook herkenbaar bij de oudere woef maar dan idd, wat angelique ook zegt, waren/zijn de woefs wel wat ouder. Van mij krijgen de oude bessen in principe alleen nog gemalen met af en toe een kipkarkasje of ander heel zacht bot.
Door Lizzy
#2722073
Heeft het niet met het warme weer te maken? Want dat is bij sommige honden ook een aanslag op de vertering. En voer je 2 keer per dag? Daar zou ik dus 1 keer per dag van maken. Ik zie teveel honden te vaak misselijk zijn wanneer ze 2 keer per dag te eten krijgen terwijl ze dat met 1 keer per dag niet zijn. Dan is de maaltijd ook voller, zet de maag 1 keer goed aan het werk en kun je vleesbot ook het best combineren met een goed portie spier of orgaanvlees. En voorlopig zou ik iedere dag een plukje pens erbij geven.
#2722114
Lizzy schreef: Heeft het niet met het warme weer te maken? Want dat is bij sommige honden ook een aanslag op de vertering. En voer je 2 keer per dag? Daar zou ik dus 1 keer per dag van maken. Ik zie teveel honden te vaak misselijk zijn wanneer ze 2 keer per dag te eten krijgen terwijl ze dat met 1 keer per dag niet zijn. Dan is de maaltijd ook voller, zet de maag 1 keer goed aan het werk en kun je vleesbot ook het best combineren met een goed portie spier of orgaanvlees. En voorlopig zou ik iedere dag een plukje pens erbij geven.
Ze krijgt al haar hele leven 2 keer per dag eten
Maandagochtend 220 gram spiervlees
Maandagavond 300 gram dik bevleesd vleesbot zoals kipvleugels

Dinsdagochtend 220 gram spiervlees
Dinsdagavond 300 gram hertenstrot of vis

Woensdagochtend 100gram hertentong en 150 gram vleesbot (kiptips of wilde konijnkk)
Woensdagavond 150gram gemalen haaskarkas en 280 gram pens

Donderdagochtend 220 gram spiervlees
Donderdagavond 120 gram hart en 260 gram vleesbot

Vrijdagochtend 250 gram dik bevleesd vleesbot
Vrijdagavond 150 gram vleesbot en 280 gram pens

Zaterdagochtend 220 gram spiervlees
Zaterdagavond 120 gram lever en 260 gram vleesbot

Zondagochtend 220 gram spiervlees
Zondagavond 120 gram nier en 260 gram vleesbot

Verder over de dag circa 50 gram gedroogde snacks/beloningkjes en ’s avonds wat groente of iets dergelijks wat van ons eten over is. Voor het slapen gaan een paar koekjes.
Aan vleesbot geef ik momenteel wilde konijnschouders, tam konijnkk dik bevleesd, kleine kalkoennekken, kippenvleugels en kiptips, eendennekken/vleugels/rugstuk, haasrugkk gemalen. Aan spiervlees krijgt ze ree, hert, haas, rund, lama, paardensucade en kangoeroe. Aan orgaan bio runderlever, bio rundernier (soms lam), kalkoenhart en bio runderhart en hertentong en bio runderpens soms lamspens.

Kan niet zeggen dat het de warmte is aangezien ze het nu al 2 jaar heeft maar dan op het zwaardere botwerk wat zich dus vanaf april/mei doortrekt naar het medium botwerk.

1 keer per dag eten geven gaat ze niet eten, dat zal echt teveel zijn. Als ze misselijk zou zijn omdat haar maag leeg is zou ik zeker vorige week hetzelfde gezien moeten hebben op kvv lijkt mij.
Door smulpaap
#2722469
Noa van mij heeft dit ook , maar die is ook een stuk ouder ( bjna 12 )
Ze heeft tot op ruim 10 jarige leeftijd alles gegeten , ook ribben etc . En toen begon het er ook in te sluipen
Als eerste eendennekken , toen volgde er bv tam eendenkarkas en eendenrugstuk , bio-kip , konijnenkopjes dat soort dingen dus
Ik heb dat dus allemaal geschrapt . En eenmaal per dag eten gaat ook niet meer .
Ik geef Noa nu hele gelijkmatige hoeveelheden . En bv ook geen hele portie lever meer , maar een orgaanmix , met ook elke dag dezelfde hoeveelheden hart , lever , nier , en daar zitten verder maagjes , long , tong of testen door . Dit 5 x per week , en de pens verdeelt over 2 x per week . Noa krijgt de orgaanmix s,morgens ,dat is zo,n 95 gram, en haar spiervlees, vleesbot  en groentenmix s,avonds . Spiervlees zo groot mogelijk . Dus haar avond portie is het grootst dat is zo,n 385 gram . En op deze manier gaat het nu weer goed
En idd net als jij al doet dik bevleesd vleesbot . Ook de z.g kaalgeschraapte maar toch zachte vleesbotten gaan niet meer , parelhoen is er bv ook zo eentje . Geef ik haar bv een stuk wild compleet konijn behalve de kop dan gaat dan prima .
#2722519
Aangezien er toch meerdere, weliswaar oudere honden, zijn die dit ook hebben ga ik proberen me niet teveel zorgen te maken.

Ik zal de kalkoennekken eens malen, eens kijken of het dan nog zo is en voorlopig echt alleen maar makkelijk en goed bevleesd vleesbot geven, kijken way ze dan doet.

Lizzy: wat heeft het voor nut om elke avond een plukje pens te geven?
Door miik
#2722731
Ik heb hier Nux Vomica in huis staan voor als ze "een keer" misselijk zijn, helpt erg goed... maar geen idee of je dat langer kan geven en of het wat is voor Misty...
Door smulpaap
#2722793
Cindy de Wolf schreef: Aangezien er toch meerdere, weliswaar oudere honden, zijn die dit ook hebben ga ik proberen me niet teveel zorgen te maken.

Ik zal de kalkoennekken eens malen, eens kijken of het dan nog zo is en voorlopig echt alleen maar makkelijk en goed bevleesd vleesbot geven, kijken way ze dan doet.

Lizzy: wat heeft het voor nut om elke avond een plukje pens te geven?


En  Cindy , ze is eigenlijk nog jong , en zou toch plezier moeten blijven behouden in barf . En als ze steeds een ""vervelend gevoel "" heeft ..... Dan kan ik me zo voorstellen dat er een dag komt waarop ze denkt , dat wil ik niet meer . En dat zou zonde zijn toch ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door