Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2716167
Hier eten ze ook op een vreetkleedje.
Ze weten dat ze daarop moet blijven.
Eens per week of als ze echt vies zijn (na kuiken of vis) gaan deze in de wasmachine.
Het vocht trekt daar in en trekt ook geen vliegen aan. Als dat wel zo zou zijn, zouden ze ook snel even de wasmachine ingaan.
In ons geval hebben we gekozen voor handdoeken.  Maar honden hebben wel iets meer ruimte nodig dan katten natuurlijk.
#2717719
[quote="haba"]
ps. houd er wel rekening mee dat alle bullen een voorkeur hebben voor eten, die ik nu heb was doodsbang voor de parelhoen karkassen en vertikte het om binnen te komen als die dingen in zijn voerbak lagen.
[/quote]

@HAHA  geweldig......
Je kunt het menu samenstellen hoe jezelf wilt natuurlijk en je kunt het ook zo gek maken als je wilt.
Ieder heeft zen eigen denkwijze en dat is goed zolang je de basisregels maar in acht houdt.
Als jou hond het op jouw menu prima doet dan zal je mij niet horen  ;)

[quote="Inge en Bono"]
Liz heeft een hele grote voerbak; daar past alles in en daar wordt dus ook uit gegeten  ;)
[/quote]

Dat ik ook een goed idee, gewoon een grote bak
trouwens wat een princesje hebben jullie zeg  :)

Dat met het vreetkleedje had ik nog niet gehoord en dat ga ik eens nakijken maar denk dat ik verlopig eerst eens een grote voerbak probeer.
Voor de rest zijn we het er allemaal mee eens dat het reuze meevalt qua rotzooi en vliegen overlast.
Ligt toch uiteindelijk een beetje bij jezelf.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 6106_n.jpg

Vlees is binnen, vanavond de boel portioneren.

Optimus wordt nu al gek ahhahahahaha
#2717746
Ik wil volgende week gaan beginnen met BARF, momenteel zitten we ook in de verbouwing dus eerst even de boel in orde krijgen en natuurlijk de oude
brokken opmaken.
Als iemand nog tips of advies heeft hoe je het beste van geextrudeerde brok naar vlees over kan stappen...welkom.

Optimus is nu 8 maanden, dat heeft er schijnbaar ook invloed op.
#2718195
Gewoon cold turkey is het beste, zo weinig mogelijk mengen van brok en vers. Dat is enkel het systeem belasten.
Wat je ook kan doen is nu op vers over gaan en de brokken aan het asiel doneren. ;) Of aan je buren...  ::)

Alleszinds, de ene dag geef je brok, de volgende vers (of je laat er een dag tussen dat kan ook).  Je kan dan de eerste dag enkel pens geven, sommige mensen doen dat. Maar er zijn er ook genoeg die gewoon meteen een compleet menu geven met ongemalen (maar meestal wel gemept) vleesbot. Zelfs bij hele jonge pups geeft dat niet vaak problemen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 18 jul 2013, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2718338
Afbeelding

gister 50 kilo aan vlees en organen geportioneerd en in combi met organen opgedeeld in 2 bakjes per dag voor de komende 4 a 5 weken.
dacht binnen een uurtje klaar te zijn  :boxed: .
om een uur of 5 begonnen en was met eten tussendoor om pakweg 10 uur klaar  :cry2:
maar het was de eerste keer dus 26 keer op men blaadje kijken wat de combinaties waren en daarnaast wel alles met de vleeshamer geprak en alle vleugels en poten gebroken en ingeknip.

ik heb ook geitebout en lamsnek besteld maar daar zitten behoorlijke dikke nekwervels in dus die heb ik voor later in de week bewaard.
eerst eens kijke of de kleine botjes goed verwerkt worden.

Ik had tijdens het portioneren wel een trouwe toeschouwer, Optimus heeft me dan ook werkelijk geen minuut uit het oog verloren. 4 uur lang kwijlend naast me gezeten ahahahhahaha. Dus maar meteen de vuurdoop gegeven, we konden het niet laten met zen treurige oogjes.
Hij had s'ochtends brok gehad en ik heb hem s'avonds tegen 8 uur een kleine portie konijn karkas met beetje hart en nier en stukje pens gegeven.
nou ik heb een hond nog nooit een slagers huppeltje zien maken tot gister  ;D

netjes gegeten zonder hap en slok werk, wel liep hij even rond met het konijn karkas maar dat is misschien omdat het nieuw is.

zometeen krijgt hij weer wat brok en dan vanavond weer een barf maaltijd, gaat dat goed dan zet ik de boel meteen om naar barf

ik ga me wel een hakhoekje maken want de keuken zag er uit alsof er een of andere russische seriemoordenaar woont  ;D
#2718345
Let je op met de botten?  :-\
Je hebt toch wel over beginnersbotten gelezen in de bib?
Beginnen met kip en konijn (en dan bedoel ik nekken, karkas, vleugels,... geen dragende poten!) daarna eend en parelhoen, enz...

Het is heel belangrijk langzaam op te bouwen zodat zijn lichaam het bot leert verteren. Zeker wanneer hij voorheen op brok stond.
Dus lamsnek  kan je beter houden voor binnen een paar maand ipv paar weken.
Kijk eerst ook maar eens hoe hij kauwt...
Lamsnek is serieus gevorderden bot en sommige mensen geven het zelfs nooit.  Test ook altijd of hij niet al te hard is met je snoeischaar en let goed op hem als hij het krijgt. Zorg dat je het ten allertijde kan afnemen of ruilen voor wat anders.
#2718351
Hahaha leuk om te lezen dat het Optimus al ontzettend bevalt met de barfhapjes  :biggrin2: en die huppel herken ik hier als mede bullen eigenaar ook. Hele dansjes ed passeren de revue. Sluit mij wel aan bij pearlsofpassion. Snap dat je toch snel iets lekkers wou geven hoor, maar zou voor nu met de kip oid beginnnen. Lamsnek durf ik zelf niet te geven maar dat ligt aan mij  :-\  als hij het goed blijkt te verteren en ervan geniet dan is het prima toch  ;) Heb wel een halve lamskop gegeven na zo'n 3 maanden geloof ik en dat was ook echt een hit methersentjes uitlikken geen gezicht hahaha maar lekker vond ze het zeker! Mocht je die ook ooit gaan proberen dan als tip dat je onderkaak kan verwijderen (hardste gedeelte).


Oja: 50 kg portioneren is echt wel een hele klus hoor! :o Ik ben nu gewend aan portioneren, maar met 20 kg ben ik ook nog wel even zoet. Na verloop van tijd wordt je er wel wat handiger in en dan gaat het je gemakkelijker af dus er is nog hoop  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Lambchop op vr 19 jul 2013, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#2718423
[quote="pearlsofpassion"]
Let je op met de botten?  :-\
Je hebt toch wel over beginnersbotten gelezen in de bib?
Beginnen met kip en konijn (en dan bedoel ik nekken, karkas, vleugels,... geen dragende poten!) daarna eend en parelhoen, enz...

Het is heel belangrijk langzaam op te bouwen zodat zijn lichaam het bot leert verteren. Zeker wanneer hij voorheen op brok stond.
Dus lamsnek  kan je beter houden voor binnen een paar maand ipv paar weken.
Kijk eerst ook maar eens hoe hij kauwt...
Lamsnek is serieus gevorderden bot en sommige mensen geven het zelfs nooit.  Test ook altijd of hij niet al te hard is met je snoeischaar en let goed op hem als hij het krijgt. Zorg dat je het ten allertijde kan afnemen of ruilen voor wat anders.

[/quote]

Op dit moment krijgt hij alleen lichte verteerbare botten zoals fazant karkas konijn en kip karkas eendenek en kippevleugels en parelhoenbillen
maar als ik het goed begrijp zijn parelhoen billen en de poten van de fazantkarkassen geen beginnersvoer ?
Ik heb genoeg ingeslagen dus verlopig kom ik wel vooruit met de kip en konijn e.d. dan blijft de rest maar ff ligge.
Met de lamsnek was ik me niet bewust dat daar ook een wervel bij zou komen ( beginnersfoutje )
Dus die laat ik dan ook meer even liggen totdat ik ervan overtuigd ben dat hij het aankan.
Dat geld ook voor de geitennek, daar zitten ook wervels in maar van kleinere maat, maar toch even wachten daar mee

[quote="Lambchop"]
Hahaha leuk om te lezen dat het Optimus al ontzettend bevalt met de barfhapjes  :biggrin2: en die huppel herken ik hier als mede bullen eigenaar ook. Hele dansjes ed passeren de revue. Sluit mij wel aan bij pearlsofpassion. Snap dat je toch snel iets lekkers wou geven hoor, maar zou voor nu met de kip oid beginnnen. Lamsnek durf ik zelf niet te geven maar dat ligt aan mij  :-\  als hij het goed blijkt te verteren en ervan geniet dan is het prima toch  ;) Heb wel een halve lamskop gegeven na zo'n 3 maanden geloof ik en dat was ook echt een hit methersentjes uitlikken geen gezicht hahaha maar lekker vond ze het zeker! Mocht je die ook ooit gaan proberen dan als tip dat je onderkaak kan verwijderen (hardste gedeelte).


Oja: 50 kg portioneren is echt wel een hele klus hoor! :o Ik ben nu gewend aan portioneren, maar met 20 kg ben ik ook nog wel even zoet. Na verloop van tijd wordt je er wel wat handiger in en dan gaat het je gemakkelijker af dus er is nog hoop  :biggrin2:
[/quote]

nou ik vond dit al spectaculair genoeg hoor, dus die schapen kop staat verlopig niet op het menu

en trouwens die runderpens stinkt me toch zeg pfoe....als ik men koffie drink komt me nu nog steeds een vlaag langs men neus dus volgende keer handschoentjes dan maar  ;D
Laatst gewijzigd door Optimus Prime op vr 19 jul 2013, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door