Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2719501
Whoehahaha runderpens zónder handschoenen. Hihi dat doe je nooooooit meer! Bleh.  Zelfs mét handschoenen ruim ik dat later nog aan mijn handen en blijf ik ze wassen.

Overigens. Zo'n babygeitje is niet zozeer herkenbaar hoor. Zeker niet door de helft ;) wacht maar. Volgend jaar sta jij ook in de rij bij Sphinxlover. Hihi.

Heerlijk om ook weer even die verhalen te lezen. Weet nog goed toen Duke voor het eerst een kwartel met kop eraan kreeg. Owwww ik had het gefilmd. Ik vond het zo eng! En nu... Tja.
#2719586
Haha leuk om te lezen
Vooral het huppeltje
Als ik van de schuur met de voerbakke. Richting huis loop
Moet je ze zien dansen, vooral de jongste reu maakt bijna salto's door de tuin
En mijn dochtertje heeft dan de grootste lol
Vind het elke dag weer heerlijk om te zien hoe graag ze willen eten
#2725016
We zijn inmiddels een weekje verder en het gaat volgens het boekje.

De eerste paar dagen heeft hij behoorlijk wat diaree gehad maar hij oogde fit en voelde zich niet beroerd dus gewoon doorgegaan met het menu.
Sinds een dag of 3 heeft hij nou vaste ontlasting ( nog maar de helft of minder dan met brok  :biggrin2: )
Wel was zijn ontlasting een keer volledig wit maar volgens de ervarings deskundige hier op het forum kan dat geen kwaad.

Ik ben nog wel niet gestart met de geitenekken en lamsbouten omdat daar behoorlijk harde wervels in zitten.

[quote="Naomi M."]
Whoehahaha runderpens zónder handschoenen. Hihi dat doe je nooooooit meer! Bleh.  Zelfs mét handschoenen ruim ik dat later nog aan mijn handen en blijf ik ze wassen.

[/quote]

Inderdaad een paar handschoentjes is wel gewenst en zeker met pens en fazant  :boxed:


Het valt me wel op dat hij nu de hele dag ondanks het warme weer rondsnuffeld voor eten, normaal met de brok was dat een stuk minder terwijl hij de brokken met dit weer nog niet eens volledig op at. Nu eet hij alles op met de bak erbij als het kan.
Ik wacht nog even af, misschien dat hij wel meer nodig heeft.

De dierenarts gaf aan dat het niet verkeerd zou zijn om eventueel een aardappel of een beetje rijst erbij te doen, gewoon puur voor te vullen.

En het laatste......iemand een tip voor de vliegen  :o , invasie is nog zacht omschreven. natuurlijk wordt er direct na de maaltijd gespoeld met water maar dan nog......zodra het eten buiten staat hoor ik ze aankomen met hordes tegelijkertijd
#2725022
Optimus Prime schreef: We zijn inmiddels een weekje verder en het gaat volgens het boekje.

De eerste paar dagen heeft hij behoorlijk wat diaree gehad maar hij oogde fit en voelde zich niet beroerd dus gewoon doorgegaan met het menu.
Sinds een dag of 3 heeft hij nou vaste ontlasting ( nog maar de helft of minder dan met brok  :biggrin2: )
Wel was zijn ontlasting een keer volledig wit maar volgens de ervarings deskundige hier op het forum kan dat geen kwaad.

Ik ben nog wel niet gestart met de geitenekken en lamsbouten omdat daar behoorlijk harde wervels in zitten.
Nee, daar zou ik voorlopig nog niet aan denken. Eerst moet de ontlasting helemaal tiptop in orde zijn op de beginnersvleesbotten.
Inderdaad een paar handschoentjes is wel gewenst en zeker met pens en fazant  :boxed:


Het valt me wel op dat hij nu de hele dag ondanks het warme weer rondsnuffeld voor eten, normaal met de brok was dat een stuk minder terwijl hij de brokken met dit weer nog niet eens volledig op at. Nu eet hij alles op met de bak erbij als het kan.
Ik wacht nog even af, misschien dat hij wel meer nodig heeft.
Dit is een kwestie van wennen. Je bent van zeer koolhydraatrijk voer naar koolhydraat-arm voer gegaan en dat kost tijd om om te schakelen. Hoeveel maaltijden geef je trouwens per dag? Het kan erg veel schelen om over te schakelen naar 1 maaltijd per dag zodat je hond gewoon 1 keer per dag goed verzadigt is. Daar is een hondenmaag eigenlijk op gebouwd (en dat kon niet meer doordat wij ze onnatuurlijke troep zijn gaan voeren - lees brok en blik en diner).
De dierenarts gaf aan dat het niet verkeerd zou zijn om eventueel een aardappel of een beetje rijst erbij te doen, gewoon puur voor te vullen.
Ja, laat je dierenarts maar lekker kletsen. Schakel je net over van een koolhydraatrijk voer naar een koolhydraat-arm voer, ga je weer koolhydraten aan de maaltijd toevoegen! Iets dat de hond helemaal niet nodig heeft, sterker nog, op de lange termijn alleen maar last van heeft. Je kunt wel rauwe gepureerde groenten of gekookte groenten (behalve ui en prei, dat mag een hond niet) toe voegen aan de maaltijd. Dat vult ook maar is gezond. En dan niet elke dag een half blik sperziebonen want dat is weer niet gezond maar gewoon een mix van rauwe gepureerde groenten of groenten dat over is van je eigen maaltijd.
En het laatste......iemand een tip voor de vliegen  :o , invasie is nog zacht omschreven. natuurlijk wordt er direct na de maaltijd gespoeld met water maar dan nog......zodra het eten buiten staat hoor ik ze aankomen met hordes tegelijkertijd
Daarom voer ik binnen. En geef ik eten op een kleedje. Het zijn speciale kleedjes, namelijk: tafelbeschermer of ondertafellaken. Ik koop het bij de VEN/Sligro per meter maar het is ook via Internet te bestellen vandaag de dag. Het zijn rubberen kleedjes waar de hond ook lekker grip op heeft op het vleesbot (antislip). Ze liggen er graag op (tijdens het eten), ze proberen ook niet van het kleedje af te komen met hun eten, ze eten alles op hun kleedje op. Na het eten maken ze het kleedje zelf zeer nauwkeurig schoon. Een lappie erover en ik vouw het op voor de volgende dag. Als het vies is, gaat het in de wasmachine op 40 of zelfs op 60 graden. Het gaat jaren mee. En ik heb dus nooit vliegen.

Deze heb ik:

Afbeelding
#2725046
Hey lizzy,

Ik geef op dit moment tweemaal per dag eten. Ik ben al van 3 maaltijden per dag naar 2 gegaan nu, juist omdat hij net pup af is ( bijna 9 maanden )
dacht ik dat tweemaal per dag goed was ?

Ik heb de lam en geit wel al thuis maar was er niet bewust van dat deze met wervels kwamen, deze blijven verlopig in de vriezer.

Ik geef per dag ongeveer 120 gram aan gepureerde groente. Een mix van broccoli, bleekselderij wortel courgette komkommer boontjes en wat biogarde.

Betreft de kleedjes is inderdaad een goed idee want ik zie mezelf nou niet dadelijk in de winter de tuin iedere dag afspoelen.
En in de bak eten doet hij niet. Het vlees wordt eruit gehaald en eet hij naast de bak op.
Ik ga van de week meteen eens langs de sligro.
#2725668
Optimus Prime schreef: nee dat klopt maar ik heb de geit en lam ook in eerste instantie genomen voor het vlees en niet als vleesbot, dat er een botje meekwam was niet geheel gepland
ik ben nog groen achter de oren haahhahahaha
Waarom snij je niet het vlees eraf en gooi je de botten in de kliko?
#2725743
Optimus Prime schreef: Hey lizzy,

Ik geef op dit moment tweemaal per dag eten. Ik ben al van 3 maaltijden per dag naar 2 gegaan nu, juist omdat hij net pup af is ( bijna 9 maanden )
dacht ik dat tweemaal per dag goed was ?

Ik heb de lam en geit wel al thuis maar was er niet bewust van dat deze met wervels kwamen, deze blijven verlopig in de vriezer.

Ik geef per dag ongeveer 120 gram aan gepureerde groente. Een mix van broccoli, bleekselderij wortel courgette komkommer boontjes en wat biogarde.

Betreft de kleedjes is inderdaad een goed idee want ik zie mezelf nou niet dadelijk in de winter de tuin iedere dag afspoelen.
En in de bak eten doet hij niet. Het vlees wordt eruit gehaald en eet hij naast de bak op.
Ik ga van de week meteen eens langs de sligro.
Oh ja, nee, met een jonge hond moet je inderdaad nog 2 keer per dag voeren. Nog even geduld dus.

Mijn honden halen ook eerst alles uit de bak. En daarna eten ze het op. Die matjes zijn echt fijn. Neem wel een beetje grote, zodat hij er ook echt op kan liggen, liggend zijn vleesbot opetend (als ie dat wil). Dan loop je minder kans dat hij het vleesbot uit zijn bak sleurt en ie ook te snel naast het matje gesleurd wordt.
#2727707
Ow, ik lees het een beetje laat. Ik heb idd ook een kleedje. Vis en pens wel buiten, maar dan waai ik de vliegen met een krant weg. Nou ja, niet bij de pens, dan krijgen ze de kans niet.

Voor wat betreft die botten, weet niet of je ze nog hebt, maar haal het vlees eraf en trek van de botten een goede bouillon (zonder zout, maar je kan wel wat groente voor de smaak meekoken) en die bouillon kan je lekker ijsje voor je hond van invriezen. Lekker met die hitte straks.
#2727710
Iedereen vind pens meuren. Ben ik dan de enige die er niet van over zijn nek gaat ?
Mij herinnert t aan het boerenland. Heerlijk net voor t gaat regenen t uitstrooien.

Maar even andere vraag. Ik las t zuiden. Ik woon ook in t zuiden en wel linksonder. En jij ?

Mooie hond !! Wij hebben vorig weekend nog naar Optimus Prime zitten kijken  ;D

*edit* zie t al aan een lijntje....rechts  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door