Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hylos
#2714078
Vandaag heeft xavi zowaar zijn paardenvlees opgegeten!!  :D

Ik had er een bieflapje uitgelegd zodat hij die kon krijgen als hij zn vlees weer liet staan.
Van het bieflapje kwam aardig wat sap af, dus heb ik het paardenvlees daar in gedaan.. En zo at hij het sus wel op. De muts  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2714750
Dankje! Zit idd ook op HF  :)

Vandaag stonden er kippennekken, mager rundergehakt en lamshart op het menu. Keurig opgegeten! Al at hij een aantal kippennekjes na het uitlaten pas op, maar dat vind ik niet heel erg.
Gisteren weer wat groente getest.. Wortel vind ie zowaar lekker  ;D
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2732867
Crisis die hond is echt moeilijk

Gaf ik hem laatst pens, kippenrug en kipfilet stukjes. Haalt hij de kipfilet stukjes er uit, legt ze naast zijn bakje neer en eet alleen de pens op.  ???
Ik gaf hem naast barf dan ook Lotgering. Nou dat blieft ie ook niet meer. Hij eet dan gerust 2 dagen niks om dan vervolgens met lange tanden 500 gram lotgering op te eten en dan weer 2 dagen niks te hoeven.
Dus nu na een tijdje aankloten een bak smuldier voor zijn neus gezet. Nou, dat is zomaar weg en daar eet hij elke dag gerust 800 gram van en wil dan nog wel meer  ???

Tsja ik heb nu regelmatig dat ik zijn hele barfmenu en lotgering weg kan gooien omdat hij het gewoon niet eet en het bedorven raakt.  ::)

Ik ga nu kijken voor enkelvoudige rollen kvv bij Degomeat, daarnaast toch maar smuldier. En dan 1 of 2 dagen barf. Lamshart, kippennek en wat mager rundergehakt of sucade gaat er meestal wel in. En pens uiteraard  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2732909
sommige honden die een korte tijd vers eten zijn een beetje verzadigd en beginnen dan kieskeurig te worden met wat wel en niet te eten .....
soms helpt t om de hoeveelheid van het eten te bekijken of soms wat te verminderen dat de echte honger weer naar boven komt ....
Gebruikersavatar
Door Thea
#2732945
Evt wat hij graag lust toevoegen bij wat hij niet eet.
Dus als je wat barf geef  en hij eet het niet doe je er een half of kwart bakje smuldier bij. En dat steeds verminderen.
Ik geef ook een pensdag en daar doe ik soms wat kipbot bij, maar niet altijd.
eten overgieten met wat wat (kip)boulion werkt ook vaak ;)
Door mona
#2733170
ik weet niet of je inmiddels al een oplossing had gevonden voor het orgaan gebeuren.
ik pleurde het in het begin echt in de mixer door elkaar heen en dan gewoon als wat dikkig sausje over het vlees heen.

dit was de enige manier in het begin dat de dames orgaan bliefte te eten.

nu snij ik het tegenwoordig gewoon klein meng het door elkaar en geef het.

veel succes met je boeffie, en geef niet te snel op soms gaat ineens het kopje om. :D
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2737746
Heel erg bedankt nog voor jullie tips en meningen!

Kaela van hier zei laatst dat misschien niet elke hond zo veel eten hoeft als aanbevolen wordt. Toen ging er bij mij wel even een lampje branden. :biggrin2:
Omdat ik zo klaar was met zijn slappe ontlasting gedoe, heb ik hem nu helemaal op smuldier penscompleet en daarnaast zo nu en dan kippennek, kipkarkas en wat rund of kippenvlees. om dat er toch een beetje in te houden. Hij krijgt doorgaans 1 pakje per dag en wat spiervlees/vleesbot of een bakje smuldier kip. Dit werkt goed, hij eet het graag.. Loopt zelfs naar zijn bak overdag om te kijken of ie ook nog eens wat eten krijgt! Dit had ik echt lang niet gezien.
Ontlasting is eindelijk weer goed, kleine keuteltjes ipv een stinkende brei of diarree.

Ik doe eerst even zo, met straks enkelvoudig kvv van degomeat er bij voor de afwisseling. Dan kijken we later wel weer eens, voor een nieuw barf avontuur. Misschien issie niet zo kieskeurig als hij volwassen is.  :P
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3025042
Het is een oud topic van mij, maar ik wil er toch nog even een update in plaatsen.. wellicht geeft het sommige mensen moed om toch door te gaan met barfen.

Om het topic even samen te vatten; Xavi was (en is soms nog) vreselijk kieskeurig met barfen en heeft een hele slechte periode gehad qua eten. Hij viel af en at gerust 4 dagen in de week helemaal niks. Nu was hij toen ook nog in de groei en sowieso al tegen het magere aan, dus dat wilde ik absoluut niet. Mijn laatste bericht eindigt met het geven van smuldier penscompleet, dit heb ik toen een tijdje gevoerd omdat dat het enige was wat hij vol overtuiging naar binnen kreeg  :-X

Hoe het allemaal verlopen is verder weet ik niet meer exact maar er is een hele boel veranderd. Hij heeft een tijdje enkelvoudige mixen van Degomeat gekregen.. daarin was het erg zoeken van wat lust hij nou en wat niet. Bij Xavi leek het namelijk zo dat zodra je zijn eetlust gaande hield (was ik dus met die smuldier deed) hij wél bepaalde barf dingetjes wilde eten. Ook met spiervlees en karkas erg veel geprobeerd qua smaken en op een gegeven moment kwam ik op een vrij karig barf menu uit. Maar dat lustte hij tenminste! Dit vulde ik aan met enkelvoudige mixen van Degomeat zodat hij toch een mooi menu had.

Gaandeweg heb ik, als zijn eetlust goed was en niet miepte, weer eens wat nieuwe dingen geprobeerd en ook steeds grotere dingen.
In het begin heb ik eigenlijk alles steeds voor hem in kleine stukjes moeten doen en vast moeten houden. Het leek soms net of deden zijn tanden pijn en durfde hij niet op botten te knagen  :-X
Inmiddels eet hij qua bot:

- hertenribben
- lamsribben
- geitjes
- parelhoenkarkassen
- kippen (zowel complete met orgaan, darm en al als gewoon karkas)
- tamme eend
- kwartel (maar dit gaat er niet altijd in)

Qua spiervlees is het nog niet erg uitgebreid maar wel voldoende vind ik:
- kip
- kalkoen
- lam
- rund
- geit

Zelfs organen lust hij inmiddels, terwijl hij eerst zelfs rollen orgaanmix niet eens at. Hierdoor moest ik ook wel kvv voeren want anders kreeg hij alleen maar hart binnen. Het enige wat hij niet lekker vind is nier. Dus ik maak de mixen nu zelf met lamshart, lamslever en konijnniertjes. Qua pens krijgt hij voornamelijk lamspens en hier is hij nog steeds gek op.

Vis at hij als pupje wel, daarna een hele tijd niet. Hij krijgt hier elke week een rol Degomeat zalm/kalkoen mix wat er wel met smaak in gaat. 2 weken geleden at hij ineens kabeljauw terwijl hij dat nooit lustte  ::) Dus ga ik binnenkort ook weer zalmlijf/kop (toch Kaela?  :biggrin2: :biggrin2:) proberen om te kijken of het nu wel gaat.

Zo breiden we de lijst dus steeds uit. Zodra hij ergens mee miept help ik hem. Wil het niet dan gaat het de kliko in en proberen we het weken later nog eens. Als ik hem iets nieuws wil laten eten wat hij eerst niet hoefde, laat ik hem een dag van te voren vaak vasten zodat hij honger heeft. Zo heb ik er inmiddels aardig wat smaakjes bij kunnen krijgen en kunnen we nu een volledig menu maken ipv alleen kip, pens en rundvlees.
Het is bij hem ook echt een kwestie geweest van wennen icm eetlust. Maar geef vooral niet op, ik geloof echt dat elke hond wel barf lust maar het is soms even zoeken. Sommige zeggen dat ze wel gaan eten als je ze gewoon niks voert. Tsja misschien gaan ze eens wat eten na 2 weken lang niks te hebben gehad maar ik wil dat niet. Zoek wat ze lustten en breidt dit uit, als het met Xavi kan kan het met veel andere honden!
uitzonderingen zoals zhiva haar hond daar gelaten  ;D sommige rassen staan er om bekend dat ze miepen met eten en dan werkt bijna niks helaas   :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door