Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door RTenKiba
#2976399
Wij ontdooien ons vlees in een tempex doos (komt van de sligro). Het vlees halen wij in de zomer een dag van tevoren eruit en in de winter wat eerder. De doos staat in de schuur op de vriezers. Alle benodigdheden blijven buiten, zodat niks bij ons in de keuken komt. Sinds wij het op deze manier doen, is het een stuk hygiënischer ook te merken aan de hoeveelheid vliegen in en om ons huis ;)
Gebruikersavatar
Door Irta
#2976408
Wij verpakken het meeste gewoon in Aldi broodzakjes en alles wat daar niet in past gaat in grotere, stevige diepvrieszakken. Als we het voer voor de volgende dag uit de vriezer halen gaat dat meestal gewoon in een rvs schaal. Grote dingen als geitjes ofzo doen we in een emmer om te ontdooien. Het dooivocht wat zo opgevangen wordt zetten we in een schaal naast de waterbak en drinken ze op.
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2977930
Ik maak porties spier en orgaan en die vries ik samen voor 2 dagen in. Bot portioneer ik per maaltijd en vries ik apart in. Alles gaat bij mij in gewone boterhamzakjes; ik vul ze en zet ze rechtop tegen elkaar aan in de vrieslade. Voor groentemix gebruik ik van die cupcake-vormpjes van de action, zonder dekseltje dus, maar dat is niet ideaal. Ik ga ook bakjes van de Sligro scoren  :biggrin2:

Ontdooien doe ik in Muppies voerbak; de avond vantevoren haal ik uit, doe het zonder zakje in de voerbak (spier/orgaan en bot apart) met een pannendeksel erop en na een nacht ontdooien gaat het deels in Muppies buik en deels in de koelkast.

In ons nieuwe huis heb ik straks ook een heuse 'hakplaats' in de bijkeuken; ik kan niet wachten!
#2978984
Je kan de groentenmix ook in die cupcakevormen invriezen en na een dagje eruit halen en bij elkaar in een zipzak gooien. Die kan je hergebruiken.  Ik doe het op gelijkaardige manier voor mijn spier, bot, sommige organen en vermalen spullen en ik vind het ideaal voor kleine porties.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2978993
Als ik portioneer doe ik alles in plastic zakken. Ik probeer zoveel mogelijk plastic twee keer te gebruiken en ik gebruik dan ook veel broodzakken die ik zelf en mensen om me heen voor me opsparen. Kost je niks en het scheelt een hoop afval.
Groenten doe ik in cupcake vormen van de action. Ik vries ze een paar uurtjes in en doe ze dan in een plastic zak.
Orgaanvlees verpak ik voor drie dagen. Ik haal het uit de vriezer en laat het in de koelkast ontdooien.
Spiervlees en vleesbot gaat 's avonds in een luchtdichte box de kelder in.  De ene helft wordt 's ochtends gevoerd en de andere helft zet ik in de koelkast tot een uur voor de avondmaaltijd. Ik geef geen vlees direct uit de koelkast.
Door Ruisje
#2979196
Omdat de groentenporties iets groter zijn geworden ivm toevoeging van wat vlees passen ze niet meer in de ijsblokvormpjes en ik heb geen 40+ cupcakevormpjes. Daarom heb ik de laatste keer de porties zo op bakpapier in de vriezer gedaan. Daarna op snelvriezen gezet en na 2 uur alles in 2 zipzakken gedaan.
Kippennekjes en kleine barfhapjes voor de katten deed ik al zo. :)
Gebruikersavatar
Door pluk
#2979263
Leuk dat iedereen zn eigen manier van invriezen en ontdooien heeft.
bij ons gaat vleesbot per 2 dagen in een diepvrieszak, spiervlees ook, maar geef ik om de dag dus komt niet zo lekker uit.
orgaan gaat in afgedekte muffinvormen de vriezer in en de volgende dag in een ikea zipzak, groentemix gaat in ijsblokvormen en als het bevroren is ook in een ikea zipzak.
Voor ontdooien heb ik plastic bakjes van wibra, diepvrieszakjes haal ik er meestal vanaf als ik het uit de vriezer haal, behalve in een luie bui. Maar heb dan de volgende dag zo'n nat kledder zakje  :P
Ontdooien doe ik in de koelkast, halfuur voor eten haal ik het eruit. Als ik vergeten ben te ontdooien doe ik het in een plasticzakje en leg het in koud water.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2979428
Hier voor katjes ook kleine porties. Ik heb dagporties spiervlees en bot, ze eten allebei ongeveer even veel dus voor beide in één zak. Orgaan voor 2/3 dagen omdat ik anders frutstukjes sta af te wegen. :biggrin2:

Ontdooien altijd in de koelkast en zo nodig nog een half uurtje daarbuiten. Ik verpak alles in boterhamzakjes, laat het in dichte bakjes ontdooien. Lekvocht doe ik er wel bij en aan het eind van de dag na de tweede keer voeren spoel ik de zakjes met warm water uit en gaan ze in de plastic bak. Bakjes heb ik ook wel gehad maar neemt giga veel ruimte in. Nu heb ik gewoon zakken met daarop de diersoort en dan alles verdeeld dus in dagporties. 's Avonds pak ik gewoon een zakje bot, een zakje spier en een zakje orgaan (of bij orgaanvrije dagen wat visjes). Ideaal. :)
Gebruikersavatar
Door kiara
#2979468
Ik zou wel is willen weten wat nou een ontdooi emmer is?
Of bv gewoon een luieremmer bij de Hema ofzo?
Verder doe ik het zo, als ik wat binnen krijg iets ontdooien dan gelijk voor de twee meiden dan in porties, bot en spier gaat bij elkaar, soms ook bot apart ( nu halve vriezer vol  ::) )
Orgaan gaat ook in porties voor hun 2 per dag , doe ik wel in aparte tasjes, uiteraard in kleine diepvrieszakjes in de bv dirk tasje en schrijf erop wat het is
De porties bot/ spier schrijf ik op een diepvries sticker ( na veel waardelozen nu bij de vomar beland)
Allebei hun naam erop en wat erin zit
S'avonds eruit in bakken van blokker die met blauwe deksel
En s'morgens in de koelkast , wek de zakjes eraf s'avonds
Zo werkt het bij mij het beste en makkelijkste
Door Ruisje
#2979560
kiara schreef: Ik zou wel is willen weten wat nou een ontdooi emmer is?
Of bv gewoon een luieremmer bij de Hema ofzo?
...
Volgens mij is een ontdooi-emmer elke emmer met een deksel. ;)
#2980641
Ik doe het op dezelfde manier als pearlsofpassion, misschien heb ik het idee ook wel door haar gekregen, en daar ben ik heel tevreden mee. Ik hou niet van afval maken, en dat gepruts met zakjes is ook niet mijn hobby. Je moet er alleen qua planning rekening mee houden dat je vriesruimte hebt. Je kan dan ook niet alles in 1x geportioneerd invriezen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door