Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2702583
Dus...ik lees twee dingen: een hond heeft 119 mg calcium per Kg per dag nodig.
Ergens anders vind ik:  een volwassen hond heeft nodig tussen de 800 en 1000 mg aan kalk per dag (hier geen verdere specificering over gewicht hond).

Met de Calcium bedoelt men de elementaire Calcium.

Als ik nu wil supplementeren met eierschalen, lees ik overal 5 gr. eierschaal per 500 gr. vlees.
Egg shells:  = 39% elemental calcium + traces of phosphorus and trace elements
Example: 500 mg of dried powdered eggshell = 195 mg elemental calcium

Geef ik mijn hond 1 Kg voer per dag dan moet ik 10 gram eierschaal poeder supplementeren, dat is gelijk aan 3,8 gram elementair Calcium.
Maar dan zit ik toch vèr boven de limiet van 800 - 1000 mg per dag?

Op een andere site lees ik dit:
Spread out your calcium from foods and supplements throughout the day. For best absorption, take no
more than 500 mg calcium at one time. (To avoid calcium toxicity, do not exceed 2,500 mg of elemental
calcium per day.)

Hier betreft het Calciumgebruik voor mensen, misschien ligt dat anders....ik weet dat niet.

Maar lopen onze dieren dan toch gevaar op een Calciumvergifteging door het toepassen van de regel 5 gr per 500 gr vlees, ofwel 1,950 elementair Calcium per 500 gr. vlees?

En welk gevaar lopen zij als je ipv van eierschalen een ander soort van Calcium gaat supplementeren en je past dezelfde regel toe van de berekening 119 mg per Kg gewicht hond per dag? (voor de kat is het ca. 127 mg)
Oversupplementatie?

Ik ben helemaal in de war hierdoor.

Calcium carbonate: = 40% elemental calcium
Example: 500 mg calcium carbonate x 0.40 = 200 mg elemental calcium

Calcium citrate: = 21% elemental calcium
Example: 500 mg calcium citrate x 0.21 = 105 mg elemental calcium

Calcium lactate: = 13% elemental calcium
Example: 500 mg of calcium lactate x 0.13 = 65 mg elemental calcium

Calcium gluconate: = 9% elemental calcium
Example: 500 mg of calcium gluconate x 0.09 = 45 mg elemental calcium


Dicalcium phosphate: = 23% elemental calcium + 19% phosphorus*
Example: 500 mg of dicalcium phosphate x 0.23 =115 mg calcium + 95 mg phosphorus
*Helmut Meyer/Jürgen Zentek give different values: 21/16


Egg shells:  = 39% elemental calcium + traces of phosphorus and trace elements
Example: 500 mg of dried powdered eggshell = 195 mg elemental calcium


Bone meal: =  30% elemental calcium + 17% phosphorus
Example: 500 mg of bone meal x 0.30 = 150 mg elemental calcium + 85 mg phosphorus
#2702807
Lizzy schreef: Ik heb nu geen tijd maar je moet niet alleen kijken naar de hoeveelheid calcium, je moet ook kijken naar de balans tussen calcium en fosfor.

Zie ook dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 02.15.html
Ja OK het heeft geen Haast Lizzy. Wanneer je tijd hebt!!

(jaja, ik weet het van de fosfor en de rest  :D )

Ik heb de link gelezen, ik denk dat jij mij het stuk van Pitcairn wilde laten zien? Ik heb het even overgenomen en hieronder neergezet. 
Nou, ik denk dat het dan wel in orde is. Wat mij zo enorm deed twijfelen waren de officiele PubMeds, waarin dus geen vermelding wordt gemaakt van het toevoegsel ''per 500 gr vlees''. Fijn foutje van ze  :-X

Recipes from Dr. Richard H. Pitcairn
3. Calcium: One of the most common mistakes that people make when feeding a home cooked diet is the failure to add calcium. You must add calcium when you feed a diet that does not include bones.

Adult dogs need around 800 to 1,000 mg of calcium per pound of food fed. They also require the calcium to be supplied in a proper proportion to phosphorus.

The ideal calcium:phosphorus ratio in the canine diet is between 1:1 and 2:1. Meat contains a lot of phosphorus, so the more meat a diet contains, the more calcium will be required to reach the correct calcium:phosphorus ratio. Adding 800 to 1,000 mg of calcium will provide the correct calcium:phosphorus ratio even for a high-meat diet, unless you use a calcium supplement that also contains phosphorus. In that case, moderately higher amounts of calcium may be needed to balance out the additional phosphorus contained in the supplement.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door