Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Benjy en Misty
#2697826
Benjy is nogal erg ziek geworden na het eten van botten. De botten zijn niet van diersoorten afkomstig die ik voer en dus van de straat gegeten dus. Toch verontrust het me wel want volgens de DA zaten er ook allemaal kleine kippenbotjes in zijn ontlasting. Benjy is nog steeds erg ziek en de komende 24 uur moeten uitwijzen of hij geopereerd moet worden.

Benjy is altijd al erg gevoelig geweest voor bepaalde diersoorten. Kan er ook steeds meer niet verdragen maar dat komt misschien ook dat hij door onbekende oorzaak veel meer is gaan moeten eten. (2x zoveel) Benjy is nagekeken door de DA destijds maar was verder gezond en beweginghoeveelheid hetzelfde gebleven.

Mijn vraag is dus eigenlijk: is het normaal dat er stukjes bot in de ontlasting zit? Zou dit niet moeten verteren? Wat kan ik eraan doen dat hij beter de botjes verteerd? Benjy krijgt qua botwerk kip, kalkoen, konijn, haas en fazant. De karkassen zijn altijd goed bevleesd.
Door miik
#2697829
Ik zou me kunnen voorstellen dat als hij bot van straat eet - en daar flink ziek van wordt, dat dan de normale vertering ook minder goed gaat.
Dus dat normaal gesproken jouw menu geen probleem is voor hem, maar omdat zijn darmen nu niet lekker zijn en hij zelf niet gezond is, dat de vertering niet gaat zoals het hoort. Ik zou hem gemalen eten geven totdat hij weer is opgeknapt en dan weer rustig op gaan bouwen.
Door Lizzy
#2698235
Je bedoelt dat Benjy naast iets van straat ook kippenbot van jou heeft gekregen als onderdeel van een BARF menu en je daar stukjes van terug ziet in de ontlasting? Dat is niet ongewoon. Ik zie hier toch ook wel eens kleine stukjes bot in de ontlasting. Laatst gaf ik kippenvleugels aan mijn twee pups en was ik de vergeten in te slaan, toen vond ik de volgende dag zelfs wat grotere stukjes bot. Ik raad daar niet van in paniek want in de regel zijn ze goed ingepakt. Dus ja, als je vleesbot geeft dat vrij hard is, vrij kaal is of niet goed wordt ingeknipt hetzij door jezelf hetzij door de hond, of de hond een verteringstechnische wat minder dagje heeft (bijv. door warmte of ziekte) dan vind je stukjes bot in de ontlasting.

Sterkte met Benjy.... Ik ga heel hard duimen :-*
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2698244
De meeste kippenbotjes die op straat liggen zijn gekookte botjes (afkluifsels van chicken wings ofzo van een kip fastfood keten)

Kan me goed voorstellen dat dat niet helemaal lekker gaat
#2698257
Lizzy; dank je wel! Je hebt mijn vraag beantwoord!

Sarah5: de kippenbotjes waren door mijzelf (rauw uiteraard) gegeven. Het ging om een groot stuk bot van een mij onbekend dier. De DA kon het zo ook niet echt herkennen omdat het slecht een deel van een bot was.
Door tt-tjes
#2698575
Geef hem anders een aantal weken probiotica zodat zijn darmflora weer op pijl komt en een beetje psyllium husk door zijn eten. Deze zorgen voor beter ingepakt en wat zachtere ontlasting. Heb ik gedaan bij Balou na zijn verstopping en dat doet zichtbaar goed.
#2698751
Ok, dank je wel voor de tip.
De verstopping lijkt zich vandaag eindelijk beetje voor beetje op te lossen. Hij poept echt gitzwart van alle rotzooi. Takjes, vacht van een dier, grote grassprieten enz enz. Een hele opluchting. Van de DA moet ik weer heel rustig beginnen. Kleine stukjes vlees en bot malen.
Door Lizzy
#2699991
Benjy en Misty schreef: Ja gelukkig staat de DA achter BARF. Ik heb gemalen kippennekken besteld en hoop strakjes weer gewone karkassen te geven. Voor nu heeft hij vandaag wederom zwarte ontlasting.
Mmmm... En nu? Heeft de DA enig idee of dat veroorzaakt wordt door bloedingen ergens, die zwarte ontlasting? Ik hoop dat hij inmiddels weer lichter poept en het goed gaat met hem!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door