Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2684781
Sarah5 schreef: Qua bloedsuiker spiegel heb ik juist 'geleerd' dat bruin brood en volkoren producten zorgen voor 'langzame suikers' in tegenstelling tot witmeel producten, aardappelen en suikers. Ik eet dus braaf volkoren brood, pasta en volkoren rijst maar ook bulgur en tarwe. Fruitsuikers eet ik alleen in combinatie met granen of brood. Groenten eet ik onbeperkt.
Fructose is gewoon iets heel anders dan glucose.  En met suikers bedoelt men meestal glucose (of sucrose maar daar zit ook glucose in, de fructose is dan minder van belang).  Dat is het probleem, men maakt dat onderscheid niet, terwijl dat net essentiëel is.
Fructose volgt ook een heel andere weg in de biochemie van je lichaam en geeft geen insulinepieken in gezonde mensen. Niet zoals glucose dat doet.
'witte zetmelen' gaan inderdaad sneller verteren (lees: omgezet worden in glucose) omdat ze beter toegankelijk zitten voor de spijsvertering dan bij volkoren.  Het zetmeelgehalte zal ook vast iets hoger liggen.
Door BAC
#2685501
Granen hoor je helemaal niet te eten. Ik doe het ook hoor ;) maar ze zijn erg ongezond. Op de vers vlees info avond bij Any Animal werd verteld waarom
Granen stoten een giftige stof af op het moment dat ze geplukt worden. Het zijn de voorplantingsorganen van een plant, ze hebben geen pootjes of kunnen geen geluid maken, dus zij beschermen zich op deze manier als ze geplukt worden.

Hierdoor ontstaan zoveel gezondheidskwalen. Maar dit mag niet naar buiten gebracht worden want dat zou een groot schandaal opleveren. Dus we eten het vrolijk door en de welvaartsziektes die zomaar eens in verband worden gebracht met het eten van granen, worden gewoon de kop ingedrukt met een pilletje hier of drankje daar.
Door Hondje_
#2685504
Ik heb coeliakie (glutenintolerantie) en mag dus geen glutenbevattende granen eten. Soms best lastig ivm kruisbesmetting, veranderingen van receptuur etc.
Zou daar nooit vrijwillig voor kiezen in ieder geval. Ben wel blij dat mijn kat en hond glutenvrij eten. Maken die kusjes die ik krijg tenminste niet uit :)
Door Envie
#2695748
Ik ben sinds een half jaar over gestapt op G.O.K eetpatroon. Grip Op Koolhydraten. Meer gezonde vetten, veel minder koolhydraten.
Op die manier krijg je een veel gevarieerder voedingspatroon, en kan je heel wat kilo's afvallen.
Als je eens kijkt wat de doorsnee nederlander naar binnen schuift, zoveel koolhydraat rijk eten dat ook nog eens vetten en suikers bevat :o. Waarvan je dus dikke buiken enz. krijgt.
Van vet eten heb je veel minder nodig. Met een eitje, een schepje kwark en een stukje kaas kan ik de hele ochtend rondlopen.  Een lunch van brood en fruit, en avond eten met veel groenten en een stukje vlees/vis of vega dingetje. Visolie erbij. Tussendoor wat nootjes of een stukje kaas.
Voor wie meer wil weten, Yvonne Lemmers, dietiste, heeft hier een goed boek over geschreven  ;)
Door Enelya
#2696015
interessant! ik heb deze vraag gesteld omdat ik me aan het inlezen ben in paleo dieet (en uitproberen).
geen granen, weinig of geen aardappels, geen suiker, geen zuivel.
veel eieren, vlees, vis, groenten, fruit en noten.
dat komt dus wel een beetje overeen met dat GOK.
ik ben het ook wat aan het uitproberen, lastig omdat ik vegetarier/flexitarier ben..
volgens de paleo aanhangers is dit het oer dieet van de mens, een soort barf voor mensen dus :D
Laatst gewijzigd door Enelya op zo 16 jun 2013, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2696027
Enelya schreef: interessant! ik heb deze vraag gesteld omdat ik me aan het inlezen ben in paleo dieet (en uitproberen).
geen granen, weinig of geen aardappels, geen suiker, geen zuivel.
veel eieren, vlees, vis, groenten, fruit en noten.
dat komt dus wel een beetje overeen met dat GOK.
ik ben het ook wat aan het uitproberen, lastig omdat ik vegetarier/flexitarier ben..
volgens de paleo aanhangers is dit het oer dieet van de mens, een soort barf voor mensen dus :D
Ga je dan ook alles rauw eten?
Door Mevroi Kruim
#2697942
Sarah5 schreef: Ga je dan ook alles rauw eten?
Dat kunnen wij ook helemaal niet verteren. Het is leuk dat onze voorouders 5 miljoen jaar geleden alles rauw aten maar in die 5 miljoen jaar zijn we qua spijsvertering nogal een aardig eind veranderd. En wel met name doordat onze voorouders a. meer gingen jagen en b. leerden hun voedsel deels te verhitten. Daarom hebben wij tov mensapen een veel kortere darm, veel grotere longen, langere benen en vooral, grotere hersens  :biggrin2: Voor de ontwikkeling en het onderhoud van die hersens zijn veel hoogwaardige eiwitten nodig en die zitten in dierlijke voeding. Daarop zijn wij dus gebouwd: aardig wat hoogwaardig eiwit, aardig wat groenvoer, deels rauw, deels gekookt, eea aan fruit en een klein aandeel zetmeelrijk spul.
Door BAC
#2698951
Mevroi Kruim schreef: Dat kunnen wij ook helemaal niet verteren. Het is leuk dat onze voorouders 5 miljoen jaar geleden alles rauw aten maar in die 5 miljoen jaar zijn we qua spijsvertering nogal een aardig eind veranderd.
We kunnen het prima verteren hoor, hier een artikel
http://www.rawsuperfoods.com/nl/raw+living+foods/
Laatst gewijzigd door BAC op wo 19 jun 2013, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Envie
#2700291
veel eieren, vlees, vis, groenten, fruit en noten.
dat komt dus wel een beetje overeen met dat GOK.
ik ben het ook wat aan het uitproberen, lastig omdat ik vegetarier/flexitarier ben..
Niet zo lastig toch? Visje, biologisch vleesje, vegetarisch apparaatje en peulvruchten. Ja, daar zitten koolhydraten in.......maar omdat je op andere momenten van de dag geen kh eet, ben je op de goede weg. En heb je ''grip op koolhydraten''  8)
Door Shifare
#2705876
Senta schreef: We kunnen het prima verteren hoor, hier een artikel
http://www.rawsuperfoods.com/nl/raw+living+foods/
Dat is allemaal heel leuk hoor.
Maar ik geloof er geen snars van.
De mens is alleen mens geworden door de consumptie van vlees.
Anders liepen we gewoon nog tussen de apen rondt.

Dus ik snap niet dat zo een site maar kan vermelden dat vlees zo slecht is.
Geloof er geen bal van en ik moet eerlijk zeggen dat ik het gross van de vegetariërs er ,over het algemeen, maar ongezond uit vindt zien.

Iedereen moet doen waar hij / zij zich lekker bij voelt maar ik denk dat vegetarisch eten meer iets is uit morele overwegingen dan fysieke overwegingen
(mits je dus een dikke vette eiwit allergie hebt)
Gebruikersavatar
Door Haasje
#2705889
Mevroi Kruim schreef: Dat kunnen wij ook helemaal niet verteren. Het is leuk dat onze voorouders 5 miljoen jaar geleden alles rauw aten maar in die 5 miljoen jaar zijn we qua spijsvertering nogal een aardig eind veranderd. En wel met name doordat onze voorouders a. meer gingen jagen en b. leerden hun voedsel deels te verhitten. Daarom hebben wij tov mensapen een veel kortere darm, veel grotere longen, langere benen en vooral, grotere hersens  :biggrin2: Voor de ontwikkeling en het onderhoud van die hersens zijn veel hoogwaardige eiwitten nodig en die zitten in dierlijke voeding. Daarop zijn wij dus gebouwd: aardig wat hoogwaardig eiwit, aardig wat groenvoer, deels rauw, deels gekookt, eea aan fruit en een klein aandeel zetmeelrijk spul.
Dat heb ik ook gelezen!

En ik zag gisteren dit fragment uit Altijd Wat met Michael Pollan die vertelde dat honderd jaar geleden werd uitgevonden dat je graanmeel kon zeven, waardoor het langer houdbaar is en superslecht. De vliesjes e.d. worden verkocht aan de supplementenindustrie. Dus dubbel geld verdienen. Brood is daardoor dus niet meer gezond zoals vroeger.

Btw hier de link: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveri ... 0#00:27:07
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2710029
Envie schreef: Ik ben sinds een half jaar over gestapt op G.O.K eetpatroon. Grip Op Koolhydraten. Meer gezonde vetten, veel minder koolhydraten.
Op die manier krijg je een veel gevarieerder voedingspatroon, en kan je heel wat kilo's afvallen.
Als je eens kijkt wat de doorsnee nederlander naar binnen schuift, zoveel koolhydraat rijk eten dat ook nog eens vetten en suikers bevat :o. Waarvan je dus dikke buiken enz. krijgt.
Van vet eten heb je veel minder nodig. Met een eitje, een schepje kwark en een stukje kaas kan ik de hele ochtend rondlopen.  Een lunch van brood en fruit, en avond eten met veel groenten en een stukje vlees/vis of vega dingetje. Visolie erbij. Tussendoor wat nootjes of een stukje kaas.
Voor wie meer wil weten, Yvonne Lemmers, dietiste, heeft hier een goed boek over geschreven  ;)
De meeste mensen zouden ervan schrikken hoe weinig voedsel ze eigenlijk werkelijk nodig hebben.  Mensen eten gewoon veel te veel omdat ze zaken eten die voor honger zorgen of gewend zijn aan veel zwaar (of vet) voedsel te eten.  Je kan ook blijven eten, zoveel je wil, omdat je het maar hoeft te kopen, heel gemakkelijk om te overdoseren.  Maar eigenlijk zit er veel meer energie in voedsel dan men zou denken.  Als je het echter combineert met zetmelen of glucose heb je het gevoel dat het zo weer verdwenen is...

Op dit moment, na mijn huwelijksreis is het weer aanpassen want alle goede voedingsgewoonten zijn er weer uit, maar voorheen had ik eigenlijk maar 1 grote maaltijd per dag nodig.  Ik kwam dus de ochtend door op niets  :P
Op de middag een halve liter smoothie (das zowat gelijk aan een appel, sinaasappel en wat bladgroenten) en dan 's avonds de andere helft en een volwaardige maaltijd. Soms eens brood, meestal warme maaltijd.  Vlees eet ik nooit erg veel en aardappel of rijst al helemaal niet (pasta wel moet ik toegeven, vind het gewoon te lekker  :-[).  Ik voel me ook niet goed als ik wel veel vlees eet (lees, weinig groenten), dan zit ik de volgende dag een paar keer extra op toilet. 

Ik vond het heerlijk dat ik toen eigenlijk nooit echt honger had.  Ik at wanneer ik dat zelf het aangenaamst vond en kon het me dan ook permitteren om eens door te eten zonder dik te worden.  Het is het verschil tussen je energie halen uit wat je net opgegeten hebt, of op een bepaald moment energie opslaan door te eten en het daarna vrijmaken. Dat vraagt een aanpassing in je enzymhuishouding en gaat dus niet van 1 dag op de andere.  Maar bij mij werken groene smoothies daar goed voor, dat is bij anderen dan weer de suikers helemaal weglaten.  Ik heb dat gewoonweg vroeger al geprobeerd, en dat werkte toen niet. Kreeg ik alleen maar meer honger van en werd dus dikker.
Ik weet het, dat is niet helemaal volgens de regels van de biochemie van het lichaam, maar bij mij had dat wel dat effect.  :-\
Ik denk wel dat het universeel is dat je van zetmelen en glucose meer honger krijgt omwille van de insulinepieken die ze teweegbrengen, en aangezien ze enkel energie leveren en verder niets waardevols (anders dan fruit of groenten) zie ik niet in waarom je ze zou moeten eten. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 05 jul 2013, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door monster
#2712195
Shifare schreef: Dat is allemaal heel leuk hoor.
Maar ik geloof er geen snars van.
De mens is alleen mens geworden door de consumptie van vlees.
Anders liepen we gewoon nog tussen de apen rondt.

Dus ik snap niet dat zo een site maar kan vermelden dat vlees zo slecht is.
Geloof er geen bal van en ik moet eerlijk zeggen dat ik het gross van de vegetariërs er ,over het algemeen, maar ongezond uit vindt zien.

Iedereen moet doen waar hij / zij zich lekker bij voelt maar ik denk dat vegetarisch eten meer iets is uit morele overwegingen dan fysieke overwegingen
(mits je dus een dikke vette eiwit allergie hebt)
Ik ben al 35 jaar vegetariër, maar ik ben er aardig gezond bij gebleven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door