Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#2776013
jope schreef:

Sommige zijn natuurlijk echt wel te goeder trouw maar voor vele is het een mooie commerciele kreet.

op elke verpakking beoort een batch nummer en een e.e.g. nummer te staan dan weet je dat het klopt uiteraard voorzien van een recente datum, dan weet je 9 van de 10 keer dat het goed is je kunt bijvoorbeeld bij het nvwa kijken welke bedrijven goedgekeurd zijn om categorie 3 materiaal te verwerken dit zijn de slachtbijproducten waar wij onze viervoeters graag mee voeren.
Ad.1 Ik denk dat je hier een goed punt hebt. Ik heb biologische produkten van een barfleverancier voorbij zien komen en daar stond geen keurmerk op. Toen vroeg ik mij ook af hoe bio dat vlees nou werkelijk zou zijn.

Ad. 2. Een recente datum? Als je man bij het slachthuis werkt dan weet je ook dat vleeskeurstempels  in tegenstelling tot vroeger geen datum meer bevatten. Op het vlees zelf staat dus niets meer. En het is niet zo moeilijk om vlees opnieuw te verpakken en er een andere datum op te plakken. Een recente datum op een verpakking is dus geen garantie op versheid. Het vlees kan wel 10 jaar of langer ergens in een koelcel gelegen hebben. De eerste omvangrijke schandalen op dat gebied hebben we al gehad (o.a. Duitsland), en daarbij ging het ook nog eens om vlees dat in de menselijke voedselketen terecht is gekomen.
Door BAC
#2776092
jope schreef: Hoi wij hebben reeds sinds vele jaren onze hond en ook onze vorige hond op vlees en botten staan, onze labrador is hier 16 jaar op geworden en had nog nooit een dierenarts voor een probleem gezien. Sinds maart zijn we lid van barfplaats en lezen hier regelmatig even dit is trouwens onze eerste post !!

Mijn man werkt op een slachthuis, en dus voeren wij best voordelig om het zomaar te zeggen door de jaren heen is er veel verandert op het werk van mijn man en is het superstreng geworden bij hem worden bij alle paarden een bloedmosterafgenomen en naar het labo gestuurd voordat het in de voedselketen terecht komt en bij het slachten zijn ook altijd keurmeesters aanwezig en word elk beesd rund kalf paard lam schaap of geit afzonderlijk nog eens door het nvwa gekeurd dit gebeurd op ieder slachthuis hoor. het sjoemelen gebeurd meeestal door groothandels en uitbeenbedrijven Willy Selten was geen slachterij ! maar kocht karkassen en leverde zo aan fabrieken van maaltijden en vleeswarenfabrieken.  Het is echter zo dat de mensen niet goed begrijpen dat echt goedkoop niet bestaat iemand betaald de rekening de boer het beest de slachterij, en dat is het probleem van de supermarktketens het moet immers altijd voor de meest uitgeknepen prijs.

Als iedereen zich iets meer in de branche van het vlees zich zou verdiepen zou men graag iets meer voor dat stukje vlees betalen en dan hoeft het nog niet eens biologisch te zijn want wat is nu biologisch !!! als alle dieren biologisch gehouden moesten worden is Nederland veel te klein. er zijn natuurlijk zat aanbieders ook in kvv die zeggen dat ze biologisch zijn maar hoeveel in de barf aanbieders en het kvv gebeuren hebben dat Skal nummer. Zoveel biologisch vlees is Nederland totaal niet rijk dus word er ook het een en ander uit het buitenland gehaald wie bekijkt het daar ? en hoe biologisch is het dan nog het word hier niet op groengas of stroom naartoe gebracht !!

Sommige zijn natuurlijk echt wel te goeder trouw maar voor vele is het een mooie commerciele kreet.

op elke verpakking beoort een batch nummer en een e.e.g. nummer te staan dan weet je dat het klopt uiteraard voorzien van een recente datum, dan weet je 9 van de 10 keer dat het goed is je kunt bijvoorbeeld bij het nvwa kijken welke bedrijven goedgekeurd zijn om categorie 3 materiaal te verwerken dit zijn de slachtbijproducten waar wij onze viervoeters graag mee voeren.

dit moest me toch eens van het hart.

groetjes Jose
Goed stuk, fijn dat je dit met ons deelt en het is zeker weer stof tot nadenken!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2776128
Die bio-kippennekken die ik gehad heb weet ik zeker van dat ze bio zijn, simpelweg omdat ze veeel groter en harder zijn dan gewone kippennekken. Deze nekken zijn bijna eend (maar ook weer niet, en de kleur en geur is ook anders), terwijl gewone kippennekken toch echt wel klein zijn.    Ook de smaak is duidelijk anders volgens mijn katten  :P
Met wat voor voer ze grootgebracht zijn, zie je natuurlijk niet aan het vlees, maar je merkt er wel aan dat de dieren ouder geslacht zijn en meer rondgelopen hebben.  Ook bij wild kan je dat trouwens zien.  Je kan perfect het verschil zien tussen wilde en tamme eendenfilet, enkel aan de kleur.  Haas en gans wordt moeilijker, dat geef ik grif toe.  Maar das ook niet echt dieren die 'en masse' gehouden worden.  ;)

Verder zou ik wel streven naar het zoveel mogelijk bio opkweken van dieren.  Voor alle dieren die nu gehouden worden voor het vlees, is NL inderdaad te klein, maar er wordt dan ook schandalig veel vlees gegeten.  Als iedereen met wat minder genoegen zou nemen, zou er misschien wel plaats zijn voor een diervriendelijker stukje vlees.  Het kon vroeger wel zo.
Dat het vlees dan duurder zou worden, dat is niet meer als logisch.  Ik heb er ook geen probleem mee een mooie prijs te betalen voor een mooi stukje vlees van een diervriendelijk gehouden dier.  Als vlees duurder zou zijn, zou er misschien ook minder gegeten worden, dus enkel voordelen daar.

Maar voor barfvlees vind ik dat niet opgaan. Omdat ik simpelweg niets wil voeren waar de veehouder zijn winst op wil maken.  De reden waarom zo'n dier gekweekt wordt is om de mensen van vlees te voorzien. Dus voor mezelf wil ik daar een mooie prijs voor geven. 
Maar al de rest van het dier, wat de mens niet wil eten, wat de veehouder niets aan zou verdienen, daar wil ik voor barf nog wat voor geven.  Dat is dan extra en enkel winst, nooit verlies voor hem.  Als hij het voor menselijke consumptie kan verkopen, wil ik het al niet voeren.
Dus in dat opzicht moet barfvlees niet duur zijn. Mag zelfs niet, anders is het voor menselijke consumptie.  Het is het ene of het andere...
Door haba
#2776208
cittat:

Maar voor barfvlees vind ik dat niet opgaan. Omdat ik simpelweg niets wil voeren waar de veehouder zijn winst op wil maken.  De reden waarom zo'n dier gekweekt wordt is om de mensen van vlees te voorzien. Dus voor mezelf wil ik daar een mooie prijs voor geven. 
Maar al de rest van het dier, wat de mens niet wil eten, wat de veehouder niets aan zou verdienen, daar wil ik voor barf nog wat voor geven.  Dat is dan extra en enkel winst, nooit verlies voor hem.  Als hij het voor menselijke consumptie kan verkopen, wil ik het al niet voeren.
Dus in dat opzicht moet barfvlees niet duur zijn. Mag zelfs niet, anders is het voor menselijke consumptie.  Het is het ene of het andere

je moest eens weten wat er voor een handel er tegenwoordig is in het cat. 3 materiaal: containers vol gaan er naar de aziatische landen, en voor een dikke prijs. ook spullen die vroeger onverkoopbaar waren, zoals , kraakbeen, zenen en pezen vinden hun weg naar het buitenland.

natuurlijk zou het beter zijn als elk beest een diervriendelijker bestaan had, en er wordt heel veel vlees gegeten, maar, wist je dat 90% van wat hier geslacht wordt export is?  al zouden we die dieren 3 hoog zouden stapelen dan was er nog geen plek voor ze in nl.
Gebruikersavatar
Door pike
#2776465
pearlsofpassion schreef: Die bio-kippennekken die ik gehad heb weet ik zeker van dat ze bio zijn, simpelweg omdat ze veeel groter en harder zijn dan gewone kippennekken. Deze nekken zijn bijna eend (maar ook weer niet, en de kleur en geur is ook anders), terwijl gewone kippennekken toch echt wel klein zijn.    Ook de smaak is duidelijk anders volgens mijn katten  :P
Met wat voor voer ze grootgebracht zijn, zie je natuurlijk niet aan het vlees, maar je merkt er wel aan dat de dieren ouder geslacht zijn en meer rondgelopen hebben.  Ook bij wild kan je dat trouwens zien.  Je kan perfect het verschil zien tussen wilde en tamme eendenfilet, enkel aan de kleur.  Haas en gans wordt moeilijker, dat geef ik grif toe.  Maar das ook niet echt dieren die 'en masse' gehouden worden.  ;)
Haas is nooit gedomesticeerd.

WIlde eend en konijn zijn goed van gedomesticeerde te onderscheiden. En ook wilde gans heeft een heel andere kleur dan gedomesticeerde gans.  Als je het al niet kan zien dan kan je het altijd ruiken en proeven. Wild ruikt een smaakt nou eenmaal naar wild.

Het biologische vleesbot van kip dat ik gezien heb heb ik alleen in de verpakking gezien en niet in handen gehad dus over het bot kan ik niet oordelen, maar het zag er wel precies eender uit als de plofvariant. Zelfde formaat, zelfde kleur. (Waren kipruggetjes.) Nou heeft de ecokip die ik voor onszelf koop ook vrijwel dezelfde kleur, maar hij is wel groter. Ik vind het vreemd dat biologische diervoeding  blijkbaar geen keurmerk hoeft te hebben. Want dat vraagt om gesjoemel.
 

..
Door Lizzy
#2776653
pike schreef: Haas is nooit gedomesticeerd.

WIlde eend en konijn zijn goed van gedomesticeerde te onderscheiden. En ook wilde gans heeft een heel andere kleur dan gedomesticeerde gans.  Als je het al niet kan zien dan kan je het altijd ruiken en proeven. Wild ruikt een smaakt nou eenmaal naar wild.

Het biologische vleesbot van kip dat ik gezien heb heb ik alleen in de verpakking gezien en niet in handen gehad dus over het bot kan ik niet oordelen, maar het zag er wel precies eender uit als de plofvariant. Zelfde formaat, zelfde kleur. (Waren kipruggetjes.) Nou heeft de ecokip die ik voor onszelf koop ook vrijwel dezelfde kleur, maar hij is wel groter. Ik vind het vreemd dat biologische diervoeding  blijkbaar geen keurmerk hoeft te hebben. Want dat vraagt om gesjoemel.
Ik vraag me af of dit nog echt klopt:

"Máár… dat betekent niet dat gekweekt wild niet lekker kan zijn! Integendeel zelfs. Je kan gekweekte hazen uit Argentinië kopen die over het algemeen veel zachter van smaak zijn dan de wilde hazen die hier in België leven. Maar heel veel mensen hebben die doordringende, sterke wildsmaak juist niet zo graag, dus voor hen zijn die gekweekte hazen uit Argentinië een prima koop".

http://www.radio2.be/artikel/hoe-wild-is-wild?print=1
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2776757
Anne in Duitsland schreef: Michiel (Mien 3-tal) is van de zomer bij mij in Zweden op bezoek geweest. 1900 km enkele reis, twee dagen over gedaan. Hij had 70 kilo vlees bij zich (vleesbot, spier en orgaan), had die in een deken gepakt en het hele zaakje zo in een koeltas gestopt (zonder koelelementen). De temperatuur onderweg was gematigd, overdag graadje of 20, 's nachts graadje of 10.

Toen hij hier aankwam, was het vlees allemaal nog zo goed als stijfbevroren; alleen het konijnkarkas was aan de randen van de doos ietsje ontdooid. Dit alles dus na 2 dagen zonder koeling 1900 km in een gewone personenauto in de zomer. 70 lullige kilootjes.

Bij de barfleveringen die via Vraag en Aanbod gaan (waar jij naar eigen zeggen niet aan meedoet, dus waarvan jij eigenlijk niet weet hoe ze verlopen en hoe het vlees eruitziet), worden in de meeste gevallen honderden en soms duizend kilo's tegelijk vervoerd. In een klein land als NL duurt zo'n lijntje nooit meer dan een uur of vijf. Denk je nou echt dat het vlees de auto's uit komt kruipen na zo'n korte tijd? Ik heb gisteravond hier in huis vlees uitgelegd om te ontdooien; dat was om een uur of tien 's avonds. Vanochtend om een uur of halfelf, dus zeg maar twaalf uur later, waren bot, vlees en orgaan (die in verpakkingen van 700-1100 gram zaten) nog behoorlijk bevroren. Kleine verpakkinkjes, na 12 uur ontdooien bij kamertemperatuur. Het enige wat bijna helemaal ontdooid was, was de pens, omdat ik die in een pakje van 700 gram eenzaam en alleen in een afgesloten pannetje laat ontdooien.

De man van Ramses1 heeft in het voorjaar een keer 200 kilo barf (bot, vlees, orgaan) voor me meegenomen naar Duitsland. Uur of vijf rijden voor hem, daarna nog een uur of 1,5 naar waar ik woon in Leipzig. Na een rondleiding door hun huis van pak 'm beet drie kwartier. Toen ik in Leipzig aankwam, was alles nog gewoon bevroren.

Kortom, het valt allemaal wel mee met die volgens jou zo gruwelijke lijntjes. Gezien de hoeveelheden vlees waarom het gaat, en de relatief korte tijd dat het ongekoeld vervoerd wordt, ontdooien die spullen echt niet zo hard.

Maar als er tijdens die lijntjes van alles misgaat, dan heb je vast wel een paar voorbeelden die je met ons wilt delen?
Dank voor het typwerk, dat wilde ik ook schrijven.
Hier moet het vlees van de lijntjes vaak nog een nacht in de garage staan voordat ik het van elkaar af kan trekken.
Gebruikersavatar
Door pike
#2777096
Lizzy schreef: Ik vraag me af of dit nog echt klopt:

"Máár… dat betekent niet dat gekweekt wild niet lekker kan zijn! Integendeel zelfs. Je kan gekweekte hazen uit Argentinië kopen die over het algemeen veel zachter van smaak zijn dan de wilde hazen die hier in België leven. Maar heel veel mensen hebben die doordringende, sterke wildsmaak juist niet zo graag, dus voor hen zijn die gekweekte hazen uit Argentinië een prima koop".

http://www.radio2.be/artikel/hoe-wild-is-wild?print=1
Hoe zit het dan? Waarom zou in Argentinie lukken wat nergens anders is gelukt? In de link die je geeft staat nergens dat haas wordt gekweekt. De scherpe wildsmaak wordt namelijk veroorzaakt door het besterven, vers wild smaakt heel anders.  En de haasimporteur van Nederland, van Leendert, vermeld de bedrijven in Argentinie waar zijn haas vandaan komt en dat zijn geen kwekerijen maar slachterijen en verwerkers van echt, geschoten wild:

http://www.vanleendert.nl/van-leendert-group.php?nl

Waaruit leidt je af/waar lees je, dat haas daadwerkelijk voor consumptie gekweekt wordt? Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar.
Door Lizzy
#2778099
pike schreef: Hoe zit het dan? Waarom zou in Argentinie lukken wat nergens anders is gelukt? In de link die je geeft staat nergens dat haas wordt gekweekt. De scherpe wildsmaak wordt namelijk veroorzaakt door het besterven, vers wild smaakt heel anders.  En de haasimporteur van Nederland, van Leendert, vermeld de bedrijven in Argentinie waar zijn haas vandaan komt en dat zijn geen kwekerijen maar slachterijen en verwerkers van echt, geschoten wild:

http://www.vanleendert.nl/van-leendert-group.php?nl

Waaruit leidt je af/waar lees je, dat haas daadwerkelijk voor consumptie gekweekt wordt? Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar.
Uit dit:

Máár… dat betekent niet dat gekweekt wild niet lekker kan zijn! Integendeel zelfs. Je kan gekweekte hazen uit Argentinië kopen die over het algemeen veel zachter van smaak zijn dan de wilde hazen die hier in België leven. Maar heel veel mensen hebben die doordringende, sterke wildsmaak juist niet zo graag, dus voor hen zijn die gekweekte hazen uit Argentinië een prima koop. 
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2797307
Ik ben blij dat ik via de lijnen mee kan doen. na jaren van meebestellen weet ik intussen wel bij wie ik mee wil bestellen en bij wie niet. Hier in het Westen heb je nu eenmaal nauwelijks slachterijen en als ze er wel zijn, dan gaan ze toch echt niet aan losse particulieren een paar kg bestellen. En dan ook nog met 2 honden heb ik niet van die enorme hoeveelheden nodig per diersoort dan iemand die meerdere grote rassen heeft... het is maar hoe je het bekijkt. en och zolang ik geen kvv voer kan ik zien wat ik ze voer.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2797308
pike schreef: Tja het zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn. Ik heb dit gevonden:

http://www.kraesgenberg.nl/index.php/re ... asje-repje



3e alinea.

Als dat klopt dan hebben die hazen wel de ruimte om te leven en te bewegen. Anders gaat het dacht ik ook niet, dan gaan ze dood van de stress heb ik altijd begrepen.
Vandaar in Argentinie ruimte genoeg. en misschien voeren ze ze bij.. Dus als je ze op grote lappen gebied kan houden zal er niets aan het handje zijn.
Daarom altijd duurder dan gefokte konijnen die hutje mutje op elkaar zitten in stalen rasterkooien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door