Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2664330
En even over je vraag of je dieren met elkaar mag combineren. Ja dat mag.
Ik maak zelf altijd een mix van orgaan (in de juiste verhouding) en die vries ik per portie in. En datzelfde doe ik met vlees. Alleen het vleesbot is per dag verschillend. Het scheelt voor mij tijd en ik weet dat mijn hond altijd alles krijgt.

Verder eens met de rest. Lees je goed in. En 2% voor een 8 maanden kruising vind ik tikkie weinig, maar je moet het even zelf aanvoelen hoeveel hij nodig heb. Ribben voelen enzo.

Veel plezier met je nieuwe pup.
Gaat je vast lukken, je bent iig enthousiast.
Door Lambchop
#2664751
Ik vind net als de rest je bedoelingen vanuit de juiste plek komen, maar je wilt te graag en te snel. Die fout maken wel meer mensen dus je bent heus niet de enigste. Ik wou eerst ook te snel, maar ben gelukkig op tijd gestopt met haast maken en heb mijn tijd genomen en echt uuuuuuuren hier zitten lezen tot in het holst van de nacht zoals je vandaag weer kunt zien aan dit berichtje  :P. Het gaat hier ook om levende dieren en niet om een sport/beroep waar je iets van de theorie direct in de praktijk kan brengen.
Laat ze voorlopig even op brok of je kan ook een snelstart kvv doen met bijv smuldier die in de meeste supers ligt als je toch al met rauw wilt beginnen. Hiermee kan je zowat geen fouten maken en dan heb je zelf ook even de tijd om je vleesbotten te verzamelen/vriezerruimte beschikbaar te stellen.

Lees ook nog even dit: http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf en http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... .html  (soms komen mensen direct op het forum als ze de site bezoeken, had ik dus ook in het begin.)

Als een hond bepaalde dingen laat staan, kan het zijn dat ze dat niet lusten/kwestie van wennen of dat het vleesbot nog te hard is naar hun eigen gevoel.

Je kan ook beginnen met bevleesde kipkarkas bijv...

Ik wens je heel veel succes met barfen en denk ook wel dat het goedkomt als je de documenten doorleest. Achteraf krijg je dan denk ik net als mij zo'n aha moment.

Tip: voer niet alles wat een slager gratis/goedkoop meegeeft. Vaak zijn dit de dragende delen (meest ongeschikte delen bot) Dat is echt een beginners instinkertje die vaak gebeurt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2664850
Waar ik vooral veel van geleerd heb, is menu's van andere mensen bekijken.
Dan kijk je wat andere mensen doen en wat de feedback daarop is. Hoef je de fouten niet zelf te maken om eruit te leren. ;)
Gewoon erg veel menu-topics doorlezen.
Daar heb ik het meest uit geleerd en meeste ideetjes uit gehaald. Dan zie je al wat meer van de praktijk ipv enkel de theorie.

Dan kan je ook zelf je menu'tje eens opmaken en plaatsen. Kijken of je het goed begrepen hebt.
Dan kunnen mensen het nog wat fine-tunen. Dat lijkt me niet overdreven voor een pup en is altijd wel goed als je begint.


Daarom ken ik ook vrij veel van hondenbarf, ookal heb ik zelf katten. 
Mits een paar aanpassingen in verhoudingen en manier van voeren zelf, is barfen met katten gelijk aan barfen met honden.
Door Martine-Tom
#2664874
Misschien helpt een kleine achtergrond gedachte je.

Wat wij eigenlijk in huis hebben zijn prooieters, honden en katten zijn gebouwd niet op het eten van vlees maar op het eten van dieren, wat wij eigenlijk willen doen is zo'n dier nabouwen en daar komen de percentages vandaan.
Een dier bestaat voor een aantal percentage uit bot, uit organen, uit vlees...De aanvullingen zoals ei en groente, de een voert ze wel de ander niet, maar die komen vooral uit het idee dat een bioindustrie konijn minder voedingswaarde heeft als een konijn wat zijn eigen besjes en groentjes verzameld en eet.

Het is dus belangrijk om af te wisselen (een hond eet in de natuur ook niet weken lang alleen kip) en om de percentages in de gaten te houden zodat het lijkt op hoe een prooi in elkaar zit  :)
En zoals wij niet omvallen van een dagje alleen maar brood doet een hond dat niet van een dag alleen maar spiervlees, als ik een dagje weg ben en ik heb geen eten bij krijgt Tom ook wel eens gewoon een bieflapje ofzo, maar door de bank genomen zal je je dus aan die % moeten houden om de prooien na te maken  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door