Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Steph
#324053
Ik was toen ik 11 jaar me plots bewust van het feit dat ik dieren opat en werd resoluut veganist, tegen dat ik 14 was heb ik een heleboel chemiche injectie troep gekregen omdat mijn bloedwaarden kompleet abnormaal waren. Nu ben ik gewoon vegetariër(wel melk en ei). Wat ik bedoel is dat het al gevaarlijk is als je het niet 100% juist doet, zeker als kind in groei. Laat staan bij een rasechte carnivoor. Als je dit niet kunt respecteren verdien je er gewoon geen.
Nu ik wil starten met Barf voor mijn honden, kun je je niet voorstellen welke reacties ik krijg. Net of ik gek geworden ben. Zelfs mijn eigen vriend verklaart me voor gek (wil wel nooit vlees voor hem klaarmaken!).Mijn mening is gewoon dat mensen kunnen kiezen, maar carnivoor blijft carnivoor. Misschien dat er een paar carnivoren het heel goed doen op vega, maar dan moet je dan toch al heel goed weten waar je mee bezig bent.
Door 202spots
#324054
amber2 schreef: Hieruit blijkt dat het heel goed mogelijk is om honden en katten gezond vegetarisch/veganistisch te voeren (het gaat hierbij dan niet om een brok maar zelf samenstellen aangevuld met een vitaminesupplement en evt. een enzymsupplement). Het is wel niet 'natuurlijk', maar ja, in hoeverre is het vlees van bio-industrie dieren dat wel?
Ik begrijp hieruit dat het heel goed mogelijk is om honden en katten gezond vegetarisch/veganistisch te voeren ....maaaar wel onder de voorwaarde dat je dus allerlei supplements moet toevoegen... omdat 't vegetaries/veganistisch voer zonder al die supplements dus GEEN gezond "compleet" diet is.....ja?
Dus waarom dan niet 't echte product geven,daar hoef je ook geen extra supplements aan toe te voegen...en gegarandeerd gezonder voor je hond!
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 23 mei 2005, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#324059
Steph schreef: Ik was toen ik 11 jaar me plots bewust van het feit dat ik dieren opat en werd resoluut veganist, tegen dat ik 14 was heb ik een heleboel chemiche injectie troep gekregen omdat mijn bloedwaarden kompleet abnormaal waren. Nu ben ik gewoon vegetariër(wel melk en ei). Wat ik bedoel is dat het al gevaarlijk is als je het niet 100% juist doet, zeker als kind in groei. Laat staan bij een rasechte carnivoor. Als je dit niet kunt respecteren verdien je er gewoon geen.
Nu ik wil starten met Barf voor mijn honden, kun je je niet voorstellen welke reacties ik krijg. Net of ik gek geworden ben. Zelfs mijn eigen vriend verklaart me voor gek (wil wel nooit vlees voor hem klaarmaken!).Mijn mening is gewoon dat mensen kunnen kiezen, maar carnivoor blijft carnivoor. Misschien dat er een paar carnivoren het heel goed doen op vega, maar dan moet je dan toch al heel goed weten waar je mee bezig bent.
Afbeelding
Helemaal mee eens (behalve dat ik geen vega ben ;))
Gebruikersavatar
Door Hitam
#324080
Jullie zijn wel erg fanatiek, zeg.
Zolang er geen gezondheidsproblemen optreden, zie ik het probleem niet.

Andrew is geen holistisch dierenarts maar alleen regulier.
Wim, mijn voormalige collega in Amsterdam, heeft een aantal honden met zeer ernstige huidproblemen, die helemaal nergens op reageerden, goed gekregen met een macrobiotisch, vegetarisch dieet. Met allerlei soorten bonen, granen en zeewier enzo. Heb het recept nog wel ergens liggen.
Kan dus nooit echt zo vreselijk zijn.
Door Lizzy
#324085
Hitam schreef: Jullie zijn wel erg fanatiek, zeg.
Zolang er geen gezondheidsproblemen optreden, zie ik het probleem niet.

Andrew is geen holistisch dierenarts maar alleen regulier.
Wim, mijn voormalige collega in Amsterdam, heeft een aantal honden met zeer ernstige huidproblemen, die helemaal nergens op reageerden, goed gekregen met een macrobiotisch, vegetarisch dieet. Met allerlei soorten bonen, granen en zeewier enzo. Heb het recept nog wel ergens liggen.
Kan dus nooit echt zo vreselijk zijn.
Ik ken het dieet Tannetje. Heb het recept liggen. En ik vind het drie keer niks. En Whoofer werd er dood en doodziek van. En ja, er zullen best honden wel goed gereageerd hebben op deze voeding. Dus fijn dat er een miniscuul percentage honden geholpen kan worden met zoiets. Maar het merendeel is niet gebaad bij dit soort voer. En ik hoef jou toch niet uit te leggen dat de gemiddelde hond niet goed reageert op een voer van granen en soja en peulvruchten? Ik zie de gezondheidsproblemen vooral wel. Dus.

En fanatiek? Hoezo? Omdat ik respect heb voor het wezen carnivoor? Ik vind het fanatiek om als vegetarier/veganist je carnivore-huisdier vegetarisch/veganistisch te voeren...

Maar goed, mensen die hun hond vegetarisch willen voeden, moeten dat vooral zelf weten. Maar je kunt moeilijk van een forum als BARFplaats verwachten dat we achter zoiets staan.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 23 mei 2005, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#324095
Hitam schreef: Jullie zijn wel erg fanatiek, zeg.
Zolang er geen gezondheidsproblemen optreden, zie ik het probleem niet.

Andrew is geen holistisch dierenarts maar alleen regulier.
Wim, mijn voormalige collega in Amsterdam, heeft een aantal honden met zeer ernstige huidproblemen, die helemaal nergens op reageerden, goed gekregen met een macrobiotisch, vegetarisch dieet. Met allerlei soorten bonen, granen en zeewier enzo. Heb het recept nog wel ergens liggen.
Kan dus nooit echt zo vreselijk zijn.
Als je een hond hebt met een dierlijk eiwit allergie dan zal hij inderdaad goed reageren op een vegetarisch menu, maar dat zegt niet dat het een gezond menu is voor honden die die allergie niet hebben.
Ik verbaas me echt over deze reactie, dit weerlegt werkelijk alles wat je op bepaalde sites zegt over gezonde voeding voor honden.
Door Marieke
#324120
Honden vaak granen, soja en peulvruchten voeren gaat er bij mij gewoon niet in.... En dan aanvullen met supplementen om de tekorten te compenseren....nee sorry, dan liever géén hond.
Door Nelly
#324168
Ben deze dicussie aan het volgen en vraag me af waar sommige mensen mee bezig zijn? Laten we even duidelijk zijn: in de natuur bestaan prooidieren (meestal vegetarisch) en jagers (meestal carnivoren). Nu heeft de natuur beslist dat de hond, evenals de kat jagers, dus carnivoren zijn. En carnivoren eten prooidieren, dat is altijd zo geweest, en zal - hopenlijk - ook altijd zo blijven. Dat is gewoon de wet van de natuur; en die natuur weet echt wel wat ze doet, al miljoenen jaren lang. Dat die natuurwet keihard is moge duidelijk zijn, maar dat is het hele leven in feite. Kortom: ik ben voor natuurlijke voeding voor mijn honden/katten, d.w.z. zoveel mogelijk vers vlees en hele prooidieren als het ff kan. En als mens ben ik een omnivoor (alleseter) en dus lust ik regelmatig ook graag een stukje vlees, hoewel ik altijd probeer om oftewel wild oftewel ander "gezond"vlees te krijgen, want dat vles uit de bio-industrie hoeft voor mij ook niet echt hoor.
Door Anneke V
#324368
Lizzy schreef: Tja.... wat zal ik eens zeggen? Natuurlijk blijven honden en katten leven op een vegetarisch voer waar alle vitamines en mineralen en eiwitten in zitten die ze volgens de standaard nodig hebben. Wij blijven ook leven op drie keer per dag cornflakes met melk en vitamine/mineralenpillen. Maar of je een carnivoor nou vegetarisch moet voeden? Ik vind het ethisch niet verantwoord. En ik vind dat deze mensen gewoon een konijn of cavia moeten nemen. Geen kat of hond.
Overleven zal een hond wel op deze "brol", misschien zal hij zelfs oud worden...Maar zijn volgende generaties ( als hij die al kan produceren) zullen wel de gevolgen dragen van de tekorten in de voeding :'(
Waarom denken mensen niet langer na????
In de dierenwinkel waar ik ga is de eigenares ook vegetarisch, maar haar (6) honden krijgen duck & tafelresten & soms eens vers vlees omdat zij ook zegt dat honden afstammen van de wolf & dus carnivoren zijn... :'( :-\ Droevig wordt je daarvan!
Door Lizzy
#324386
Anneke V schreef: Overleven zal een hond wel op deze "brol", misschien zal hij zelfs oud worden...Maar zijn volgende generaties ( als hij die al kan produceren) zullen wel de gevolgen dragen van de tekorten in de voeding :'(
Waarom denken mensen niet langer na????
In de dierenwinkel waar ik ga is de eigenares ook vegetarisch, maar haar (6) honden krijgen duck & tafelresten & soms eens vers vlees omdat zij ook zegt dat honden afstammen van de wolf & dus carnivoren zijn... :'( :-\ Droevig wordt je daarvan!
En daar zeg jij nou nog eens iets heeeeel verstandigs! Het gaat er niet alleen om dat je nu jouw eigen hond gezond houdt. Het gaat er om dat de hond, als soort, ook gezond BLIJFT. Ook na generaties en generaties. We hebben al genoeg degeneratie van honden gezien. Ook veroorzaakt door voeding!

De eerste beste koe die koe te eten kreeg werd ook niet gelijk gek van de gekkekoeienziekte. Nee, we hebben jaren en jarenlang deze walgelijke praktijken toegepast waarbij we pure herbivoren vleesmeel te eten gaven! En zie hoe we na zoveel jaar daarvoor gestraft worden.

Ik ben zelf 31 jaar lang streng vegetarier. En ik vind het doden en eten van dieren ook vreselijk. Maar om onze carnivoor-vrienden nou lastig te vallen met mijn ideeen hierover???

Mooi gezegd Anneke V. Je slingert daar iets heel essentieels aan, in mijn ogen!
Door Anneke V
#324396
Lizzy schreef: En daar zeg jij nou nog eens iets heeeeel verstandigs! Het gaat er niet alleen om dat je nu jouw eigen hond gezond houdt. Het gaat er om dat de hond, als soort, ook gezond BLIJFT. Ook na generaties en generaties. We hebben al genoeg degeneratie van honden gezien. Ook veroorzaakt door voeding!

De eerste beste koe die koe te eten kreeg werd ook niet gelijk gek van de gekkekoeienziekte. Nee, we hebben jaren en jarenlang deze walgelijke praktijken toegepast waarbij we pure herbivoren vleesmeel te eten gaven! En zie hoe we na zoveel jaar daarvoor gestraft worden.

Ik ben zelf 31 jaar lang streng vegetarier. En ik vind het doden en eten van dieren ook vreselijk. Maar om onze carnivoor-vrienden nou lastig te vallen met mijn ideeen hierover???

Mooi gezegd Anneke V. Je slingert daar iets heel essentieels aan, in mijn ogen!
Allé, soms kan ik blijkbaar verstandig zijn ;D ;D ;D
Bedankt voor't compliment ;D ;D ;D
Door Anneke V
#324400
Lizzy schreef: En daar zeg jij nou nog eens iets heeeeel verstandigs! Het gaat er niet alleen om dat je nu jouw eigen hond gezond houdt. Het gaat er om dat de hond, als soort, ook gezond BLIJFT. Ook na generaties en generaties. We hebben al genoeg degeneratie van honden gezien. Ook veroorzaakt door voeding!

De eerste beste koe die koe te eten kreeg werd ook niet gelijk gek van de gekkekoeienziekte. Nee, we hebben jaren en jarenlang deze walgelijke praktijken toegepast waarbij we pure herbivoren vleesmeel te eten gaven! En zie hoe we na zoveel jaar daarvoor gestraft worden.

Ik ben zelf 31 jaar lang streng vegetarier. En ik vind het doden en eten van dieren ook vreselijk. Maar om onze carnivoor-vrienden nou lastig te vallen met mijn ideeen hierover???

Mooi gezegd Anneke V. Je slingert daar iets heel essentieels aan, in mijn ogen!
Nee, serieus, ik vind het al erg dat veel honden (& hondensoorten) mankementen hebben door het winstbejag van sommige fokkers ( ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn!)!!!! En dan nog eens de hondensoort verpesten door slecht eten, of in dit geval: eten dat totaal niet bestemd is voor honden/katten & waaruit ze nooit al de nodige voedingsstoffen kunnen uithalen & dan uiteindelijk ziek of zwak worden!!!! :'( Ik hoop dan maar dat die dieren veel konijnen of vogels vangen als ze gaan wandelen ::)

Trouwens, ik heb altijd veel plezier gehad van onze honden/katten, als van kinds af & ik zou graag hebben dat mijn kleinkinderen dat ook kunnen meemaken ;D
Door EstherVanPuck
#324405
Het enige wat ik uit deze discussie opmaak is dat een hond van nature een vleeseter is.
De mens heeft tijden slecht gegeten en nog wordt er veel junkfood gegeten. De trend heden is om weer zo gezond mogelijk te eten. Of dat vegetarisch is of niet, men wil weer gezond doen.

De trend gaat overwaaien naar 'wat geef ik mijn hond?'. Er blijken dus een aantal vegetariers te zijn die ten volle overtuigd zijn van hun manier van eten, dat dit ook goed moet zijn voor de hond. Weer zo'n hype en hersenkronkel van de mens.

Er wordt al in zoveel gedragsboeken geschreven dat men de hond niet moet vergelijken met de mens en TOCH doen we het. Als duidelijk vastgesteld kan worden dat een hond een vleeseter is, dan moet je daar ook aan toegeven. Wat je zelf eet moet je zelf weten, maar wij zijn verantwoordelijk geworden voor de hond. Aangezien we er huisdieren van hebben gemaakt. Wordt dan niet egoistisch.......

Best kans dat er honden oud op worden, maar voordat ik Barf en KVV kende was ik overtuigd van brokken. Heb genoeg honden heeeeel oud zien worden op brok. Dus als je dat als maatstaaf gaat nemen, dan kan je net zo goed brokken blijven geven!!
Maar ik wil graag dat mijn hond(en) GEZOND en natuurlijk oud worden.
Door amber2
#324565
Lizzy, zou je dan iig nog wel even willen uitleggen hoe dat nu zit met het vuil wat zich onder het tandvlees ophoopt als je geen rauwe botten voert..? Want dit gaat ook op voor mensen die alleen kvv voeren en maar heel soms of nooit een rauw bot (zoals wijzelf bij onze honden dus ook doen).
En het was niet mijn opzet om in herhaling te vallen met mijn vragen. Ik dacht werkelijk dat het dingen waren die hiervoor nog niet precies besproken zijn, en natuurlijk wil/kan ik alles lezen, daarom vraag ik er juist naar!! Ik had gehoopt dat je wat gedetailleerder kon uitleggen waarom het volgens jou ongezond is. Maar het enige wat ik tot nu toe steeds hoor is dat het 'onnatuurlijk' is. Ik snap dat dit voor jullie het belangrijkste argument is en dat ik het daarmee zal moeten doen. Als ik verhalen hoor en lees over honderden honden en katten die het geweldig doen op een zelfgemaakte vegetarisch/veganistische voeding (en dan bedoel ik dus ook op de lange termijn), maakt mij dat nieuwsgierig, vandaar! En natuurlijk moet je niet zomaar wat doen, maar wel een uitgebalanceerde samenstelling toepassen waar alle voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden inzitten, net als met Barf overigens. (dit geldt natuurlijk ook voor een vegetarische voeding voor mensen)
Voor de duidelijkheid herhaal ik hier nog maar een keer dat het niet gaat om een hele berg supplementen die je bij zo'n zelf samengestelde vegetarische voeding zou moeten geven, enkel een beetje van een speciaal vitaminepoeder en evt. natuurlijke enzymen. Net zoals aan alle kvv's ook een kleine hoeveelheid vitamines/spoorelementen toegevoegd wordt!
Door Lizzy
#324571
amber2 schreef: Lizzy, zou je dan iig nog wel even willen uitleggen hoe dat nu zit met het vuil wat zich onder het tandvlees ophoopt als je geen rauwe botten voert..? Want dit gaat ook op voor mensen die alleen kvv voeren en maar heel soms of nooit een rauw bot (zoals wijzelf bij onze honden dus ook doen).
Tom Lonsdale heeft daar een heel goed boek over geschreven "Raw Meaty Bones". Zijn website http://www.rawmeatybones.com doet het helaas even niet.

Maar goed, kortweg zijn er drie aspecten waarom ik van mening ben dat een hond vers/rauw vlees nodig heeft, onder andere voor zijn gebit.

Ten eerste is daar de zuurgraad van rauw vlees. Vlees maakt zuur. Vlees heeft een verzurend effect op het lichaam en de bek van de hond. Door dit verzurend effect zal tandplak zich niet gemakkelijk omzetten tot tandsteen. Om het heel simplistisch uit te drukken: zuren lossen op. Lossen bacterieen op (plak) en lossen beginnende verstening op.

Ten tweede is daar het effect dat koolhydraten (en dus vooral granen) hebben op het gebit van de hond. Het koekt aan. Aan het gebit. Er vormt zich plak. Dit zie je met brokken en dit zie met zelf samengestelde voeding die veel koolhydraten/granen bevat. Simpelweg maakt vlees het gebit schoon en koolhydraat maakt het gebit vuil.

Deze twee redenen zijn ook de reden waarom het gebit van de gemiddelde versvlees hond veel minder vuil is als dat van een brokkenhond.

Ten derde is natuurlijk het reinigende effect van lappen vlees en botten. Kijk, wanneer een hond een vuil gebit krijgt (door het eten van ongeschikte voeding), ontstaan er pockets. Dat zijn ruimtes tussen de tanden/kiezen en het tandvlees. Daar hoopt zich vuil op en bij alkalische voeding veranderd dit vuil in plak en daarna in steen (het 'versteend'). Nu heeft de ene hond hier sowieso meer last van als de andere hond. De ene hond heeft van zichzelf meer zuur speeksel als de andere hond - er zijn om die reden ook honden die ondanks versvlees toch vuilere gebitten krijgen. Bij mensen is dit overigens ook het geval. Je hebt mensen met een zuur speeksel: veel gaatjes en weinig tandsteen en mensen met alkalisch speelsel: weinig gaatjes en veel tandsteen - ook even heel simplistisch gesteld. Maar goed, geef je deze tandplak/tandsteen-gevoelige honden dan ook nog eens brokken of koolhydraatrijk eten: dan weet je helemaal niet wat je mee maakt! Ook deze gevoelige gebitten houd je het best op BARF.

Maar goed, op terug te komen op het vuil dat zich ophoopt: er is maar 1 echt goede manier om ervoor te zorgen dat vuil geen kans krijgt zich op te hopen en om ervoor te zorgen dat er zich geen pockets vormen: dat is het eten van rauwe/geschikte, dus zachte botten. Er is maar een goede manier om vuil te verwijderen en dat is (wederom) rauwe/geschikte en dus zachte botten. De tand/kies van de hond zakt in het vlees (alwaar de tand/kies dus in aanraking komt met voeding die een verzurende en dus oplossende werking heeft) en zakt in het zachte bot. Tot en met het tandvlees. Op deze manier vindt er dus de allerbeste reiniging van tanden en kiezen plaats.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 24 mei 2005, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door