Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#317215
Tja ... eerlijk gezegd krijg ik van mede-vegetariers ook wel eens de reactie van 'hoe kun je je dieren nou dood beest voeren terwijl je het zelf niet eet'. Als ik dan zeg 'ja maar mijn beestjes zijn nou eenmaal carnivoor' dan komt vaak de reactie 'maar waarom is het dan wel zielig als beesten voor jouw maal geslacht en daarvoor beroerd behandeld worden, en voor je beesten niet?' en daar heb ik dan niet echt een antwoord op. Behalve als die vragenstellers zelf honden of katten hebben, en braaf brokjes voeren natuurlijk *gniffel* want het valt me wel op dat mensen überhaupt niet nadenken over wat er eigenlijk in die brokken/blikken zit.

Wat niet wil zeggen dat ik het met de veganisten eens ben hoor, integendeel, maar het is toch volgens mij een kwestie van levensbeschouwing, en van prioriteiten.

Ten eerste: ben je van mening dat moeder natuur haar zaakjes beter heeft geregeld dan de mens ooit zou kunnen, of denk je dat wij mensen de natuur best kunnen verbeteren? In het eerste geval trek je de conclusie die mensen hier hebben getrokken: je voert je dieren op de manier zoals de natuur dat bedoeld heeft, dus de carnivoren dood beest en de herbivoren plantjes. In het tweede geval geloof je de brokkenboeren :-X

Maar dan nog: ben je begaan met het welzijn van je eigen beesten en ben je vegetarier, dan kun je twee dingen doen: streng zijn en geen diertjes houden die dood beest eten, of: niet zonder hond/kat kunnen. En dan kun je weer twee kanten uit: je veganist zijn, dus het welzijn van de potentiele consumptiedieren hoge prioriteit geven en dus je carnivoortjes veganistenbrok voeren, of: zie boven, carnivoor=vleeseter dus eet vlees.

Ik geef ruiterlijk toe dat ik (huis)dieren heb voor mijn genoegen. Ze verrijken mijn leven, ik heb er enorm veel plezier mee, en zonder vind ik helemaal niks. Gegeven dat ik ze heb vind ik ook dat die dieren recht hebben op een zo dierwaardig mogelijk bestaan, en dat betekent voor mij: kijken hoe de natuur het geregeld heeft en proberen dat zo goed en zo kwaad als het gaat te imiteren. Dus ie katten/honden barf, de kippen een zo groot mogelijk leefoppervlak met zo natuurlijk mogelijke omstandigheden, en de paardjes lekker buiten in de wei met een zo gevarieerd mogelijk hooi en grasaanbod, en zonder ijzertjes. Maar het blijft behelpen als je het vergelijkt met echt natuurlijke omstandigheden. En de enige die kan bepalen hoe jouw prioriteiten liggen ben je uiteindelijk zelf. Je zou ook kunnen beargumenteren (en dat gebeurt ook) dat het houden van dieren door mensen per definitie dier-onvriendelijk is. Zodra je dan toch besluit voor je eigen lol (die dieren hebben er niet om gevraagd) dieren in je leven te halen ben je al compromissen aan het sluiten. En waar eindigt het compromis en wordt het dierenmishandeling?
Door Lizzy
#317254
Kruimel schreef: Tja ... eerlijk gezegd krijg ik van mede-vegetariers ook wel eens de reactie van 'hoe kun je je dieren nou dood beest voeren terwijl je het zelf niet eet'. Als ik dan zeg 'ja maar mijn beestjes zijn nou eenmaal carnivoor' dan komt vaak de reactie 'maar waarom is het dan wel zielig als beesten voor jouw maal geslacht en daarvoor beroerd behandeld worden, en voor je beesten niet?' en daar heb ik dan niet echt een antwoord op. Behalve als die vragenstellers zelf honden of katten hebben, en braaf brokjes voeren natuurlijk *gniffel* want het valt me wel op dat mensen überhaupt niet nadenken over wat er eigenlijk in die brokken/blikken zit.

Wat niet wil zeggen dat ik het met de veganisten eens ben hoor, integendeel, maar het is toch volgens mij een kwestie van levensbeschouwing, en van prioriteiten.

Ten eerste: ben je van mening dat moeder natuur haar zaakjes beter heeft geregeld dan de mens ooit zou kunnen, of denk je dat wij mensen de natuur best kunnen verbeteren? In het eerste geval trek je de conclusie die mensen hier hebben getrokken: je voert je dieren op de manier zoals de natuur dat bedoeld heeft, dus de carnivoren dood beest en de herbivoren plantjes. In het tweede geval geloof je de brokkenboeren :-X

Maar dan nog: ben je begaan met het welzijn van je eigen beesten en ben je vegetarier, dan kun je twee dingen doen: streng zijn en geen diertjes houden die dood beest eten, of: niet zonder hond/kat kunnen. En dan kun je weer twee kanten uit: je veganist zijn, dus het welzijn van de potentiele consumptiedieren hoge prioriteit geven en dus je carnivoortjes veganistenbrok voeren, of: zie boven, carnivoor=vleeseter dus eet vlees.

Ik geef ruiterlijk toe dat ik (huis)dieren heb voor mijn genoegen. Ze verrijken mijn leven, ik heb er enorm veel plezier mee, en zonder vind ik helemaal niks. Gegeven dat ik ze heb vind ik ook dat die dieren recht hebben op een zo dierwaardig mogelijk bestaan, en dat betekent voor mij: kijken hoe de natuur het geregeld heeft en proberen dat zo goed en zo kwaad als het gaat te imiteren. Dus ie katten/honden barf, de kippen een zo groot mogelijk leefoppervlak met zo natuurlijk mogelijke omstandigheden, en de paardjes lekker buiten in de wei met een zo gevarieerd mogelijk hooi en grasaanbod, en zonder ijzertjes. Maar het blijft behelpen als je het vergelijkt met echt natuurlijke omstandigheden. En de enige die kan bepalen hoe jouw prioriteiten liggen ben je uiteindelijk zelf. Je zou ook kunnen beargumenteren (en dat gebeurt ook) dat het houden van dieren door mensen per definitie dier-onvriendelijk is. Zodra je dan toch besluit voor je eigen lol (die dieren hebben er niet om gevraagd) dieren in je leven te halen ben je al compromissen aan het sluiten. En waar eindigt het compromis en wordt het dierenmishandeling?
Mooi gesproken!!

Ik moet zeggen dat ik als ras-echte vegetarier geweldig de balen heb dat mijn honden andere dieren eten. Want ik ben DOL op koeien, schapen, lammeren, geiten, eenden, kippen, hoentjes, visjes, etc.

En toch is het mijn eigen keuze. Ik zou prima uitsluitend biologisch/demeter vlees kunnen voeren, als ik 1 klein hondje zou nemen (of ik zou een konijn kunnen kopen ipv honden). Nee, ik neem 2 (en zometeen komt de 3de) Dalmaten! Uit puur egoistische motieven neem ik twee (3) Dalmaten. Omdat ik ze mooi en lief en geweldig vind. En dat gaat dus ten koste van die koe en dat lam. Die ik ook lief vind. Hypocriet? Yep.....!

Ik heb dan ook giga bewondering voor mensen die werkelijk trouw zijn aan hun principes. Mensen die dus bijv. geen honden of katten nemen. Of mensen die dus 1 klein hondje nemen, die ze volledig biologisch kunnen voeren.

Het voeren van vegetarische voeding aan je carnivoor: dat vind ik eigenlijk van twee walletjes eten.... Deze mensen willen blijkbaar toch een hond of kat (heuse carnivoor) en om trouw te blijven aan hun principes mishandelen ze hun eigen huisdier. Ik vind het eigenlijk te zot voor woorden...
Door Peet
#317277
Persoonlijk vind ik dit de overtreffende trap van egoisme : >:(

"IK vind DIT en dus moet mijn omgeving DAT ook."

No matter what, ...ook al is het niet gezond voor die omgeving, je zal doen wat ik wil / denk / vind / overtuigd van ben / etc.....bah.... :-X
Laatst gewijzigd door Peet op do 19 mei 2005, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marieke
#322235
Ik word altijd een beetje kriebelig van zulke ideeen....
maar ja, het past weer perfect in het huidige tijdsbeeld;
mensen houden kuddedieren alleen op stal, voeren herkauwers dierlijke bijproducten en bouwen flats voor varkens....
De arrogantie van de mens om te denken dat dit normaal is...
Door pippie
#322336
Lizzy schreef: Overigens begrijp ik ook wel dat mensen het ethisch niet verantwoord vinden dat er dieren af worden geslacht voor het leven van huisdieren. Als je er goed over na denkt, dan is dat misschien ook niet echt fris. Zeker niet daar er zoveel mensen op deze aarde honger lijden. En zeker niet omdat een koe natuurlijk feitelijks niks minder waard is als een hond of kat. Maar als je dan een statement wilt maken, neem dan gewoon geen kat of hond maar een herbivoor huisdier.... Of helemaal geen huisdier, nog beter. Dus in mijn ogen hebben deze mensen wel een punt, maar pakken ze het volstrekt onverantwoord aan.
Dat schaap wat ik voor mijn honden gekocht heb was toch wel geslacht, dat was echt niet blijven leven als ik het niet gekocht had. De natuur is volgens mij gebaseerd op overleven, dit is nou eenmaal het voer waar mijn honden op overleven, geef ik brokken gaan ze voortijdig dood aan allerlei kwaaltjes. Ja in het buitenland sterven de honden massaal van de honger, hier eten die van mij zich lekker het buikje rond.
Helaas is dit de hele harde werkelijkheid maar daarom kan ik echt mijn honden bepaalde dingen niet ontzeggen. Toen pippie vorige week een egel molde en er niets mee deed vond ik het vreselijk, toen Des een fazantenjong te pakken kreeg vrat ze het onder mijn ogen op, daar had ik geen moeite mee bij wijze van dan.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#323127
Wat grappig dit topic. Ik heb afgelopen weekend uitgebreid met Andrew Knight gediscussieerd over dit onderwerp.
Hij beweert dus dezelfde resultaten, ook op de lange termijn te hebben met zelfgemaakte veganistische voeding als wij beweren met vers.
Als de gezondheid van de hond en kat er niet mee geschaad is en je zowel milieu als dieren ermee spaart,
dan blijft als enige tegen argument over dat je een carnivoor geen eten geeft waarvoorhij gemaakt is en dat je een tamelijk synthetische voeding geeft met veel supplementen. Hoe erg is dat?
Marieke schreef: Ik word altijd een beetje kriebelig van zulke ideeen....
maar ja, het past weer perfect in het huidige tijdsbeeld;
mensen houden kuddedieren alleen op stal, voeren herkauwers dierlijke bijproducten en bouwen flats voor varkens....
De arrogantie van de mens om te denken dat dit normaal is...
Dit klopt dus helemaal niet. Dit zijn mensen die met hart en ziel gaan voor de bescherming van milieu, dieren en ook mensen in andere landen. Die gaan ook voor henzelf veel verder dan jij en ik in hun levensstijl om zo min mogelijk schade aan te richten.
Dit zijn mensen die uit volle overtuiging nooit enig dierlijk product zullen eten om dat ze het niet over hun hart kunnen verkrijgen. Omdat ze weten dat elk dier een persoon is met een karakter en emoties die vreselijk lijden als ze niet kunnen leven zoals ze bedoeld zijn, en als ze geslacht worden.

Ik weet dat Andrew ook daadwerkelijk bomen plant of geld geeft aan instanties die dat doen als hij met het vliegtuig vliegt. Omde schade aan het milieu die hij veroorzaakt heeft te verminderen.

Ik heb diep respect voor hun keuzes die ze maken. Ik denk inderdaad dat ze met deze stap iets te ver gaan, maar ik denk dat het onrechtvaardig is om er al te licht over te oordelen.
Door Peet
#323134
Dat is allemaal inderdaad heel mooi en nobel, maar die mensen hebben een keus. Zij kunnen kiezen voor een vegetarisch dieet.

Je carnivore dier hetzelfde regime voorschotelen vind ik wat anders, die heeft nl geen keus. :-\
Door amber2
#323148
Ik ben het volledig met Tannetje eens! Durfde tot nu toe nog niet te reageren omdat ik dacht dat iedereen hier dan over me heen zou vallen... :-[ Als de dieren er gezond mee leven heb ik er geen bezwaren tegen. Heb zelf een tijd geleden het boek 'Vegetarian cats & dogs' gekocht via vegepet.com . Hieruit blijkt dat het heel goed mogelijk is om honden en katten gezond vegetarisch/veganistisch te voeren (het gaat hierbij dan niet om een brok maar zelf samenstellen aangevuld met een vitaminesupplement en evt. een enzymsupplement). Het is wel niet 'natuurlijk', maar ja, in hoeverre is het vlees van bio-industrie dieren dat wel? Heb ook alleen maar veel respect voor mensen die tegen al het doden van levende wezens zijn, en hier ook voor het voer van hun huisdieren een oplossing voor zoeken die niet ten koste gaat van de gezondheid van het dier! Denk er serieus wel eens over om dit nog eens te gaan proberen voor onze honden en kat...
Door Lizzy
#323160
amber2 schreef: Ik ben het volledig met Tannetje eens! Durfde tot nu toe nog niet te reageren omdat ik dacht dat iedereen hier dan over me heen zou vallen... :-[ Als de dieren er gezond mee leven heb ik er geen bezwaren tegen. Heb zelf een tijd geleden het boek 'Vegetarian cats & dogs' gekocht via vegepet.com . Hieruit blijkt dat het heel goed mogelijk is om honden en katten gezond vegetarisch/veganistisch te voeren (het gaat hierbij dan niet om een brok maar zelf samenstellen aangevuld met een vitaminesupplement en evt. een enzymsupplement). Het is wel niet 'natuurlijk', maar ja, in hoeverre is het vlees van bio-industrie dieren dat wel? Heb ook alleen maar veel respect voor mensen die tegen al het doden van levende wezens zijn, en hier ook voor het voer van hun huisdieren een oplossing voor zoeken die niet ten koste gaat van de gezondheid van het dier! Denk er serieus wel eens over om dit nog eens te gaan proberen voor onze honden en kat...
Ik heb ook veel respect voor mensen die tegen al het doden van levende wezens zijn. Maar ik heb nog meer respect voor mensen die daar dan de consequenties WERKELIJK van dragen en dus geen carnivore huisdieren nemen. Dat vind ik gewoon van 2 walletjes eten, het spijt me geweldig. En de hond of kat kan niet kiezen. Die wordt opgezadeld met wat wij hem voorzetten. Zelf zou hij er in ieder geval nooit voor kiezen, voor vegetarisch eten..... Dat past gewoon niet in zijn natuur.

Overigens gaat een vegetarische (of NOG erger een veganistische maaltijd) aan kat of hond altijd ten koste van de gezondheid van het dier. Z'n geestelijke welzijn en niet te vergeten: z'n gebit. Er is gewoon maar 1 manier om het gebit van de kat/hond in echt goede conditie te houden en dat zijn rauwe vleesbotten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 21 mei 2005, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#323168
amber2 schreef: Ik ben het volledig met Tannetje eens! Durfde tot nu toe nog niet te reageren omdat ik dacht dat iedereen hier dan over me heen zou vallen... :-[ Als de dieren er gezond mee leven heb ik er geen bezwaren tegen. Heb zelf een tijd geleden het boek 'Vegetarian cats & dogs' gekocht via vegepet.com . Hieruit blijkt dat het heel goed mogelijk is om honden en katten gezond vegetarisch/veganistisch te voeren (het gaat hierbij dan niet om een brok maar zelf samenstellen aangevuld met een vitaminesupplement en evt. een enzymsupplement). Het is wel niet 'natuurlijk', maar ja, in hoeverre is het vlees van bio-industrie dieren dat wel? Heb ook alleen maar veel respect voor mensen die tegen al het doden van levende wezens zijn, en hier ook voor het voer van hun huisdieren een oplossing voor zoeken die niet ten koste gaat van de gezondheid van het dier! Denk er serieus wel eens over om dit nog eens te gaan proberen voor onze honden en kat...
Ik kan wel 20 boeken opnoemen waarin beschreven staat hoe gezond en goed het voor de hond is om brokken te vreten. Net als met brokken zullen honden het ook wel overleven op een vegetarisch dieet. Alleen blijf je voorbij gaan aan het feit dat je een hond aan het voederen bent en geen konijn. Neem dan een konijn als je zo'n moeite met het voeren van vlees hebt. Of voer alleen biologisch vlees, maarja das weer pien an de portemonee natuurlijk.
Door amber2
#323174
Hoe weet je nou zo zeker dat het ten koste gaat van de gezondheid van de hond? De verhalen die ik tot nu toe gelezen heb gaan juist over dieren met allerlei kwaaltjes die gigantisch opgeknapt zijn op een uitgebalanceerde zelf samengestelde vegetarisch voeding. Geestelijk welzijn (wat bedoel je daar trouwens precies mee?) en gebit hoeven al helemaal geen probleem te zijn lijkt mij; gewoon een kwestie van kijken wat het dier lekker vind om te eten en een rauw worteltje oid voor de tanden en anders poetsen (geregeld rauwe botten is ook geen garantie voor schone tanden heb ik op dit forum wel gelezen, heeft ook veel te maken met aanleg). Als ik het ooit zou proberen en ik zou zien dat ze het minder goed erop doen dan op hun huidige voeding (voornamelijk kvv), zou ik er natuurlijk ook snel weer mee stoppen. Maar wat ik er tot nu toe over gehoord heb is het zeker mogelijk om een hond/kat optimaal gezond te krijgen of houden op een zelfgemaakte vegetarische voeding (aangevuld met speciaal vitaminesupplement en enzymen).
Door Lizzy
#323179
amber2 schreef: Hoe weet je nou zo zeker dat het ten koste gaat van de gezondheid van de hond? De verhalen die ik tot nu toe gelezen heb gaan juist over dieren met allerlei kwaaltjes die gigantisch opgeknapt zijn op een uitgebalanceerde zelf samengestelde vegetarisch voeding.
Omdat ik ook lees. En me verdiept heb in het wezen hond. Het is een carnivoor. Een vleeseter. Whether you like it or not. Mensen die liever niet samenwonen met een carnivoor: die kopen toch fijn een konijn?
Geestelijk welzijn (wat bedoel je daar trouwens precies mee?)
Met geestelijk welzijn bedoel ik dat een hond aan lappen vlees en botten moet scheuren. Daar wordt een hond gezond van in zijn kop. Dat is waar ie op gebouwd is.
en gebit hoeven al helemaal geen probleem te zijn lijkt mij; gewoon een kwestie van kijken wat het dier lekker vind om te eten en een rauw worteltje oid voor de tanden en anders poetsen (geregeld rauwe botten is ook geen garantie voor schone tanden heb ik op dit forum wel gelezen, heeft ook veel te maken met aanleg).
Dit is echt flauwekul. Van het eten van een wortel krijgt een hond geen schoon gebit. Van het poetsen van de tanden ook niet. Het vuil hoopt zich op onder het tandvlees en daar kom je met de borstel niet bij. Overigens heeft vlees ook een specifieke zuurgraad die aanslag en tandplak voorkomt. Vegetarische voeding heeft deze zuurgraad niet en nooit.

Overigens heb ik 2 (en had ik 3) honden en beide hebben een perfect gebit. Aanslag heeft misschien ook met aanleg te maken, hoewel ik je kan zeggen dat Brutus buitengewoon veel aanleg voor aanslag had, hij bijna 9 jaar jong is en tandplak/steen-vrij is. Zonder kunst en vliegwerk. Gewoon, door hem dagelijks lappen vlees en botten te geven, maar jij wil niet weten hoe het gebit er van sommige honden uit had gezien als ze vega-voer of brokken te eten hadden gekregen :-X.

Dit verzin in niet zelf. Lees Tom Lonsdale. Dan begrijp je het beter.
Als ik het ooit zou proberen en ik zou zien dat ze het minder goed erop doen dan op hun huidige voeding (voornamelijk kvv), zou ik er natuurlijk ook snel weer mee stoppen. Maar wat ik er tot nu toe over gehoord heb is het zeker mogelijk om een hond/kat optimaal gezond te krijgen of houden op een zelfgemaakte vegetarische voeding (aangevuld met speciaal vitaminesupplement en enzymen).
Ja, en net wat Angelique zegt:

Fanatieke veganisten beweren dat honden en katten het goed doen op vegetarische voeding. Net als brokfabrikanten beweren dat honden het goed doen op brokken.

Maar goed, ik heb er genoeg over geschreven. Barfplaats is een Bones and Raw food, of eigenlijk toepasselijker Biologically Appropriate Raw Food forum en dat zegt me genoeg, lijkt me.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 21 mei 2005, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Addy
#323821
amber2 schreef: Hoe weet je nou zo zeker dat het ten koste gaat van de gezondheid van de hond? De verhalen die ik tot nu toe gelezen heb gaan juist over dieren met allerlei kwaaltjes die gigantisch opgeknapt zijn op een uitgebalanceerde zelf samengestelde vegetarisch voeding. Geestelijk welzijn (wat bedoel je daar trouwens precies mee?) en gebit hoeven al helemaal geen probleem te zijn lijkt mij; gewoon een kwestie van kijken wat het dier lekker vind om te eten en een rauw worteltje oid voor de tanden en anders poetsen (geregeld rauwe botten is ook geen garantie voor schone tanden heb ik op dit forum wel gelezen, heeft ook veel te maken met aanleg). Als ik het ooit zou proberen en ik zou zien dat ze het minder goed erop doen dan op hun huidige voeding (voornamelijk kvv), zou ik er natuurlijk ook snel weer mee stoppen. Maar wat ik er tot nu toe over gehoord heb is het zeker mogelijk om een hond/kat optimaal gezond te krijgen of houden op een zelfgemaakte vegetarische voeding (aangevuld met speciaal vitaminesupplement en enzymen).
Geestelijk welzijn is hoe lekker zit je hond in zijn velletje.
Een hond kan veel kwijt in zijn voeding, heerlijk op een grote kalfsrib kluiven en daarna helemaal uitgeput en ontspannen ,scheuren aan een grote lap pens en daarna lekker moe en tevreden, dat mis je dus met je brokken.
Voor principes super kunstmatige voeding geven gaat me echt tever, dan gewoon geen honden of katten nemen
Addy
Door amber2
#324018
Het gaat hier noch om brokken, noch om een 'super kunstmatige voeding' (of bedoel je daar alles mee wat geen Barf is?), maar om zelf samengestelde verse vegetarische maaltijden uit peulvruchten, rijst/ bepaalde granen, evt. zuivelproducten/eieren, groente, fruit, zaden, noten, kruiden, voedings-/biergist, plantaardige olieen e.d. aangevuld met een supplement (maar aan kvv wordt ook een supplement toegevoegd). Het gaat hier tot nu toe vooral over de rauwe botten dat als argument wordt gebruikt (omdat het goed is voor het geestelijk welzijn en voor het gebit), maar veel mensen voeren hier ook kvv en weinig tot geen rauwe botten (behalve de gemalen botten die in kvv zitten natuurlijk) of lappen vlees. Met een kong, nylabone oid kom je ook een heel eind wat geestelijk welzijn betreft. Dat je zonder rauwe botten een ophoping van vuil onder het tandvlees krijgt heb ik nog nooit van gehoord..; zou kunnen hoor maar is het tandvlees van een hond dan zoveel anders dan dat van mensen (die het wel alleen met tandenpoetsen doen)? En hoe zit dat dan met al die honden die wel een goed gebit hebben zonder rauwe botten (maar evt. met tandenpoetsen)? Ik heb nog geen echt duidelijk argument gehoord waarom vegetarisch/veganistisch ongezond/schadelijk zou zijn voor honden/katten... Terwijl ik hier wel erg benieuwd naar ben! Ik ben hier niet om vegetarische voeding voor honden/katten te verdedigen (voer zelf immers ook kvv), maar ik hoop dat jullie meer argumenten kunnen geven dan enkel dat het niet 'natuurlijk' is. Want dezelfde argumenten die genoemd worden tegen brokken en voor Barf, lijken ook voor zelfgemaakte vegetarische voeding te gelden (voor zover de positieve berichten die ik ervan gehoord heb kloppen), nml.:
-geen vervuilde, onduidelijke afval-ingredienten
-geen kunstmatige conserveermiddelen, antioxydanten, kleur- geur en smaakstoffen
-wel veel natuurlijke vitamines, aangevuld met een deel synthetische vitamines/spoorelementen (en in het geval van vegetarische voeding nog aangevuld met natuurlijke probiotica/enzymen die vergelijkbaar zijn met degene die bij Barf uit het rauwe vlees worden gehaald)
-veel positieve effecten op de gezondheid, waaronder: mooie, niet stinkende vacht/huid, geen/weinig parasieten (teken, vlooien), goede spijsvertering, werkt tegen blaas/nierproblemen, gewrichtsklachten verdwijnen/verminderen, schoon gebit (!), en de meeste dieren vinden het erg lekker, na evt. een gewenningsperiode (ook omdat je natuurlijk gevarieerd kan voeren als je zelf samensteld)...
Ik hoop dat jullie hier serieus op willen reageren.. ;)
Ik ben hier nu erg benieuwd naar geraakt omdat blijkbaar ook die (holistisch?) dierenarts waar Tannetje het over had schijnbaar veel positieve ervaringen heeft hiermee.
Door Lizzy
#324039
Nee Amber, ik ga hier niet meer op in. Dat heb ik al vele keren gedaan en blijkbaar wil je niet lezen (of begrijpen) wat ik schrijf. Een hond is een carnivoor en hem vegetarisch voeren is barfplaats/natuur onwaardig en daarmee is voor mij de kous af.

Overigens zou ik nog wel even een vergelijking willen trekken naar wat er gebeurd als je een wezen niet respecteert voor wat tie is. Zo moet je een koe niet met vlees voeren. Krijgt hij op den duur gekkekoeienziekte van.

En als laatste kan ik je dan nog een tip geven. Onderzoek eens hoe goed (of eigenlijk: hoe slecht) een hond granen, peulvruchten, soja e.d. kan verteren. Simpelweg omdat hij er niet op gebouwd is. Granen is honden en kattenkiller numero uno!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 23 mei 2005, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door