Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2653832
Naar aanleiding van FB forumleden (IT) vragen over vis en waarom er beter niet teveel van moet worden gevoerd, heb ik Mary Straus een mail gestuurd.
Hier haar antwoord, misschien ook voor jullie handig?

-''There are a number of reasons why you shouldn't feed fish as 50 to 100 percent of the diet.

(- er zijn nog al wat redenen waarom het dieet niet uit 50 - 100% vis moet bestaan.)

-The first has to do with variety -- no one food should ever make up over half of the diet, or it would be impossible to provide the variety of foods needed to give your dog the right nutrition. The best homemade diets will include red meat, poultry, fish, eggs, liver, dairy, vegetables, fruits, and maybe grains.

(-de eerste reden heeft te maken met variatie -- geen enkel soort voedsel hoort meer dan de helft van het dieet te beslaan,  anders wordt het onmogelijk de nodige variatie te bieden die de hond nodig heeft als juiste voeding. Het beste zelf gemaakte dieet bestaat uit rood vlees, pluimvee, vis, eieren, lever, zuivel, groenten, en misschien granen.)

- Secondly, the ratio of omega-6 to omega-3 fatty acids would be thrown off if you fed a diet composed primarily of fish, which tend to be high in omega-3 fatty acids and low in omega-6 fatty acids. The ratio of omega 6:3 should range between 10:1 and 1:1. Omega-6 fatty acids are considered essential and are derived primarily from poultry fat, or from plant oils if you do not feed poultry.

(-Ten tweede, de ratio omega 6 - omega 3 wordt om zeep geholpen wanneer het dieet hoofdzakelijk uit vis zou bestaan, vis neigt naar hoge omega 3 en lage omega 6 waarden. De ratio omega 6:3 hoort tussen 10:1 en 1:1 te zijn.
Omega 6 vetzuren worden als essentieel gezien en betrekt men vooral van het vet van pluimvee of van plantaardige olieen, als men geen pluimvee voert.)

- Third, fish can be contaminated with a number of different pollutants and parasites, including mercury, PCBs, and various parasites. In general, ocean fish are cleaner than freshwater fish, and smaller fish have fewer contaminants than larger fish do, but this can vary by species and location.

(-Ten derde, vis kan veel verschilende gifstoffen en parassieten bevatten, zoals kwik en PCB's. In het algemeen genomen is diepzeevis schoner dan zoetwatervis, en kleinere vissoorten bevatten minder gifstoffen dan grotere, maar dit varieert per locatie en soort vis.)

- I wouldn't be overly concerned about thiaminase, as it would certainly be simple to give a B-complex supplement (better than just giving thiaminase). In general, however, I usually recommend feeding just one or two whole meals of fish weekly (out of 14 meals, so that would be up to about 14% of the diet), or you can include smaller amounts of fish daily if you prefer, but this would be in addition to other foods.''

(-Ik zou mij niet te druk maken wat thiaminase betreft, daar men zeker heel gemakkelijk een vit. B complex supplement kan geven (beter dan simpelweg thiaminase geven).
In het algemeen, raad ik aan 1 of 2 hele vismaaltijden per week te geven (op 14 maaltijden, dus dat is ongeveer 14% van het dieet). Of, als je dat liever doet, kan je per dag kleinere hoeveelheden aan vis geven, maar dan als toevoeging aan ander voer.)

(NB: ik denk dat zij hier de Thiamine en de Thiaminase door elkaar gooit  :D )

edit: Sorry for the confusion (the second use of "thiaminase" should have read "thiamin"). I meant that you could just give a B vitamin supplement containing thiamin to make up for any thiaminase in fish.
Mary Straus.
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op za 20 apr 2013, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fido
#2660563
Meike en Daisy schreef: Interessant! De meningen over de omega-ratio's verschillen wel, maar als je alleen maar vette vis voert, voer je meer omega 3 dan 6 inderdaad. De rest is heel logisch eigenlijk
Omega 3 kan je eigenlijk niet teveel voeren. De verhouding 1:1 tot uiterlijk 1:6 is waar men naar wil streven. Dan te bedenken dat momenteel de omega 6 het twintigvoudige is in vlees dan wat het hoort te zijn moet je wel heeeeeel veeeeeeel omega 3 naar binnen werken om dat over te doseren  ;)

Omega 6 zet ontstekingen aan, dit is nodig om te zorgen dat het lichaam reageert op een verwonding (dit kan ook geestelijk zijn) en omega 3 zet ontstekingen uit.

Afbeelding
#2663737
Fido schreef: Omega 3 kan je eigenlijk niet teveel voeren. De verhouding 1:1 tot uiterlijk 1:6 is waar men naar wil streven. Dan te bedenken dat momenteel de omega 6 het twintigvoudige is in vlees dan wat het hoort te zijn moet je wel heeeeeel veeeeeeel omega 3 naar binnen werken om dat over te doseren  ;)

Omega 6 zet ontstekingen aan, dit is nodig om te zorgen dat het lichaam reageert op een verwonding (dit kan ook geestelijk zijn) en omega 3 zet ontstekingen uit.
Voor de zekerheid, begrijp ik goed dat de verhouding 1:1 a 1:6 de verhouding omega 6 : omega 3 betreft, dus tot 6 maal zoveel 3?
Je vertelt dat vlees anno 2013 20 x zoveel omega 6 bevat dan hoort, betreft dat alle vlees? Waarop is de norm van wat 'hoort' gebaseerd?
Is de omega 3 wel ongewijzigd zoals het 'hoort'?
De bijgeleverde afbeelding kan ik zonder toelichting helaas niet begrijpen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door