Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BlissSpirit
#2654051
Jantina schreef: Sorry hoor, maar dit is echt onzin. Jammer altijd, dit soort indianenverhalen. Er is door Berna gezegt dat plezierjacht in NL niet bestaat, dat prins weet-ik-wie in Afrika gaat jagen heeft toch niets met de jacht in NL te maken? Er wordt hier GEEN wild uitgezet, er worden hier GEEN dieren gevoed en vooraf wordt per gebied bepaald hoeveel wild en van welke leeftijd er geschoten mag worden, dus nee, er wordt niet bij geschoten omdat de koelkast leeg is. En als je echt geloofd dat je in een restaurant wild van de Veluwe eet... Kans is 99% dat dit niet zo is. Ga maar eens naar de groothandel (Makro bijv.) en kijk eens naar de herkomst stickertjes. Als jij daar wild vind dat uit NL afkomstig is vind ik dat heeeeel knap  :biggrin2:. Het meeste wild van waarde en zeker grofwild wordt onders de jagers verdeeld. Weet je wat die voor een vermogen betalen om te mogen jagen? Dat prachtige stukje vlees houden ze dan echt zelf hoor  ;). Een enkeling die het verkoopt.
Tja, denk dat we het daar niet over eens worden en ga er geen welles nietes van maken.  ;)
Maar goed, als je mijn bericht goed hebt gelezen staat er duidelijk dat ik niet tegen de jacht ben, als het gaat om schadebeperking en onnodig lijden van dieren omdat er nu eenmaal te weinig ruimte is voor ze. En daar is maar één dier schuld aan en dat is de mens.
En tja, misschien zie ik het verkeerd, maar als er in strenge winters bijgevoerd wordt, omdat er niet genoeg te vinden is en ze anders de winter niet doorkomen en er dan later dieren afgeschoten moeten worden omdat er teveel zijn, dat is voor mij nog steeds heel tegenstrijdig.
Laatst gewijzigd door BlissSpirit op do 18 apr 2013, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Enelya
#2654139
Berna schreef: Ik ben geen jager...maar door mijn honden wel betrokken bij jagen. Heb veel respect gekregen voor jagers zoals Lida S al omschrijft.

Het woord plezierjacht is door Marianne Thieme verzonden. In NL bestaat dat gewoon niet. De term maakt me dan ook best wel boos.......Parelridder heeft het ook al toegelicht, wil daar nog wel wat aan toevoegen;
-Zolang we meer ongevallen door wilde zwijnen en reeen prima vinden,
-We het accepteren dat brood vreselijk duur wordt omdat er geen duiven meer geschoten worden
-zuivel en vlees onbetaalbaar wordt omdat ganzen al het gras opvreten en dusdanig beschadigen dat het niet meer groeit.
-We het prima vinden dat alle groente/aardappel gewassen flinke schade oplopen....
Dan is het allemaal prima om lelijk te doen over en tegen jagers. En anders is het hypocriet.
Jagen is niet schieten, jagen is beheer.

Misschien was het nog niet in de dierenknuffelaars opgekomen...maar gans, fazant of konijn is het beste biovlees en eerlijkste vlees wat er is.  Je kunt jagers alleen hypocriet noemen als je vegatarisch bent...en bovengenoemde zaken prima vind.

De natuur de natuur laten is zon succes dat in de oostvadersplassen iedere dag vele reeen dood gaan..Nederland is te klein en de natuur is fors uitbalans. Jacht heeft daarmee niks te maken, maar wel ons gedrag als mensen. Overal wegen aanleggen een huizen bouwen...hypocriet, jammer dat het wild daar mee niet meer zichzelf regeld. Want gebieden zijn afgesneden.....

Vossen, kraaien, zwerfkatten...wel eens bij stil gestaan waar die van leven? Jonge hazen, eendjes, konijntjes etc etc. Als de jagers hun handen af trekken van het beheren van hun jacht...dan is het snel gedaan met hazen en fazanten in Nederland...is dat wat je wil?

Ik niet...wij eten hier regelmatig gans. De honden eten er van en de boer heeft minder schade. Jacht is meer dan schieten...sterker nog jacht heeft biks met schieten te maken.


Marianne Thieme stelt wel een hoop preventie maatregelen voor :)
Ik ben niet bekend met jagen, maar als het inderdaad zo beheerd eraan toe gaat, vind ik het prima. Ik voer mijn hond ook af en toe wild (al vind hij het niet lekker :( ) van soorten waarvan ik denk dat er (te) veel van zijn.
Overigens ben ik (flex)vegetarier met soms bio vlees ;)
Door Wendi
#2654221
Ik wil graag nog iets toevoegen aan deze discussie.
Veel barfers willen alleen afval van dieren die toch al geslacht zijn voor humane consumptie aan hun dieren voeren. En dus geen hele prooidieren, omdat zij niet willen dat er voor hun hond een dier gefokt en gedood wordt.
Ik wil eigenlijk een stapje verder gaan in deze ethische discussie (dus niet de praktische). Want hebben wij mensen eigenlijk wel zo hard vlees nodig in vergelijk met een carnivoor als onze hond of kat? Waarom zou het wel ok zijn om een dier voor humane consumptie te slachten en niet voor een hond?
Zou dat laatste eigenlijk niet veel logischer zijn?

Oh ja en dat iedereen zelf zou moeten slachten daar ben ik het NIET mee eens. Daar krijg je heel dieronvriendelijke toestanden van.
Door Parelridder
#2654304
Lida. S schreef: Wat er in Belgie gebeurd weet ik niet, maar in Nederland is het verboden. De controle is streng en de straf is zwaar.
De jacht in Belgie is niet vergelijkbaar met die in Nederland.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2654314
Wendi schreef: Ik wil graag nog iets toevoegen aan deze discussie.
Veel barfers willen alleen afval van dieren die toch al geslacht zijn voor humane consumptie aan hun dieren voeren. En dus geen hele prooidieren, omdat zij niet willen dat er voor hun hond een dier gefokt en gedood wordt.
Ik wil eigenlijk een stapje verder gaan in deze ethische discussie (dus niet de praktische). Want hebben wij mensen eigenlijk wel zo hard vlees nodig in vergelijk met een carnivoor als onze hond of kat? Waarom zou het wel ok zijn om een dier voor humane consumptie te slachten en niet voor een hond?
Zou dat laatste eigenlijk niet veel logischer zijn?
Voor mij persoonlijk komt deze redenatie puur voort uit de situatie zoals hij nu is. Er worden miljoenen dieren gefokt en geslacht voor humane consumptie en daar blijft veel van over wat (de meeste) mensen als afval beschouwen. Ik voer dat liever aan de hond, dan dat het weggegooid wordt, of dat er nóg meer dieren geslacht moeten worden, terwijl er nog voedsel in de keten beschikbaar is.
Maar: in een ideale wereld heb je gelijk. Zouden alle mensen nog maar 1 a 2 keer per week vlees eten bijvoorbeeld, heb je stukken minder afval en dus niet genoeg afval-voer voor onze honden meer. In dat geval zou ik zonder problemen diervriendelijk opgefokte prooidieren willen voeren.
Door Lida. S
#2654332
Ik denk dat er -hoe dan ook-  genoeg 'afval' overblijft voor onze honden. Ik weet grote slachthuizen die t afval niet willen bewaren. Het gaat allemaal naar de rendac. Kost ze nog geld ook. Maar apart houden en bewaren is nog duurder. Het is teveel werk dus te duur.
Door Jipogelion
#2654607
Betreft mijn idee over het voeren van wild:
Ik voer veel liever een dier wat een goed leven heeft gehad dan een bio-industrie dier. Vrij leven, doen wat je instinct je ingeeft en dan *pang* is het voorbij. Geen overbevolkte stallen zonder ruimte voor natuurlijk gedrag en stressvolle transporten naar dodingsfabrieken. Principieel zou ik graag alles lokaal geproduceerd biologisch voeren omdat ik daarmee een signaal afgeef dat ik achter biologische productie sta. Rustig opgroeien, ruimte voor natuurlijk gedrag en sociale interactie en dan respectvol naar een klein slachthuis gebracht. Maar.... dat kan ik niet betalen. Dan ga ik liever zoveel mogelijk voor het alternatief wat daar imo het best op aansluit.



Betreft mijn idee over de jacht:
Ik ben tegen trofeeënjacht, het afschieten van de mooiste dieren omdat die zo mooi boven je schouw hangen. Gelukkig is dat niet zoals de jacht in NL bedoeld is. Dat je bij een mooi dier dat toch is afgeschoten er iets moois van maakt/laat maken getuigd voor mij eerder van respect naar het dier in kwestie. Je gebruikt dan ook weer meer van het dier.

Afschot door jagers wordt bij voorkeur gedaan onder dieren die niet goed kunnen meekomen; "miezertjes"en "bejaarden". Natuurlijk worden er ook wel gezonde, mooie dieren afgeschoten. Maar ook niet zonder reden. Woerden die zo oversekst zijn dat ze met meerdere tegelijk een eendje tot de verdrinkingsdood verkrachten, wilde zwijnen en herten die geen natuurlijke predatoren meer hebben (mede omdat bijna iedereen in NL loopt te jammeren bij het idee dat er iets groters dan een vos rond zou lopen), reebokken die zo oud zijn dat ze geen zijtakken meer op hun gewei hebben en de nieuwe generatie seksuele concurrentie letterlijk doodsteken, dieren die de winter niet gaan overleven en de hongerdood tegemoet gaan of verkeersslachtoffers die op hun adrenaline nog weg weten te komen maar een paar honderd meter verder liggen te creperen van de pijn en de shock. Voor mij zijn jagers dierenliefhebbers die niet willen aanzien hoe dieren onnodig lijden en bereid zijn er naar te handelen om het te voorkomen/te stoppen. Plus dat ze zo humaan mogelijk uitvoeren wat wij Nederlanders willen: geen last hebben van wilde dieren in je dijken, voor je auto, op je akker of in je tuin.

Ik wil hier niemand mee beledigen, maar de meeste mensen die heel hard "zielig" lopen te roepen als er dieren moeten worden afgeschoten doen weinig anders voor het Nederlands wild dan de vogeltjes voeren in de overwegend betegelde tuin. Met een beetje geluk zijn ze nog zo netjes om de dierenambulance of jachtopzichter te bellen als er iets aan de hand is en wachten ze deze op maar meestal hebben we daar geen tijd voor/zin in want we moeten naar het werk/ballet/boodschappen doen en een ander zal het wel doen. De hond die niet onder appél staat moet ook z'n beweging hebben en er is plek zat in het bos. Dat hij nergens te bekennen is en de hele wildstand op de kast jaagt, of misschien wel stroopt, daar heeft het baasje geen boodschap aan. Valt allemaal best mee, dat konijn/haas/ree krijgt hij toch niet te pakken. Kauwgom, plastic en andere troep die je niet mee wil nemen heeft natuurlijk ook een schitterende decoratieve functie op de grond en we willen allemaal snel naar huis in het donker en rijden dan toch lekker 100 op die 80 weg door het bosgebied en zijn te druk met het reguleren van de bass op de radio dan dat we op de wegberm letten of op de bordjes voor overstekend (groot)wild...

Het onnodig (en dat is het meestal) afschieten van olifanten, beren, leeuwen, neushoorns of andere dieren die het ego van de schutter (dus niet jager!) moeten strelen... danwel de zogenaamde "canned hunts" horen bij mij niet thuis onder het kopje jacht. Dat is gewoon ontwikkeld om rijke psychopaten een "legale" uitlaatklep te geven voor hun afwijking.
Door Juul
#2654884
Anne in Duitsland schreef: Dat is natuurlijk onzin. Of dacht je dat prins Bernhard al die jaren olifanten afschoot in Afrika om het ecologisch evenwicht daar in stand te houden? ::) En als ik lees dat jagers fazanten uitzetten zodat er iets te schieten valt, en dat er regelmatig wordt bijgevoerd door jagers, dan denk ik dat plezierjacht wel degelijk bestaat in NL.

Dat neemt niet weg dat ik niet tegen de jacht ben. Als overlastbestrijding sowieso, maar ook omdat wild in ieder geval nog een leven in vrijheid heeft gehad. En ik heb ook liever dat hongerlijdende herten in de duinen worden afgeschoten dan dat ze worden bijgevoerd, wat het probleem alleen maar groter maakt.
In het najaar hoop ik met mijn Zweedse buurman mee te mogen op elandenjacht. Ik heb daar best een probleem mee, maar alleen op die manier kan ik garanderen dat pens, nieren, hart en hersenen van het dier niet in het bos worden achtergelaten maar aan mij worden gegeven, voor de honden. :biggrin2: Ik hoop alleen niet in de buurt te zijn wanneer de eland geschoten wordt, maar wil pas naar het dier toe als het al dood is. En zelf zou ik al helemaal geen dier kunnen doden, denk ik (tenzij m'n leven ervan afhangt). Hypocriet? Zeker. Soit.
Helemaal eens.

Verder; Wat mij betreft mogen we wel met wat meer respect gaan consumeren. Vlees, ok. Maar dat hoeft geen kilo p.p.in de week te zijn. Dat geldt wat mij betreft ook voor de genoemde geitjes-; kaas en melk, al dan niet om het niet eten van vlees te compenseren. Om die te kunnen produceren zijn er geitenlammeren nodig, en daarvan is de helft bokje, nutteloos en dus "over". Het zelfde geldt voor buffel-stiertjes. Lang leve de mozzarella.
Laatst gewijzigd door Juul op vr 19 apr 2013, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2655118
Wendi schreef: Ik wil graag nog iets toevoegen aan deze discussie.
Veel barfers willen alleen afval van dieren die toch al geslacht zijn voor humane consumptie aan hun dieren voeren. En dus geen hele prooidieren, omdat zij niet willen dat er voor hun hond een dier gefokt en gedood wordt.
Ik wil eigenlijk een stapje verder gaan in deze ethische discussie (dus niet de praktische). Want hebben wij mensen eigenlijk wel zo hard vlees nodig in vergelijk met een carnivoor als onze hond of kat? Waarom zou het wel ok zijn om een dier voor humane consumptie te slachten en niet voor een hond?
Zou dat laatste eigenlijk niet veel logischer zijn?

Oh ja en dat iedereen zelf zou moeten slachten daar ben ik het NIET mee eens. Daar krijg je heel dieronvriendelijke toestanden van.
Ja, ergens heb je gelijk.
Maar je kan moeilijk iets aan het feit veranderen dat de mens erg veel vlees eet en daar ook nog eens ontzettend kieskeurig in is en veel afval achterlaat. 
En aangezien een hond of kat van die afval kan leven, doe ik het liever zo dan nog extra dieren te slachten. 
Als ik de filet aan mijn katten voer, gaan de mensen daarom niet het karkas eten, anders zou dat inderdaad logischer zijn. Maar aangezien ze dan gewoon een ander dier doden om daar de filet van de eten, vind ik dat ik beter het karkas van dat dier kan voeren...


En ik ga met de andere posters hier mee, dat eieren, melk en dergelijke consumeren eigenlijk veel meer dierenleed induceert dan de jacht... Op veel grotere schaal ook nog.
BlissSpirit schreef: Tja, denk dat we het daar niet over eens worden en ga er geen welles nietes van maken.  ;)
Maar goed, als je mijn bericht goed hebt gelezen staat er duidelijk dat ik niet tegen de jacht ben, als het gaat om schadebeperking en onnodig lijden van dieren omdat er nu eenmaal te weinig ruimte is voor ze. En daar is maar één dier schuld aan en dat is de mens.
En tja, misschien zie ik het verkeerd, maar als er in strenge winters bijgevoerd wordt, omdat er niet genoeg te vinden is en ze anders de winter niet doorkomen en er dan later dieren afgeschoten moeten worden omdat er teveel zijn, dat is voor mij nog steeds heel tegenstrijdig.
Ik kan volgen waarom dat tegenstrijdig is.
Als je puur populatie-ecologisch bekijkt is dat ook niet de juiste manier van werken.  Het is veel efficiënter om inderdaad niet bij te voeren en de natuurlijke gang van zaken te laten de grootte van de populatie bepalen.  Pas op, leuk voor de dieren is dat ook niet want dan heerst er serieuze competitie om ruimte en voedsel en geldt de wet van de sterkste.  Dat komt er op neer dat er vaak meer honger is bij de dieren (waarbij de zwaksten het gewoon niet halen, de rest net wel) dan nu het geval is.  Diegene die sterven, doen dat dan ook veel langzamer dan bij afschieten. 
In een natuurlijke situatie worden prooidierpopulatie's niet binnen de perken gehouden via beperking van het voedsel, maar via de roofdieren.  In een verstedelijkte omgeving als de onze is daar geen sprake meer van en is het wel voedselbeperking die het bepaald.  Het geeft niet zo'n mooie beelden als je die kudde's collectief ziet uithongeren.

Wat daar dan tegenoverstaat is dat dieren die gekweekt worden voor het vlees ook gevoerd worden om daarna gedood te worden. Net als deze dieren in het wild die dan bijgevoerd worden om daarna het overschot af te schieten.
Ik blijf erbij dat ik dat een veel idealere situatie vind dan het bio-industriedier. 
Dus zwart-wit gesteld: hoe meer men op deze manier in het wild kan kweken, hoe minder er in hokjes moeten opgroeien. En daar ben ik wel voor.

Als de mensen nu ook nog eens minder kieskeurig zouden zijn en vb ook die bergen gans willen eten die geschoten worden ter schadebestrijding, dan zouden we daarin ook al een stuk verder staan.
Ik krijg vandaag gans binnen van Jurgen, en het binnenste stukje daarvan, als dat nog mooi bevroren aankomt, gaat zeker in onze eigen vriezer.  Ik zie niet in waarom niet.  Is gewoon puur filet en prachtig vlees.
Als je ziet in welke hoeveelheden dat hier aangeboden wordt, en dat je er eigenlijk praktisch nooit van hoort als menselijk voedsel, dan vind ik dat echt doodzonde.
Ik ben heel blij dat mijn katten het eten (vele honden niet, begrijp ik) zodat ik dit overschotvlees ten volle kan benutten.  Gebruikte filet van wild, zonder pezen en bindweefsel, vet, taaie stukken. Echt een prachtig stukje spiervlees waar de mens bij de gekweekte dieren mee gaat lopen.  Blij dat ik het een bestemming kan geven.
Maar nog liever had ik inderdaad gezien dat de mensen het wat meer zouden eten en dan wat minder kipfilet.
Zou voor hun trouwens ook een stuk gezonder zijn....

Kipfilet en kippenpoten weiger ik trouwens nog aan mijn katten te voeren.
Dat is menseneten.  Als ze dat over hebben, hebben ze echt te veel geslacht en dan moeten ze daar maar mee stoppen.  Dan is er geen reden waarom dat dier gedood zou moeten zijn, en ga ik dat niet steunen. Zelfs geen klein beetje.
Kip wordt zoveel gegeten dat er karkas en nek genoeg is om meer dan voldoende kip in hun menu te krijgen.


Ik krijg vandaag trouwens wel een zonde binnen.
Een fazant in veren...
Punt is dat ik niet weet of ze fazant lusten en karkas altijd per 10kg gaat.  Om het uit te proberen heb ik dus 1 keer een hele fazant gekocht.
Als ze het lusten komt het de volgende keer als karkas naar hier.  Als ze het niet lusten, heb ik geen 10kg te veel gekocht waarvan ik het dan weer niet over mijn hart kan krijgen het weg te gooien en nog maanden bezig ben het onder vanalles te mengen om het hen toch te laten eten.
Misschien dat ik van deze fazant ook wat van het vlees pik voor onszelf, dat weet ik nog niet. Zal er vanafhangen hoe hij eruit ziet als hij hier komt.  :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 20 apr 2013, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Enelya
#2656350
Mee eens!!
Vind trouwens ook dat we wat toleranter kunnen zijn naar het wild toe, zoals eerder werd gezegd. Van mij hoeven er geen dieren afgeschoten te worden omdat ze anders in mijn tuin zitten en mag het eten wel iets duurder zijn omdat het wild daar ook van eet. Mooier zou ik vinden om de monocultuur in de landbouw te verminderen zodat er misschien minder last is van het wild en dit ook veel beter voor de natuur is sowieso
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2656361
Enelya schreef: Mee eens!!
Vind trouwens ook dat we wat toleranter kunnen zijn naar het wild toe, zoals eerder werd gezegd. Van mij hoeven er geen dieren afgeschoten te worden omdat ze anders in mijn tuin zitten en mag het eten wel iets duurder zijn omdat het wild daar ook van eet. Mooier zou ik vinden om de monocultuur in de landbouw te verminderen zodat er misschien minder last is van het wild en dit ook veel beter voor de natuur is sowieso
Yep, meerdere gewassen door elkaar zou ook veel meer opbrengts per hectare geven, maar veel meer werk om het te oogsten.
En daardoor dus weer een pak duurder.  Maar er is wel veel werk tekort in deze tijden.

Ik weet wel niet of dat een invloed zou hebben op het wild.
Ze knagen nu bv aan het graan omdat dat er nu toevallig staat.  Ik weet niet of ze dat niet meer zouden doen als er wat anders staat.
Of bedoel je dat op een andere manier?
Gebruikersavatar
Door Berna
#2656681
De officiele klein wild soorten veroorzaken niet veel schade. Ganzen en duiven dan wel weer.
Het is niet zo zeer de selectiviteit aan gewassen maar meer de manier waarop verbouwd wordt.
Enorme velden, weinig houtwallen. Veel spuiten, waardoor het wild deels vergitigt wordt en verstotrn eordt van zaden en insectrn die op onkruid af komen.
Door Enelya
#2657116
Berna schreef: De officiele klein wild soorten veroorzaken niet veel schade. Ganzen en duiven dan wel weer.
Het is niet zo zeer de selectiviteit aan gewassen maar meer de manier waarop verbouwd wordt.
Enorme velden, weinig houtwallen. Veel spuiten, waardoor het wild deels vergitigt wordt en verstotrn eordt van zaden en insectrn die op onkruid af komen.
Dat bedoel ik  ;) Als je meer verschillende soorten verbouwd heb je ook niet zo snel last van plagen. De ene diersoort komt hier op af, de andere daar op af.
Worden duiven ook veel geschoten dan? En kraaien hebben ze ook veel last van toch?
Door Lida. S
#2657164
Duiven worden heel veel geschoten, kraaien ook, maar ik ken geen dier die de kraaien wil eten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2657262
Lida. S schreef: Duiven worden heel veel geschoten, kraaien ook, maar ik ken geen dier die de kraaien wil eten.
Ja, das het stomme van de zaak.

Hier in belgie is de huismus erg zeldzaam geworden. In de eerste plaats omdat de mens het ze ontzettend lastig heeft gemaakt, maar nu kunnen ze ook gewoon niet meer terugkomen omdat de kraaien hun niche hebben ingenomen (lees: met al hun voedsel en ruimte gaan lopen).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door