Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2640638
Heel interessant! Ik zie toch aardig wat honden die niet met tennisballen spelen, wel barfen en geen afgesleten hoektanden hebben. En daarnaast valt Daantjes reactie mij op, dat een slecht gebit ook heel goed genetisch kan zijn. Bedankt iedereen :)
#2640941
Ik heb geen honden  :P
Sien is bijna 7 en barft nu ruim 5,5 jaar. Laatst zag ik dat haar ene hoektand het puntje vanaf is. De tand zelf is niet bruin en gewoon intact. Sien speelt niet met (tennis)ballen.
Otje is bijna 6 en eet haar barfhap gemalen (prooitjes wel heel), ook ruim 5,5 jaar. Ot heeft een mooi en heel gebitje. Soms speelt ze wel met een balletje (formaat kat, dus geen tennis), maar katten spelen meer met de pootjes dan met de bek.
Sien heeft meer aanleg voor tandplak enzo volgens mij. De tanden van Ot zijn namelijk mooier, terwijl zij minder knaagt.
#2641058
Baruch is bijna 6, staat sinds 3 maanden op barf, speelt weinig met tennisballen en heeft een schitterend wit gebit.

Wat een beetje triest is, ik heb hier een opvanghond uit Kroatie met een gruwelijk slecht gebit, hij is 7 jaar en pas 2 weken in NL. In Kroatie voeren ze tafelresten, botten en slachtafval, misschien niet helemaal te vergelijken met barf, maar toch.
#2641085
Hier ook normale hoektanden, ondanks 8 jaar barf en af en toe een tennisbal.

Ik ben dan wel weer benieuwd waarom je deze vraag stelt ?
Valt je iets op bij jouw honden ?
Denk je dat de tanden slijten door knagen of heb je het idee dat de tanden minder slijtvast zijn door voeding ?

Mijn Mickey was vrij jong toen ineens al haar snijtanden slecht werden (4 jaar oud ofzo)....
Ik was toen heel erg bang dat het kwam door het Barfen... tot iemand me vertelde dat dit soort kruising hondjes vaak, en al op jonge leeftijd veel
gebitsproblemen krijgen.... misschien- als ik niet gebarfd had- waren haar snijtanden al wel veel eerder slecht geworden en had ik het door het barfen uitgesteld....
Kijk dat weet je dus niet.... Haar kiezen en de rest van het gebit zijn prima.

Het enige wat ik bij mijn honden zie is bij Joy....
Ik stond er bij en zag/hoorde het gebeuren. Ze was bezig met een bot van een groot hert en toen is er van 1 van de achterste kiezen een stukje afgebroken.
Ik houd die plek in de gaten, maar het zit er echt al jaren en gelukkig blijft de kies verder goed en heeft ze er geen last van.
#2641214
Iza 4 jaar, barft nu ruim 3 jaar. Gooi welleens met een tennisbal, maar ze mag er niet op kauwen. Ze heeft een klein beetje afgesleten hoektanden. Kimbra barft vanaf 7 weken en is nu ruim een jaar. Super mooie tanden heeft ze. Ook zij rent welleens achter een tennisbal aan. Met beide honden wordt ook pakwerk gedaan, ipo en knpv.
#2641591
Baiko heeft mooie hoektanden, hij is 6 en barft nu ruim 4 jaar. Maar er zijn wel een aantal kiezen wat afgebroken. Speelt niet met tennisballen.

Charlie heeft ook mooie hoektanden. Ze is bijna 3 en barft 1½ jaar, vanaf het begin toen ze hier in huis kwam. Ze speelt juist wel met tennisballen, maar geen slijtage te zien. (nog niet)
#2642429
Twee honden spelen niet met tennisballen en hebben hoektanden waar niets van is afgesleten.
De oudste (nu ruim 10) speelde de eerste 3,5 jaar met tennisballen. Van die echte want die gingen niet zo snel stuk  ::) Toen wist ik nog niet dat die zijn gebit vernaggelden. De hoektanden zijn in die periode behóórlijk afgesleten. Min of meer gelijktijdig met het stoppen met de tennisballen is hij gaan barfen. Zijn gebit, dat toen al aardig vies was, werd blinkend schoon en is dat nog steeds, de hoektanden zijn de afgelopen 6,5 jaar niet verder afgesleten.  ;)
#2645052
hier 2 dalaamtjes van 3 en 6 quin van 3 apporteert alleen heel soms een tennisbal en heeft nog  mooie hoektanden spickel van 6 speelt nooit met tennisballen en heeft nog scherpere hoektanden als quin maar het is moeilijk te zien . Quin barft al vanaf z'n geboorte en spickel vanaf 9 maanden
#2645927
miik schreef: Ik ben dan wel weer benieuwd waarom je deze vraag stelt ?
Valt je iets op bij jouw honden ?
Denk je dat de tanden slijten door knagen of heb je het idee dat de tanden minder slijtvast zijn door voeding ?
Ik wet het niet zo goed. De honden van 5 jaar en jonger hebben nog goede hoektanden, sommige zijn iets afgerond, maar niet echt afgesleten. De oudere honden hebben wel afgesleten tanden. De oudere honden hebben andere voeding gehad in hun jeugd, misschien met tekorten, Stef denkt aan een tekort aan vitamine D. Ik denk eerder dat het de vleesbotten zijn geweest, die ze met perioden wel regelmatig kregen, poten van varkens en koppen. Het zijn bij sommige (Chitta en Jesu bv) echt van die vlakke tanden, waar heel dat puntje vanaf is, zeg maar. Al zijn ze nog lang niet zo laag als de tanden en kiezen ernaast hoor, het zijn echt nog flinke uitstekers, maar het puntje zijn ze kwijt. Ik vroeg me zo af hoe die hoektanden zijn van barfende honden die van allerhande vleesboten krijgen, bijna dagelijks, jarenlang, maar dan geen dragende delen of oudere dieren. Zoals er op dit forum denk ik grotendeels gevoerd wordt. Boefs hoektanden zijn ook een heel klein beetje afgesleten. Ik denk dat het bij hem een combi is, tennisballen de eerste drie/vier jaar van zijn leven, en hier zo af en toe een hard vleesbot. Hij heeft ook een periode regelmatig van alles in het bos gevonden, voornamelijk van reeën afkomstig, maar misschien ook wel wild zwijn.
#2646123
Esther Q schreef: Ik wet het niet zo goed. De honden van 5 jaar en jonger hebben nog goede hoektanden, sommige zijn iets afgerond, maar niet echt afgesleten. De oudere honden hebben wel afgesleten tanden. De oudere honden hebben andere voeding gehad in hun jeugd, misschien met tekorten, Stef denkt aan een tekort aan vitamine D. Ik denk eerder dat het de vleesbotten zijn geweest, die ze met perioden wel regelmatig kregen, poten van varkens en koppen. Het zijn bij sommige (Chitta en Jesu bv) echt van die vlakke tanden, waar heel dat puntje vanaf is, zeg maar. Al zijn ze nog lang niet zo laag als de tanden en kiezen ernaast hoor, het zijn echt nog flinke uitstekers, maar het puntje zijn ze kwijt. Ik vroeg me zo af hoe die hoektanden zijn van barfende honden die van allerhande vleesboten krijgen, bijna dagelijks, jarenlang, maar dan geen dragende delen of oudere dieren. Zoals er op dit forum denk ik grotendeels gevoerd wordt. Boefs hoektanden zijn ook een heel klein beetje afgesleten. Ik denk dat het bij hem een combi is, tennisballen de eerste drie/vier jaar van zijn leven, en hier zo af en toe een hard vleesbot. Hij heeft ook een periode regelmatig van alles in het bos gevonden, voornamelijk van reeën afkomstig, maar misschien ook wel wild zwijn.
Zoals reeds gezegd, die van Pike zijn afgesleten door de tennisballen. Ze eten hier alle drie vleesbotten, maar daarbij gebruiken ze dus hun hoektanden zo goed als niet. Alles wordt tussen de achterste kiezen geknipt. Ze schuiven de botten al staande achter in de bek van links naar rechts door hun kaak en knippen maar. Het moet al heel groot zijn, lams- of reekop bijvoorbeeld, dat er een poot op gezet wordt en met de snijtanden wat afgepulkt wordt. En dan nog is er maar 1 van de drie die dat doet. En die heeft géén afgesleten hoektanden.
#2655850
Wow, ik heb dr nooit over nagedacht dat tennisballen misschien niet zo goed waren!
Totti is 2, en sleept al dr hele leven met tennisballen. En inderdaad, haar hoektanden zijn niet meer mooi puntig maar wat afgevlakt!
Heb verder nooit nagedacht waar dat door zou kunnen komen ???
Zoals Pike zegt, hier word ook vooral met de kiezen bot gegeten.
#2655879
Echt nooit geweten dat tennisballen zo slecht zijn !
Ierse Setter Guinness : 7 jaar, barft sinds 1,5 jaar, speelt vaak met tennisballen, goede hoektanden
Ierse Setter Bucanneer : bijna 3 jaar, barft sinds 1,5 jaar, en speelt ook vaak met tennisballen, ook hij heeft goede hoektanden. Wel zie ik bij beiden regelmatig een randje tandsteen langs de bovenste hoektanden.
#2655910
Esther Q schreef: Ik wet het niet zo goed. De honden van 5 jaar en jonger hebben nog goede hoektanden, sommige zijn iets afgerond, maar niet echt afgesleten. De oudere honden hebben wel afgesleten tanden. De oudere honden hebben andere voeding gehad in hun jeugd, misschien met tekorten, Stef denkt aan een tekort aan vitamine D. Ik denk eerder dat het de vleesbotten zijn geweest, die ze met perioden wel regelmatig kregen, poten van varkens en koppen. Het zijn bij sommige (Chitta en Jesu bv) echt van die vlakke tanden, waar heel dat puntje vanaf is, zeg maar. Al zijn ze nog lang niet zo laag als de tanden en kiezen ernaast hoor, het zijn echt nog flinke uitstekers, maar het puntje zijn ze kwijt. Ik vroeg me zo af hoe die hoektanden zijn van barfende honden die van allerhande vleesboten krijgen, bijna dagelijks, jarenlang, maar dan geen dragende delen of oudere dieren. Zoals er op dit forum denk ik grotendeels gevoerd wordt. Boefs hoektanden zijn ook een heel klein beetje afgesleten. Ik denk dat het bij hem een combi is, tennisballen de eerste drie/vier jaar van zijn leven, en hier zo af en toe een hard vleesbot. Hij heeft ook een periode regelmatig van alles in het bos gevonden, voornamelijk van reeën afkomstig, maar misschien ook wel wild zwijn.
Ik denk dat je door verkeerde voeding (dus tekorten) het gebit wel slechter wordt. Maar ik zou dan zeggen in zijn geheel, dus niet alleen de hoektanden. Het knagen op grote botten wordt met name met de achterste kiezen gedaan, als die door tekorten zwak zouden zijn, zou ik denken dat ook die kiezen slecht zijn/ dus stukjes afgebroken ed.
Ik geef mijn honden ook weleens hardere botten dan ik eigenlijk zou moeten (ja ik weet....), en bij Joy is daardoor een chipje van haar grote kies achter afgebroken, zoals gezegd doen ze met knagen niet echt iets met de hoektanden.
Ik denk dat de hoektanden eerder slecht worden van het slepen met dingen, het vasthouden van... zoals bv takken (met zand/aarde)/ ballen, etc.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door