Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mowgli
#2644450
Hier in DE zijn een flink aantal kattenbarfers die geen vleesbot voeren en in plaats daarvan beendermeel gebruiken, of een combi van eierschaal en beendermeel. Volgens mij zit in beendermeel wel een deel van de benodigde voedingsstoffen die in eierschaal niet zitten.
Door Annemarie Rijnveld
#2644477
Mowgli schreef: Hier in DE zijn een flink aantal kattenbarfers die geen vleesbot voeren en in plaats daarvan beendermeel gebruiken, of een combi van eierschaal en beendermeel. Volgens mij zit in beendermeel wel een deel van de benodigde voedingsstoffen die in eierschaal niet zitten.
Ja zeer zeker is vers beendermeel veel en veel beter.
Wat ik bedoel is dit: wij geven een gedeelte in vleesbot (dus Ca + F),  en een gedeelte in vlees (dus F).

Ik wil geen bot geven (als voorbeeld, hè) en wil gaan suplementeren met Ca.
Dusjjj: om te weten hoeveel theelepeltjes Ca ik ga toevoegen aan de maaltijd, ga ik dan die hoeveelheid berekenen op alleen het gedeelte vlees dat vleesbot vervangt? (hetgeen mij logisch lijkt).
Of bereken ik dit op de totale hoeveelheid voer (incluis orgaan en pens etc) zoals ik overal lees?
Door Esther Q
#2644486
Op de totale hoeveelheid voer. Een theelepel komt uit op ongeveer 7 gram poeder. Bij onze theelepel iig. Dat is lang zoveel niet in gewicht als de helft van een vleesbot, dus alleen het bot. Ga je uit van alleen het vlees aan het vleesbot kom je wel heel erg laag uit :)
Beendermeel zou wel beter zijn!
Door Annemarie Rijnveld
#2644500
Esther Q schreef: Op de totale hoeveelheid voer. Een theelepel komt uit op ongeveer 7 gram poeder. Bij onze theelepel iig. Dat is lang zoveel niet in gewicht als de helft van een vleesbot, dus alleen het bot. Ga je uit van alleen het vlees aan het vleesbot kom je wel heel erg laag uit :)
Beendermeel zou wel beter zijn!
OK dank je Esther.
Dus als ik het goed begrijp :
Even op papier zetten hoor, dan krijg ik een beter beeld: ik geef 1 Kg voer, waarvan 450 vb, 250 spv, 200  p + o, 100 gr.
Dat bevat dan aan bot 225 gram.

Omgezet in voer zonder bot: 900 aan vlees + 100 aan groenten.
norm is per 500 gram 1 theelepeltje eierschaalpoeder, dus ongeveer 2 theelepeltjes toevoegen bij 1 Kg voer.

225 gram bot = 1000 mg ? (juist?) eierschaal.

Heb ik het nu goed begrepen?
Door Esther Q
#2644509
Ja, op 900 gr vlees ongeveer 2 theelepels poeder, zorg dan wel dat ze alles binnenkrijgen. Dat laatste snap ik niet: 225 gram bot = 1000mg ?
Door Annemarie Rijnveld
#2644518
Esther Q schreef: Ja, op 900 gr vlees ongeveer 2 theelepels poeder, zorg dan wel dat ze alles binnenkrijgen. Dat laatste snap ik niet: 225 gram bot = 1000mg ?
Dat dus de 225 gram bot die zich bevindt in 450 gram vleesbot (50/50%) overeenkomt met de 1000 mg in theelepeltjes eierschaal.

Nu lees ik bij Mary Strauss:
Add 800 to 1000 mg calcium per pound of food fed (cooked weight)(maar ook bij rauw vlees zonder bot). You can use ground eggshell at the rate of 1/2 teaspoon per pound of food,

Dan zouden het toch eigenlijk per Kg voer 2000 mg. moeten zijn?
En...onze theelepeltjes zijn kleiner dan de amerikaanse, dus dan misschien wel zelfs meer dan 2 theelepeltjes per Kg voer?
Door Annemarie Rijnveld
#2644552
Mowgli schreef: het amerikaanse metriek stelsel is anders als dat van ons, dus de amerikaanse pound is geen 500 gr!

Edit: Maten omrekenen: http://www.lenntech.nl/calculatoren/mas ... gewcht.htm
Ja een pound is zelfs iets minder dan onze Nederlandse pond (halve kilo) . En zij gebruiken grotere theelepeltjes. Er moet dus meer verhoudingsgewijs aan eierschaal meer bij met onze gewichten aan vlees en inhoud aan theelepeltjes.
Door Esther Q
#2644567
Annemarie Rijnveld schreef: Ja een pound is zelfs iets minder dan onze Nederlandse pond (halve kilo) . En zij gebruiken grotere theelepeltjes. Er moet dus meer verhoudingsgewijs aan eierschaal meer bij met onze gewichten aan vlees en inhoud aan theelepeltjes.
Nee. Volgens de pound maten wordt een halve theelepel (dus een halve Amerikaanse theelepel) poeder per pound toegevoegd, geen hele.
Door Esther Q
#2644573
Lees anders dit topic eens door:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 902.0.html

Ik ga uit van een minimum van 10gram per kilo vlees. In de praktijk voeren wij 15 tot 20 gram, vooral uit praktische redenen. We doen dit al een hele tijd en er is nog geen hond van omgevallen. Ik geloof niet dat het zo heel erg nauw kijkt allemaal, zolang je geen bakken teveel of minder dan die 10 gram voert. Pups groeien er hier ook mee op.
Door Annemarie Rijnveld
#2644863
Dank je Esther, ik ga het allemaal weer eens doorlezen, maar met al die verschillende maten van lepels en lepeltjes en pounds die niet 500 gram zijn maar 450 gram......
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door