Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tanja
#2618038
Anne in Duitsland schreef: Dat is een uitstekend begin zelfs! Het enige wat je nu moet doen is vleesbot, spiervlees en orgaan van uiteenlopende diersoorten zoeken. Dat kan door bij poeliers, slachthuizen, islamitische slagerijen, internetaanbieders etc. te bestellen, maar je kunt ook met andere barfers meebestellen in de afdeling Vraag en Aanbod (zie hoofdmenu). Probeer minstens 4-5 diersoorten in totaal bij elkaar te krijgen. Begin bv. met kippennekjes en konijnkarkasjes (vleesbot), voeg daar paarden- en hertenvlees aan toe (spiervlees), en runderpens, kippenlevertjes, lamsniertjes en runderhart. Dan heb je al zes diersoorten - een prima hoeveelheid!

Om te barfen heb je dus wel een vriezer nodig, want je moet al dat vlees natuurlijk goed zien te houden totdat je het hebt opgevoerd. Maar voor één hond hoeft dat geen joekel van een kist te zijn. *waarschuwing: barfen is verslavend. Voor je het weet staat je huis vol met vriezers en woon je zelf in het hondenhok* :biggrin2:

En dan bepaal je dus hoe je dat allemaal wilt gaan voeren. Stel, je doet zoals ik: iedere dag vleesbot en spiervlees , aangevuld met 1 x in de week hart, 1 x nier, 1 x lever, 2 x groente en 2 x pens.
Dan deel je de wekelijkse hoeveelheid vleesbot door 7, de wekelijkse hoeveelheid spiervlees door 7, de wekelijkse hoeveelheid pens door 2 (omdat je dat op maar twee dagen voert), groente eveneens, en op de dag dat je hart, nier of lever voert, geef je de hele weekportie in één keer.

Kun je met die gegevens een weekmenu voor me maken? (Dus: op maandag krijgt de hond x gram vleesbot, y gram spiervlees en z gram pens, bijv.) Juf Anne denkt dat je dat wel gaat lukken! :biggrin2:

Je kunt een weekmenu ook anders opbouwen, hoor. Sommige mensen maken orgaanpakketjes (= alle orgaan voor de hele week bij elkaar gooien) en verdelen zo'n pakketje over een paar dagen; op die dagen krijgt de hond dan geen spiervlees of pens. Om maar wat te noemen. Het is vaak wel verstandig niet alleen orgaan te voeren, omdat orgaan nogal laxeert, en niet alleen vleesbot, omdat bot juist verstoppend werkt. Voor voorbeeldmenu's zou je in de betreffende afdeling in het hoofdmenu kunnen kijken.

Wat het percentage voer betreft: het is wat Thea al zegt: de rekenhulp geeft een richtlijn. Jouw hond is nog in de groei, die heeft gegarandeerd meer nodig dan 2% van zijn huidige gewicht. Ik denk dat je zonder meer die 5% mag aanhouden, en als je na een tijdje ziet dat ze te mager wordt, dan voer je gewoon meer (bv. 6 of 7%).
Zelf heb ik twee volwassen honden die graatmager worden bij 2%, die krijgen beide bijna het dubbele - nog steeds, ook nu de een al bijna 9 is en de ander al bijna 4. De andere reu, onze husky, hoeft geen promille meer dan 2%, anders wordt ie snel te dik. Zozeer kan dat verschillen per hond!

Succes met verder rekenen. En als je vragen hebt: gewoon stellen hier!
Ik heb even je tekst gekopieert.
Kan ik het op mijn gemakje uitzoeken en de diersoorten gaan zoeken en kijken waar ik het goedkoopste uit ben,want ik heb ook crisis
En had al gezien dat er prijs verschillen zijn.

Barfplaats wordt gesponsord door