Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2613264
Ik begrijp heel erg goed dat je het allemaal goed wil doen voor je hond  :-*, maar ga je ook op deze manier om met je eigen voeding?
Zelf eet ik erg bewust en gezond, maar ga echt niet van alles wat ik eet analyseren hoeveel van wat erin zit.

Als je veel variatie aanbrengt denk ik dat je het mooiste en zo volledig mogelijk voert.
#2613290
Sanyo schreef: Ik begrijp heel erg goed dat je het allemaal goed wil doen voor je hond  :-*, maar ga je ook op deze manier om met je eigen voeding?
Zelf eet ik erg bewust en gezond, maar ga echt niet van alles wat ik eet analyseren hoeveel van wat erin zit.

Als je veel variatie aanbrengt denk ik dat je het mooiste en zo volledig mogelijk voert.
Dat was mijn vraag ook: je wilt toch niet tot op de millimeter berekenen hoeveel van het ene stofje er in zoveel gram zalmoog zit? Want dat is echt niet nodig hoor! Daarmee zou barfen een soort raketwetenschap worden, terwijl het dat totaal niet is.
#2613414
Sanyo schreef: Ik begrijp heel erg goed dat je het allemaal goed wil doen voor je hond  :-*, maar ga je ook op deze manier om met je eigen voeding?
Zelf eet ik erg bewust en gezond, maar ga echt niet van alles wat ik eet analyseren hoeveel van wat erin zit.

Als je veel variatie aanbrengt denk ik dat je het mooiste en zo volledig mogelijk voert.
Haha nee zo is het niet.
Maar als er wordt gezegd dat long weinig voedingswaarde heeft wil ik wel graag weten waarom niet? (tov ander orgaan bedoel ik dan)
En waarom móet er in een menu hart en lever voorkomen?
Waarom moet je minimaal 4 of 5 diersoorten voeren?
Dat zijn dingen die ik liever weet voor ik een menu ga maken.

Zoals jij het nu zegt klinkt het meer alsof het ook prima is om 6 dagen in de week karkas te voeren en één dag orgaan, elders wordt weer gezegd dat je alleen met barf moet beginnen als je je goed inleest en weet wat je voert.

Op het moment voer ik uit de losse pols, om het zo even te noemen.
Maar een menu als richtlijn lijkt me ook wel handig en ik ben niet iemand die iets gewoon overneemt van een ander en klaar is kees. Ik wil altijd precies weten hoe de vork in de steel zit :P

Mowgli; dank voor je linkjes, ik ga ze bekijken :)
Laatst gewijzigd door anneliesdj op di 26 feb 2013, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#2613471
anneliesdj schreef: Maar als er wordt gezegd dat long weinig voedingswaarde heeft wil ik wel graag weten waarom niet? (tov ander orgaan bedoel ik dan)
En waarom móet er in een menu hart en lever voorkomen?
Waarom moet je minimaal 4 of 5 diersoorten voeren?
Dat zijn dingen die ik liever weet voor ik een menu ga maken.
Maar dat zijn eigenlijk allemaal zaken die iedere keer weer voorbij komen in de verschillende topics en dus makkelijk terug zijn te vinden met de zoekfunctie.
anneliesdj schreef:Op het moment voer ik uit de losse pols, om het zo even te noemen.
Maar een menu als richtlijn lijkt me ook wel handig en ik ben niet iemand die iets gewoon overneemt van een ander en klaar is kees. Ik wil altijd precies weten hoe de vork in de steel zit
Daarom zoals Annemarie ook al schreef, het beste een menu maken zoals jij denkt dat je zou kunnen voeren, dit menu in het menu-forum plaatsen, dan komen er vanzelf op- en aanmerkingen en misschien nog vragen waarom en dan kun jij ook je vragen stellen. Het topic met de barfhandleiding is prima geschikt en ik stel voor ook de menu's van anderen eens door te lezen, daar staat veel informatie in en ook de sub- forums vragen en problemen barf en discussie barf.
Het is misschien veel werk, maar het is gewoon belangrijk dat je je eerst goed inleest in de materie voordat je met het barfen gaat beginnen. Maar het is ook weer niet zo moeilijk als het lijkt ;-)
anneliesdj schreef:Mowgli; dank voor je linkjes, ik ga ze bekijken
Graag gedaan. Ik denk dat je stijl achterover valt als je die barfcalculator voor je neus hebt ;) Anne in D. scfhreef het al:
Anne in Duitsland schreef: Dat was mijn vraag ook: je wilt toch niet tot op de millimeter berekenen hoeveel van het ene stofje er in zoveel gram zalmoog zit? Want dat is echt niet nodig hoor! Daarmee zou barfen een soort raketwetenschap worden, terwijl het dat totaal niet is.
  ;)
#2613525
anneliesdj schreef: Ik moet dus iets makkelijker denken en gewoon beginnen?
Dan komt de rest vanzelf.
Juist! Gewicht van je hond bepalen, percentage dat je wilt voeren bepalen (meestal zo'n 2% van het lichaamsgewicht als het een grote, volwassen hond betreft, meer als het een klein hondje of een pup is of als je hond meer nodig heeft, minder als hij bij 2% te dik wordt), dat gewicht onderverdelen in percentages vleesbot, spiervlees, orgaan en groente, en dat in minstens 4-5 diersoorten inkopen, en dan gaan met die banaan!

Voorbeeld: mijn hond Max weegt 27 kilo. Hij krijgt ongeveer 3,5% van zijn gewicht, anders wordt ie te mager. Is 800 gram per dag, x 7 dagen = 5600 gram voer per week. Daarvan 50% vleesbot = 2800 gram per week, 25% spiervlees = 1400 gram per week, 18% orgaan waarvan ongeveer 7% pens, en de rest groente, ook zo'n 7%. De reden dat orgaan en groente van die rare percentages zijn, is puur gemakzucht. Zo kan ik iedere dag hetzelfde gewicht voeren bij de basis van 50% vleesbot en 25% spiervlees, dus: 1 dag hart 200 gram, 1 dag nier of tong 200 gram, 1 dag lever 200 gram, 2 dagen pens à 200 gram en 2 dagen groente à 200 gram. Makkelijk te onthouden! En zo zie je meteen dat het dus niet op een milligram mineraal of sporenelement meer of minder aankomt!
#2613536
En af en toe een eendagskuiken of een rauw eitje als extraatje is ook goed en 1 keer per week vette rauwe vis.
Het beste met de handgrepen van oma Anne in D. een menuutje opstellen en dat even hier posten ter beoordeling van de ervaren barfers ;)
#2613749
Anne in Duitsland schreef: 18% orgaan waarvan ongeveer 7% pens, en de rest groente, ook zo'n 7%.
Waarom noem je hier specifiek pens? Dat valt me dan weer op, pens is dus noodzakelijk om te voeren?

En stel nu dat ik het menu klaar heb, die diersoorten heb gekocht maar na een paar maanden is één soort op, kan ik dat dan gewoon veranderen door een ander soort zonder daar verder over na te denken? (met in achtneming van vleesbot, spier en orgaan natuurlijk)

En het valt me op dat er weinig spiervlees te krijgen is via het forum, is dat nu even toevallig of is dat zowieso wat lastiger?
#2613774
anneliesdj schreef: Waarom noem je hier specifiek pens? Dat valt me dan weer op, pens is dus noodzakelijk om te voeren?

En stel nu dat ik het menu klaar heb, die diersoorten heb gekocht maar na een paar maanden is één soort op, kan ik dat dan gewoon veranderen door een ander soort zonder daar verder over na te denken? (met in achtneming van vleesbot, spier en orgaan natuurlijk)

En het valt me op dat er weinig spiervlees te krijgen is via het forum, is dat nu even toevallig of is dat zowieso wat lastiger?
Pens heeft weinig voedingswaarde, maar het bevat veel goede bacteriën voor de darmflora van je hond. Het is ook een goede inpakker van scherpe stukjes bot - als je de pens niet gemalen voert, uiteraard. Het is dus in ieder geval een goed idee om het wel te voeren; honden zijn er meestal ook dol op. Als je geen pens voert, zou ik denk ik andere probiotica toevoegen aan het voer, maar pens is makkelijk verkrijgbaar, dus heeft dat wel de voorkeur.

En inderdaad: als je menu klaar is, en er is een diersoort op, dan neem je gewoon een andere diersoort. Het belangrijkste is dat je minstens 4-5 verschillende diersoorten voert, bv. vleesbot van kip en konijn, spiervlees van ree en paard, orgaan van lam. Maar het mag ook allemaal door elkaar, hoor. Dus naast spiervlees van ree en paard ook bv. pens van rund, hart van lam, tong van paard, lever van kip, noem maar op. Soms zijn bepaalde diersoorten alleen in bepaalde seizoenen te krijgen - zelf kan ik bv. niet altijd aan ree en haas komen - en dan kies je dus gewoon voor een andere diersoort.

Mooi spiervlees is inderdaad de lastigste - en duurste - component van het barfen, omdat dat natuurlijk bij uitstek geen "afvalproduct" is, oftewel: het is niet een overblijfsel van de slacht voor menselijke consumptie, wat kalkoennekken, konijnenkoppen, kipkarkassen etc. wel zijn (in onze contreien althans; in veel landen belandt een lamskop ook gewoon in de soep, om maar wat te noemen). Natuurlijk hoef je je hond geen biefstukken te voeren, maar spiervlees dat voornamelijk uit pezen en vet bestaat, dat is toch ook niet de bedoeling. Dus ja, spiervlees is sowieso wat lastiger.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door