Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2603632
Goh wat een gekke kleur vet aan die pootjes .
Da's een duidelijke foto .

Het lijkt idd. wel op paraffine ,ook al omdat je zegt dat dit er makkelijk af gaat

Ik heb het zelf nog nooit zo gezien als ik eendenvoetjes binnenkrijg.

Weet je ook hoe oud /hoe lang dit evt. in /uit de vriezer heeft gelegen?
Kortom de herkomst ?

Als de geur OK is zou ik ook dat vreemde vet erafhalen en gewoon drogen ( maar dan extra lang )
#2603976
Ramses1 schreef: Dat ziet er zeker vreemd uit. Het zal idd paraffine zijn.
Nog nooit gezien en ik heb al heel wat voetjes gedroogd inmiddels  :biggrin2:
ja dat hebben wij weer maar het schijnt niet schadelijk te zijn maar ik haal het er wel af want zo lekker is paraffine niet ???.
wat het vreemde is wat een ander nooit heb hebben wij wel altijd :biggrin2:.
ik heb ook het idee dat ze daardoor ook slechter drogen nou heb ik die zooi er wel afgehaald maar volgens mij blijft er toch iets achter wat de huid afsluit.
die pootjes zitten om 11:00 er 36 uur in de droger ( de kast is wel stampvol 2,5 kilo potjes en 3 kilo runderlong).
gr paulien en ruud ;)
#2604113
nou de voetjes zijn klaar heb de droogmachine uitgezet maar die zooi komt gewoon weer te voorschijn.
als het warm word is het zacht en stolt weer bij de afkoeling het is geel van kleur het is net kaarsvet ( maar kaarsvet bestaat toch ook uit paraffine.
heb nog 2 foto's gemaakt en ben er gewoon niet gerust op om het te geven, in hoe ver dringt dit tot de huid.
heb nog wel even een mailtje gestuurd naar de persoon waar ze vandaan komen dan kan de persoon die genen weer aanspreken waar ze vandaan komen.
die persoon vertelde me wel dat het niet schadelijk is maar ik persoonlijk denkt er iets anders over op het moment en anders heeft dat ding voor janl*l aangestaan want dan gooi ik het liever nog in de kliko.
even afwachten op het antwoord wat het nu voor spul is en wat er voor ingrediënten in die zooi zit dat wil ik eerst weten voordat ik het aan de hond geef. en ik heb nog 2,5 kilo in de vriezer liggen :-[
AfbeeldingAfbeelding
gr paulien en ruud ;)
Laatst gewijzigd door rupa op di 19 mar 2013, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#2604268
we hebben net onder het uitlaten van de honden even gebrainstormd over de voetjes, en ik luister ook naar mijn gevoel.
de gedroogde voetjes en de 2,5 kilo die in nog in de vriezer heb liggen verdwijnen in de kliko dan maar geld weg gooien ( ik weet het is zonde van het geld van de voetjes en het stroomverbruik )maar het is het mijn niet waard om het aan de honden te geven met de eventuele risico's.
want dit is niet te doen om ze nogmaals allemaal weer schoon te maken en dan nog wat blijft er achter in de pootjes, want als paraffine warm is dringt het tot alle hoeken en gaatjes.
en dan nog wat brengt het voor schade mee in de maag/en de rest  van de hond want het verteerd niet strak slib er iets dicht om dat de paraffine ergens blijft hangen of ophoopt.
alle pootjes waren toch nog niet allemaal goed gedroogd maar dat kan ook niet zo lang die paraffine er op zit want het sluit af.

ik had de pootjes allemaal van de rekken afgehaald en zag de bui al hangen toen ik de rekken leeg zag.
dat werk een leuk schoonmaak klussie en dat was ook bijna niet te doen.
ruud heeft de brander er op gezet om ze schoon te branden en dat is ook de beste manier om ze schoon te maken ( gelukkig heb ik metalen rekken ) kan je nagaan als ik kunststof roosters had dan was ik nu nog bezig. heb de long ook nagekeken die er bij lag om te drogen en daar was gelukkig niks opgevallen van paraffine anders kon dat ook de kliko in.

die gene waar de pootjes vandaan komen schrok er ook wel van ook over het paraffine verhaal dat het geen lekker goedje is want  er is verteld tegen deze persoon dat het niet kwalijk kon dat het niet schadelijk is.maar aan de andere kant kan je het natuurlijk ook zelf opzoeken op internet wat paraffine is.bedoel iedereen heeft internet. hierdoor kan je wel verkeerde info krijgen waardoor je verkeerde beslissingen kunt nemen.

mocht je pootjes/voetjes waar dit soort bende op zit gooi het weg of breng het terug.
eigenlijk zijn we hier best wel ziek van maar het ergste vind ik als er gezegd word dat het geen kwaad kan terwijl het hoogstwaarschijnlijk wel kwaad kan.
groetjes paulien en ruud :(
#2604433
Stearine is een mengsel van de verzadigde vetzuren stearinezuur en palmitinezuur.

De naam stearine is afgeleid van het oudgriekse stear (?????) dat vet, speciaal rundvet betekent.

Stearine werd oorspronkelijk uitsluitend uit rundvet gemaakt, hoewel later ook andere dierlijke en plantaardige vetten werden gebruikt.

Stearine is een oleochemisch product. Het kan worden bereid door vet te verzepen en vervolgens de gemaakte zeep op te lossen en te laten reageren met een zuur. Hierbij slaan vetzuren neer, die samen de stearine vormen. De precieze samenstelling van stearine verschilt, omdat deze afhankelijk is van de samenstelling van de gebruikte vetten.

Een andere methode is door vetsplitsing, oftewel hydrolyse, onder hoge temperatuur en druk. Uit vet en water ontstaan dan vrije vetzuren en glycerine. Daarna kunnen door kristallisatie de verzadigde vetzuren uit het vetzuurmengsel worden gehaald.

Na bereiding wordt de stearine soms nog gezuiverd.

Hoe ouder een koe is bij de slacht, hoe meer stearine het rundvet bevat. De slager die rundvet bereidt om mee te bakken en braden, moet de stearine 'separeren'. Op pakken rundvet staat vaak het woord 'stearinevrij'.

In ruwe vorm wordt stearine gebruikt voor het maken van stearinekaarsen. Deze kaarsen branden langer dan kaarsen van paraffine, een aardolieproduct. Stearinekaarsen zijn steviger en hebben betere brandeigenschappen dan paraffinekaarsen. Daarom worden er ook veel composietkaarsen op de markt gebracht, deze bestaan uit een mengel van paraffine en stearine.

Verder wordt stearine toegepast in smeermiddelen en verstevigers in de textielindustrie.
Laatst gewijzigd door rupa op di 19 mar 2013, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#2604867
johanna25 schreef: Als de verkoper weet dat je dit aan je dieren voert vind ik dit een flinke respectloze manier om met jou om te gaan. Kan je nagaan hoe hij met de rest van de producten omgaat.

Ik zou hier niet te makkelijk mee om gaan, en inderdaad zou ik ook deze voetjes of terug brengen of weggooien.
het is al weg en de honden keken met tranen in hun ogen toe :'(
gr paulien en ruud ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door