Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door happy girl
#2600009
ok ik ga dus idd per maaltijd dan verpakken en dan doe ik bot,spier en orgaan in 1 zakje en groente apart maar wel erbij ;-) ik denk dat ik per maaltijd hooguit een klein boterhamzakje nodig heb met een onsje per maaltijd , zal toch niet op een paar grammen aankomen toch?
toch leuk om te lezen hoe iedereen het aanpakt ;-)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2600030
Ik persoonlijk vind boterhamzakjes vaak net te dun. Vriezen snel aan elkaar.Of je trek ze stuk.
Ik gebruik dus wel diepvrieszakjes en het liefst die hersluitbare. ;)
Hier bij de hoogvliet zijn die niet zo duur. 25 voor nog geen euro
Door Martine-Tom
#2600089
Thea schreef: Ik persoonlijk vind boterhamzakjes vaak net te dun. Vriezen snel aan elkaar.Of je trek ze stuk.
Ik gebruik dus wel diepvrieszakjes en het liefst die hersluitbare. ;)
Hier bij de hoogvliet zijn die niet zo duur. 25 voor nog geen euro
Met 3 per dag is het toch een aardig bedragje  ;)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2600132
Ja maar je kan ze hergebruiken. En je zou de hele maaltijd in 1 zakje kunnen doen.
Maar ik gebruik ook diepvrieszakjes 50 voor €0,27  ;) En als ik bv orgaan heb dan doe ik het in die goedkope zakjes en dan weer 5 zakjes in een hersluitzakje en dan dus 1 soort ;)
Door happy girl
#2600200
sja maar ik heb maar 1 hondje ( Maltezer ) had vorige keer een rolletje zakjes voor 17 cent ofzo , tijd zal het leren of ze sterk genoeg zijn ;-) ik hoop het wel natuurlijk
Door Eranthe
#2600393
Diepvries zakken haal ik sinds kort bij de Action. Veel voordeliger dan in de supermarkt. Bij de Action heb ik laatst ook een siliconen muffin houder gekocht voor drie euro. Scheelt echt veel tegenover de Blokker. De cups zijn ietsje kleiner, maar nog steeds ideaal om groenten mixen in te doen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2600420
Ik heb heel stevige diepvrieszakken met dubbele zipsluiting.
Maar ik hergebruik ze inderdaad ook. Het vlees gaat er bevroren in (ik vries eerst in porties in op een dienblad en daarna gaan de 'vleesijsblokken' in de zipzak) en ook bevroren weer uit. Zo hoef ik ze enkel maar eens uit te spoelen en te laten drogen om ze schoon te houden.
Ze blijven heel lang heel. Enkel kuikens heb ik gemerkt dat niet zo'n strak plan is  ::), met al die nageltjes en snaveltjes en ik had ze dan ook nog eens veel te vol gestouwd...  :P
Zalmkarkas en andere scherpe zaken stop ik ook in goedkopere zipzakjes die ik dan niet hergebruik en ik stouw mijn zakken niet te vol zodat er geen overdreven druk op komt te staan. 
Zo verbruik ik enkel af en toe een goedkoop zipzakje, niets anders. 
Boterhamzakjes zijn niet perfect afgesloten en geven dus erg snel ijsvorming en vriesbrand, is mijn ervaring.  Misschien dat ik er toevallig had die lek waren (ik heb ze enkel als ik ergens vlees koop dat toevallig zo verpakt is en ik niet meteen zelf portioneer en herverpak). 
In mijn zipzakken krijg ik pas ijsafzetting wanneer ik ze al vaak heb moeten openen.  Ongeopend komt er echt niets op, al droogt het vlees dan ook wel een beetje uit natuurlijk, als je dat niet wil, moet je vacuum verpakken. 
Ik heb echter hertvlees liggen dat er al bijna een jaar in ligt (moet dringend op), toen meteen geporioneerd is in porties van zo'n 150gr en los in een zipzak gedaan is, en dat er nu nog steeds bij het ontdooien gewoon vers uit ziet.  Mooi vochtig, niet uitgedroogd, geen overvloed van dooivocht.  En de geur is ook nog gewoon hetzelfde als een jaar geleden.  Dus ik geloof wel in deze manier van verpakken...  ;)
Ik ben heel blij dat ik geen verpakkingsmateriaal als zakjes verbruik.  Enkel dus af en toe eentje die stuk is en de verpakking waarin het vlees hier aankomt.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 13 feb 2013, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jipogelion
#2600507
Ik gebruik diepvrieszakjes voor vrijwel alles.
- De groentenprut stop ik in een muffinvorm en haal ik daarna los en stapel ze op in een afsluitbaar doosje.
- Spiervlees (per soort en soms half om half) per 500gr (ze eten hier een kg per week)
- Pens 500gr (weekportie verdeeld over 2 honden)
- Orgaanvlees per soort (hart, lever en nier) per 200 gram (ze eten elk 100gr per week per orgaan)
- Vleesbot per 500gr (ze eten 3500gr vleesbot per week met z'n 2e en zo kan ik makkelijk variëren met diersoorten)
- Aanvullende zaken (visjes, testikel, long etc.) gaan per 100-150gr in een zakje)

Oh en ik verpak het op de "Nadia-manier" met dienbladen. Dat scheelt me ZOVEEL ruimte in de vriezer!!
Door essievanderkraan
#2601342
Ik doe net als Simone V.  :)
Ik ga wel een extra vriezer aanschaffen met 3 of 4 lades.
1 lade voor orgaan
1 lade voor spiervlees
1 lade voor botvlees
1 lade voor groente
Ik doe alles in zakjes op gewicht zodat ik 4 zakjes uit de vriezer kan pakken, en zo een complete maaltijd per dag heb.
Gebruikersavatar
Door nova
#2603794
Eranthe schreef: Diepvries zakken haal ik sinds kort bij de Action. Veel voordeliger dan in de supermarkt. Bij de Action heb ik laatst ook een siliconen muffin houder gekocht voor drie euro. Scheelt echt veel tegenover de Blokker. De cups zijn ietsje kleiner, maar nog steeds ideaal om groenten mixen in te doen.
die zijn idd echt handig,  na de muffinvorm  gaan ze hier in een ikea zakje, wat een aantal maal herbruikbaar is

aldi heeft ook goede  diepvrieszakken
Door anneliesdj
#2604806
Ik ben ook nog niet zo lang bezig en heb nog niet echt een systeem verzonnen. Wat hier als 'handig' wordt genoemd; half ontdooien, in stukken hakken en per portie verpakken lijkt mij juist niet handig.
Wat ik ontdooid krijg verdeel ik in portie's, zalm leg ik naast elkaar op een stuk karton en vries ik zo in, die kunnen daarna allemaal bij elkaar in een vuilniszak.
Bevroren kip per 10 kilo, daar pak ik gewoon de zaag bij en zaag ik een stuk af voor de volgende dag.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2604844
Iedereen doet natuurlijk waar hij zich het beste bij voelt en wat voor hem het beste werkt.
Maar dat is voor kleine porties natuurlijk ondoenbaar. Ook voor grote porties lijkt het me persoonlijk onhandig dat je dan steeds die hele blok uit de vriezer moet halen, want kipkarkas vb gaat hier per 10kg, spier vaak per 5kg (hoe hou je die vriezer dan nog geordend? ), maar zoals gezegd: iedereen doet hij wat hij zelf het handigste vind.
Door happy girl
#2604863
ik heb afgelopen vrijdag alles verdeelt in kleine porties , dus eerst een beetje laten ontdooien , ik geef Mike 2 keer per dag eten en ik vind t ook belangrijk dat de kinderen hem eten kunnen geven dus als alles per portie klaar ligt kan iedereen hem zo eten geven zonder dat we eerst moeten hakken en breken ;-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door