Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2598237
Anne in Duitsland schreef: Worden geitenbokken niet gegeten dan?! (Kijk, ik weet er bijzonder veel van af, dat zie je! :biggrin2:) Jeetje, wat is de mens toch een zeverd. De kans bestaat zeker dat een of ander geslachtshormoon het vlees een vreemde smaak geeft, of zo.

Als het dieren zijn die voor menselijke consumptie waren geslacht maar die niet zijn verkocht, zou ik ze denk ik ook niet kopen, want dan blijft bij de slager het idee bestaan dat hij de geitjes toch wel kwijtraakt aan betalende klanten, in plaats van dat hij er minder laat slachten omdat hij anders met overschot blijft zitten. Maar als het om bokken gaat die automatisch, omdat ze bok zijn, naar de Rendac verdwijnen... tja, dan is het toch weer gewoon restvlees, hoe sneu ook.
Vlgens mij worden de geitjes die wij als Barf kopen helemaal niet voor menselijke consumptie gebruikt, het is volgens mij gewoon (nouja gewoon...) een restproduct, wij willen de vrouwtjes voor de melk (denk ik?) dus de baby meisjes blijven leven en de jongentjes is geen vraag naar, dus overschot...
Voor zover ik begrijp hoor....
Door Summerditches
#2598241
Martine-Tom schreef: @anne, en als je nou bedenkt dat die geitjes anders naar de Rendac gaan?
Ik kan het overgens ook niet hoor, maar dat is meer mijn maag die dan saltos gaat draaien  :biggrin2:

Dan vind ik dat ze toch dat ze beter af zijn "in onze vriezer"..als ze toch "over"zijn vanwege een gekozen fokproces of zo ..dan is hun dood zo zeker niet zinloos..
Gebruikersavatar
Door Hope
#2598357
Ik heb dat ook hoor. En ik ben ook hypocriet.

Vlees van een islamitische slager komt er hier thuis niet (bewust) in. Ik zeg niet bewust, want je weet tenslotte nooit precies waar je vlees vandaan komt, kijk maar naar het voorbeeld in Engeland. Daar zit Pools paardenvlees in Engelse kant-en-klaar maaltijden van 100% rundvlees.
Ik probeer zelf alleen vlees te voeren van Nederlandse bodem. Mijn paardenvlees haal ik dan ook heel duur bij een Nederlandse paardenslager (ja, gewoon in de winkel en het is gewoon voor humane consumptie). Dit doe ik omdat ik dan ten eerste weet waar het vandaan komt, en ten tweede omdat onze hond gewoon ziek word als hij niet echt kwaliteit te eten krijgt. Hem alleen snijafval en snippers vlees geven werkt gewoon niet.

Het konijn dat ik voer kan van een islamitische slagerij zijn. Ik hoop echter van niet.
Ik ben het niet eens met hun manier van slachten, maar aan de andere kant hebben ze wel veel meer respect voor het leven denk ik. Ze slachten namelijk veel bewuster dier voor dier en spreken er eerst (geloof ik) een zegen over uit. Dat doen ze in onze fabrieken niet gok ik zo.
Het ligt er in mijn ogen ook aan welk dier het is wat ritueel geslacht wordt. Een koe die eerst in een kantelmachine moet omdat hij perse op zijn rug moet liggen en daarna 20 minuten ligt te vechten voor zijn leven, dat vind ik zielig. Schiet ze dan maar gewoon.
Maar een kip die gewoon in 1 klap met de hand, kip voor kip word geslacht is dan weer beter als onze fabrieksmatige manier.

Moeilijk dus.
Wij zijn hier thuis maar begonnen met het niet meer eten van plofkippen, het alleen nog eten van biologische eieren en het voeren van Nederlands paardenvlees. Dat is nog lang niet ideaal, maar het is een begin. En ik voel me daar toch best goed bij, bij een begin.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2598582
Tja, ik denk er ook weleens over na hoor. Maar ik weet ook niet of onze slachterijen zoveel beter hun werk doen. Is ook niet diervriendelijk. Ik zou heel graag alleenmaar diervriendelijk vlees halen, helaas protesteert mijn bankrekening dan. Ik moet gewoon kijken wat ik allemaal kan krijgen, kwaliteit/prijsverhouding. Het is jammer dat er zo'n prijskaartje hangt aan diervriendelijk vlees.
Ik probeer zoveel mogelijk restproducten te kopen. Maar waar komt het vlees vandaan in onze brokken? Daar hoor je niemand over, maar is ook niet allemaal diervriendelijk verkregen.
Door ulla
#2598658
Ik voer wel hele jonge geitjes als ik eraan kan komen, doe ik dat niet dan gaan die diertjes inderdaad naar de rendac.
Ze zijn immers overtollig.
Bij een islamiet zou ik eerder kopen als ik kan dan bij een gewone slager.
Veelal komt ons vlees uit het buitenland en gaan onze slachtdieren de grens over Eh ja ook naar het buitenland.

Weet je wat voor stress dat voor die beesten meebrengt?
En hoe respectloos het slachten er in veel Nederlandse slachterijen er aan toe gaat wil je ook niet weten. :-\
Als je het wel wilt weten zoek je maar filmpjes op google.

Kippen van 5 weken oud voer ik niet dan kies ik voor biologisch of voor geen kip.
Die worden er anders dan die geitjes specifiek voor gefokt om op ons bordje te belanden.

Ik eet zowiezo weinig vlees en als ik het eet weet ik waar het vandaan komt.
:-[ behalve zo nu en dan een broodje Mac. :o
Door Mandarijn
#2600767
Martine-Tom schreef: Vlgens mij worden de geitjes die wij als Barf kopen helemaal niet voor menselijke consumptie gebruikt, het is volgens mij gewoon (nouja gewoon...) een restproduct, wij willen de vrouwtjes voor de melk (denk ik?) dus de baby meisjes blijven leven en de jongentjes is geen vraag naar, dus overschot...
Voor zover ik begrijp hoor....
Dat heb je goed gezien. Met bokjes kan een geitenboer niets aanvangen, dus die worden als ze "groot genoeg" zijn gevangen en weggedaan. Want ze op laten groeien kost ze extra voer en geld. Ze worden daarom geslacht. Het geldt trouwens ook voor schapen, de rammen worden ook geslacht.
Laatst gewijzigd door Mandarijn op vr 15 feb 2013, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MirandaK
#2607080
eelke schreef: Die kippen die met hun kop aan een rekje gehangen worden, en daar dan hangen te wachten tot de band ze naar de zaag brengt?  :o
Ook een islamitische slager laat ze niet doodbloeden hoor, die dieren worden ook eerst hersendood gemaakt.
Ik dacht al, dat klopt niet. Er wordt bij juist halal slachten niet verdoofd. Zie link http://www.halal.nl/halal/eiwitten/de-r ... -slachten/
Door Martine.
#2609844
Volgens mij heeft de Universiteit in Wageningen onderzoek gedaan en uit dat rapport bleek als ik het mij goed kan herinneren dat dieren (met uitzondering van kippen, dat was hetzelfde) wel degelijk meer lijden bij het ritueel slachten. Vandaar vorig jaar ook dat gedoe met verbieden van ritueel slachten.
Gebruikersavatar
Door Neally
#2609919
Misschien helpt het je in plaats van hypocriet te denken aan een 'bedankt en eerbetoon' aan t geslachte dier.
Er zijn zoveel misstanden in de wereld.
En als je er toch zo'n enorme last van hebt, dan verbeter de wereld, niet door erop te mopperen of tegen te blazen,
nee, dan neem je geen hond meer.

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.....
Door Martine-Tom
#2610089
Neally schreef: Misschien helpt het je in plaats van hypocriet te denken aan een 'bedankt en eerbetoon' aan t geslachte dier.
Er zijn zoveel misstanden in de wereld.
En als je er toch zo'n enorme last van hebt, dan verbeter de wereld, niet door erop te mopperen of tegen te blazen,
nee, dan neem je geen hond meer.

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.....
Dat dus.

Zoals ik al eerder zei, doodgaan is niet leuk, en is ook niemands hobby. Als ik kijk hoe westersslachten gaat met alle ellende erbij (kijk dan ook even naar het vervoer bijvoorbeeld, dieren die kilometers in de vrachtwagen zitten, naar andere landen gereden worden enz) word ik daar ook niet blij van hoor.
Als het je echt zo aan het hart gaat neem je zelf een veestapel die je diervriendelijk (wat dat ook wezen mag) laat slachten.

Er zijn voor mij meer punten die meetellen, ik vind het vele malen kwalijker hoe laks we met vlees om gaan, als je ziet hoe weinig er van een dier gebruikt word...ik ben gewoon blij dat ik door barfen dat in elk geval wat kan verminderen.
En voor wat betreft dat onderzoek...alles leuk en aardig maar de betaler bepaald he  ;)
Zo is het overal en zo zal het hier ook zijn, wij versvoerders zouden dat toch moeten beseffen, met alle Hills onderzoekjes dat versvlees bijna dodelijk is...
Door Lambchop
#2615953
Ik zou zelf ook liever kiezen voor vlees van een slagerij die op de meest humane wijze mogelijk slacht en dan nog het liefst vlakbij huis om zo bij te dragen aan het minder vervuilen dmv lange afstanden wat het vlees aflegt.

Maarja... Ik ben student en betaal ook zelf mijn studie. Thuis hebben we het ook niet super breed. De hond eet waarschijnlijk vele malen beter :biggrin2: Daarnaast weegt mijn hond ook wat. Ik had eerlijk gezegd liever een klein hondje en dan had ik wat duurdere keuzes kunnen maken omdat het toch langer meegaat denk ik dan.
Maarja ze was per ongeluk hier gekomen en je raakt al snel gehecht en heb toch besloten haar te houden. (type hond dat niet snel gekozen wordt in het asiel)
Dat houd ook in dat ik mijn verantwoordelijkheid neem en zorg draag voor haar voer.

Om het enigszins betaalbaar te houden geef ik haar soms smuldier en barf ook voor een heel groot gedeelte met haar en hoop het op den duur helemaal om te zetten in barf.


Bij smuldier zit er soms hagel in het vlees en daarom controleer ik het altijd. Wat als dit vlees is van een dier  wat een jager 'mis' geschoten heeft waardoor het niet mooi genoeg is voor de winkels?
Lijkt mij zonde om dat dan maar weg te gooien. Dan ben ik blij dat er nog hondenvoer van gemaakt wordt.
Ik ben ook superblij met de lijntjes die door lieve mensen wordt opgezet en er komen nu bijv mannelijke geitjes aan waarvan sphynxlover aangaf dat die anders maar voor dood werden achter gelaten en bij moeder zouden worden weggehaald en daarna gewoon weggegooid zouden worden. Ongeacht de manier van slachten zou ik het erger vinden als het dier al dood is en er gewoon niks maar dan ook echt niks mee gebeurt terwijl het gezond is. Tegelijkertijd ligt daar ook het probleem. Er is vraag naar het product ongeacht de wijze van slachten en ja daar ben ik zelf ook schuldig aan  :-\ maar dat is voor velen met mij een afweging qua kosten.
Ik heb geen €100,- a €150,-  voor het voer alleen op dit moment. Dat gaat simpelweg niet en ik hoop ook dat anderen begrip tonen voor mensen die het wat moeilijker hebben. Veel mensen willen echt wel, maar kunnen niet.

Ik vind het verse vlees beter dan brokken. Als je ziet wat voor walgelijke dingen erin gestopt worden. Zelfs dode en levende honden in Amerika die bij dierenartsen worden afgehaald en gebruikt worden in het voer. Of een dier ernstig ziek is of niet..


Van vers vlees weet je tenminste wat je geeft en de dieren worden in een slachthuis geslacht.
Om weer even ontopic te gaan: ritueel slachten is erg, maar ik vind het veiliger om te geven omdat bij de islamitische slager je zeker weet dat je niet die dodelijke varkensziekte aan je hond voert. Bij smaakpolitie hebben ze dat een keer getest en de islamitsche slager was toch schoner. Bij andere slagers waren er veel kruisbesmettingen. Heel vaak wordt er gezegd dat die ziekte weg is uit NL, maar met al die nieuwsberichten van de laatste tijd neem ik het risico liever niet. Dan heb ik nog iets waar ik mee in dubio zit: wilde honden slachten toch ook hun prooi in het wild en dat is ook echt geen feest voor dat dier. Echter... ::) een wilde hond moet wel uit overlevingsdrang en een huiselijke hond niet  ;).

Wat anderen hebben aangekaart klopt ook wel met een dier wat 20 min op zijn kop hangt/verschrikkelijk vervoerd wordt etc.. Vlees blijft hoe dan ook vlees en een mooi plaatje zal de slacht natuurlijk nooit worden, maar ben het er zeker mee eens dat ik liever wat meer humane omstandigheden zou willen zien.
Het liefst natuurgrazers, voldoende en gezond eten/water, geen bewust gecreëerde  bloedarmoede bij de dieren, zo pijnloos mogelijke manier van slachten en geen lange gepropte ritten. Het kan wel, maar het moet op een grotere schaal gebeuren wil het voor de grote menigte enigszins betaalbaar worden. Het is nu teveel een luxeproduct en zou eigenlijk eerder de norm moeten zijn. Alleen met de toenemende vraag van vlees uit opkomende economieën is bio industrie toch hetgeen wat het meeste in korte tijd oplevert voor boeren.

Oja, voor de mensen die biologisch voeren heb ik even een vraag: hoe weten jullie zeker dat het biologisch is? Hebben jullie er zicht op? Gaan jullie bijv. zelf naar de boerderijen etc? Je ziet op het nieuws nu ook dat vlees en eieren vaak is verkocht voor biologisch, maar eigenlijk bio industrie is of ermee vermengd terwijl het verkocht werd als geheel biologisch. Hoe heb je daar enig zicht op? Ik zou persoonlijk heel kwaad zijn als mijn "biologische" leverancier mij zo voor het lijntje zou houden. Je doet het vanuit het goede en dan wordt je goede wil op zo'n manier bedankt  >:(
Laatst gewijzigd door Lambchop op ma 04 mar 2013, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2616259
ik vind t een misselijk makend filmpje ....ja ik kende t al ....
een van de redenen dat ik barf voer en geen brokken ....voor mij dus ook geen discussiepunt in dit topic ..
misschien beter daarom ook om dit filmpje weg te halen s.v.p.
Door Anne in Zweden
#2616541
Ik snap het nut van dat filmpje ook niet zo. Je zult hier niemand aantreffen die zegt: brok is beter dan barf; waarom dan nog antibrokfilmpjes plaatsen?
Door Lambchop
#2618482
Anne in Duitsland schreef: Ik snap het nut van dat filmpje ook niet zo. Je zult hier niemand aantreffen die zegt: brok is beter dan barf; waarom dan nog antibrokfilmpjes plaatsen?
Heb het filmpje al verwijderd want mijn bedoeling was niet om aanstootgevend te zijn en mijn excuses bij deze als iemand gekwetst is hierdoor. Soms dwaal ik een beetje af als ik enthousiast wordt qua onderwerpen en leg ik het misschien ook niet goed uit. Aangezien dit een discussie topic is wil ik er wel nog even op terugkomen:

Met het filmpje en de levende hond die je ziet erin ongeacht of het voor een brok of een kvv zou zijn, en ook eigenlijk ongeacht het dier dan he (hond, geit etc), is het toch te belachelijk voor woorden dat dieren zo behandeld worden en die hond leidt een 10 keer erger leven en moet op een of andere vuilnisbelt eindeloos wachten op zijn dood. Ga ik toch uit van minimaal 12 uur en meer. Het doet er namelijk niet toe of hij daar verrot etc, want het is toch niet voor menselijke consumptie bedoeld. Een geit/lam etc is daar wel voor bedoeld en wordt dan ook meestal gelijk verwerkt. Van wat ik heb opgezocht aan informatie is het naar mijn weten zo dat als het vlees wat geslacht wordt door een islamitsche slager en geen goed leven heeft geleefd, het niet rein is en dus ook niet aangemerkt kan worden als halal. Hetzelfde geldt trouwens voor koosjer vlees. (Dit wordt ook op dezelfde wijze geslacht.) De manier van slachten vind ik niet helemaal prettig en laat zeker ruimte over voor verbetering, maar er vanuit gaande dat men de regels van hun geloof wilt waarborgen, zou het vlees van de Islamitsche of Joodse slager wel op zijn minst een goed leven hebben gehad. Hierbij is dan ook weer de vraag wie dat controleert. Die garantie heb je niet altijd.
Kippen van fastfood ketens en vlees/bont uit bijv China worden levend gevild en de dieren wordt vaak nog niet eens het daglicht in hun ogen gegund. Dit komt ook allemaal terecht in NL. Dan vind ik in die verhouding een dier wat op zijn minst een prettig bestaan heeft gehad een betere keuze, maar niet de beste keuze.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door