Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2593810
Mijn Berner heeft een voedselallergie. Wat sinds we overgegaan zijn op barf heel erg goed gaat. We hebben inmiddels 7 diersoorten waar ik het hele jaar door makkelijk aan kan komen.

Ik vind dat het wel tijd wordt om groente te elimineren. Ik weet dat hij niet tegen paprika kan, dus de nachtschadefamilie valt sowieso af.

Maar hoe ga ik dit aanpakken?

Met een diersoort geef ik elke dag een flinke hoeveelheid, minimaal 30%. Maar van groente geef je niet zoeen grote percentage.

En hoe moet ik dat doen met bijv koolsoorten of spinazie. Dit mag je niet zoveel geven.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

En hoe kun je het beste ei elimineren? Natuurlijk moet dat appart, maar dan weet ik dat maar alvast.  ;)
Door lachnat
#2593873
Ik heb voor Jessy gewoon 1 groente per keer genomen.
We zijn begonnen met bloemkool, 1 eetlepel per week na 2 maanden vond ik dat ze nog een dag groente moest eten en dat werden wortels.
Na een maand ben ik andijvie erbij gaan doen en een maand later witlof, toen vond ik wel dat ik het kon gaan mixen maar alsnog gaat er maar 1 nieuwe groente per maand bij en dan is het aandeel van de nieuwe groente wel 30% van de hele groentemix die ze dan 5 dagen per week krijgt.
Omdat het aandeel nieuwe groente veel is hou ik van de andere groentes wat over die dan ook gemixt worden in geval dat er wel een reactie op de nieuwe mix komt.

Heb ook gemerkt dat Jessy niet veel nodig heeft om een allergische reactie te krijgen, met de diersoorten waar ze niet tegen kan heeft ze al een reactie na 5 a 10 gram.
Ei elimineren, geen idee Jessy reageert vrij snel op een kleine hoeveelheid dus heb haar gewoon eens een ei gegeven en dat was foute boel. Een ganzenei ging dan wel goed dus die heeft ze van de zomer wel meerdere keren gehad zonder klachten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2594433
Ik ben voor Hope begonnen met 1 groente, andijvie.
Dat kreeg hij gewoon iedere dag, maar dan de helft van wat je normaal berekend in een menu.

3 weken later ben ik daar wortel bij gaan doen, en zo gaat er steeds een groente bij.
Wat gaaf dat jij al op 7 diersoorten zit! Daar ga ik niet komen gok ik, maar Hope doet het goed dus ik maak me maar geen zorgen.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2594509
7 diersoorten, dat kun je bijna geen eliminatie meer noemen, goed zeg!!

Ik ben voor Xerox ook gewoon begonnen met 1 groente, de normale hoeveelheid (10%). Voor het elimineren van een groente heb ik 1 week uitgetrokken, misschien wat kort maar hij gaf er 0 reactie op. Wij zijn begonnen met wortel, toen courgette, vervolgens andijvie (daar zijn we mee gestopt, omdat hij daar wel op reageerde) en tot slot boontjes.
Door Miranda 1
#2594592
Bedankt voor jullie reacties.

Ja super he. Ik ben er gewoon achter dat hij niet tegen tamme gevogelte kan. Paard en geit heb ik ook een keer geëlimineerd en daar reageerde hij een beetje op. Dus die kan ik ook nog proberen. Maar ik wil eigenlijk een dier achter de hand hebben voor het geval dat.

@Lachnat ik moet het Freddy wel een paar dagen achter elkaar geven. Als hij bijv tamme eend eet, dan heeft hij de eerste drie dagen geen reactie. Na een dag of 3 a 4 krijgt hij jeuk. Ik geef iets nieuws dus liever elke dag. Als hij iets eet waar hij niet tegen kan, 1 keer dan krijgt hij minimale jeuk.

Ik zit er dus ook aan te denken om elke dag een hoeveelheid groente te geven, 1 groentesoort dus. En dan idd telkens 1 groente erbij. Dit lijkt me idd niet zoeen probleem met andijvie, sperciebonen, wortel ed.

Maar hoe doe je het met koolsoorten en spinazie? Of laat je die dan eruit?

En ik ei heb ik wel heel erg mijn twijfels over, omdat hij dus niet tegen tamme gevogelte kan. Ik verwacht hierdoor dat hij ook niet tegen ei kan.
Door eelke
#2594595
Miranda 1 schreef: Bedankt voor jullie reacties.

Ja super he. Ik ben er gewoon achter dat hij niet tegen tamme gevogelte kan. Paard en geit heb ik ook een keer geëlimineerd en daar reageerde hij een beetje op. Dus die kan ik ook nog proberen. Maar ik wil eigenlijk een dier achter de hand hebben voor het geval dat.

@Lachnat ik moet het Freddy wel een paar dagen achter elkaar geven. Als hij bijv tamme eend eet, dan heeft hij de eerste drie dagen geen reactie. Na een dag of 3 a 4 krijgt hij jeuk. Ik geef iets nieuws dus liever elke dag. Als hij iets eet waar hij niet tegen kan, 1 keer dan krijgt hij minimale jeuk.

Ik zit er dus ook aan te denken om elke dag een hoeveelheid groente te geven, 1 groentesoort dus. En dan idd telkens 1 groente erbij. Dit lijkt me idd niet zoeen probleem met andijvie, sperciebonen, wortel ed.

Maar hoe doe je het met koolsoorten en spinazie? Of laat je die dan eruit?

En ik ei heb ik wel heel erg mijn twijfels over, omdat hij dus niet tegen tamme gevogelte kan. Ik verwacht hierdoor dat hij ook niet tegen ei kan.
Je kunt dit voorjaar wel proberen om aan ganzen eieren te komen, die zag ik hier vorig jaar wel voorbij komen :)

Ik zou gewoon iedere dag een hoeveelheid geven. Misschien 'te veel' voor in een echt menu, maar die hoeveelheid kun je later nog minderen natuurlijk.
Door Miranda 1
#2594602
Ik zat idd te denken aan ganzeneieren. Zou je die kunnen invriezen en dan bewaren voor later in het jaar? Anders kan ik die eieren alleen maar geven in een bepaalde periode.

Het voordeel is dat hij 1400 gram per dag eet. Dus 10%, wat je normaal aan groente mag geven per dag is al 140 gram. Dat is dan wel weer een voordeel met een hond dat veel eet.
Door henneke
#2595630
Lizzy schreef: Waarom zou koolsoorten of spinazie anders zijn dan alle andere groenten? Ben bang dat ik je vraag niet begrijp...
ik denk dat ze bedoeld dat een ons spinazie voeren of kool niet zo'n goed idee lijkt en dat kan ik begrijpen ooit een KVV meegenomen op vakantie waar een beetje veel spruiten in zaten ... mijn hemel wat een gekak !
ik zou om kool te elimineren dan gewoon een eetlepel per dag geven naast groenten waarvan je al zeker weet dat die goed gaan . als je dat niet wil dan een eetlepel apart geven voor een poosje dus geen andere groenten erbij
Door Lizzy
#2595807
Ja, maar stel je mag 100 gram per dag voeren. En je hebt al andijvie geprobeerd, dat gaat goed, je hebt al courgette geprobeerd en dat gaat goed, je hebt al sperziebonen geprobeerd en dat gaat goed, maak je toch een mix van andijvie, courgette, sperziebonen en een klein beetje kool of spinazie?
Door Miranda 1
#2599881
Ik ben begonnen met sperziebonen. Hij eet het gelukkig gewoon zo gekookt, dus dat gaat lekker bij zijn portie orgaan als ontbijt. Ik ben heel erg benieuwd.

Heel scheelt wel in de portemonnee, want groente is goedkoper dan vlees. En meneertje eet best veel. Omdat hij nog geen pens eet krijgt hij een hoger percentage vlees, deze heb ik nu dus verlaagd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2599889
En struisvogeleieren? Of is dat ook te tam? Want struisvogeleieren kan je vaak wel makkelijk krijgen.

Ik ben benieuwd naar de sperziebonen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door