Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2582314
Momenteel ben ik druk bezig om mijn menu's samen te stellen. Nu ben ik er nog niet uit of ik iedere dag compleet wil voeren of dat je het per week compleet voert. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie werkwijze/mening.

Waarom voeren jullie iedere dag compleet?
Of kies je ervoor dat het per week compleet is?
Is het gemakzucht of zijn de gewichten anders te klein/groot???

(Weet niet of mijn vraag goed staat hier).
#2582357
ChantalKrijn schreef: Ik voer wel elke dag bot-spier-orgaan-groenten, omdat hier de poep dan mooi constant blijft.
Compleet niet, dan krijg je wel hele kleine frukkies hart/lever/nier  :P
+1 Eerst voerde ik nog helemaal compleet, dus elke dag hart+lever+nier, maar daar ben ik vanaf gestapt. Te veel werk en óf hart, óf lever, óf nier gaat ook prima.
#2582376
cactus-girl schreef: Momenteel ben ik druk bezig om mijn menu's samen te stellen. Nu ben ik er nog niet uit of ik iedere dag compleet wil voeren of dat je het per week compleet voert. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie werkwijze/mening.

Waarom voeren jullie iedere dag compleet?
Of kies je ervoor dat het per week compleet is?
Is het gemakzucht of zijn de gewichten anders te klein/groot???

(Weet niet of mijn vraag goed staat hier).
Ik voer per week compleet. Ik maak gewoon 1 week menu en zorg dat daar voldoende diersoorten in af worden gewisseld en daar alles in zit dat de hond nodig heeft. Ik geef wel elke dag vleesbot en elke dag groenten. Drie keer per week orgaan en vier keer per week spiervlees. Verder tel ik de extra's (hele vette visjes en eieren) niet mee. Ik doe het zo omdat dit consistent voeren is dat mij en de honden goed bevalt qua ontlasting en waar pups ook zo in mee kunnen doen.
#2582400
Ik voer elke dag vleesbot, spiervlees, orgaan en groente in de zelfde verhoudingen. In die zin voer ik compleet.
Maar compleet wat betreft het orgaanvlees loopt over een week. De ene dag is het hart, andere dag lever, etc.
Ik vind dit voor mij de prettigste manier van voeren. En de honden poepen er netjes op zo.
#2582439
Ik voer in een week compleet. Wel krijgt ze nu om de week eendenkarkas of konijnenkoppen maar aangezien ik totaal op 8 diersoorten zit is een week gewoon compleet.
Shanti krijgt 2x vleesbot en spier, 2x vleesbot en vlees, 1x pens en 2x alleen vlees. En bij het vleesbot krijgt ze ook altijd groente.
Ik doe het zo omdat ze haar vleesbot dan in grotere stukken kan krijgen, zo kan zij er goed op kauwen en zo kan ik makkelijker portioneren. Gelukkig is Shanti ook heel makkelijk qua ontlasting dus zolang ik niet alleen orgaan of alleen vleesbot geef gaat het prima.
#2582741
Ik voer per week compleet.
In elke maaltijd zit altijd vleesbot en groentemix aangevuld met spiervlees of orgaanvlees of pens.
Van orgaanvlees maak ik mixen van hart, lever en nier en dat verdeel ik over 4 maaltijden per week net als nu nog de pens.

Igor (bijna 4 maand oud) eet nu nog 3 maaltijden op een dag, dus nog wel veel gedoe vind ik. Zal blij zijn als hij straks 1 maaltijd per dag eet. :D

En dat ik per week compleet voer komt inderdaad voort uit gemakzucht, u hoef ik per maaltijd 'alleen maar' vleesbot, wat spiervlees of orgaanmix of pens en groentemix te pakken.
In het begin is een menu in elkaar knutselen wel veel werk, maar als je eenmaal de basis hebt staan kun je heel makkelijk dingen veranderen. Ik heb nu in Exel een simpel menu gemaakt dat zodra ik daar het dagrantsoen (of het percentage) verander er meteen van alle porties de nieuwe gewichten staan, dat hoef ik dus niet elke keer meer uit te rekenen. Vond ik best wel goed van mezelf 8) :biggrin2:
#2583102
Ik voer ook per week compleet. Wel elke dag vleesbot en elke dag groentemix.
En verder afwisselend vijf keer per week spiervlees en vijf keer per week orgaanvlees.
Ik zorg er wel altijd voor dat bij het vleesbot altijd of spiervlees of orgaanvlees wordt gevoerd.
Deze manier voeren bevalt goed, Raiko heeft op deze manier goede ontlasting.
#2583167
Ik voer per 2 weken compleet.

De ene week vis en de andere week pens.

Verder 3 x orgaan in de ochtend bij de kefir en s'middags de ene dag vlees/bot en de andere dag spiervlees.

3 x spiervlees en 3 x vlees/bot

2 eitjes per week en 3 x groente ook bij de kefir..


Voor de hondjes gaat dit al jaren goed, als ik compleet zou doen dan worden de porties te klein, krijgen maar 250 gram en soms een dubbele maaltijd...
#2584020
Ik voer bijna alle dagen compleet.
6 dagen vleesbot, spiervlees, groente en orgaan, van dat laatste elke dag een ander; 3x pens, 2x hart, 1x nier en 1x lever.
Zondag is sinds kort visdag, dan krijgt ze ca 3/4 zalmlijf en die dag krijgt ze nier als orgaan.

Mijn belangrijkste maatstaf is poep, als die er goed uitziet is het prima en gezien het feit dat erg gevoelig op haar darmen is, geeft dit vrij goed en snel aan of we op de goeie weg zijn.
#2584090
Per week. De basis is iedere dag vleesbot en spiervlees. Dat wordt iedere dag aangevuld met iets anders: 1x per week hart, 1 x nier of tong, 1x lever, 2x pens en 2x groente.

Het is vooral makkelijk te onthouden zo, vind ik: naast die basis van vleesbot en spiervlees is de aanvulling iedere dag hetzelfde qua gewicht (bv. 200g hart, 200g nier, 200g pens etc), dus daar hoeft zelfs een bètadrama als ik niet lang over na te denken! ;D
#2584503
Ik voer grofweg per week compleet.

Eigenlijk voer ik per 2 maanden compleet. Ik bestel zo ongeveer 1 keer in de twee maanden. Ik zorg dat ik dan voldoende variatie en de juiste verhoudingen bestel (of later bijbestel wat ik te kort komt en makkelijk lokaal aan kan komen).
Ik weet dat hij per dag ongeveer 400 gram vleesbot eet, per week 3 a 4 keer 400 gram spiervlees en de andere dagen pak 300-400 gram pens of orgaan. Regelmatig een visje erbij, eitje erbij en een groentenmix hier of daar. Na 2 maanden is de vriezer leeg, dus heeft ie super gevarieerd gegeten.
#2585380
per week is het compleet.

's Morgens een vleesbot, een keer per week een zalmkop i.p.v. vleesbot voor ontbijt.
's Avonds drie keer vlees, twee keer pens, twee keer orgaan. En altijd een bakje groentemix.

De orgaan is een mix die ik maak als de bestelling binnen is. Dit doe ik omdat hij soms aan de race gaat als hij alleen lever krijgt. Van de pens is het ook wat dunner maar niet te dun. Wel als ik 's morgens vis heb gegeven en dan 's avonds pens, dan wordt het wat dunner, al is het niets ernstigs. Maar de visdag is dus 's avonds vlees.

En een paar keer per week een eitje erbij en een scheutje visolie en elke dag chlorellatabletjes, omdat ik ze ook neem. :-)
#2585387
Lizzy schreef: Ik voer per week compleet. Ik maak gewoon 1 week menu en zorg dat daar voldoende diersoorten in af worden gewisseld en daar alles in zit dat de hond nodig heeft. Ik geef wel elke dag vleesbot en elke dag groenten. Drie keer per week orgaan en vier keer per week spiervlees. Verder tel ik de extra's (hele vette visjes en eieren) niet mee. Ik doe het zo omdat dit consistent voeren is dat mij en de honden goed bevalt qua ontlasting en waar pups ook zo in mee kunnen doen.
Ik doe net tot nog toe als Lizzy, maar met een kleine variant voor wat Yuma betreft. De reden hiervoor: ten 1e omdat ik het zo van Lizzy heb geleerd  :biggrin2:
Ten tweede doet Yuma het hier prima op.
De organen geef ik niet meer in een mix, die heb ik nu gesplitst in 1x hart, 1x lever, 1x nier of iets anders. Dit gaat ook prima.
Het botwerk wil ik straks om de andere dag gaan proberen te geven, zodat Yuma gewoon een heel karkas te kluiven krijgt in plaats van iedere keer een halfje, of minder.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door