Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door skylge
#2584828
Daantje, bedankt voor je uitvoerige bericht!
Ik hoop dat je nog lang in kunt kopen voor alle barfers.
Inderdaad zijn er een aantal barf AH's aan het werk om de prijzen op te drijven.
Als we die nu eens een aantal weken negeren......
Maar dan ook echt met zijn allen, zou dat een uitwerking hebben, wat denk jij?
Man, je weet niet hoe blij ik ben dat jij mij begrijpt :D
Een aantal mensen op dit forum dachten echt dat ik runderpens wilde gaan verkopen ;D ;D ;D
Heb jij nog ideeën hoe we de prijzen kunnen stabiliseren?
Door TessaThomas
#2584864
Door met lijntjes mee te doen bespaar ik nu toch wel flink, want het is goedkoper (per kilo :D ), het is een betere, veel betere kwaliteit en ik betaal geen bezorgkosten x 3 of 4. Om mijn menu compleet te maken moest ik bij 3 of 4 webshops bestellen en afwachten wat de kwaliteit was. De vervoerskosten van de lijntjes zijn vele malen lager, omdat je het deelt met veel meer mensen.

Het enige is dat ik die besparing kwijt ben aan energiekosten van de vriezers  ;D
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2587198
skylge schreef: Daantje, bedankt voor je uitvoerige bericht!
Ik hoop dat je nog lang in kunt kopen voor alle barfers.
Inderdaad zijn er een aantal barf AH's aan het werk om de prijzen op te drijven.
Als we die nu eens een aantal weken negeren......
Maar dan ook echt met zijn allen, zou dat een uitwerking hebben, wat denk jij?
Man, je weet niet hoe blij ik ben dat jij mij begrijpt :D
Een aantal mensen op dit forum dachten echt dat ik runderpens wilde gaan verkopen ;D ;D ;D
Heb jij nog ideeën hoe we de prijzen kunnen stabiliseren?
Waarom zou je barf AH's (ik neem aan dat je dan de grotere leveranciers bedoeld?) willen negeren? Ik bestel daar heel erg graag en betaal met liefde iets meer. Waarom? Omdat ik dan met 1 bestelling een compleet maand/2maands menu diepgevroren aangeleverd krijg. Die barf AH leveranciers werken daar hard voor, rijden veel km's met speciale busjes en die verdienen daar gewoon een boterham mee.
Als ik het van de lijntjes moet hebben, dan moet ik minstens 2 vriezers extra kopen om zo gevarieerd te blijven voeren. En dan moet ik elke keer van hot naar her rijden om alles op te halen. Heb ik helemaal geen zin in, ook niet als het goedkoper is.

Dus wat voor uitwerking wil je? Dat ze goedkoper worden en zo geen boterham meer kunnen verdienen? Of dat ze zelfs failliet gaan? Lijkt me bijzonder onwenselijk.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2587200
TessaThomas schreef: Door met lijntjes mee te doen bespaar ik nu toch wel flink, want het is goedkoper (per kilo :D ), het is een betere, veel betere kwaliteit en ik betaal geen bezorgkosten x 3 of 4. Om mijn menu compleet te maken moest ik bij 3 of 4 webshops bestellen en afwachten wat de kwaliteit was. De vervoerskosten van de lijntjes zijn vele malen lager, omdat je het deelt met veel meer mensen.

Het enige is dat ik die besparing kwijt ben aan energiekosten van de vriezers  ;D
Grappig, ik ervaar dat dus heel anders. Ik betaal geen verzendkosten, want ik bestel gewoon boven het minimum bestelbedrag. En ik kan zowel bij Lupa als bij Richard een compleet menu bestellen. Ach, zo af en toe ontbreekt er eens wat, maar dat is met de variatie die ik voer totaal geen punt en het komt maar zelden voor. Ik heb op 2 keer geitenribben na, nog nooit over de kwaliteit te klagen gehad.
Gebruikersavatar
Door pike
#2587380
Wat men ook niet moet vergeten is dat bedrijven, groot of klein, kosten hebben. Sommige hebben personeel, dat is erg duur, koelwagen(s), ze moeten aan allerlei voorschriften voldoen qua milieu en hygiene (kost ook veel geld). Al die dingen moeten terugverdiend worden. Als je dan jezelf (en misschien ook je gezin) moet bedruipen met je bedrijf is het logisch dat het duurder is.
Ik bestelde tot voor kort ook voornamelijk bij verschillende webshops, probleem daarbij is altijd dat niet één webshop alles heeft wat je nodig hebt en je dus bij meerdere moet bestellen. Maar als je dan bij verschillende webshops het minimumorder bedrag neemt om geen bezorgkosten te hoeven betalen dan moet je behoorlijk wat bestellen en dat kan ik dan niet kwijt. Daardoor ben je continu aan het bestellen. De ene maand bij die,de volgende maand bij die, dan weer bij die, het is een heel gepuzzel om alles op voorraad te houden. En daar gaat héél veel tijd mee gemoeid.
Mijn ervaring met de webshops is dat de kwaliteit enorm wisselt en regelmatig beneden de maat is. Dan krijg je bijvoorbeeld geweldige karkassen geleverd en bij een volgende bestelling zijn ze zowat afgekloven. De ene keer krijg je heel mooi vlees en de volgende keer zit het vol met vlies en pees. Ik vind dat not done bij de hogere prijzen.
En ondanks dat ik bij de webshops geen bezorgkosten betaal, was het lijntje waar ik onlangs aan heb meegedaan voor mij goedkoper en wat nog belangrijker is: Ik had bovendien veel mooiere waar. Over kwaliteit valt te twisten natuurlijk, maar ik leg zelf de lat redelijk hoog. En ja ik moest het natuurlijk ophalen op het afgesproken punt, maar dat was voor mij circa 5 rijden.
Door Nugget
#2589450
Dolblij ben ik met de lijntjes!
Met name omdat ik samen met iemand uit de buurt kan bestellen en ik daardoor heel veel variatie aan kan brengen.
Want nu heb ik weer 5 kilo lamsribben in huis en een paar weken terug schitterend fazanten, paarden en rundvlees.
Ik hoef nu niet half Den Haag door voor lamsribben of geitennekken, ik doe mee met een lijntje van BP, en meer dan €3,50 voor een kilo vlees, dat van een zulke hoge kwaliteit is dat de AH er een voorbeeld aan zou mogen nemen, heb ik nooit betaald.
Dus ik ben heeeeeeel blij met de mensen die de moeite nemen om dit werk op zich te nemen, want het is een hoop regel en rijwerk.

Wat ik ook heb gedaan, is dealtjes sluiten met de plaatselijke winkeliers. 
Donderdag kan ik bij mijn poelier weer 4 kilo wilde eenden halen, alleen de borst is er af gesneden. €1,50 de kilo vraagt hij. Anders gaat het namelijk de kliko in.
Ook krijg ik Hollandse hazen met alleen de rugfilet eraf of wilde koniijnen waarvan de kleur niet mooi meer is.
Hij is blij met minder afval en mijn hond smult van de wilde eenden, hazen, konijnen noem het maar op.
Vanmiddag heb ik nog een deal gesloten met de plaatselijke dierenwinkel, die verkoopt namelijk Barfprodukten.
En veel ook, geitennekken, fazantennekken, Schipholgans, noem het maar op.
Als het "over de datum" is, mag ik het halen voor de helft  van de prijs.
Vanmiddag heb ik dus 6 kilo vlees en vleesbot gehaald voor 13 euro.
Mijn vriezer zit weer vol voorlopig!
Gebruikersavatar
Door rupa
#2589933
Nugget schreef:
Vanmiddag heb ik nog een deal gesloten met de plaatselijke dierenwinkel, die verkoopt namelijk Barfprodukten.
En veel ook, geitennekken, fazantennekken, Schipholgans, noem het maar op.
Als het "over de datum" is, mag ik het halen voor de helft  van de prijs.
Vanmiddag heb ik dus 6 kilo vlees en vleesbot gehaald voor 13 euro.
Mijn vriezer zit weer vol voorlopig!
ik vind het best prijzig voor iets wat over datum is komt gemiddeld op iets meer dan 2,00 de kilo.
en de dierenwinkel mag het eigenlijk niet eens meer verkopen aan je ( niet eens voor niks weg geven).
houdbaarheid datum staat er niet voor niks op.
op deze manier zou ik persoonlijk niet aan goedkoop vlees willen komen.
dan geef ik liever iets meer uit voor goede kwaliteit die een lijntje levert.
gr paulien en ruud.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2590190
rupa schreef: ik vind het best prijzig voor iets wat over datum is komt gemiddeld op iets meer dan 2,00 de kilo.
en de dierenwinkel mag het eigenlijk niet eens meer verkopen aan je ( niet eens voor niks weg geven).
houdbaarheid datum staat er niet voor niks op.
op deze manier zou ik persoonlijk niet aan goedkoop vlees willen komen.
dan geef ik liever iets meer uit voor goede kwaliteit die een lijntje levert.
gr paulien en ruud.
dat is wettelijk verplicht, maar wil niet zeggen dat het meteen bedorven is dan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2590195
rupa schreef: ik vind het best prijzig voor iets wat over datum is komt gemiddeld op iets meer dan 2,00 de kilo.
en de dierenwinkel mag het eigenlijk niet eens meer verkopen aan je ( niet eens voor niks weg geven).
houdbaarheid datum staat er niet voor niks op.
op deze manier zou ik persoonlijk niet aan goedkoop vlees willen komen.
dan geef ik liever iets meer uit voor goede kwaliteit die een lijntje levert.
gr paulien en ruud.
Dat mag wel hoor. Het enige verschil is dat als het na de tht gekocht en bedorven blijkt te zijn, de winkelier productverantwoordelijk is en voor die tijd de fabrikant/leverancier.

Neemt niet weg dat ook ik €2,- gemiddeld voor een over de datumproduct best veel vind.
Door eelke
#2590198
Angelique schreef: Dat mag wel hoor. Het enige verschil is dat als het na de tht gekocht en bedorven blijkt te zijn, de winkelier productverantwoordelijk is en voor die tijd de fabrikant/leverancier.

Neemt niet weg dat ook ik €2,- gemiddeld voor een over de datumproduct best veel vind.
Licht er aan voor welke producten natuurlijk...voor pens, kopvlees, kipkarkas zou het erg duur zijn... maar voor mooi lamsvlees met weinig vet, exoten vlees, of wild weer niet...
Gebruikersavatar
Door rupa
#2590607
Angelique schreef: Dat mag wel hoor. Het enige verschil is dat als het na de tht gekocht en bedorven blijkt te zijn, de winkelier productverantwoordelijk is en voor die tijd de fabrikant/leverancier.

Neemt niet weg dat ook ik €2,- gemiddeld voor een over de datumproduct best veel vind.
jij begrijpt het ;)
gr paulien en ruud.
Door johanna25
#2590698
rupa schreef: jij begrijpt het ;)
gr paulien en ruud.
T is teveel uitgaande van de opgelegde houdbaarheids datum.
T is een goede deal uitgaande van de kennis van het vlees en zijn houdbaarheid.

beide partijen hebben naar mijn mening gelijk, de winkelier doet wel een domme en vrij riskante zet, als dit nl bekend wordt heeft hij een probleem denk ik.
Gebruikersavatar
Door rupa
#2590730
Houdbaarheidsdatum (THT/TGT)

Op verpakkingen kunnen 2 soorten houdbaarheidsdatums staan:

    THT-datum (tenminste houdbaar tot)
    TGT-datum (te gebruiken tot)


Een THT-datum staat op minder bederfelijke producten. Na de THT-datum gaat de kwaliteit van het product mogelijk achteruit, maar je kunt het vaak nog wel eten.

Een TGT-datum staat op zeer bederfelijke producten. Na de TGT-datum moet je de producten weggooien. De TGT-datum is de laatste dag waarop het nog veilig is om het product te eten.

Omschrijving

THT-datum

THT staat voor 'tenminste houdbaar tot'. Een THT-datum staat op voedingsmiddelen die niet snel bederven. Tot en met de vermelde datum garandeert de fabrikant een smaakvol en veilig product, mits het bewaard wordt volgens de informatie op het etiket. Na de THT-datum gaat de kwaliteit mogelijk achteruit, maar je kunt het vaak nog wel eten.

Ongekoeld met THT-datum

Voor producten die je ongekoeld kunt bewaren, is de THT-datum voornamelijk gebaseerd op de kwaliteitseisen aan het product. Denk aan meel, koffie, snoep en frisdranken. Deze producten kunnen vaak nog prima gegeten worden na de THT-datum. Aanbevolen wordt om het zelf te beoordelen door te kijken, ruiken en proeven.

Producten waarvan de THT-datum is verstreken, mogen volgens de wet nog wel worden verkocht en gebruikt. Als dit gebeurt, is dit op verantwoordelijkheid van de verkoper.

Gekoeld met THT-datum

Er zijn ook producten met een THT-datum die je gekoeld moeten bewaren. Vaak zijn dit bederfelijke producten. Denk aan vleeswaren, eieren, kaas en melk. Voor deze producten geldt de THT-datum wel als uiterste houdbaarheidsdatum.

TGT-datum

TGT staat voor 'te gebruiken tot'. Een TGT-datum staat op voedingsmiddelen die je maar kort kunt bewaren, zoals vlees, vis, voorgesneden groenten, koelverse maaltijden of verse vruchtensappen. Deze datum is de laatste dag waarop je het product nog veilig kunt gebruiken. Na deze datum kunnen er namelijk ziekmakers, zoals bacteriën gaan groeien. Deze kun je vaak niet zien, ruiken of proeven, maar je kunt er wel ziek van worden. Na de TGT-datum moet je het product dus weggooien.

Bewaarinstructie bij TGT-datum

Bij de TGT-datum moet er ook een bewaarinstructie op de verpakking staan. Zet deze producten altijd zo snel mogelijk in de koelkast en stel de temperatuur van de koelkast in tussen de 4 en 7 °C, liefst in de buurt van de 4 °C. Eet nooit producten na de TGT-datum. Producten met een verlopen TGT-datum mogen niet meer worden verkocht.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... -tgt-.aspx

gr.®upa.
Laatst gewijzigd door rupa op zo 03 feb 2013, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jipogelion
#2590851
Ze gaan altijd aan de veilige kant zitten met dat soort data, dat moet ook wel want zij "garanderen" dat het tot die gestelde datum kwalitatief goed is. Maar als je een beetje voorzichtig bent in hoe je het bewaard kan je heel veel dingen nog prima gebruiken na de datum, afhankelijk van wat het is. Bevroren vlees, ik maak me er niet druk om. Yoghurt... zolang er geen schimmel op staat is prima. Potten en blikken, niet bol en niet kapot dan let ik niet eens op de datum. Natuurzout met een uiterste houdbaarheidsdatum?! Dat spul ligt al een paar miljoen jaar op/in de grond... pfff! Met sommige dingen ben ik wel heel strikt. Vers vlees en verse vis eet ik tot en met de TGT datum, daarna is het voor de hond/kat/kippen. Verse groenten en fruit kennen bij mij geen datum. Is het fris en ruikt het goed dan is het eetbaar. Van een "rotte" appel zal je niet ziek worden, van een stuk bedorven vlees wel. Een schimmel op een stuk kaas, lekker belangrijk... dat snij je eraf. Schimmel op je vlees... dat gaat meteen de container in! Verlepte groenten of fruit met butsplekken... voor de kippen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door