Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Benjy en Misty
#2580898
Ik heb een portie hertennekken met nekken van wel 1 kg per stuk. Benjy eet op het moment 1200 gram per dag dus zo'n nek is 400 gram teveel. Deze 400 gram zou ik weer voor Misty kunnen gebruiken. Probleem is echter dat de nekken niet door te krijgen zijn met een kapmes (maar dat kan en zal wel aan mij liggen aangezien ik te weinig kracht heb).

Vraag is nu; ik hoor wel eens van mensen die de botten zagen. Heb je daar een speciale bottenzaag voor gekocht of kan het ook met een gewone zaag?

Bedankt voor de reacties alvast.
Door Anne in Zweden
#2580922
Benjy en Misty schreef: Ik heb een portie hertennekken met nekken van wel 1 kg per stuk. Benjy eet op het moment 1200 gram per dag dus zo'n nek is 400 gram teveel. Deze 400 gram zou ik weer voor Misty kunnen gebruiken. Probleem is echter dat de nekken niet door te krijgen zijn met een kapmes (maar dat kan en zal wel aan mij liggen aangezien ik te weinig kracht heb).

Vraag is nu; ik hoor wel eens van mensen die de botten zagen. Heb je daar een speciale bottenzaag voor gekocht of kan het ook met een gewone zaag?

Bedankt voor de reacties alvast.
Als je ze moet zagen, zijn ze dan niet veel te hard? Zelf knak ik wel eens reenekjes doormidden om te portioneren, dat doe ik met een takkensnoeischaar, zo'n een met lange handgrepen en hefboomwerking, zodat je zelf minder kracht hoeft te zetten. Zoiets als deze:

Afbeelding
Door smulpaap
#2580927
Tja , ik ben het met Anne eens . Snoeischaar prima , maar als er echt met grof geweld gezaagt moet worden .... dan vraag ik me ook af of het niet (veel) te hard is
Door 202Spots
#2581001
Wanneer ik lam nek heb, dan vraag ik of de slager ze in de lengte voor me wil doorzagen...
wanneer het je niet lukt met 'n gewone zaag, dan kan je Benjy eventueel het meeste van de nek op laten kluiven en dan de rest weg halen en de volgende keer geven.
Door Benjy en Misty
#2581103
Zoals ik al zei ligt het gewoon aan mijn spierkracht die minimaal is want de honden hadden er geen enkele moeite mee.
202Spots schreef: Wanneer ik lam nek heb, dan vraag ik of de slager ze in de lengte voor me wil doorzagen...
wanneer het je niet lukt met 'n gewone zaag, dan kan je Benjy eventueel het meeste van de nek op laten kluiven en dan de rest weg halen en de volgende keer geven.
Ik had dit idee zelf inderdaad ook al... moet ik alleen even kijken hoe ik het met Misty ga doen. Misschien dat zo'n takkensnoeischaar nog helpt.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2581192
En eerst de ene hond (zou dan die het minste eet) geven en daarna de andere verder laten kluiven ;)
Door Benjy en Misty
#2581313
Zo'n lintzaag is een mooi ding maar zie ik niet zo zitten voor die enkele keer.
Thea schreef: En eerst de ene hond (zou dan die het minste eet) geven en daarna de andere verder laten kluiven ;)
dat is inderdaad ook nog een optie. Ze komen wel op maar handig is het in mijn geval niet echt...
Door BAC
#2581391
Hertenek....kauwde mijn hond ook moeiteloos weg
alleen wel een stuk kies hierdoor afgebroken
Gebruikersavatar
Door kiara
#2581459
ik vind het moeilijk om de kalfspiemels in stukken te krijgen,heb een kleine snoeischaar en zo'n grote wat net op foto stond,maar ze buigen door en niet gelijk doormidden,ja uiteindelijk wel maar met een hoop trek en draaiwerk,en ik heb al een tennisarm dus doet nog pijn ook,weet iemand nog een ander maniertje :-[
Gebruikersavatar
Door rupa
#2581526
Cindy de Wolf schreef: Tsja ik zweer al jaren bij mijn lintzaag http://www.ts24.nl/product_info.php/inf ... g-GBS-200/ kan botwerk of rollen kvv onderdoor bevroren tot 9cm. Ik verslijt zo'n 4 a 5 zaaglinten per jaar.
hallo cindy.
mooi ding .
ik wil even vragen aan jou over de maten.
hoe hoog is de machine in totaal.
en wat is je max doorvoer hoogte ( wat is de max dikte wat je kan zagen?)
gr paulien en ruud.
Door wolfdolf
#2581722
Ik gebruik altijd een ijzerzaag om botten door te zagen.
Gaat heel goed en je kan er spotgoedkope vinden.
Je behoud het Frame, maar de zaag zelf, kan je vernieuwen.
Ik ga soms grote knoken ophalen in een supermarkt of slagerij en zaag die dan in stukken om het merg eruit te halen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door wolfdolf op za 26 jan 2013, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2581847
wolfdolf schreef: Ik gebruik altijd een ijzerzaag om botten door te zagen.
Gaat heel goed en je kan er spotgoedkope vinden.
Je behoud het Frame, maar de zaag zelf, kan je vernieuwen.
Ik ga soms grote knoken ophalen in een supermarkt of slagerij en zaag die dan in stukken om het merg eruit te halen.
Afbeelding
Mag ik vragen of je dan het merg aan je hond geeft of de knoken zelf ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door