Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2577387
Pfff...  :D zeker lastig... Elke keer als ik denk dat ik eruit ben, dan komt er weer iets wat het weer opnieuw ingewikkeld maakt hahaha..

Wat kan een kat wel kauwen aan botten? Ik kan aan het volgende komen:

Kalkoennek

Lamsribben
Lamsbot (gemalen)
Schapen ribben

Geiten rib
Geiten bot (gemalen)
Geiten rib jong

Eendenkarkas
Eendenvoet
Eendenvleugels
Eendenrugstuk
Eendennek

Fazanten karkas

Haas karkas

Kwartel karkas

Parelhoen karkas
#2578025
Daarom is het ook zo handig om een grote vriezer te hebben, als wat bot dan tegevalt, dan ontdooi je gewoon bij het maken van de porties ook nog wat extra spiervlees....
Dat gaat jammer genoeg niet als je alles precies uitrekent voordat je het besteld...

Maar goed, wat mijn katten kunnen eten van jouw rij: kwartelkarkas, natuurlijk die gemalen lams- en geitenbot, parelhoenkarkas, eendennek.
#2578160
Manon schreef: Daarom is het ook zo handig om een grote vriezer te hebben, als wat bot dan tegevalt, dan ontdooi je gewoon bij het maken van de porties ook nog wat extra spiervlees....
Dat gaat jammer genoeg niet als je alles precies uitrekent voordat je het besteld...

Maar goed, wat mijn katten kunnen eten van jouw rij: kwartelkarkas, natuurlijk die gemalen lams- en geitenbot, parelhoenkarkas, eendennek.
Ik heb ook een grote vriezer ;)

Ik wilde alvast wat menu's maken zodat ik weet wat ik ongeveer moet bestellen, gewoon als een richtlijn en zodat ik tips/adviezen kon ontvangen mbt wat ik van plan ben. Niet dat ik straks toch nog een kilo vlees mis bijvoorbeeld ;)


Hoe doen mensen dat met die kiezebrink mixen? Wat moet je daar aan toe voegen om het compleet te maken?
#2578179
ehm, over die kiezebrinkmixen stond heel duidelijk op hp...
Ik wil het wel eventjes snel opzoeken voor je...

Ik zie dat het is gebasseerd op 15-20% bot, precies wat jij zoekt dus...

Kiezebrink
Je kunt er allerlei spiervlees doorheen doen of bijgeven, gemalen of ongemalen. Kiezebrink heeft zelf gemalen rundvlees, gemalen paardenvlees, gemalen hazenvlees en gemalen hertenvlees. Ze hebben ook nog paardenvlees en rundvlees. Ik neem aan dat dit ongemalen is of het zijn stukjes vlees.

De meeste mixen hebben veel bot en orgaanvlees, maar bij sommige mixen wijkt dit af of is het onduidelijk. Even per mix:

Kip/rundmix: 40% kippennekken, 15% runderpens, 15% runderhart, 30% rundvlees.
Deze mix bevat 20% bot, dat is goed. Alleen orgaanvlees (30%) is teveel. Hierbij zou je 2/3 Kiezebrink kunnen geven en 1/3 spiervlees. In totaal kom je dan aan 15% bot (30% vleesbot), 65% spiervlees en 20% orgaanvlees.

Kipmix: 70% kippennekken, 15% kippenlever, 15% kippenmaagjes. Hiervan geef je 1/2 Kiezebrink en 1/2 spiervlees.

Fazantmix: hele fazant, zonder de filets. Ongeveer 70% vleesbot (35% bot), de rest is orgaan en spiervlees. Hiervan geef je 1/2 Kiezebrink en 1/2 spiervlees.

Konijnmix: 70% konijnkarkas (30% bot), 15% konijnenhart, 15% konijnenlong. Hiervan geef je 1/2 Kiezebrink en 1/2 spiervlees.

Zalmmix: 100% zalmlijven zonder filet (35% bot). Hiervan geef je 1/2 Kiezebrink en 1/2 visfilet of ander spiervlees.

Vette vismix: 40% zalmlijven zonder filet, 30% sardines, 30% haring. In totaal zo'n 30% bot. Hiervan geef je 2/3 Kiezebrink en 1/3 visfilet of ander spiervlees.

Eendmix: 70% eendennekken (35% bot), 15% eendenhart, 15% eendenlever. Hiervan geef je 1/2 Kiezebrink en 1/2 spiervlees.

Lamsmix: 70% lamsvleesbot (25% bot), 30% lamspens. Hiervan geef je 2/3 Kiezebrink en 1/3 spiervlees.

Bosduifmix: bosduifkarkas, inclusief orgaan. Ongeveer 20% bot. Het is onduidelijk hoeveel orgaanvlees en hoeveel spiervlees erin zit. Ik denk veel orgaan, genoeg bot en te weinig spiervlees. Ik zou hierbij maar gokken en goed bevleesd vleesbot extra bijgeven, bijvoorbeeld eendennekken of kippenpoot/-bout/-vleugel. Ik zou 1/2 Kiezebrink geven en 1/2 vleesbot. En dan kijken hoe je hond het er op doet. Als de ontlasting te hard is, geef je meer spiervlees bij. Is de ontlasting redelijk zacht dan geef je 1/3 Kiezebrink en 2/3 vleesbot.

Hazenmix: hazenbout, lever, hart, long. Ongeveer 35% bot. Het is onduidelijk hoeveel orgaanvlees en spiervlees hierin zit. Ik gok gewoon 70% vleesbot en 30% orgaanvlees. Dan geef je 1/2 Kiezebrink en 1/2 spiervlees.

Als je voor bepaalde mixen kiest, let dan goed op percentages lever. Daar mag een hond niet teveel van hebben. Helaas bevat geen van de mixen nier, dus je moet of nier bijgeven of een KVV geven waar nier in zit.
Laatst gewijzigd door Manon op di 22 jan 2013, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#2578309
Ok, bedankt. Ik ga daar nog even naar kijken (naar de Kiezebrink mixen).

Als ik de barf mixen aanpas naar iets wat zonder malen geschikt is voor de kat, dan scheelt het me maar 5 euro per maand. Ik ga dan liever voor het makkelijke van de kvv met 1 of 2 barf dagen (voor de tanden) als dat ik zelf mixen sta samen te stellen.
#2578322
Roosj schreef: Ok, bedankt. Ik ga daar nog even naar kijken (naar de Kiezebrink mixen).

Als ik de barf mixen aanpas naar iets wat zonder malen geschikt is voor de kat, dan scheelt het me maar 5 euro per maand. Ik ga dan liever voor het makkelijke van de kvv met 1 of 2 barf dagen (voor de tanden) als dat ik zelf mixen sta samen te stellen.
Vergeet niet dan 99% van de katten niet gediend is van pens... De mixen met pens vallen dus al af voor de kat...
#2578352
Manon schreef: Vergeet niet dan 99% van de katten niet gediend is van pens... De mixen met pens vallen dus al af voor de kat...
Ja, daar hou ik idd al rekening mee. Fazant moet ze ook niet. Dus dan hou ik als goed is over:
Eend
Zalm
Bosduif
Haas
Laatst gewijzigd door Roosj op di 22 jan 2013, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#2578356
Roosj schreef: Ja, daar hou ik idd al rekening mee. Fazant moet ze ook niet. Dus dan hou ik als goed is over:
Zalm
Bosduif
Haas
En konijn???
Valt vaak goed in de smaak bij katten....
Vismix?
Eendmix?
Kipmix? Of geef je de kat ook liever geen kip?
#2578362
Manon schreef: En konijn???
Valt vaak goed in de smaak bij katten....
Vismix?
Eendmix?
Kipmix? Of geef je de kat ook liever geen kip?
De eend was ik idd vergeten ;)
De vismix en zalmmix is beiden vis, ik kies dan voor zalm.
Kip hebben ze hier een allergie voor.
Als ik geen konijn hoef te geven, geef ik het liever niet (is gewoon een gevoel dat ik heb).
#2578419
Zo zou het dan beter zijn:

Menu 1:
15% Gemalen paarden orgaan. (Vermoedelijk hart, lever, long)
50% Eendennek
35% Gemalen paardenvlees

Menu 2:
50% Kiezebrink eend mix (hart, lever, bot, vlees)
50% Gemalen paardenvlees

Menu 3:
50% Kiezebrink bosduif mix (orgaan, bot, vlees)
50% Eendennek.

Menu 4:
50% Kiezebrink haas mix (hart, lever, long, bot, vlees)
50% Gemalen hazen vlees.

Menu 5:
5% lamsnier
10% konijnennier
50% parelhoenkarkas
35% gemalen paardenvlees

Menu 6 (2x per week ivm 50% vis):
50% Kiezebrink Zalmmix (bot, vlees)
50% gemalen paardenvlees.

Is dit wat? Zit ik goed met het nier? Of kan ik beter bij menu 1 ook 15% nier doen ipv paarden organen?

(de % bot bij menu 1 en 5 moet ik nog aanpassen)
Laatst gewijzigd door Roosj op wo 23 jan 2013, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door