Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2573180
Omdat ik onze pup absoluut geen brokken wil gaan voeren heb ik me gestort op allerlei info over vers vlees voeren.
We willen af en toe barf gaan voeren maar verder kvv.
veel dingen zijn al duidelijk.
-minimaal 4 verschillende soorten voeren in de 3 weken.
-1 ei in de week voor de pup
-bij enkelvoudig groente extra geven

nu zit ik in Duitsland en voor mij dus makkelijker hier te bestellen dankzij de tip van mowgli een site gevonden wat me lijkt.
maar wat kan ik het beste bestellen want door het grote aanbod ga ik weer twijfelen of ik dan het juiste bestel en de duitsers hebben weer andere info zeker over het calcium wat voor de pup natuurlijk belangrijk is.

met andere woorden ik ben een beetje overvoert door alle info en heb gewoon hulp nodig

joy zit nu nog op canibest maar door de premix en de info die ik heb gelezen wil ik dat niet blijven geven.
ik heb al van een andere leverancier wat dingen ingekocht allemaal enkelvoudig en een rundermix.

de site waar ik wil gaan bestellen:
www.das-tierhotel.de

alvast bedankt voor het meedenken als jullie dat willen.
#2573301
Enkelvoudige mixen zijn geen enkel probleem, zolang je dus die verschillende diersoorten in 3 weken aanhoudt. Onze pup krijgt enkelvoudige diersoorten van Tammenga (paard, rund, lam, geit) en af en toe pens en vis, en dit gaat perfect. We voeren ook Kivo erbij, dit zijn complete mixen, die kun je in principe iedere dag geven. Dat is het verschil met enkelvoudig en compleet. Of je het wilt, tevreden bent, en of je hond het er goed op doet is natuurlijk een ander punt.

Mijn tip is: wissel verschillende merken af, en kijk vooral naar je pup. Hier geven we niets extra wat betreft supplementen, enkel een keertje een rauw eitje, wat joghurt of bijv fruit. Succes!
#2573465
Hoi Gerda,

Alle begin is moeilijk. Ik denk dat het het makkelijkst is om te kijken welke producten je bij Das Tierhotel wilt bestellen en aan de hand daarvan een weekmenu te maken m.b.v. de barfrekenhulp die je hier vindt: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp
Dit menuutje in het forum plaatsen met je eventuele vragen, dan komen vanzelf de eventuele opmerkingen / voorstellen om het menu te verbeteren.

Een andere goede leverancier (is wel wat duurder, maar echt top qualiteit en het meeste vlees niet tot prut gemalen maar in stukjes gesneden) is trouwens Barfer's Wellfood in Berlijn: http://www.barfers-wellfood.de/
#2573472
Mowgli schreef: Hoi Gerda,

Alle begin is moeilijk. Ik denk dat het het makkelijkst is om te kijken welke producten je bij Das Tierhotel wilt bestellen en aan de hand daarvan een weekmenu te maken m.b.v. de barfrekenhulp die je hier vindt: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp
Dit menuutje in het forum plaatsen met je eventuele vragen, dan komen vanzelf de eventuele opmerkingen / voorstellen om het menu te verbeteren.

Een andere goede leverancier (is wel wat duurder, maar echt top qualiteit en het meeste vlees niet tot prut gemalen maar in stukjes gesneden) is trouwens Barfer's Wellfood in Berlijn: http://www.barfers-wellfood.de/
Edit: Ik heb nog even bij das Tierhotel gekeken, ik denk dat het het beste is niet de mixen te bestellen, omdat het dan een geharrewar wordt met de percentages. Bijv:
Geflügel-Schmaus 500g: 50% Hähnchenherzen am Stück belassen mit 50% Putenbrustabschnitten grob gehackt zu einer leckeren Mahlzeit gemischt. 50% hart en 50% spiervlees... Als ik jou was zou ik alles enkelvoudig bestellen (spiervlees, vleesbot en orgaan) en dan zelf samenstellen tot een menu zoals de barfhulp dit aangeeft en kijken hoe je pupperd het doet op dit menu.
#2573525
Bullenbende schreef: Enkelvoudige mixen zijn geen enkel probleem, zolang je dus die verschillende diersoorten in 3 weken aanhoudt.
Dan ligt het er wel aan wat voor enkelvoudige mixen. Je hebt enkelvoudige mixen die uit goede percentages spiervlees, vlees en orgaan dan is het compleet als je daar 4 diersoorten per week van voert.
Maar er zijn ook enkelvoudige mixen die bijvoorbeeld alleen uit gemalen vleesbot en wat orgaan bestaan en dus niet compleet zijn door af te wisselen omdat de percentages vleesbot, spiervlees en orgaan niet goed zijn.

Gerda, ik zou ook gewoon proberen een menuutje te maken met de info in barf handleiding. Dan kan je die hier neerzetten en dan komen er vanzelf reacties wat je eventueel kan verbeteren.  :)
#2573642
Menu voor een Duitse Herder, reu, 7 kilo.
Hoeveelheid: 6.5% van 7 kilo = 455 gram per dag / 3185 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  228 gr.
Groentes 10% :  46 gr.
Orgaanvlees 15% :  68 gr.
Spiervlees 25% :  114 gr.

Ik heb nu in huis:
carnibest nature puppy

van haustierkost.de:
barf komfortplus rind- als het goed is moet dit ook een compleetvoeding zijn al zeggen zij extra calcium bijvoegen.
hünerkarkasse gemalen


paardevlees
rinderblättermagen

Ze eet nu vanaf dinsdag Carnibest, en vanavond heeft ze 100 gram kippenkarkas (gemalen) gegeten.
Morgen krijgt ze ook de hele dag kippenkarkas.
en dan overmorgen weer carnibest, deze rollen wil ik eigenlijk zo tussendoor opmaken zodat ik ze op heb en daarna over op verschillende soorten vlees.
Volgens mij moet ik dan nog zien spiervlees en pens in te slaan zodat ze ook deze soorten krijgt klopt dat?
en moet ik dus meer rauwvlees bot gaan geven als mijn compleet maaltijden op zijn.
Dan dus kippenkarkassen en b.v. konijn gaan inkopen?


Nou ben benieuwd wat naar jullie reacties  :)
Laatst gewijzigd door gerdadamen op vr 18 jan 2013, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#2573651
Wat ik ook nog wel even leuk vind om te vermelden is dat pups haar bakje helemaal leeg eet met smaak terwijl er met de brokken meer gespeeld werd. Ze heeft vanmorgen wel 3 maal achter elkaar gepoept en wou ze niet eten. Ook een keer overgegeven maar ik denk dat dit het ontgiften een beetje is. ze heeft vanmiddag en vanavond haar bakje weer heerlijk leeg gemaakt.
#2573655
Ik zou niet alleen karkas geven, bij de meeste honden levert dat te harde ontlasting op. Ik zou er vlees of orgaan bij geven. Wat is  rinderblattermagen? Als dat orgaan is zou je of dat, of het paardenvlees erbij kunnen geven.

Het voer hoef je niet op de gram af te wegen, met het vleesbot kun je bijvoorbeeld de ene keer 200g geven en de andere keer 250g.
Ik vind het het makkelijkst om per week te kijken wat ze moet krijgen en dat dan verdelen. Ze hoeven namelijk niet elke dag alles binnen krijgen.
Shanti krijgt bijvoorbeeld haar orgaan in 3x per week, 1x een penslap en 2x de andere organen met vleesbot.

En als je zonder premix voert moet je minstens 4 diersoorten voeren per 3 weken. Volgens mij heb je nu kip, paard en dat rinter.
En het liefst voer je van minstens 2 diersoorten vleesbot.

Dat ze wat vaker moet poepen kan inderdaad door ontgiften komen maar ook doordat ze gewoon nog even moet wennen aan vers.
Wat super trouwens dat ze nu wel met smaak eet!  :)
#2573722
Thessa en Shanti schreef: Wat is  rinderblattermagen?
dat is boekmaag van een rund

Van de Website van Haustierkost.de over het menu barf komfortplus rind:
BARF Komfort PLUS ist die richtige Wahl für alle Hundeliebhaber, die nicht immer die Zeit finden jede Mahlzeit selbst zuzubereiten und dennoch artgerecht roh füttern wollen.

Die Basis für unsere Mischung ist Rindfleisch, dazu grüner Rinderpansen, Karotten, Rinderherz, Äpfel, Birnen und Rinderleber (natürlicher Vitamin A Lieferant), abgerundet mit gutem Leinöl (reich an Omega-Fettsäuren). Das gewünschte Kalzium-Phosphor-Verhältnis von 1,3:1 erreichen wir über die Zugabe von Algenkalk. Außerdem enthält unser Produkt Bierhefe, Malzkeime, Algen, Traubenkernextrakt und Kräuter. (Bitte beachten Sie, dass sich das Kalzium-Phosphor-Verhältnis ändert, wenn Sie Getreide zufüttern.)
De percentages van de verschillende soorten zijn niet aangegeven. Wat voor soort rundvlees het precies is (schlund, kopvlees, kehlkopf, etc), verder ook geen percentages vuile pens, hart en lever. Zo te zien wordt calcium geadviseerd omdat er geen vleesbot in zit en er worden veel extra voedingssupplementen gebruikt.

Het beste deze mixen opmaken, wel vleesbot erbij geven en "gewoon" de onderdelen van een weekmenu (vleesbot, spiervlees, orgaanvlees en pens) volgens de percentages van de barfrekenhulp los bestellen in plaats van "fertig" mixen. Dan kun je zelf bepalen hoeveel van wat je aan je pup geeft en weet je precies wat het binnenkrijgt en kun je makkelijk bijsturen als de poep wat dun of wat hard is.
Laatst gewijzigd door Mowgli op vr 18 jan 2013, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#2575325
Hallihallo, komt Anne weer aankakken! Ik lees niet vaak in de kvv-sectie, vandaar dat ik meestal een halfjaar achterloop op de topics hier. ::)

Maar eh, ik beken dat ik geen menu heb voor de katten. :-[ Ik bestel bij Tierhotel geen kant-en-klaar spul maar "losse onderdelen" - bv. gemalen spiervlees van konijn en haas, gemalen kalkoennekken, complete biokip gemalen (zonder orgaan), gemalen wildribbetjes, gemalen ganzenhartjes, mix van gemalen konijnorganen  (mix van lever, hart en long) en gemalen konijnenkoppen; bij Tierhotel staat altijd vrij duidelijk vermeld om welk gemalen onderdeel het gaat - en ik voer gewoon die rollen (à 500 gram) op. Gisteren heb ik bv. gemalen konijnenspiervlees ontdooid, dat krijgen ze vandaag. Bij drie katten is een rol van 500 gram meestal wel in één etmaal op. Vanavond ontdooi ik voor Sokjes en Moeke gemalen wildribbetjes, en voor Bambi gemalen biokip, want die lust geen wild. Dat zijn dus twee rollen, dus daar doen we twee dagen mee. Er zijn soorten die de katzels wel eten, maar niet met veel geestdrift, zoals gemalen gans, kalkoennekken en eendenbot; die marineer ik dan in ganzenhart of konijnenorgaan, en dat eten ze het zonder problemen. Dat is meestal een dag of drie, vier in de week. Op dagen dat de honden nier eten, krijgen Sokjes en Moeke daar ook van. Bambi heb ik daar nog niets van gegeven, want die heeft tot nu toe alles uitgekotst wat van grote dieren komt (rund, paard, wild) en ik kan alleen aan nieren van grote dieren komen. Verder vanaf nu twee keer per week een visoliecapsule, en dat was het wel. O ja, Sokjes en Moeke krijgen ook één keer per week een kwartel, en Sokjes een paar witte muizen (lusten de andere twee niet).

Zo keutel ik dus qua katten en kvv. Geen menu, gewoon omdat ik dan te veel moet ontdooien en weer invriezen, en de een lust weer dit niet, en de ander dat niet, en op sommige dagen staat de pet verkeerd en dan weigeren ze iets waar ze normaal gesproken een moord voor doen, en en en.
#2575337
O, ik zie net dat dit in de hondensectie staat... :-[ Kom ik met m'n kattenverhaal ;D!

Naja, waar het om gaat is dat Tierhotel vrij goed vermeldt wat er in de rollen "kvv" zit (tussen aanhalingstekens, want het is dus geen kant-en-klaar product in de juiste verhoudingen). Dan kun je dus kiezen welke afzonderlijke soorten je wilt voeren en daar een normaal menuutje mee maken. Ik zal straks even kijken of ik op basis van het huidige aanbod een voorbeeldje voor je kan maken, maar moet nu eerst even douchen en appeltaart bakken. :D
#2575338
Mowgli schreef: Edit: Ik heb nog even bij das Tierhotel gekeken, ik denk dat het het beste is niet de mixen te bestellen, omdat het dan een geharrewar wordt met de percentages. Bijv:
Geflügel-Schmaus 500g: 50% Hähnchenherzen am Stück belassen mit 50% Putenbrustabschnitten grob gehackt zu einer leckeren Mahlzeit gemischt. 50% hart en 50% spiervlees... Als ik jou was zou ik alles enkelvoudig bestellen (spiervlees, vleesbot en orgaan) en dan zelf samenstellen tot een menu zoals de barfhulp dit aangeeft en kijken hoe je pupperd het doet op dit menu.
Helemaal mee eens!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door