Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door glennlee
#2575985
Lizzy schreef: Ik heb hetzelfde. Ik zou het complete week menu wel eens willen zien!
Sorry voor mijn late reactie.

Zijn poep is weer verbeterd, wel zwart van kleur. Komt dit door de lever?

Ik ben lever nu op 3% per dag gaan voeren.

Mijn "weekmenu"is als volgt:

Natuurlijk alleen hert ivm het uitsluitdieet.

70% spiervlees = 500g
17% hart = 122g
3% lever = 22g
10% bot = 72g
-----------------------
Totaal = 716gram per dag voor een hond van 32kg (2.2%)
Het bot bestaat voornamelijk uit hertenribben. Een enkele keer een aantal wervels van een nek.

Graag hoor ik of dit goed is en aanpassingen hoor ik ook zeker graag!

De reden dat ik hert gekozen heb is omdat dat voor mij op dat moment makkelijker aan tekomen was om zelf samen te stellen.
Wil hierna over op konijn of eend.
Door Lizzy
#2577466
glennlee schreef: Sorry voor mijn late reactie.

Zijn poep is weer verbeterd, wel zwart van kleur. Komt dit door de lever?

Ik ben lever nu op 3% per dag gaan voeren.

Mijn "weekmenu"is als volgt:

Natuurlijk alleen hert ivm het uitsluitdieet.

70% spiervlees = 500g
17% hart = 122g
3% lever = 22g
10% bot = 72g
-----------------------
Totaal = 716gram per dag voor een hond van 32kg (2.2%)
Het bot bestaat voornamelijk uit hertenribben. Een enkele keer een aantal wervels van een nek.

Graag hoor ik of dit goed is en aanpassingen hoor ik ook zeker graag!

De reden dat ik hert gekozen heb is omdat dat voor mij op dat moment makkelijker aan tekomen was om zelf samen te stellen.
Wil hierna over op konijn of eend.
Ja, ik denk dat je de lever daarvan 'de schuld' kunt geven. Hertenpens, is dat een mogelijkheid voor je, om te gaan geven?
Door Lizzy
#2577552
Parelridder schreef: Ik begreep dat het niet verstandig is pens te gaan geven in een eliminatiedieet..?
Kan wel, maar het beste neem je het als apart diersoort. Maar ja, van 17% hart word ik ook niet blij, vandaar mijn suggestie voor pens. Zeker als het wild hert is (en dat zal helaas wel niet, denk ik?), kun je de pens voeren.
Door nienk
#2577866
maar als je 72 gram bot per dag voert, hoe doe je dat, met hertenbot? ik bedoel, ik heb wel eens hertenribben gehad voor Reus, en een enkele rib was volgens mij ruim zwaarder dan 72 gram.

voer je iedere dag dezelfde percentages? of is dit het gemiddeld waar je per week op uit komt?
Door glennlee
#2578487
Lizzy schreef: Kan wel, maar het beste neem je het als apart diersoort. Maar ja, van 17% hart word ik ook niet blij, vandaar mijn suggestie voor pens. Zeker als het wild hert is (en dat zal helaas wel niet, denk ik?), kun je de pens voeren.
Ik kan donderdag bij Jurgen hier op het forum hertenpens ophalen. Volgens mij was dit van wild hert..(?)

Wat adviseer je om te veranderen in het menu met het toevoegen met pens? Ik begrijp uit je antwoord het hart verminderen. Deze halveren? Dus 8.5% hart en 8.5% pens?

@Nienk de ribben die ik hier heb daar kan ik 2 ribben van voeren en dan zit ik meestal net iets over het gewicht heen. Dan krijgt hij de volgende dag weer net wat minder dus ik probeer in een week wel op een bepaald gewicht te komen ja.
Door Lizzy
#2578523
glennlee schreef: Ik kan donderdag bij Jurgen hier op het forum hertenpens ophalen. Volgens mij was dit van wild hert..(?)

Wat adviseer je om te veranderen in het menu met het toevoegen met pens? Ik begrijp uit je antwoord het hart verminderen. Deze halveren? Dus 8.5% hart en 8.5% pens?

@Nienk de ribben die ik hier heb daar kan ik 2 ribben van voeren en dan zit ik meestal net iets over het gewicht heen. Dan krijgt hij de volgende dag weer net wat minder dus ik probeer in een week wel op een bepaald gewicht te komen ja.
Eerder 10% pens en nog minder hart.
Door nienk
#2578996
glennlee schreef: Ik kan donderdag bij Jurgen hier op het forum hertenpens ophalen. Volgens mij was dit van wild hert..(?)

Wat adviseer je om te veranderen in het menu met het toevoegen met pens? Ik begrijp uit je antwoord het hart verminderen. Deze halveren? Dus 8.5% hart en 8.5% pens?

@Nienk de ribben die ik hier heb daar kan ik 2 ribben van voeren en dan zit ik meestal net iets over het gewicht heen. Dan krijgt hij de volgende dag weer net wat minder dus ik probeer in een week wel op een bepaald gewicht te komen ja.
dat zijn kleine ribbetjes voor een hert dan zeg! maar goed, het blijft allemaal een beetje merkwaardig dat ze er zo weinig van kan hebben.

qua pens voeren: ik snap ook dat het een logische toevoeging is ivm met de ontlasting, maar eliminatie-technisch gezien is het gezien hoe lang je bezig bent echt heel onhandig. ik zou dan nog liever het hert even laten voor wat het is, en volledig over stappen op een andere diersoort waar het bot minder hard van is. zoals konijn, of eend. en dan eerst die eerste 6 weken vol maken. kan je daarna mooi herten spiervlees en orgaan (behalve pens) toevoegen. elimineren kan je eigenlijk maar 1 keer goed doen, en in dit stadium al pens toevoegen is gewoon een enorm risico. ik zou er eerst naar streven om een diersoort of 3 a 4 te voeren, voordat je de pens als nieuwe diersoort introduceert.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door