Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door glennlee
#2572184
Hallo,

Wij zijn sinds een week bezig met een eliminatie dieet van hert voor DJ.
Zijn poep is echt té droog en wanneer hij poept valt het echt als aarde uiteen. Ook moet hij veel moeite doen.

Ik geef nu in percentage meer spiervlees en minder bot. Orgaanvlees geef ik 20% (hart, lever) vanaf vrijdag heb ik ook hertenpens en als ik eraan kan komen ook nier.

Wat kan ik doen om zijn poep wat smeuiger te maken? Meer orgaan? Minder bot kan ik niet voeren omdat het dan echt te weinig word.

Zijn er andere manieren die een eliminatie dieet niet in de weg zitten waardoor zijn poep beter word? En wat kan ik in percentage nog veranderen?
Door glennlee
#2572195
Hij krijgt nu ongeveer 70% spiervlees, 20% orgaan en 10% bot.

Verder krijgt hij nog tussendoor gedroogde hart en gedroogd spiervlees van hert
Laatst gewijzigd door glennlee op do 17 jan 2013, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2572211
Op het eerste gezicht zou ik ook zeggen meer spiervlees maar je geeft al behoorlijk veel spiervlees en weinig bot.
Heb je al geprobeerd om het gedroogde spul weg te laten ? Hier krijgen ze namelijk hardere drolletjes van veel gedroogde snackjes
Door bordie
#2572310
glennlee schreef: Hij krijgt nu ongeveer 70% spiervlees, 20% orgaan en 10% bot.

Verder krijgt hij nog tussendoor gedroogde hart en gedroogd spiervlees van hert
jeetje....probeer t orgaan eens omhoog te doen, kijken wat er dan gebeurd met de poep...
Door nienk
#2572415
Mevroi Kruim schreef: Geef eens extra groente bij, met een scheut olie en een ei. DIe 10% is kaal bot neem ik aan?
het is een eliminatie dieet, dus dat lijkt me onverstandig.

welk botten geef je van het hert? zou het misschien kunnen dat hij zo weinig bot kan hebben doordat het te hard is?

kanttekening: hoelang geef je nu hert? houd er rekening mee dat je de pens als nieuwe diersoort beschouwd! (vanwege de evt. achtergebleven maag inhoud)
Door glennlee
#2572556
Dus het is verstandig van 20% orgaan naar bijvoorbeeld 25% te gaan? Hij krijgt als bot herten nek en herten rib, is dus geen kaal bot maar omgerekend kom ik op die percentages.

Goed om te weten dat pens als extra diersoort werkt, hij krijgt nu 1 week hert. Ik had uit andere topics begrepen dat het wel kon vandaar dat ik het wilde geven. Maar als dat niet zo is dan geef ik het nog niet, mijn idee erachter was dat hij er wat beter van zou kunnen poepen misschien.
Door **Jolanda**
#2572605
Botten van hert is over het algemeen wat hard. Dat je daardoor laag in je percentage zit vind ik niet gek (hoe harder het bot, hoe meer calcium het bot bevat)

Zolang jouw hond geen goede ontlasting heeft zou ik de percentages aanpassen totdat het wel goed is.
Iets minder bot en wat meer orgaan. Lever laxeerd een beetje dus die zou ik dan wat meer geven.
Door nienk
#2572607
het zou inderdaad kunnen dat dat helpt voor de ontlasting, maar persoonlijk zou ik er echt nog een paar weken mee wachten. en dan nog, als ik het poep-probleem zou hoor, zou ik liever een andere diersoort toevoegen om ander bot te kunnen voeren, dan pens te willen toevoegen.

wat at hij voordat je elimineren begon? hoe was de ontlasting toen?
Door Lizzy
#2572680
10% kaal bot is niet veel. Dat zou geen problemen moeten geven. Weet je zeker dat de ribben en de nekken zoveel meer vlees dan bot bevatten? (ik vind ze in de regel niet eens zo vleesrijk).
Door glennlee
#2572978
@nienk voordat ik met het hert begon at hij KVV barfmenu en Darf en ook nog wat enkelvoudig KVV van degomeat. Zijn poep was altijd mooi compact en zeker niet (te) droog.

@Lizzy de nekken zijn inderdaad erg weinig bevleesd en geef hem dan ook vaak maar iets van 2 wervels. De ribben vind ik wel aardig bevleesd over het algemeen, ik kan eventueel het vlees er een keer af snijden en het vlees en bot apart wegen om tot een percentage daarvan te komen. Wat adviseer je, nog minder bot dan?

@Jolanda ik zal hem iets meer lever gaan geven en kijken waar het uit komt.

Hij heeft vandaag nog helemaal niet gepoept dus ik hoop niet dat het tot een verstopping gaat leiden. Zou erg vervelend zijn, wat kan je in zo'n geval het beste doen? Liefst rekening houdend met zijn dieet, als het niet anders kan dan is natuurlijk zijn gezondheid het belangrijkst
Laatst gewijzigd door glennlee op do 17 jan 2013, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine.
#2573075
glennlee schreef: Hallo,

Wij zijn sinds een week bezig met een eliminatie dieet van hert voor DJ.
Zijn poep is echt té droog en wanneer hij poept valt het echt als aarde uiteen. Ook moet hij veel moeite doen.

Ik geef nu in percentage meer spiervlees en minder bot. Orgaanvlees geef ik 20% (hart, lever) vanaf vrijdag heb ik ook hertenpens en als ik eraan kan komen ook nier.

Wat kan ik doen om zijn poep wat smeuiger te maken? Meer orgaan? Minder bot kan ik niet voeren omdat het dan echt te weinig word.

Zijn er andere manieren die een eliminatie dieet niet in de weg zitten waardoor zijn poep beter word? En wat kan ik in percentage nog veranderen?
Betekend dit dat je nu al 10% lever voert? Dan zou ik zeker niet meer lever gaan voeren. Volgens mij zit je met 10% namelijk al over de ma van wat ze aan lever mogen hebben heen. Weet niet uit mijn hoofd wat die ma is maar is volgens mij maar een paar procent. Exacte hoeveelheid is vast te vinden via zoeken of misschien weet iemand het.
Door nienk
#2573261
glennlee schreef: @nienk voordat ik met het hert begon at hij KVV barfmenu en Darf en ook nog wat enkelvoudig KVV van degomeat. Zijn poep was altijd mooi compact en zeker niet (te) droog.

...
dan is het toch wel merkwaardig dat ie nu maar zo weinig bot kan hebben. zou je eens uit kunnen schrijven wat je precies voert? het lijkt me stug hoor, maar misschien maak je ergens een reken foutje?

mag ik vragen wat de reden is dat je voor hert als 1e diersoort hebt gekozen? was dat die enige (enigszins) makkelijk verkrijgbare diersoort die hij nog nooit gehad heeft? zijn er verder diersoorten die hij nog nooit, of maar heel weinig, gegeten heeft?
Door Lizzy
#2574612
nienk schreef: dan is het toch wel merkwaardig dat ie nu maar zo weinig bot kan hebben. zou je eens uit kunnen schrijven wat je precies voert? het lijkt me stug hoor, maar misschien maak je ergens een reken foutje?

mag ik vragen wat de reden is dat je voor hert als 1e diersoort hebt gekozen? was dat die enige (enigszins) makkelijk verkrijgbare diersoort die hij nog nooit gehad heeft? zijn er verder diersoorten die hij nog nooit, of maar heel weinig, gegeten heeft?
Ik heb hetzelfde. Ik zou het complete week menu wel eens willen zien!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door