Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hannaa
#2567722
Hallo,
Ik voer mijn hond die nu ruim een jaar oud is, vers vlees, botten en een kleine hoeveelheid groente.
Ik maak ook s morgens een ontbijt voor haar, wat groente, ei en rijst. Het vlees en de botten
geef ik alleen s avonds. Ik twijfel echter of het wel goed is wat ik doe. Moet een hond van een jaar wel ontbijten?
En zo ja, is dit wel het goede hondenontbijt?
Vriendelijke groeten van Hannaa
PS Het is een grote hond, een sierra de estrela
#2567738
Mijn hond, dik 10 maanden oud, staat nu sinds bijna 2 maanden op 1 keer per dag voer. Het bevalt mij heel erg goed, en Yuma doet het er ook prima op. In het begin vroeg zij wel s'ochtends om haar eten, maar na twee weken was zij er al aan gewend.
Men zegt dat honden veel beter het voedsel kunnen verteren wanneer zij 1x per dag worden gevoerd.

Waarom geef jij rijst erbij? Honden hebben eigenlijk geen granen en rijst nodig, en het kan gezondheidsproblemen juist in de hand werken.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2567779
Welkom op het forum !

1 keer per dag voeren is genoeg voor een hond van ruim een jaar. Ik zou zoals Annemarie al zegt de rijst weglaten want daar heeft een hond niks aan en elke dag ei is ook wel erg veel. 2 a 3 eitjes per week lijkt me beter. Zoals Nienk ook al adviseert zou ik je weekmenu eens op dit forum neerzetten zodat we nog beter met je mee kunnen denken. Bedoel je met vers vlees alleen spiervlees of ook orgaan ?
#2567792
Wow, net even opgezocht, wat een prachtige hond! Nooit van dit ras gehoord. Ik heb altijd gedacht dat 2x per dag beter was om te voeren i.v.m. de spijsvertering, die dan gelijkmatiger verloopt. Ik begrijp wel dat de wolf het prooidier in 1x naar binnenwerkt.
Ben benieuwd naar je menu!
Door TMG1961
#2567876
Welkom op BP :) Ik voer Pixie 2x per dag. 's ochtends is niet echt veel..zo rond de 100 gram en de resterende kilo 's avonds.

Weet niet hoe het zit maar kan me voorstellen dat de hoeveelheid die ie per dag krijgt misschien beter in 2 keer gegeven kan worden. Maar daar zullen mensen met honden van vergelijkbaar  formaat meer vanaf weten.
Door Hanny
#2567925
Er moet niets en er mag veel.
Jouw jonge hond zal wel een flink hapje eten.
Als je het prettiger vindt om die portie in twee maaltijden te geven, dan doe je dat
Mijn vier terriers, bij elkaar nog geen 30 kilo eten saampjes een ei in twee dagen, gemengd door hun groenten mix.
Is dat te veel, of te weinig,wie zal het weten?
Wat ik zou doen, is een dagmenu maken en daarvan dan, als ik dat zou willen, een deel  in de ochtend geven en de rest 's avonds.
Ik denk, dat ik dat zou willen. Zelfs mijn kleine honden, voer ik toch wel een flinke tijd twee keer per dag als ze jong zijn, gewoon omdat ze naar mijn idee bijna uit elkaar klappen, als ze hun grote maaltijd in één keer naar binnen werken.
Er zullen misschien nog wel mensen reageren, die ook honden van een groot ras hebben, om hun ervaringen te geven.
Ik geef nu ook geen graanprodukten,  vroeger aten mijn andere honden wel brood en graan en ze deden het daar goed op, maar nu met deze manier van voeren, voeg ik dat niet toe.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2567928
Ik voer Raiko ook één keer per dag en dat bevalt mij heel erg goed. 's Ochtends krijgt ie vaak wel een snackje: pensstaafje, kipfiletje, konijnenoortje etc.
Maar ik kan me voorstellen dat bij zo'n grote en jonge hond er best een grote hoeveelheid zal moeten worden gevoerd en dan lijkt het me misschien wel verstandig om twee keer te blijven voeren?
Rijst zou ik wel weglaten overigens  ;)
Door Martine-Tom
#2568006
Ik voer ook 1 keer per dag (als ie geluk heeft  :biggrin2:) doe wat goedvoelt zou ik zeggen, maar die rijst zou ik lekker weglaten  ;)
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2568008
Ik heb zelf ook al jaren grote hondenrassen en ik voer ze nooit 1 keer per dag en wel om de volgende reden: de kans op maagtorsies vind ik dan te groot.

Als ik  hun porties verdeel over meerdere keren per dag dan vind ik het risico hierop toch kleiner (hoewel je nooit echt uit kunt sluiten dat het gebeurt)

Een van mijn honden eet bijna 2 kilo per dag ,als ik haar dat in 1 keer ga geven heb ik daar de zenuwen van.
Door hannaa
#2569369
Heel veel dank voor jullie lieve en aandachtsvolle reacties.
Ik heb vanaf zaterdag slechs 1 maaltijd per dag gegeven (s avonds)
Twee keer daarna is ze in het bos bezig geweest vieze dingen te eten. (een rottende schapekop, een restje van een visvangst)
Ik denk dat dat  te maken heeft met haar veranderde eetpatroon. Dus 2 weken wennen, zoals een van de mensen hier zei, daar bereid ik me dan maar op voor. Ik geloof ook wel dat 1 keer voeren beter is.

Haar weekmenu? dat heb ik eigenlijk niet. Ik woon in Portugal. Toen ik een slager eens om vuile pens vroeg keek hij verbaasd. Ze kennen het niet, of alleen een soort sneeuwwitte deken (schoongemaakte pens?)maar die leek me niet gezond. Dus wat ik nu doe, ik vraag resten en botten. Dan krijg ik een grote zak met an alles en nog wat. Lever, hart stukken vlees met grote stukken bot, kippekoppen, botten met vlees er aan kan ik ook krijgen. Dan maak ik gemengde zakjes van 300-400 gram, die vries ik in. sAvonds  zo'n zakje met een groentemengsel, raapstelen/wortel/pompoen/knoflook/gember/olijfolie, dat slobbert ze tevreden op. Als toetje meestal een bot met vlees er aan, daar is ze wel een uur of twee mee bezig.
Dank nogmaals
Vriendelijke groet, Hannaa
#2569409
Vieze dingen snaaien deed Yuma altijd al, ook voordat ik haar op 1x voer per dag had gezet.
Inderdaad werd het snaaien veel erger tijdens de omwisseling, ik moest echt heel erg oppassen, maar ook dat is nu weer terug naar ''normaal''.
Succes.
Door Cupcake
#2574301
Ik voer wel twee maaltijden of eigenlijk 3. 's Morgens iets te knagen, tegen een uur of 19 de 'grote maaltijd' vleesbot, orgaan en groente en met slapen gaan het spiervlees. Ik heb een tijdje maar 1 maaltijd gegeven, maar na de ochtendronde was ze altijd een beetje rusteloos, terwijl ze zichzelf nu tot rust knaagt en het hapje voor het slapen gaan was eerder een snackje, maar het spiervlees dan geven vind ik eigenlijk net zo makkelijk.

Heb je een reden dat je rijst voert?
En misschien is het inderdaad een handige om je hele menu eens te plaatsen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door