Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jynx
#2566822
hallo allemaal , eerst en vooral beste wensen voor het nieuwe jaar .ik heb een bordeauxdog teefje van 4 jaar die op een kalkoenrollade begint te lijken.(59.2kg) .ze is dus te dik . nu naar de dierenarts geweest voor een dieetplan. ja hoor , de brokken vlogen me weer om de oren , brokje hier en daar om af te vallen. wat ik geweigerd heb omdat ze vers krijgt en niks anders !!!!!!!!!!! brok eet ze niet eens ...nu wil de dierenarts een dieetplan opstellen aan de hand van calorieen in vers vlees , wat me goed plan lijkt , ben er mee naar de da geweest om zeker te zijn dat ze geen vitaminen tekort krijgt als ze minder gaat eten.
nu is mijn vraag , heeft er iemand een idee hoeveel calorieen in vers vlees en verse vis zit per kg . staat niks van op de verpakking , wel de samenstelling en de vitamintjes die er in zitten maar niks over de calorieen . als iemand een idee heeft........... we hebben ook bloed geprikt om de schildklier is na te kijken , je weet maar nooit !!
Door nienk
#2566866
ehm, mij lijkt het nogal omslachtig.

af vallen kan op een heleboel manieren (bij mens of hond) maar uiteindelijk komt het altijd op 1 ding neer: meer energie verbranden dan dat je op eet.


dus, gewoon minder gaan voeren en meer gaan bewegen.

minder voeren kan je wel nog opdelen: je kan magerder gaan voeren, magerdere diersoorten. en haar dag portie verkleinen.

hoeveel eet ze nu? voer je kvv of barf? welke diersoorten? en als je kvv voert, welk merk?

wat krijgt ze nog aan tussendoortjes?
Door Shanti en co
#2566906
Mij lijkt het ook wat omslachtig, als ze te dik word ga je toch gewoon iets minder (en magerder) voeren en meer bewegen?
Door smulpaap
#2567037
Ik ben ook wel benieuwd wat je nu voert , en beweegt je hond wel voldoende ? Al zal dat (nu) niet meevallen . Ik denk dat het ook erg verstandig is om je hond af te laten vallen
Het ras is al zo kwetsbaar , gewrichten , hart , en met het stijgen der jaren word een goed gewicht alleen maar belangrijker voor deze rassen .
Gebruikersavatar
Door nova
#2567077
Lijkt me niet zo moeilijk..
Minder voeren maar ook minder vettig ,  tussendoortjes ook afbouwen of verkleinen, en meer bewegen. Langs de fiets lopen leent zich uitstekend hiervoor
Door wijkje
#2567215
Mijn dames staan ook op dieet.
Zora is gesteriliseerd maar werd op gegeven moment dus echt veel te dik. Jeppe mag ook wel wat kwijt.
Oorzaak hier was logisch ; ze hebben minder beweging gehad door omstandigheden en qua voer gaf ik ze dus verhoudingsgewijs teveel.
Dus beweging wordt weer opgebouwd. Qua voer gaf ik al weinige vettere soorten dus die laat ik voor nu achterwege.

Zora is al wat afgevallen, dus we gaan goede kant op. Omdat hond is die continu honger heeft, voer ik nu wat vaker long aan haar.
En dan is het zoeken naar wat hoeveelheid is wat ze mogen hebben in verhouding tot de beweging die ze krijgen.
En dat kan aardig verschillen ; paar jaar terug heb ik redelijk veel gefietst met Jeppe dat ik haar echt wel meer moest voeren zodat ze niet teveel afviel.
Door nienk
#2567352
als de hond een honger gevoel heeft doordat de porties kleiner zijn en daardoor blijft zeuren om eten of gaat snaaien op straat ofzo, kan je ook wat rauwe groente toevoegen aan de maaltijden. dat geeft wel een vol gevoel, maar voegt qua voedingswaarden nauwelijks iets toe. wel even op letten dat de ontlasting ok blijft! (Reus krijgt vrij veel wortel, omdat ie dat ontzettend lekker vindt. maar dat verteert niet, dus als ie er te veel van krijgt gaat ie oranje-met-stukjes poepen)
Door Mowgli
#2567874
nienk schreef: als de hond een honger gevoel heeft doordat de porties kleiner zijn en daardoor blijft zeuren om eten of gaat snaaien op straat ofzo, kan je ook wat rauwe groente toevoegen aan de maaltijden. dat geeft wel een vol gevoel, maar voegt qua voedingswaarden nauwelijks iets toe. wel even op letten dat de ontlasting ok blijft! (Reus krijgt vrij veel wortel, omdat ie dat ontzettend lekker vindt. maar dat verteert niet, dus als ie er te veel van krijgt gaat ie oranje-met-stukjes poepen)
Of ;long toevoegen, is ook een goed "vulmiddel" wat weinig toevoegt. Wordt hier in Duitsland veel gebruikt door de plaatselijke barfshops die in hun winkeltje met verse producten uit de toonbank ook een eigen "compleet menu" aanbieden.
Door Lizzy
#2569518
Ja, gewoon minder voeren. Hoeveel % van haar lichaamsgewicht voer je nu?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2572106
Ik weet niet of dat voor honden ook geldt, maar bij mijn kater die op dieet staat, moest ik echt serieus snoeien in zijn voerhoeveelheid om hem af te laten vallen. Dus geef niet te snel op.
Hij zou volgens zijn (ideale) gewicht 150gr per dag mogen krijgen, maar hij krijgt nu maar 110gr. Relatief gezien, dus wel serieus wat minder.
En nu valt hij gestaag en rustig aan af. 

Ik was eerst naar 130gr gegaan maar dat had geen effect.  Ik moest dus nog wat minder gaan voeren om effect te zien en als ik echt zou willen dat hij goed af zou vallen, zou ik maar 100gr mogen voeren, of nog minder. Maar ik vind dit snel genoeg. 
Hij zou 50gr per week af mogen vallen om nog gezond te zijn, en hij valt nu ongeveer 100gr per 2 maand af.  Ik vind dat voldoende snel, anders krijgt hij wel erg veel honger.  Nu is het vol te houden.

Ik denk dat hij op termijn 130gr kan krijgen eens hij op gewicht is, misschien 140gr, maar meer zeker niet. Anders zal hij terug aankomen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door