Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#2548582
Ik heb nog een paar planten broccolie in een bak staan, maar het is nu te koud waardoor ze niet verder groeien. Kan ik de hele plant aan de honden voeren? Of alleen maar de bloem?
Door 202Spots
#2548806
Ik zou de wortel er af halen, maar verder is alles goed om te gebruiken, dus de blad, de stronk en de broccollie mag allemaal gemalen worden, ;)
Door Xada
#2549122
Ok, ik dacht het al, maar nu weet ik het zeker. Natuurlijk haal ik de wortel eraf. Gaan de honden heerlijk genieten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2549541
Had jij geen herbivoren? Schapen, geiten, konijnen?
Die kan je de hardere en vezelrijke stukken en de wortel altijd voeren.  Erg gezond en goed veel vezels.
Hoe lager op de plant, hoe meer vezels in de stronk en dat wordt op de hoofdas echt wel heel erg.  Ik weet niet of je dat wel gemalen krijgt.
Als het lastig is, zou ik hem schillen tot je de vezels eraf hebt. Die zitten rondomrond tussen de kern en de buitenkant in.  Als je een stronk doorgesneden bekijkt, zie je dat goed.
Door Xada
#2549591
Klopt, ik heb geiten en paarden. Dan geef ik de geiten de buitenkant van de stronk, zien of ze het willen eten. Op de bladeren zijn ze niet echt gek.
Door 202Spots
#2550272
Annemarie Rijnveld schreef: Ik geef zowel de bloem als de stronk [ook voor ons zelf trouwens]
Ik vind de rauwe stronk zelf nog lekkerder dan gekookte bloem, en de spots doen 'n moord voor de stronk en staan te kwijlen todat ze 'n stul als kauw bot krijgen!  :)
Door Xada
#2550495
Ben je dan niet bang dat ze een stuk doorslikken? Want volgens mij is het net zo onverteerbaar als een maiskolf.
Door 202Spots
#2550914
Xada schreef: Ben je dan niet bang dat ze een stuk doorslikken? Want volgens mij is het net zo onverteerbaar als een maiskolf.
De stronk van broccolie is heel wat anders dan 'n maiskolf hoor..snijd maar 'n stronk door midden en proef hoe zacht het is!
De Spost kluiven gewoon op de stronk van de broccoli  en word helemaal verteerd,
'n maiskolf verteerd helemaal niet en veroorzaakt verstopping, en mais zelf komt er net zo uit als dat het er in gaat.
Door Xada
#2551061
Ik had laatst een stronk van de broccolie en die kon ik zelfs met een zeer scherp mes niet doorsnijden.  Daarom dacht ik dat het onverteerbaar was.
Door 202Spots
#2551368
Xada schreef: Ik had laatst een stronk van de broccolie en die kon ik zelfs met een zeer scherp mes niet doorsnijden.  Daarom dacht ik dat het onverteerbaar was.
Misschien dat het onderste stukje 'n beetje vlezig is,maar wanneer er 1-2 cm vanaf snijd en dan de stronk in de lengte doorsnijd dan krijg je de rest wat zachter is dan 'n wortel.
Afbeelding
Je kan de buitenkant er ook gewoon oplaten..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2551469
Die stronken die je net onder de bloemen vind, zoals op de foto's hierboven. Zijn perfect te doen voor honden.
De echte stam van de plant zelf, is wel een stuk vezeliger.  Die vezels zullen de honden dus niet verteren, maar dat is op zich nog altijd niet zo'n probleem als bij maiskolven.  Tenminste, als ze het niet in 1 stuk inslikken. Maar er wat afknagen, kan volgens mij weinig kwaad. Enkel wat veel vezels in de voeding.  ::)

Toch zou ik de echte stam van de plant niet aan honden voeren.  De stronken zoals hierboven, eventueel wel, al zou ik ook geen bladeren voeren.
De echte stam zou ik aan je herbivoren geven, als ze ze willen. En anders malen of pletten voor de honden. 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door