Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door detopzter
#2536334
Celicaatje schreef: Ja dat heb ik nu ook dat er van alles op me af lijkt te komen. Maar ik heb vandaag van alles zitten lezen en ik begin maar gewoon.
Dat met die vis is erg lastig ja. Want wat je zegt dat klopt wel alleen bij visvangst is het allemaal zo ingewikkeld, wilde vis kan uit een erg vervuilde omgeving komen. Gekweekte vis kan weer vrij zijn van gif.......ach het houdt je bezig om zo heea uit te gaan zoeken!
Bij gelukkig dier op de site vond ik een calculator en dat vind ik wel erg handig. Ik voer het gewicht in van mijn hondjes en krijg de percentages te zien.
Op de website van barfplaats.nl hebben ze ook een rekenmodel. http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp
Daar kun je ook weekhoeveelheid zien. Dan kun je het verdelen over de dagen. bv ene dag orgaan en andere dag spiervlees. Maar wel elke dag vleesbot. Als je maar aan de weekhoeveelheid komt. en zo niet is het ook geen superramp.
Porties maken is heel handig. Nu doe ik het nog al het vlees, orgaan , bot en groente op 1 dag, omdat ik daar al zakjes voor had gemaakt, maar dit is erg veel portioneer werk en kost veel zakjes. Ik ga nu de ene dag orgaan geven en andere spiervlees, dat is toch wat makkelijker bolwerken
Je hoeft ook niet perse vis te gaan geven. Misschien een enkele keer ofzo
Door Celicaatje
#2536339
Waar ik het meest tegenop zie is het in stukken zien te maken van die botten voor de kleine hondjes hier :-\...ik ben ook wel een pieperd hoor in die dingen en mijn man nog meer haha!
Maar dank je voor je adviezen. Dinsdag ga ik maar eens naar de groene weg om wat op te halen. En anders kan ik altijd nog een beetje afwisselen eerst met de kvv....................soms wou ik dat mijn honden vegetarisch waren (al vinden ze de gehaktballen van de vegetarische slager super lekker!)! :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Geef je ook nog supplementen? Of een eitje zo af en toe? Ik geef ze nu ook wel eens een bio eitje.......heb ook al een adresje voor biologische pens, rechtstreeks van de bio boer....

Nog een handigere tool!! Thanx!
Laatst gewijzigd door Celicaatje op zo 09 dec 2012, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door detopzter
#2536358
Dat went vanzelf, snap dat je het niet leuk vind. Maar als je je honden ziet genieten is dat het wel waard. En je menselijke eigenschappen niet op dieren projecteren. Dat is nou eenmaal hun natuur en dat weet je ook wel, anders had je een schaap in huis moeten nemen  ;D
ik zou het ook niet te klein voor ze maken, ze moeten wel wat te kauwen hebben, dat is zeer goed voor ze en ook goed voor de geest. Ik verdeel de dagportie vleesbot over de ochtend en avond, maar je zou die in een keer kunnen geven en het andere vlees de andere maaltijd geven, of geef je 1 keer p.d.? Maar je ontkomt niet helemaal aan het hakken.
Afwisselen met kvv kan zeer goed, wilde het ook al zeggen dat je beide kan doen. Alleen de percentages verschillen, omdat zei rekenen met kaal bot en barf met bevleesd bot. en zoals je zelf al zei is de variatie van kvv zeer matig. Probeer wel verschillende diersoorten in een week te krijgen.

Ik geef geen supplementen. Ben me ook nog aan het verdiepen in al deze materie, doe het nog niet zo lang. De een zegt dit en de ander zegt dat. Ik denk zelf dat als ze een gevarieerde voeding hebben ze dat niet echt nodig hebben. Maar ik ben geen expert :) en zelfs experts spreken elkaar ook tegen.
Ei geef ik zelf ook en vind ze heerlijk. 
http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf        is ook diverse info omtrent Barfen
Je komt er vast wel uit, en ze vallen niet meteen dood neer als je het niet precies doet volgens de regels. Ze overleven ook op brokken, erger kan haast niet
Door Wendi
#2537002
Hoi Inge,

Bij vleesbot moet je uitgaan van ongeveer 50% bot en 50% vlees. Ik zeg dit omdat ik weet dat de karkassen van Klaas behoorlijk kaal zijn, daar moet je dus spiervlees bij voeren. Je kunt ook kipkarkassen halen bij Antonia op dit forum. Dat zijn biologische karkassen met voldoende vlees eraan en ze voorziet zo ongeveer heel noord Nederland  ;) De lamsbotten zijn ook niet zo geschikt, het gaat er namelijk om dat je geen dragende delen voert. En wederom, ze zijn behoorlijk kaal.

Job hier op het forum heeft ook veel biologische producten en er gaat ook wel een lijntje deze kant op; 5 jan bijv. door...jawel...Antonia  :P Kan je gelijk wat kip meebestellen. Het is sowieso goed om de vraag en aanbod in de gaten te houden, er worden regelmatig ook biologische producten aangeboden.

Verder wat betreft het paardenvlees wat eerder werd genoemd, voor mij is het grootste gedeelte spiervlees wat de dieren hier eten paardenvlees. Ik kan aan vlees komen van op natuurgebieden grazende shetlanders die in een kudde leven. De hengstjes worden met een zekere regelmaat geslacht. De dieren hebben nog geen kwartier transport en worden, zodra ze alle 4 de hoeven buiten de trailer hebben staan, geschoten. Buiten dus, nog voor ze zich kunnen realiseren waar ze zijn. Voor mij persoonlijk een goed en eerlijk stuk spiervlees, maar of dat ook voor jou geldt moet je natuurlijk voor jezelf bepalen. Biologisch paardenvlees bestaat inderdaad niet, maar dit nadert dicht.

Voor de rest is het handig als je kijkt aan welke producten je kunt komen, dus vleesbotten (50/50 dus), spiervlees en organen (hart, lever, nier, pens). Spit ook zeker de vraag en aanbod door. Verder kijk je of je aan tenminste 4 diersoorten (plus vis) kunt komen, liever meer. Probeer ook per "soort" vlees (vleesbot, spiervlees, orgaan) te varieren in diersoort. Hier op het forum kun je veel informatie vinden en ook op www.voerwijzer.com Helemaal biologisch barfen is mogelijk, maar niet altijd even eenvoudig. Gelukkig geef je aan dat je er wel wat voor wilt betalen, dat scheelt. Maar ik denk tegelijkertijd dat je ook niet teveel moet betalen voor je vlees, dat is nu ook weer niet nodig. Verder kan het helpen om zelf je adresjes te vinden, je kent vast biologische bedrijven in de buurt.

Heb je eenmaal een menu gemaakt, dan kun je hem ter beoordeling plaatsen onder "hoe ziet jouw barf menu eruit?"
Succes!
Door Antonia
#2554159
Dag Inge,

Ik probeer, met de mogelijkheden die ik heb, ook mijn honden zoveel mogelijk te voeren met dieren die een dierwaardig bestaan hebben gehad en die op een fatsoenlijke manier zijn geslacht. Dat is vaak biologisch (kip, rund en lam) maar soms ook wild (als er op de A7 weer eens een reebok is aangereden) of van een paard. Een keurmerk kan iets zeggen, maar voor mij is het minstens zo belangrijk dat ik weet waar de dieren vandaan komen, dat ik weet hoe de dieren worden gehouden en dat ik weet hoe de dieren aan hun einde zijn gekomen. Mijn vaste leverancier van kip (en heel beperkt ook rund en lam) ken ik persoonlijk, ik kijk bijna uit op hun biologische boerdrij.Een prachtig bedrijf met een eigen slagerij, waar men met respect voor de dieren en de omgeving omspringt. Niet vanwege een keurmerk (dat ze overigens wel hebben) maar omdat dat de manier is waarop zij in het leven staan.

Helaas moet ik door mijn financiële situatie soms ook wat schipperen. Biologische kalkoen, biologische eend en biologisch konijn is niet aan te komen of niet te betalen.
Door ulla
#2554741
Antonia schreef: Dag Inge,

Ik probeer, met de mogelijkheden die ik heb, ook mijn honden zoveel mogelijk te voeren met dieren die een dierwaardig bestaan hebben gehad en die op een fatsoenlijke manier zijn geslacht. Dat is vaak biologisch (kip, rund en lam) maar soms ook wild (als er op de A7 weer eens een reebok is aangereden) of van een paard. Een keurmerk kan iets zeggen, maar voor mij is het minstens zo belangrijk dat ik weet waar de dieren vandaan komen, dat ik weet hoe de dieren worden gehouden en dat ik weet hoe de dieren aan hun einde zijn gekomen. Mijn vaste leverancier van kip (en heel beperkt ook rund en lam) ken ik persoonlijk, ik kijk bijna uit op hun biologische boerdrij.Een prachtig bedrijf met een eigen slagerij, waar men met respect voor de dieren en de omgeving omspringt. Niet vanwege een keurmerk (dat ze overigens wel hebben) maar omdat dat de manier is waarop zij in het leven staan.

Helaas moet ik door mijn financiële situatie soms ook wat schipperen. Biologische kalkoen, biologische eend en biologisch konijn is niet aan te komen of niet te betalen.
Biologische eend , kalkoen en konijn is wel aan te komen maar niet onder de € 10,00 de kilo en dat is dan konijn dat is het goedkoopste. ;)
Dan kan je beter wild konijn voeren .
Door Antonia
#2556973
ulla schreef: Biologische eend , kalkoen en konijn is wel aan te komen maar niet onder de € 10,00 de kilo en dat is dan konijn dat is het goedkoopste. ;)
Dan kan je beter wild konijn voeren .
Er is inderdaad weliwaar wat lastiger aan te komen, maar het past gewoon niet in mijn budget. Wilde eend en wiild konijn eten mijn honden niet.
Door shredder8
#2557439
aah weer een waardevolle aanvulling op barfplaats, jagers zijn asociale dierenbeulen die wild bijvoederen
want in de buurt doen ze dat dus alle jagers zijn..........
nou ik zou zeggen jagers gooi weg jullie spullen want ook hier wordt dat dus niet gewaardeert.
vraag wel even aan de boeren van wie de complete oogst wordt weggevreten of die het er mee eens zijn.
misschien moeten ze wat anders gaan doen, biologische vis gaan kweken of zo.
Dan hoeft mevrouw niet die ongecontroleerde zooi te laten kweken in het buitenland om vervolgens het product met vrachtwagens en vliegtuigen die rijden en vliegen op zonne energie naar nederland te laten vervoeren.
Door eelke
#2557451
shredder8 schreef: aah weer een waardevolle aanvulling op barfplaats, jagers zijn asociale dierenbeulen die wild bijvoederen
want in de buurt doen ze dat dus alle jagers zijn..........
nou ik zou zeggen jagers gooi weg jullie spullen want ook hier wordt dat dus niet gewaardeert.
vraag wel even aan de boeren van wie de complete oogst wordt weggevreten of die het er mee eens zijn.
misschien moeten ze wat anders gaan doen, biologische vis gaan kweken of zo.
Dan hoeft mevrouw niet die ongecontroleerde zooi te laten kweken in het buitenland om vervolgens het product met vrachtwagens en vliegtuigen die rijden en vliegen op zonne energie naar nederland te laten vervoeren.
Zooo....lekkere binnenkomer!

Gelukkig zijn we hier allemaal volwassen, en kunnen we allemaal zelf nadenken om tot een mening te komen.... dus van mij mag Celicaatje vinden en denken wat ze wilt, ik denk er weer het mijne van, en zo verschillen we allemaal van elkaar. Dus deze post vind ik zwaar overdreven zeg...er zijn hier meerdere topics waar een jager zijn spullen aanbied en waar de waardering voor de jacht uitgesproken wordt...niet iedereen kan het daar mee eens zijn, en ook dat mag toch gewoon?
Door johanna25
#2557486
een beetje tegengas tegen de anti jacht lobby mag ik wel.
het is als natuurliefhebber niet leuk om over een kam geschoren te worden met mensen die het niet zo nauw nemen.
als je iedereen in zijn waarde wil laten houd dan ook je mening voor je en veroordeel niet, want wie de bal kaatst.......

groeten bob (jager)
Door Celicaatje
#2583030
De misstanden liegen er niet om in Nederland helaas.......jagers noemen zich natuurliefhebber, ik ben een andere mening toegedaan. Daar mogen we uiteraard van mening over verschillen. Neemt niet weg dat ik geen dieren wil die uit een jachtpartijtje komen en ook dat mag gelukkig in Nederland. En zolang er sites bestaan als www.zinkske.nl waar men wild verkoopt om uit te zetten voor de jacht, tja dan vraag ik mij toch echt af hoe het allemaal zit.....en waar we mee bezig zijn met elkaar :'( en wat een lol om in het wild levende dieren van het leven te beroven, ik zie de lol er niet van in.

Daarnaast vind ik het een gevaarlijke hobby, in september 2012 werden we nog opgeschrikt omdat er een km verderop een wandelaar met hond was doodgeschoten door een jager. Een kennis van ons zijn hond heeft trouwens het loodje gelegd omdat er door jagers gif was gelegd in het bos vlakbij ons, daders gepakt maar hond overleden :'(.....

Maar met het barfen gaat het verder redelijk moet ik zeggen. We proberen wel wat maar we geven ook nog wel bio kvv. Laatst zag ik toch dat er teveel bot in zat, dat zag ik aan de ontlasting.
Laatst gewijzigd door Celicaatje op zo 27 jan 2013, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door johanna25
#2583063
Spreken is zilver zwijgen is goud, jij hebt de negatieve ervaringen en gelden dan ook voor de hele linie, ik zou zeggen jammer en bekrompen.
Door Celicaatje
#2583089
johanna25 schreef: Spreken is zilver zwijgen is goud, jij hebt de negatieve ervaringen en gelden dan ook voor de hele linie, ik zou zeggen jammer en bekrompen.
Dat zie je verkeerd, ik zie niets positiefs aan de jacht, dat heeft niets met bekrompenheid te maken maar met hoe ik er in sta en hoe ik over de jacht denk, niet positief dus.
Ik weet ook wel dat er betaald wordt om überhaupt te mogen jagen, wat mij betreft de omgekeerde wereld. Het betreft de hobby van een aantal mensen waar ik niet achter kan staan, het voor je plezier "oogsten" van dieren uit de natuur....dat roept bij mij iig een negatief gevoel op.
Laatst gewijzigd door Celicaatje op zo 27 jan 2013, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door johanna25
#2583100
[quote="Celicaatje"]
Dat zie je verkeerd, ik heb beroepsmatig veel ervaring opgedaan ivm jachtmisstanden.
Daarnaast zie ik niets positiefs aan de jacht, dat heeft niets met bekrompenheid te maken maar met hoe ik er in sta en hoe ik over de jacht denk.
Ik weet ook wel dat er betaald wordt om überhaupt te mogen jagen, wat mij betreft de omgekeerde wereld. Het betreft de hobby van een aantal mensen waar ik niet achter kan staan, het voor je plezier "oogsten" van dieren uit de natuur....
[/quote]
Er wordt in dit gebied bijna niet gejaagd alleen schade bestrijding een noodzakelijk gebeuren en ja ik vind het leuk om te doen, maar om te zeggen dat het leuk is om dieren te schieten is een mening die ik niet deel.
Ik heb hier positieve ervaringen met "de jacht"gelukkig maar,  dat het ook anders kan lees ik ook wel eens maar dat is geen dekkende lading voor alle jagers.
Door Celicaatje
#2583113
Landverpachters die ik ken doen het voor het geld geven ze aan, daarnaast "gunnen" ze mensen hun hobby. Dat zeggen ze zelf, en zijn dat niet mijn woorden. Ik ben tegen de jacht, hoe dan ook. Maar we zullen daar niet uitkomen en gaan we behoorlijk off-topic wat mij betreft.
Laatst gewijzigd door Celicaatje op zo 27 jan 2013, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door