Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nugget
#2531733
Martine-Tom schreef: Dat is het chronische barfprobleem  :biggrin2:
I know!
Maar mijn vorige hond zat op 2.5% en deze nu al op 4.5%.
En niet zozeer het vlees, maar de karkassen nemen zoveel ruimte in.
Laatst heb ik paardennek gegeven, maar dat was dus echt te hard.
Wat kan ik dan aan botwerk geven?
Hij krijgt nu kippennek, eendennnek, haaskarkas, wild konijn/eend heel, zalmkop, parelhoenkarkas.
Ribben vind ik "eng".....
Door Anne in Zweden
#2531771
Nugget schreef: I know!
Maar mijn vorige hond zat op 2.5% en deze nu al op 4.5%.
En niet zozeer het vlees, maar de karkassen nemen zoveel ruimte in.
Laatst heb ik paardennek gegeven, maar dat was dus echt te hard.
Wat kan ik dan aan botwerk geven?
Hij krijgt nu kippennek, eendennnek, haaskarkas, wild konijn/eend heel, zalmkop, parelhoenkarkas.
Ribben vind ik "eng".....
Kalkoennek? Die krijgen die van mij probleemloos weg, ook onze Laika met d'r inefficiënte boxergebitje kraakt lustig op een nek van 600 gram. Kalfsborstbeen voer ik ook regelmatig, en runderkeelkop. Dat laatste is leuk eten, want zo'n glibberding heeft de neiging een eigen leven te leiden. Hoewel het geen harde botsoort is (het is eigenlijk nauwelijks bot), is dat het vleesbot waar ze het langst over doen hier.
Door smulpaap
#2531773
Ik heb smurf vorig jaar tijdens de hevige kou, die ook best lang duurde ook meer gegeven . Normaal krijgt ze 3 % , toen naar 3,5 % ..... na twee weken zagen we smurf breder worden . Het smaakte haar best hoor , daar niet van .  :biggrin2: Maar dat was voor haar dus duidelijk teveel . Als ik haar op 3,2 % zet dan gaat het  goed en houd ze haar taille
Ik merk nu nog niet dat ze hongeriger is , dus voorlopig blijft ze op 3 %
De andere dames hebben ook nog hun normale hoeveelheid . Amber lijkt iets te zijn afgevallen , maar die loopt in de winter veel en veel meer dan dat het bv zomers warm is
Ik houd haar toch liever wat slanker , met haar geopereerde knie , de dame is inmiddels ook 7 jaar , dus voor haar ras al aardig op weg om een oudere dame te worden .
Ze zit lekker in haar vel op dit menu , dus voorlopig houd ik het hier maar op .
Door miik
#2531888
nienk schreef:ik denk toch dat dat bij grote honden en kleine honden anders is. dus dat 'dagportie x2' voor een grote hond in verhouding tot zijn energie verbranding bij heel actie of koud zijn heel veel meer meer is dan 'dagportie x 2' voor maatje Tom of Reus.
Ik denk dat dat meer van het soort hond afhangt en niet zozeer van de grootte van de hond.
Mijn Mickey weegt normaal 8 kilo. Als ik haar 20-30 gram meer ga geven per dag, komt ze gewoon aan en wordt ze te dik.
Als ik haar 50% meer zou geven weegt ze binnen no-time zelf ook het dubbele !
En Mickey is nog erg actief, loopt dagelijks in ieder geval een uur mee met de de Borders.

@ Martine. Ik snap het met je porties idd. Als blijkt dat het teveel ik kun je het ook nog gaan afwisselen. Dus 2 dagen een portie van 150 gram, dan een dag van 100 gram, en dan weer 2 dagen van 150 gram. Dan heb je aan het eind van de week toch wat meer gegeven, maar niet zoveel als 7x 150 gram.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2531909
Toen we vorige jaar met min 20 op Texel waren at Boomer ook het dubbele. Maar in de duinen gaat ze nogal los  ::)
Het gewone leven en kou dan eet ze haar normale porties en krijgt ze misschien wat meer snacks!
Door Nugget
#2531915
Anne in Duitsland schreef: Kalkoennek? Die krijgen die van mij probleemloos weg, ook onze Laika met d'r inefficiënte boxergebitje kraakt lustig op een nek van 600 gram. Kalfsborstbeen voer ik ook regelmatig, en runderkeelkop. Dat laatste is leuk eten, want zo'n glibberding heeft de neiging een eigen leven te leiden. Hoewel het geen harde botsoort is (het is eigenlijk nauwelijks bot), is dat het vleesbot waar ze het langst over doen hier.
Dank voor de tips!
Ik loop zo eens bij de poelier  en bij de Dobey langs.
Vooral dat glibberding vind ik wel interessant. Therapeutische botten noem ik dat, omdat ze er zo lang mee bezig zijn! ;)
Hij zit is nu met een geitennek bezig, maar ik heb de indruk dat dit toch te hard is.
Edit: de geitennek is schoon op! Ook een thereapeutisch vleesbot dus. :)
Laatst gewijzigd door Nugget op do 06 dec 2012, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2531955
miik schreef: @ Martine. Ik snap het met je porties idd. Als blijkt dat het teveel ik kun je het ook nog gaan afwisselen. Dus 2 dagen een portie van 150 gram, dan een dag van 100 gram, en dan weer 2 dagen van 150 gram. Dan heb je aan het eind van de week toch wat meer gegeven, maar niet zoveel als 7x 150 gram.
Vandaag voor het eerst zijn truitjes maar weer opgezocht, en na 3 dagen niet te willen lopen dartelde hij nu vrolijk mee, ik denk echt dat hij het te koud heeft gehad, heb hem al een keer onderkoeld gehad (en oververhit ook trouwens) dus we gaan maar weer aan de jas en trui.

@Miik, ik heb het gister eens uitgetest, de kitts hadden een barfdag en er bleef een kippepoot over (te hard voor hun) ik gok 2 ons, bovenop zijn 2 ons die hij al gegeten had...hij is echt geen overeter maar de poot ging schoon op, normaal zou hij die echt gewoon laten liggen  :-\
Ik hoop dat ik met truitjes weer een deel op kan vangen, 10 dagen geleden heeft hij zijn rabies gehad en gelijk gewogen, hij woog toen 7.1 (dus al 2 ons afgevallen tov Noordwijk) gister was er nog eens 2 ons af..dat gaat me toch net ff te rap :-\

Ik denk dat ik het maar op basis van actieviteitslevel ga bekijken, vandaag moeten we nog een hele route lopen (leenauto ophalen, zeker 3 kwartier bovenop zijn normale loopjes)dus dat trekt die poot van gister wel weer recht.
Heb nu 2 ons eten staan maar hij kijkt er totaal nog niet naar om, dus de bijna pond van gister zal wel ff genoeg zijn geweest  :biggrin2:
Door miik
#2531979
Komt vast goed met zo'n zorgzaam baasje !  :-*

Mickey moet echt hoognodig geschoren worden.. maar ja... met dit weer... denk dat ze me dan nooit meer aankijkt, dus we stellen het nog maar evntjes uit ;)
Door Martine-Tom
#2531982
Ik had Tom vorige week net een beetje opgeknipt, was gelukkig nog niet aan zijn borst toegekomen, niet dat er nu veel zit maar toch, het is beter als de geknipte variant...
Morgen lopen Tom en ik allebei met een grijze trui  8)
Oh en we hebben ook matching winterjassen  :biggrin2:

Ennn ik geloof dat ik het scheren ook nog maar ff uit zou stellen, arme Mick  ;) :-*
Door malimaniac
#2532695
Hier krijgen ze dit jaar voor het eerst meer dan vorige winters. Dit komt omdat ze nu overdag vaak in de kennel zitten. Toen we ons eigen restaurant nog niet hadden lagen ze altijd in huis.
Door Miranda 1
#2533533
Nugget schreef: I know!
Maar mijn vorige hond zat op 2.5% en deze nu al op 4.5%.
En niet zozeer het vlees, maar de karkassen nemen zoveel ruimte in.
Laatst heb ik paardennek gegeven, maar dat was dus echt te hard.
Wat kan ik dan aan botwerk geven?
Hij krijgt nu kippennek, eendennnek, haaskarkas, wild konijn/eend heel, zalmkop, parelhoenkarkas.
Ribben vind ik "eng".....
Fazant is ook wel een lekker botje.

Ik vond ribben ook eng. Ik weet niet hoeveel jouw hond eet, maar mijn Berner krijgt 1 stuk van 700 gram. En dat gaat keurig netjes op. De eerste keren zat ik echt naast hem. Maar ik heb het idee dat hij een stuk hertenrib netter eet dan konijnkk. Konijnkk is een paar keren flink kregen en vrij snel door slikken. Hertenrib is echt stukje eraf kauwen en die doorslikken.
Ik vind hertenrib inmiddels het prettigste bot om te geven omdat hij dan echt iets te kauwen heeft. Mijn Berner heeft een voedselallergie en eet alleen bot van konijn, haas en hert.
Door Nugget
#2534459
Miranda 1 schreef: Fazant is ook wel een lekker botje.

Ik vond ribben ook eng. Ik weet niet hoeveel jouw hond eet, maar mijn Berner krijgt 1 stuk van 700 gram. En dat gaat keurig netjes op. De eerste keren zat ik echt naast hem. Maar ik heb het idee dat hij een stuk hertenrib netter eet dan konijnkk. Konijnkk is een paar keren flink kregen en vrij snel door slikken. Hertenrib is echt stukje eraf kauwen en die doorslikken.
Ik vind hertenrib inmiddels het prettigste bot om te geven omdat hij dan echt iets te kauwen heeft. Mijn Berner heeft een voedselallergie en eet alleen bot van konijn, haas en hert.
Nou ik ga morgen voor het eerst toch maar lamsrib geven! Ik blijf er wel bij natuurlijk.
Overigens eet mijn hond een pond vleesbot per dag, best veel dus.
Hert is denk ik te hard voor mijn Dobermann, paardennek kreeg hij bijv. niet weg en hert is nog harder.
Wel jammer, want ik kan er makkelijk aan komen.
Overigens konijn krijgt hij alleen als heel dier, een wild konijn dus met organen er nog in.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2534583
Hier krijgen ze gewoon wat ze in de zomer ook krijgen , ik merk geen verschil aan ze, eten willen ze altijd wel... ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door