Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door digijaro
#2524896
Ik wil graag met BARF beginnen, maar weet niet zo goed hoeveel ik moet bestellen. Er gaan in ieder geval 2 middelgrote (Border Collie's) en 2 kleintjes (Jack Russells) van eten, waarschijnlijk ook de 2 bij mijn moeder (1x kruising maatje cocker spaniel, 1x Jack Russell).

Een menu heb ik al gemaakt, moet alleen nog dingetjes bestellen. Met zijn 6-en zouden ze 10 kg Vleesbot, 4 kg Orgaanvlees en Spiervlees per week eten.

Graag zou ik willen weten hoe jullie dit aanpakken, zeker met meerdere honden?
Hoevaak bestel je? En houdt je je aan je menu of koop/bestel je wat voor handen is?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2524901
Ik zie dat je in of bij amersfoort woont.
Kukeleku staat daar op de markt. Zei hebben veel karkas en wat vlees en orgaan soorten voor leuke prijzen.

biologische parelhoen 1,50
haaskarkas 2,00
kipkarkas 0,50
biologisch kipkarkas 1,00
lever,hart of maag 2,50
tonijn 1,50
tongfilet 1,50
kalkoendrumsticks 1,50
fazant,of wilde eend 2,00
konijn 2,00
kipgehakt 3,50
hondengehakt 2,00

De konijn is echt super veel vlees.
Bij Degomeat kan je ook veel spiervlees soorten bestellen.
Verder zitten er bij jou in de buurt geloof ik wel veel vleeslijntjes hier van barfplaats.
Ik zelf bestel meestal voor bv 2 maanden. Maar dat gaat dan om 2 honden en 2 katten van me zelf en 3 katten van een goede vriendin.
Ik maak een menu en probeer me er wel zoveel mogelijk aan te houden. Maar soms is er wat op en dan vervang ik het weer voor wat ik nog wel heb ;)
Het is wel handig om een grote vriezer te hebben
Door Cupcake
#2525029
Ik heb gekeken hoeveel kilo ik kwijt kan in de vriezer, dat verdeeld in kilo's vleesbot en spiervlees. (dubbel zoveel vleesbot als spiervlees.
En ik probeer zo gevarieerd mogelijk te bestellen (bestel ik bijv 5 kilo spiervlees en bestel dat dan van 5 verschillende diersoorten, maar dat zijn niet altijd dezelfde diersoorten, ook afhankelijk van aanbiedingen en seizoen) Voor vleesbot geldt dat hetzelfde (alleen gaat dat dan per bijv 10kilo)
Orgaan bestel ik ook per percentage  van het menu (heb dus een stuk meer pens liggen dan bijv nier)
Ik bestel ca eens per 4-6 weken.
Gebruikersavatar
Door pike
#2525337
Hoeveel je bestelt is afhankelijk van de grootte van je vriezer(s). Zelf bestel ik (voor 3 honden) meestal voor 5-6 weken. Daarmee zitten mijn vriezers doorgaans vol. Een vast menu heb ik niet, ik heb alleen percentages met bijbehorende gewichten op een briefje aan de koelkast hangen. Ik bestel wat ik kan krijgen en dat is altijd voldoende gevarieerd.  ;)
Door smulpaap
#2525918
Als beginner is het denk ik voorlopig voor jouw het gemakkelijkst als je a.d.h.v je menu bestelt
Natuurlijk moet het ook in je vriezer passen

Maar dingen als porties maken etc willen in het begin ook nog weleens stress opleveren  :biggrin2:
Later gaat dat beter hoor  ;)

Dus stel je wilt voor een maand bestellen dan bereken je wat je voor die maand totaal nodig hebt . En zo kan je dan aan de slag gaan . Er je handigheid in vinden enz
Ik las ook dat je kleine hondjes ook hebt . Dat is net even meer werk dan de grote en middelgrote honden qua verdelen etc
Dus denk ik nog een reden om het jezelf de eerste tijd niet al te moeilijk te maken
Als je straks wat meer handigheid hebt , qua portioneren etc dan kan je altijd meer tegelijk gaan bestellen . Dan krijg je niet meer de zenuwen van bergen vlees  :biggrin2:

Ik heb voor de jongste twee honden ook niet echt een vast menu meer , wel de percentages . Ik koop wat er is . Voor mijn oudste zorg ik in elk geval dat ik altijd voldoende kwartelkarkasjes en ander spul heb . Zij eet niet alles meer .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door