Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2511833
Eén van mijn vriezers is stuk gegaan.

Een paar dagen geleden merkte ik dat een vriezer niet goed dicht zat. De deur stond op een piepklein kiertje en de lades zaten vastgevroren met in het bovenste vak met name een hoop "sneeuw".

Ik heb snel snel zoveel mogelijk ijs verwijderd en de deur kon toen weer goed dicht. Opgelost dacht ik.
Dat is een paar dagen geleden.

Tot ik vanmorgen het eten voor vanavond uit de vriezer wilde pakken en in een verdacht zachte structuur greep...een niertje van een konijnkarkas.
Het karkas was nog licht bevroren, maar duidelijk niet diep-gevroren dus.
Het rooster direct erboven voelde niet koud aan.
Kortom...ik denk dat de vriezer kapot is.

Het konijnkarkas lag in het onderste vak. Dat was het enige vak met indrukbaar vlees. De rest leek nog goed bevroren, misschien niet zo heel erg diepgevroren maar zeker bevroren. Toch merk ik dat ik twijfel, vooral omdat ik niet wet hoe láng. Zou het tussendoor ontdooid zij geweest, bijvoorbeeld toen de deur openstond? Ik zie in sommige zakjes "sneeuw" zitten. Hoe komt er sneeuw in een zakje anders dan dat druppeltjes bevriezen? Is dat niet een teken van ontdooien en weer invriezen.

Misschien ben ik extra (te?) voorzichtig omdat ik hier een 6 weken drachtige dame heb rondlopen. Maar zou er iets bedroven kunnen zijn?

Ik heb het konijnkarkas (dat nog geen twee weken in de vriezer ligt) met indrukbaar niertje overigens gevoerd vanavond. Lever en nier verwijderd.
Maar ik maakte een parelhoen pakje open en dat stinkt. Ligt er ook al een jaar in, dus dat gooi ik weg. Zie ik spoken of wat zouden jullie doen?
Door miik
#2511901
Ik denk dat je dat per zakje zal moeten aankijken.
Als je het open maakt en het stinkt, dan zou ik het zeker niet aan je drachtige dame voeren !
Als het gewoon goed ruikt kun je het denk ik wel geven, maar dan aan je andere honden.
Ik zou zelf voor het drachtige teefje op safe gaan ;)
#2511914
Dank je!

Ja, ik merk dat ik er al van baal dat ik het konijn gegeven heb, terwijl dat echt nog niet helemaal ontdooid was. Ik heb hem vanmorgen in mijn barf koelkastje gelegd om verder te ontdooien en hij was vanavond nog niet ontdooid. Lijtk me wel safe. Maarja...risico lopen met een drachtig meisje is ook zo wat.

Ik weet nu wel weer wanneer het allemaal was door een deductie op facebook haha.
Zondagavond merkte ik dat de vriezer niet goed dicht zat en overgroeid was met ijs en sneeuw. Toen is ie weer dichtgegaan.
Dus heeft het vlees, als de vriezer er direct daarna mee opgehouden is (alleen het waarom ontgaat me), twee dagen in een langzaam ontdooiende vriezer gezeten. Het vriesvakje en alles was nog gewoon bevroren en besneeuwd vanmorgen. Behalve dus de onderste la.
Misschien is alleen het onderste rooster stuk?
(met het afbreken van het ijs misschien iets kapot gemaakt?)

Maar het zal toch niet dat het van tijdens het openstaan van de deur ook ontdooid is geweest? Of doet een vriezer zoiets? Ontdooien en dan weer aanvriezen? Ik heb ook het idee dat ik het dan gemerkt zou moeten hebben. Ik heb weliswaar drie vriezers maar heb ze bijna iedere dag allemaal open (omdat alles door elkaar ligt en ik vaak moet zoeken..zucht).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door