Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sultan
#2505666
Binnenkort mag ons elftal hun eerste maaltje vlees gaan eten. Ze zijn morgen drie weken oud. Nu vraag ik me af hoe ik dat eerste maaltje het beste aan kan pakken. Gewoon kleine bolletjes vlees per pupje? Een schaal met vlees eventueel aangelengd met geitenmelkmof puppymelk? Of nog anders?
Hoe doen jullie het?
Door Hanny
#2505676
Eerst gaf ik ieder pupje apart een klein beetje eten, dat ging prima.
De laatste jaren ( door een gebroken heup), kiezen we voor gemak en maken een paar bordjes met een beetje vlees er op en wat pupmelk.
Beetje vlees alleen zal ook wel gaan, of een beetje water er tegen aan.
Bij ons willen ze altijd gelijk wel eten. geen probleem.
Daarna voer ik ze een tijdje, waarbij ieder pup netjes uit zijn eigen bakje eet en als dat niet meer lukt, zet ik de bordjes op tafel klaar en eten ze één voor één even op tafel. Is zo gepiept, kop in het bakje en het is alweer leeg. Het zal anders moeten, als je de pupjes botwerk laat eten, maar dat geven we niet, omdat ik ze wel graag in leven wil houden.
Eten neerzetten lukt dan niet meer, is er altijd wel eentje, die snel twee porties eet en zo gauw zie ik niet wie dat is.
De "op tafel eet" methode bevalt ons prima, het gaat eigenlijk heel makkelijk, een vaste volgorde en je merkt, dat ze dat wel weten.
Er zijn zelfs slimmerikken, die wat anders gaan doen, als hun beurt voorbij is.
Wat zal er een flinke hoeveelheid voer door heen gaan bij jouw puppen, hier eten ze een plakje energique per pup per dag tegen de tijd dat ze verhuizen, dat zal bij jou wel heel anders zijn.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2505746
Ik vind het wel een beetje vroeg, 3 weken, maar daar zul je je redenen voor hebben  ;)

Zelf gaf ik pas met 4 weken het eerste vleeshapje; inderdaad zoals je zelf beschrijft...een bolletje.
Ik gebruikte bolletjes vlees: schaap en hert.

De eerste dag iedere pup 1 bolletje.
De tweede dag 3 bolletjes per pup en dan al héél snel uitgebreid tot compleet :)
In feite de derde dag al, als ik het me goed herinner.  Geen moment diarree of iets gehad en ze aten mijn vingers erbij op.

Afbeelding

Mijn pupjes aten overigens wel ook botwerk, tweemaal daags en goddank zijn ze allemaal in leven gebleven. Dat aten ze allemaal tegelijk, zonder ruzie, de rest aten ze ieder in een apart bakje, zoals Hanny ook beschrijft.

Hier een album met wat puppiebarffoto's:
http://s813.beta.photobucket.com/user/B ... =slideshow


Succes!
Laatst gewijzigd door Madelief. op do 08 nov 2012, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hanny
#2505753
Wij proberen ook te wachten tot de vier weken.
Bij het laatste nest begon Roos met voer opgeven op drie en halve week. Zalm en zo.
Ja, als ze dat naar binnen slobberen, ga ik er maar van uit, dat het wel tijd zal zijn.
kippenekjes gaan in één slurp naar binnen, vind ik toch niet prettig.
Ik zou ze op grotere dingen kunnen laten sabbelen en knagen, maar eerlijk gezegd, ben ik te lui om dan alles weer helemaal fris en schoon te maken.
Het knaagwerk doen ze maar op hoefjes, halen we de scherpe randjes vanaf en dan zijn ze er helemaal gelukkig mee.
Ze kunnen er nog weinig mee, mijn kleintjes dan hè, dus dat is veilig.

Hany
Door Lizzy
#2505758
Sultan schreef: Binnenkort mag ons elftal hun eerste maaltje vlees gaan eten. Ze zijn morgen drie weken oud. Nu vraag ik me af hoe ik dat eerste maaltje het beste aan kan pakken. Gewoon kleine bolletjes vlees per pupje? Een schaal met vlees eventueel aangelengd met geitenmelkmof puppymelk? Of nog anders?
Hoe doen jullie het?
Ik vind persoonlijk dat je pups pas vlees moet gaan geven als ze 4 weken oud zijn. Dus eerst nog geitenmelk of pupmelk, tot ze 4 weken zijn en dan de eerste bolletjes vlees. Of je dat per pup voert of ze een schaal vlees geeft : ik denk dat ze in beide gevallen wel raad daarmee weten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2505825
Op een lezing dit jaar, werd ernstig aangedrongen op pups apart voeren. Dit zou op latere leeftijd heel veel voedselnijd en schrokken schelen. Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar ik vond dit wel heel erg logisch klinken. Een aantal filmpjes lieten ook de overeenkomsten tussen pups die heel snel moesten eten om genoeg binnen te krijgen en volwassen honden die schrokken. Net als overeenkomsten tussen "voor je eten opkomen" als pup en later de voerbak verdedigen.
Door ulla
#2505836
Kaela schreef: Op een lezing dit jaar, werd ernstig aangedrongen op pups apart voeren. Dit zou op latere leeftijd heel veel voedselnijd en schrokken schelen. Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar ik vond dit wel heel erg logisch klinken. Een aantal filmpjes lieten ook de overeenkomsten tussen pups die heel snel moesten eten om genoeg binnen te krijgen en volwassen honden die schrokken. Net als overeenkomsten tussen "voor je eten opkomen" als pup en later de voerbak verdedigen.
Ik heb acht nesten groot gebracht met uit een aantal schalen eten, en bij geen van de pups of later volwassen honden was er sprake van voedselnijd of schrokken.
Espen mijn jongste hond is bij de fokker ook groot gebracht met uit een schaal of bak te eten samen met haar zusjes en broertje, en zij heeft totaal geen voedselnijd, en eet ook keurig rustig haar eten.
Door Sultan
#2505862
Wil eerst even zeggen dat we ook echt nu nog niet aan vlees beginnen. Wilde wel vast weten hoe jullie het hebben gedaan, dan heben we nog even de tijd om te kijken hoe we het gaan aanpakken. Dus wees gerust, voor ze vier weken oud zijn, geen vlees voor het elftal ;) denk er wel over na, das handiger van tevoren dan op het moment zelf :) Wellicht had ik dat wat beter kunnen omschrijven in mijn startpost.
Leuk om jullie ervaringen te lezen! We gaan eens kijken wat ons het handigst lijkt straks!
Door Lizzy
#2505867
Biscuit heeft ook uit schalen met broertjes en zusjes gegeten en ook zij heeft nul voedselnijd. En ze schrokt ook niet, sterker nog, ze eet heel netjes.

Fijn trouwens, dat je nog eventjes met vlees wacht!
Door miik
#2506206
Ik ben begonnen met kalkoen vlees wat ik fijn gemalen had en dat op een schoteltje in de bak.
Dat was binnen no-time op en alles werd schoongelikt, zelfs de eerste keer !
Dus niks geen balletjes voeren ofzo, ze deden het helemaal zelf !.
Het enige verschil wat ik maakt was dat mijn vlees voor de grote honden in een emmer ontdooid, en het vlees voor de pupjes ontdooi ik in de koelkast. Zodat die toch vers vlees krijgen met zo min mogelijk bacterien in het begin.
Ik heb mijn pups ook gewoon hele prooidieren en botwerk gegeven, waar ze samen van aten. En ook dit zijn hele nette eters geworden, zonder voedselnijd !
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat er voldoende voedsel is. Ik denk dat je voedselnijd krijgt en problemen als er inderdaad pups zijn die steeds te kort krijgen en echt moeten knokken voor een normale portie.
Door Lizzy
#2506208
miik schreef: Ik ben begonnen met kalkoen vlees wat ik fijn gemalen had en dat op een schoteltje in de bak.
Dat was binnen no-time op en alles werd schoongelikt, zelfs de eerste keer !
Dus niks geen balletjes voeren ofzo, ze deden het helemaal zelf !.
Het enige verschil wat ik maakt was dat mijn vlees voor de grote honden in een emmer ontdooid, en het vlees voor de pupjes ontdooi ik in de koelkast. Zodat die toch vers vlees krijgen met zo min mogelijk bacterien in het begin.
Ik heb mijn pups ook gewoon hele prooidieren en botwerk gegeven, waar ze samen van aten. En ook dit zijn hele nette eters geworden, zonder voedselnijd !
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat er voldoende voedsel is. Ik denk dat je voedselnijd krijgt en problemen als er inderdaad pups zijn die steeds te kort krijgen en echt moeten knokken voor een normale portie.
Ik denk dat dit een hele goede tip is, dank je, die knoop ik in mijn oren!!!
Door Parelridder
#2506252
Ik geef vaste voeding v/a 4 weken. Ze hebben het de eerste dagen ieder apart gekregen en dat was geen luxe, want er waren er die van blijdschap eerst gingen rennen ::) Er waren er die er driftig op gingen ZUIGEN (ik noem geen namen, want wil Merel niet voor aap zetten) en er waren verstandigen, die zich de buit dan volledig hadden eigen gemaakt :biggrin2:
Ik heb ze niet uit één schaal gevoerd, maar met eigen bakjes naast elkaar. Ik had pups die van schransen wisten en goed wisten hoe zich zo te manouvreren dat ze al vast hetgeen ze nog niet aten al wel 'reserveerden'. Ik had ook bescheiden eters die zich lieten weg drukken. Om ieder de kans te geven ontspannen te eten en zonder af te haken, had ieder een eigen bakje. Ander voordeel daarvan vond ik dat ik zicht had op de hoeveelheid die ze aten, ter info.
Bij de ontwikkeling van baknijd speelt aanleg soms een rol, er zijn immers ook rassen waar het vaker voor komt. Ik denk dat de noodzaak, de gelegenheid én het succes van dergelijk gedrag ook van belang bij de ontwikkeling. De kans daarop is logischerwijze bij het uit één bak eten groter, maar ze uit één schaal laten eten hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je ze hun gang maar laat gaan.. Als je minder goede eters hebt werkt het uit één schaal eten stimulerend (zelfde effect eigenlijk).
Door Hanny
#2506345
Het is altijd zo kleuk om al die ervaringen te lezen.
Vanaf vier weken, tja, maar hoe vertel ik dat de moederhond? Dat staat er niet bij vermeld.
En bakjes op de grond zetten, zodat ieder zijn eigen portie kan eten. Hoe zou dat dan gaan?
Ik heb zo'n houder voor zes bakjes, dit keer nog een los bakje er bij.
Allereerst kom ik bijna de pupkennel niet in, er uit springende en dansende pupjes. Als ik dan al de kans krijg om het neer te zetten is er toch wel vaak eentje net iets vlugger, dan een ander en hup, bakje leeg. Nu ben ik wat ouder en kennelijk niet vlug genoeg, maar hoe doen mensen dat?
Als ik nog meer pech heb, dan ramt er wel eentje van onderen tegen de houder aan en hup, weer een, of twee bakjes op de vloer.
.
In het begin, als ze nog een beetje dullig zijn met eten, dan gaat dat natuurlijk makkelijk, bakje neerzetten en ieder bij een bakje. Dan kun je ook wel regelen, dat veelvraat niet alles opeet, maar als ze groter zijn en snel en schrikbarende honger hebben, hoe doen mensen dat dan. Ieder netjes uit zijn bakje.
Ik kan me daar geen voorstelling van maken.

Zo veel voer, dat ieder zich zat kunnen eten. Hoeveel zouden mijn hele kleintjes dan wel naar binnen werken. Ik ga dat niet doen, maar eten de pupjes dan zo veel, dat ze aan één maaltijd per dag genoeg hebben?

Wij houden het maar bij "eten op tafel, ieder op zijn beurt". Geen rondvliegende bakjes en geen mens, die bijkans haar nek breekt over tussen haar benen door friemelende pupjes, maar het idee van netjes etende pupjes, die keurig wachten tot hun bakje is neer gezet, spreekt me wel aan.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2506374
Haha, bij die van mij ging dat ook niet hoor, allemaal tegelijk uit bakjes.
Om dezelfde reden dus ook nooit een grote schaal neergezet. Vooral dan nog omdat ik inderdaad een beetje wil weten wie wat eet en ik dingen als lever, nier etc toch wel soort van afpas. Als je complete KVV voert kan het natuurlijk al makkelijker, maar zelf samengesteld wil ik toch graag zeker weten dat alle pupjes krijgen wat ze nodig hebben.

Ik had superschrokkers, snelle, rustige en zelfs langzame eters. De schrokkers gingen na hun bakje gewoon al schrokkend de naastgelegen bakjes af, de anderen opzij duwend. Ik heb meneertje Zwart de keer dat ik dat probeerde met strak gespannen bolle buik weggevist, maar hij was geloof ik niet vanzelf gestopt met eten.

Daar staat dan weer tegenover dat het botwerk, dat ze allen tegelijk kregen heel erg goed ging. Nooit ruzie. Ik begon met iedereen een stuk uit te delen en gooide daarna nog wat losse stukken erbij. De hele snelle eters hadden dan dus wel eens een stuk extra, maar over botwerk deden ze allemaal gewoon een stukje langer dus waren de verschillen in eetsnelheid kleiner. Ook bleef er dan altijd wel wat over...kennelijk voldoende voor iedereen.

Ik heb één pupje een keer zien verzamelen, haha, heel grappig. Zat ze gewoon met drie stukken in een hoekje op haar dooie gemakje haar maaltijd te eten. Ze pakten overigens rustig elkaars eten af, dan ging het slachtoffer gewoon weer een ander stuk zoeken.
Ik zorgde dus inderdaad altijd voor een overmaat. Misschien met bot makkelijker omdat het ook energie kost het op te knagen en ze op een heel natuurlijke manier voldaan en moe raken. Ik gaf dan ook stukken karkas van konijn, kip, parelhoen...dat was nooit hap slik weg.

Het leukst om te zien was de lap pens. Maar dat deed ik alleen om te zien wat ze ermee deden. Gezien het pens-schrok-gedrag van mijn volwassen honden vond ik het best spannend. Ik gaf dus een klein stukje pens (wat zal het zijn geweest....20 x 20 cm ofzo) ...en gróót dat dat worden kan als er 11 pups mee aan de haal gaan  ;D
Afbeelding

Ook dat weer zonder ruzie, maar daar moet ik dan bijzeggen dat het na een andere maaltijd kwam en ze dus geen schreeuwende honger hadden.
Laatst gewijzigd door Madelief. op vr 09 nov 2012, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2506533
*leest mee!* 
van madelief heb ik idd ook al goede tips gekregen :)  wat jij ook trouwens zei, allen een eigen bakje  dus dat word allemaal goed in de oren geknoopt  :biggrin2:  maar gelukkig kan ik nog even eerst van jou nest mee genieten en mee kijken ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door