Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2506556
chipjolie schreef: *leest mee!* 
van madelief heb ik idd ook al goede tips gekregen :)  wat jij ook trouwens zei, allen een eigen bakje  dus dat word allemaal goed in de oren geknoopt  :biggrin2:  maar gelukkig kan ik nog even eerst van jou nest mee genieten en mee kijken ;)
Kom je gezellig een keer hakken en snijden??  ;D

Ok, ok, knuffen mag ook!
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2507104
Ook hier zijn we aan het voorbereiden. Nu heb ik onlangs ergens gelezen dat pups zich niet overeten en zoveel mogen als ze op kunnen.
Ik ga via geitenmelk naar vlees op 4 weken.
Door Alba
#2507154
Wij hebben met 4 weken eerst een klein beetje gemalen spiervlees gegeven, om de reacties te zien. Ook hier een paar mutsjes die erop gingen zuigen, maar die waren ook enthousiast. De dag erop toen vriendlief met een bakje vlees in de ren ging zitten dacht ik dat ze ook maar direct aan hem begonnen :biggrin2:. Dus de dag erop iedereen hun eigen portie uit hun eigen bakje. Dat ging prima, als er 1 eerder uitgegeten was en de rest dacht 'af te zetten' ging die even apart maar eigenlijk was dat pas de laatste weken nodig.

Overigens vind ik het ook belangrijk om te zien hoe ze reageren als ze moeten delen, dus wij hebben ze ook botwerk en penslappen gegeven waarbij ze het zelf maar moesten uitzoeken. Dat gaven we nadat ze hun eigen bakje KVV gehad hadden dus geen echte honger meer en er was dan genoeg. Maar dan gaan ze toch bij elkaar kijken en afpakken, hoe welke pup erop reageert vind ik wel iets zeggen over het karakter ook.
Door Sultan
#2515069
Gisteren, de pups waren toen 4 weken oud, hebben zij  de eerste bolletjes tartaar gekregen :) Het ging er in als zoete koek ;D Direct resultaat gezien qua poep.... Deze werd veel "vaster". Vandaag de dubbele hoeveelheid tartaar gevoerd aan de pups en ze zijn super tevreden :biggrin2: Morgen krijgen ze dezelfde hoeveeelheid Darf als ze nu tartaar kregen.
Daarna gaan we de pupmelk aanmaken met een deel Darf en gaan ze langzaamaan afkicken van de pupmelk...
Door Lizzy
#2515182
Sultan schreef: Gisteren, de pups waren toen 4 weken oud, hebben zij  de eerste bolletjes tartaar gekregen :) Het ging er in als zoete koek ;D Direct resultaat gezien qua poep.... Deze werd veel "vaster". Vandaag de dubbele hoeveelheid tartaar gevoerd aan de pups en ze zijn super tevreden :biggrin2: Morgen krijgen ze dezelfde hoeveeelheid Darf als ze nu tartaar kregen.
Daarna gaan we de pupmelk aanmaken met een deel Darf en gaan ze langzaamaan afkicken van de pupmelk...
Klinkt helemaal goed :biggrin2:!
Door Lizzy
#2515185
Madelief. schreef: Ik vind het wel een beetje vroeg, 3 weken, maar daar zul je je redenen voor hebben  ;)

Zelf gaf ik pas met 4 weken het eerste vleeshapje; inderdaad zoals je zelf beschrijft...een bolletje.
Ik gebruikte bolletjes vlees: schaap en hert.

De eerste dag iedere pup 1 bolletje.
De tweede dag 3 bolletjes per pup en dan al héél snel uitgebreid tot compleet :)
In feite de derde dag al, als ik het me goed herinner.  Geen moment diarree of iets gehad en ze aten mijn vingers erbij op.

Afbeelding

Mijn pupjes aten overigens wel ook botwerk, tweemaal daags en goddank zijn ze allemaal in leven gebleven. Dat aten ze allemaal tegelijk, zonder ruzie, de rest aten ze ieder in een apart bakje, zoals Hanny ook beschrijft.

Hier een album met wat puppiebarffoto's:
http://s813.beta.photobucket.com/user/B ... =slideshow


Succes!
Heerlijke foto sessie!!!!!!!
Door Lizzy
#2515190
Hanny schreef: Het is altijd zo kleuk om al die ervaringen te lezen.
Vanaf vier weken, tja, maar hoe vertel ik dat de moederhond? Dat staat er niet bij vermeld.
En bakjes op de grond zetten, zodat ieder zijn eigen portie kan eten. Hoe zou dat dan gaan?
Ik heb zo'n houder voor zes bakjes, dit keer nog een los bakje er bij.
Allereerst kom ik bijna de pupkennel niet in, er uit springende en dansende pupjes. Als ik dan al de kans krijg om het neer te zetten is er toch wel vaak eentje net iets vlugger, dan een ander en hup, bakje leeg. Nu ben ik wat ouder en kennelijk niet vlug genoeg, maar hoe doen mensen dat?
Als ik nog meer pech heb, dan ramt er wel eentje van onderen tegen de houder aan en hup, weer een, of twee bakjes op de vloer.
Nou, ik heb exact dezelfde vragen hoor. Ik zie me al struikelend de puppy-ren in gaan en bij elk bakje dat ik neer zet er 10 puppen op af vliegen.
.
In het begin, als ze nog een beetje dullig zijn met eten, dan gaat dat natuurlijk makkelijk, bakje neerzetten en ieder bij een bakje. Dan kun je ook wel regelen, dat veelvraat niet alles opeet, maar als ze groter zijn en snel en schrikbarende honger hebben, hoe doen mensen dat dan. Ieder netjes uit zijn bakje.
Ik kan me daar geen voorstelling van maken.
Ik ook niet. Daarom heb ik tot zover alleen grote schalen.....
Zo veel voer, dat ieder zich zat kunnen eten. Hoeveel zouden mijn hele kleintjes dan wel naar binnen werken. Ik ga dat niet doen, maar eten de pupjes dan zo veel, dat ze aan één maaltijd per dag genoeg hebben?

Wij houden het maar bij "eten op tafel, ieder op zijn beurt". Geen rondvliegende bakjes en geen mens, die bijkans haar nek breekt over tussen haar benen door friemelende pupjes, maar het idee van netjes etende pupjes, die keurig wachten tot hun bakje is neer gezet, spreekt me wel aan.

Hanny
Ik vind dat helemaal niet zo'n slecht idee Hanny! Maar als je 8 plus pups hebt, staat er 1 op tafel en loopt de rest om voer te gillen. Tenminste, dat is bij mijn ras wel het geval.....

Pfft, wat een gedoe nog!
Door miik
#2515263
Ik zal proberen wat dingen op te schrijven wat ik me herinner van de vorige nestjes.
Ik heb mijn pups altijd zoveel gegeven als ze op kunnen. Mijn ervaring is daarmee dat ze niet aan 1 maaltijd per dag genoeg hebben. Want hun maagjes zijn daarvoor nog te klein. Na een paar uur hebben ze gewoon weer honger.
Wel wisselde ik het af, dus een portie zoveel als ze op konden, en dat was vaak kluifwerk. En daar stoppen ze vanzefl ook mee omdat ze moe zijn van het spelen en knagen. En een portie die opgaat- gemalen eten, of spiervlees of orgaan (hap slik weg eten).
Wat ik zelf het makkelijkste vond is een grote schaal nemen en als de pups op je af komen elk een stuk geven, dus zonder bakje. Ze nemen het dan mee en gaan het rustig ergens op eten, of ze crossen er eerst nog de kamer mee door.
Het voeren uit een bakje: ik zette alle bakjes op een dienblad en dan met dienblad en al tussen de pups. Als alle pups hun kop in een bakje hebben, dan kun je ze verplaatsen en uit elkaar zetten. Ik had bakjes die niet heel vel groter waren dan hun kopje, dus met zn tweeen in 1 bakje nodigde zowieso niet uit. Omdat ze veel te eten kregen gingen ze ook niet vechten of moeilijk doen bij 1 bakje.
En anders zou ik ze gewoon optillen en de druktemaker aan de kant zetten.
Wat ik bij mn kittens deed was het kitten dat klaar was in de bench zetten. Dat zou je misschien ook met pups kunnen doen. Dus degene die als eerste klaar is na het eten met een pensstaafje of een speeltje even apart in de bench. Of andersom als je juist 1 langzame eter hebt, die apart in de bench zetten.
Weetje, het wijst zichzelf allemaal, en je wordt ineens heel creatief als het zover is en je bedenkt je eigen handigheidjes :)
Leuk om ook de ervaringen van andere te lezen !

@ Madelief..... mijn Abby was als pupje ook een verzamelaar.... Ik snapte eerst niet waar het eten zo snel bleef. Ze pakte de stukken en die gooide ze in een hoekje over de plank die als afscheiding diende. In dat hoekje lag een heel stapeltje  :biggrin2: waar ze dus zelf ook niet meer bij kon. Later moest ik haar ook in de gaten houden. Dan liep ze met iets in dr bekkie (6 weken oud he !!!) en dan zag je haar speuren en rond kijken en dan was ze aan het bedenken waar ze nu weer iets kon verstoppen  :biggrin2:  - I love her !- en dat kon achter de bank, achter het konijnenhok, onder de kast etc zijn... het was echt een boefje ! Ik heb dat alle andere pups niet zien doen. Wel is ze een hele makkelijke eter geworden zonder enige vorm van schrokken of voedselnijd.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2515352
Ben nu bezig met geitenmelk geven. Heb een standaard met 4 bakjes erin. Laat eerst 4 pups eten en daarna de andere 4. Ze eten, lopen weg, komen weer terug om te eten tot ze op een gegeven moment neerploffen om te slapen.
Dinsdag gaat er een beetje vlees door de melk, vlees wordt opgebouwd en melk afgebouwd. Mijn bedoeling is ook om ze net zoveel te laten eten tot ze niet meer hoeven.
Door Sultan
#2524683
De bende van elf is nu volledig op Darf met daarnaast zelf gemalen KVV van o.a. Parelhoen, kip, lama, rund en eend. morgen zit er voor de eerste keer vis door hun maaltijd. Ze vinden het heerlijk en doen het er prima op!! Ze moeten wel steeds heel even wennen als er een nieuw smaakje in hun maaltijden zit, das grappig om te zien. Maar, ze lusten alles tot nu toe ;) hele fijne drolletjes om op te ruimen, trouwens... Lekker vast en zo op te pakken met een papiertje!
Komend weekend krigen ze met zijn allen een keer een hele lap pens, mogen ze zich lekker uitleven ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door