Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2494242
Hi Allemaal,

Ik ben nieuw op het forum.
Ik ben Estelle en ik heb een Rhodesian ridgeback pup Simba van 6 maanden oud.
Ik voer al vanaf het begin kvv en sinds 3 maanden stel ik het zelf samen (barf).
Op de kvv had mijn pup altijd wel een goede drol.
Maar sinds ik barf is het of keutels of wit brokkelig of weer te zacht. Ook is hij best vaak winderig.
En omdat het bijna nooit echt een goede drol is zal ik wel wat verkeerds doen in het samenstellen.

Simba weegt nu 36 kilo/6 maanden oud.

Simba krijgt altijd de ene dag 750 gram vleesbot met 750 gram spiervlees en de andere dag 750 gr vleesbot en 750 gr orgaan.

Nu wil ik het dus iets anders gaan doen. Ik wil hem 4% gaan geven.
En dan zou het er zo uitzien:

per dag:
720 gram vleesbot
216 gram orgaan
360 gram spiervlees

Is dit wel goed?
#2494352
Welkom ,
ten eerste waarom wil je 4% voeren normaal zou het drie procent zijn en dan zou je net boven een kilo zitten om te voeren,
het zou kunnen dat ze veel te veel binnen krijgt.
Het orgaan is dat de helft pens ?
Geef je wel of geen groente enzo, want dat scheelt in de berekening.
De platte ontlasting komt waarschijnlijk wel door de hoeveelheid orgaan.
Als de rekenhulp gebruikt heb je misschien een beter idee wat je zou moeten voeren, ikzelf reken de groente altijd bij het orgaan omdat ik de helft pens geef en de andere helft orgaan, groente wordt hier niet gegeten. Per week voer ik een kilo orgaan en 1,5 kg pens geef ik meer heb ik hier ook platte poep.
#2494364
Ik geef geen groente bij het vlees dat ik zelf samen stel.
Ik zorg ervoor dat hij 12 rollen kvv /haaks barf in de maand krijgt. (daar zit groente in)

Simba blijft met 4 % goed op gewicht. ( aan de dunne kant) Als ik minder ga voeren word hij te dun.

Ik doe maar 1 x in de 2 weken een pensdag.

Op een normale dag geef bijv:
720 gram eendennekken of kippennekken
720 gram bestaat uit orgaan zoals hart/longen/nieren/testikels/hersenen/lever

Ik ben  vanmiddag naar de slager geweest en ik hem porties gemaakt met deze percentages ( met de barfhulp) alleen dan zonder groente:

720 gram kippenekken of eendennekken
216 gram orgaan zoals hart longen enz.
360 gram spiervlees bijv gehakt, geitensnippers enz.

Is dit wel goed?
#2494371
Hoe reken je de kvv mee in je menu ?
En weet je de percentages van de kvv want als die hoog in orgaan/pens zitten of juist in bot verklaard dat ook de wisselend ontlasting.
Als je overal de percentages van weet kan je veel beter kijken naar ofdat het menu per week / 2 weken klopt.
Ik zou de kvv volledig weg laten zodat je precies weet wat erin gaat en ook wat eruit komt.
Ben benieuwd hoe het gaat op een dagverdeling van elke dag orgaan.
#2494590
4% van 36 kilo komt uit op 1440 gr, ik rond af 1500gr. ;)

Geef je  50 % vleesbot, dan is dat 750 gr.
De overige 750 gr. zou ik niet alleen orgaan geven, maar  25-30  % spiervlees 10-15 % orgaan, en  dan heb je nog wat over voor een extraatje als groente of een eitje, wat yoghurt of een tafelrestje
Kijk eens hoe het daarmee gaat.
Is de poep nog te hard, dan je vleesbot omlaag brengen, en event.  het spiervlees of orgaan wat ophogen
#2494740
Mijn hond deed het ook niet goed als ik de ene dag spiervlees gaf en de andere dag orgaan. Dan was het platte poep. Ik geef nu elke dag compleet en dat gaat goed. Dus elke dag Spiervlees en orgaan naast zijn vleesbot en groenten. Kan zijn dat dit beter gaat als een grote hoeveelheid orgaan in een keer.
#2495178
Oke dankjewel allemaal  :)
Ik ben gister naar de slager geweest en heb complete porties gemaakt.
Ik zal even kijken hoe die het daar op doet.

En over het kvv.

Als ik hem 5 dagen op rollen zet is zijn ontlasting weer beter.
Ik doe er vooral kvv (haaks barf) bij zodat hij ook paard, vis, konijn binnen krijgt. 
#2495185
Arkay schreef: Welkom ,
ten eerste waarom wil je 4% voeren normaal zou het drie procent zijn en dan zou je net boven een kilo zitten om te voeren,
het zou kunnen dat ze veel te veel binnen krijgt.
Het orgaan is dat de helft pens ?
Geef je wel of geen groente enzo, want dat scheelt in de berekening.
De platte ontlasting komt waarschijnlijk wel door de hoeveelheid orgaan.
Als de rekenhulp gebruikt heb je misschien een beter idee wat je zou moeten voeren, ikzelf reken de groente altijd bij het orgaan omdat ik de helft pens geef en de andere helft orgaan, groente wordt hier niet gegeten. Per week voer ik een kilo orgaan en 1,5 kg pens geef ik meer heb ik hier ook platte poep.

Jij ook welkom. En al 5 jaar lid ??
Laatst gewijzigd door *Lia* op zo 28 okt 2012, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#2495257
*Lia* schreef:
Jij ook welkom. En al 5 jaar lid ??
dank, ja dus ?? Toen ik begon met rauw voeren heb ik oa deze site gebruikt voor het verkrijgen van kennis , vooral dus een lezer en geen schrijver.
Aangezien ik nu weer in aan het lezen ben (zovan klopt het allemaal nog) en tegenwoordig wel wat actiever ben op fora's doe ik het schrijven vanzelf hier ook.
#2495749
Arkay schreef: Welkom ,
ten eerste waarom wil je 4% voeren normaal zou het drie procent zijn en dan zou je net boven een kilo zitten om te voeren,
het zou kunnen dat ze veel te veel binnen krijgt.
En waar haal je die wijsheid vandaan? Duc heeft als pup op die leeftijd op 10% gestaan. Mijn volwassen honden eten standaard tegen de 4%.
Het is voor elke hond verschillend hoeveel hij nodig heeft, geen hond is hetzelfde, en zeker een pup heeft vaak meer nodig.
Estellev schreef: Oke dankjewel allemaal  :)
Ik ben gister naar de slager geweest en heb complete porties gemaakt.
Ik zal even kijken hoe die het daar op doet.

En over het kvv.

Als ik hem 5 dagen op rollen zet is zijn ontlasting weer beter.
Ik doe er vooral kvv (haaks barf) bij zodat hij ook paard, vis, konijn binnen krijgt. 
Als je zo vaak kvv voert kan je niet zeggen dat je barft. Dan maakt kvv toch de hoofdmoot uit. En dan zou ik die twee barfdagen zeker niet zoveel orgaan geven omdat hij dat meer dan voldoende krijgt met de kvv.
Gehakt is trouwens ook gemalen en valt bij mij niet onder barf. Geitenvlees is vet en kan ook laxerend werken.
Heb je ook enig idee hoe je orgaan mix in elkaar steekt, er zit een heleboel in maar weet je ook  hoeveel van wat of gooi je de hele mik maar zo in de bak?
#2496092
pike schreef: En waar haal je die wijsheid vandaan? Duc heeft als pup op die leeftijd op 10% gestaan. Mijn volwassen honden eten standaard tegen de 4%.
Het is voor elke hond verschillend hoeveel hij nodig heeft, geen hond is hetzelfde, en zeker een pup heeft vaak meer nodig.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html
Laatste aliniea staat toch echt dat je afbouwt.
Maarja ik zal wel niet kunnen lezen  :-X

En ja ook mijn dd heeft altijd meer dan dat gegeten want ik heb geleerd dat je 10% van het gewicht voert totdat je op het niveau uitkomt dat je op 2,5 % van het gemiddelde volwas gewicht zat. Dat je dan op dat gewicht blijft voeren en verder op zicht.
Laatst gewijzigd door Arkay op ma 29 okt 2012, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#2496122
Arkay schreef: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html
Laatste aliniea staat toch echt dat je afbouwt.
Maarja ik zal wel niet kunnen lezen  :-X

En ja ook mijn dd heeft altijd meer dan dat gegeten want ik heb geleerd dat je 10% van het gewicht voert totdat je op het niveau uitkomt dat je op 2,5 % van het gemiddelde volwas gewicht zat. Dat je dan op dat gewicht blijft voeren en verder op zicht.
Oh, je kunt prima lezen denk ik! Maar dit zijn wel richtlijnen. En voeren doe je met de ogen. Op zich vind ik het niet zo gek hoor, dat je je afvraagt of de hond niet teveel eten krijgt. Ook daarvan kunnen ze inderdaad heel slappe ontlasting van krijgen of gaan ze teveel poepen. Het verschilt per ras, per individu en er zijn geen "normale" hoeveelheden, slechts richtlijnen.
#2496746
pike schreef: En waar haal je die wijsheid vandaan? Duc heeft als pup op die leeftijd op 10% gestaan. Mijn volwassen honden eten standaard tegen de 4%.
Het is voor elke hond verschillend hoeveel hij nodig heeft, geen hond is hetzelfde, en zeker een pup heeft vaak meer nodig.

Als je zo vaak kvv voert kan je niet zeggen dat je barft. Dan maakt kvv toch de hoofdmoot uit. En dan zou ik die twee barfdagen zeker niet zoveel orgaan geven omdat hij dat meer dan voldoende krijgt met de kvv.
Gehakt is trouwens ook gemalen en valt bij mij niet onder barf. Geitenvlees is vet en kan ook laxerend werken.
Heb je ook enig idee hoe je orgaan mix in elkaar steekt, er zit een heleboel in maar weet je ook  hoeveel van wat of gooi je de hele mik maar zo in de bak?
Ik barf wel.
Simba krijgt van de 5/6 weken maar 6 dagen kvv.
Hij krijgt 15% orgaan per dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door