Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door inouk46
#2491367
Hallo!

Heeft er iemand hier ervaring met het geven van een combinatie van brokken en barf? Ik wil graag overstappen op barf, maar Inouk logeert ook regelmatig bij mijn ouders of in een pension. En zij zitten er niet om te springen om 'm barf te geven. Hij staat nu op Orijen brokken, zou je een combi kunnen maken? Van bijvoorbeeld 5 dagen barfen, en 2 dagen brokken? En wat zouden de verhoudingen van de barf dan moeten zijn?

Groetjes Renee.
Door Lizzy
#2491371
Ja hoor, dat kan prima. Je zou er alleen zelf rekening mee houden in de zin dat ik de dag erna geen vleesbot van grotere dieren zou geven. En de overgang kan (hoeft niet!) diarree veroorzaken. Maar ernstig is dat niet, tenminste, niet als het gewoon wat dunne flats is.

Je kunt gewoon barf blijven voeren, 40%-50% vleesbot, 20% orgaanvlees (incl. pens), 5%-10% groenten, spiervlees en extra's als vette vis, rauw ei, etc.
Door Cathelijn
#2491574
Je zou er ook nog voor kunnen kiezen alle dagen dat je zelf kan voeren BARF te geven en alleen op de andere momenten brok.
En BARF kan er heel verschillend uitzien, misschien willen/kunnen anderen het wel geven als het een paar kippennekjes en wat spiervlees is  ;)
Door Cupcake
#2491700
Zien zij het voeren van bijvoorbeeld kvv ook niet zitten??
Ik kan me voorstellen dat het lastig is om vooral in pension, maar ook bij andere mense te barfen. Een rolletje kvv in de voerbak stoppen is denk al een stuk gemakkelijker 'te verkopen'.
Gebruikersavatar
Door inouk46
#2491923
Eh... toch nog een vraagje... Als je de hele week barf geeft, geef je om de dag orgaan toch? Ene dag orgaan, andere dag spiervlees. Hoe zouden jullie dat doen als je maar 5 dagen barf geeft? Zou je dan elke dag orgaan en spier geven? En 1 dag een pensdag?
Tis toch lastiger dan ik dacht.... :o :o
Door chess
#2491926
Eerlijk gezegd vind ik barfen minder werk dan die diepgevrozen rollen kvv die ik nog doormidden moest snijden.  Als het slechts voor 2 dagen is, is er dan geen mogelijkheid om op voorhand enkele barf-pakketjes te maken zodat je ouders dit gewoon maar in de eetbak hoeven te doen?
Gebruikersavatar
Door inouk46
#2491935
Ja, mijn ouders willen dat best nog wel doen. Maar Inouk gaat wel 's naar het pension, en wordt 2x per week uitgelaten door een uitlaatservice. En voor hun vind ik 't wel wat veel gevraagd.
En ik weet dat je 's avonds pas het eten geeft, maar als hij thuiskomt van de uitlaatservice heeft tie echt honger!! Twee uur keten met andere honden vraagt energie. Dus vind het ook zielig als tie dan tot 's avonds moet wachten op z'n eten. De brokken verdeel ik over 3x per dag.
Dus de uitlaatservice geeft 'm een portie als tie weer thuiskomt.
Door nicolette
#2491952
Als ze barfen verteren ze heel anders. Hier krijgt hij ook pas laat op de avond zijn eten, ook als hij de hele dag zeer actief is geweest. Ik heb een jachthond die uren achter elkaar kan rennen en toch krijgt hij maar 1x per dag te eten.

Gr. Nicolette
Door Cupcake
#2491955
Ik snij de grote rollen kvv, doe ze in tupperware bakjes en die haal ik uit de vriezer op dagen dat ik zelf niet voer of tijdens vakantie.

Ik voer elke dag compleet, dus alle dagen zowel bot als spier als orgaan en ook groente. Ik vind dat en makkelijker rekenen en constantere ontlasting geven.

Bij mij maakt het niet uit wat ik doe en hoe intensief de dagen zijn, 1x per dag eten en ik voer elke dag op een ander tijdstip, daardoor vraagt ze er nu nooit meer om en verwacht ze ook nooit iets, maar eet altijd met even smaak haar bak leeg. Alleen voer ik op actieve dagen meer qua hoeveelheid.
Door Lida. S
#2491997
inouk46 schreef: Eh... toch nog een vraagje... Als je de hele week barf geeft, geef je om de dag orgaan toch? Ene dag orgaan, andere dag spiervlees. Hoe zouden jullie dat doen als je maar 5 dagen barf geeft? Zou je dan elke dag orgaan en spier geven? En 1 dag een pensdag?
Tis toch lastiger dan ik dacht.... :o :o
Niet zo moeilijk. Reken uit wat hij per week (in dit geval 5 dagen)  aan barf zou moeten krijgen, en verdeel dat over de 5 dagen. En als je 1 pens dag wilt houden, verdeel je de rest over 4 dagen. Zo nauwkeurig hoef je niet te zijn, als de hond maar (verdeeld over een week of 2) al het benodigde naar binnen krijgt.
Door Martine.
#2492111
inouk46 schreef: Ja, mijn ouders willen dat best nog wel doen. Maar Inouk gaat wel 's naar het pension, en wordt 2x per week uitgelaten door een uitlaatservice. En voor hun vind ik 't wel wat veel gevraagd.
En ik weet dat je 's avonds pas het eten geeft, maar als hij thuiskomt van de uitlaatservice heeft tie echt honger!! Twee uur keten met andere honden vraagt energie. Dus vind het ook zielig als tie dan tot 's avonds moet wachten op z'n eten. De brokken verdeel ik over 3x per dag.
Dus de uitlaatservice geeft 'm een portie als tie weer thuiskomt.
Ik zou brokken en barf op één dag niet zo'n geschikte combi vinden. Je zit dan met het verteren van het bot doordat de koolhydraten in de brok het maagzuur naar beneden brengen. De uitlaatservice kan dus dan geen brok meer geven bij thuiskomst. Dat zou je natuurlijk bijvoorbeeld kunnen oplossen door op die dagen bijv zijn groenteprutje alvast kant en klaar klaar in een bak in de koelkast te zetten. Bot zou ik zonder toezicht niet geven.
Gebruikersavatar
Door inouk46
#2492115
Nee, wil het ook niet samen op 1 dag geven.
Dan krijgt hij de hele dag brokken geen vers.
En idd zou ik 'm ook niet alleen durven laten als tie vers aan 't eten is.
Door Lizzy
#2492164
inouk46 schreef: Ja, mijn ouders willen dat best nog wel doen. Maar Inouk gaat wel 's naar het pension, en wordt 2x per week uitgelaten door een uitlaatservice. En voor hun vind ik 't wel wat veel gevraagd.
En ik weet dat je 's avonds pas het eten geeft, maar als hij thuiskomt van de uitlaatservice heeft tie echt honger!! Twee uur keten met andere honden vraagt energie. Dus vind het ook zielig als tie dan tot 's avonds moet wachten op z'n eten. De brokken verdeel ik over 3x per dag.
Dus de uitlaatservice geeft 'm een portie als tie weer thuiskomt.
Ja, mijn honden gaan ook 2 uur per dag naar het bos maar het went vanzelf hoor, om wat later eten te krijgen. Ik vind 3 maaltijden per dag sowieso erg veel. Ik zou dat met BARF terug brengen naar 1 maaltijd per dag. En afhankelijk van hoe laat hij mee gaat met de uitlaatdienst, zou je hem zelfs 's morgens heel vroeg gewoon zijn maaltijd kunnen geven.

En tja, hoe minder vaak brok: hoe beter natuurlijk :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door