Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2496658
Luis krijgt hier ook tandsteen sinds hij zijn vleesbot gemalen krijgt (zijn maag is blijkbaar erg gevoelig voor bot).  :'(
De anderen hebben een super gaaf gebit, maar bij hem zit ik eraan te denken toch eens te gaan poetsen.
Ik heb al geprobeerd zijn vleesbot terug gemept te geven ipv gemalen, dat moet toch al helpen, maar dan krijgt hij weer maagontstekingen. Enkel kip geef ik gemept.
En kuikens in zijn geheel, maar dat is zacht als spiervlees en blijkbaar niet afdoende...

Kleintje kreeg vroeger tandsteen toen ze stopte met buiten muizen te vangen (omdat ze binnen moest blijven).  Na een poetsbeurt ben ik toen stukjes spiervlees gaan voeren naast hun brok om dat te vermijden. Daarna kwam ik hier terecht en nu staan ze dus volledig op vlees.
Maar toen al, met die stukjes spiervlees zag je het effect heel mooi. Spier kauwt Kleintje aan 1 kant en dus had ze een gele en een witte kant in haar gebit  ::)
Gelukkig kauwt ze vleesbot wel aan twee zijden, dus dat probleem is nu ook opgelost.  :)

Maar aanleg zal je altijd hebben, daar kan je niet omheen. Ik denk alleen dat het zonder vlees allemaal nog erger zou zijn. Daar ben ik van overtuigd.
Door Alba
#2498502
Alba krijgt deels KVV en deels BARF, maar wat parelridder ook zegt: vooral zachte botten. Ze kauwt wel goed maar ze heeft regelmatig een randje plak/tandsteen aan haar bovenste hoektanden en aan 1 kant aan de achterste kiezen. Ik haal het regelmatig weg met een tandenkrabbertje, bij voorkeur als het nog maar plak is.
Toch vind ik dat haar gebit er prima uitziet, ik wil er niet aan denken hoe het zou zijn op brokken!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2501040
Ik ben er ook van overtuigd dat het niet alleen voeding is! Kaio ruim 8,5 jaar heeft een geweldig veel schoner gebit dan Maci (ruim 5,5 jaar).
Maci's gebit heeft veel meer tandsteen en is veel geler.
En daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat het zonder BARF helemaal erg geweest zou zijn met zijn gebit.
En ja dan denk ik terug bij Maci's fokker liepen er rond met mega veel tandsteen, ik weet dat toen aan de brok. Inmiddels wijdt ik dat aan zowel brok als ook erfelijke aanleg.
En Maci heeft wegens eliminatie dieet nu veel ribben gegeten en ik moet zeggen dat ze heeeeeel erg veel schoner zijn geworden, Bijna alle tandsteen is eraf. Zijn wel nog gelig.
Door Martine-Tom
#2509909
Tom heeft een centenbak en daardoor ook vrij snel aanslag (althans heb me laten vertellen dat dat ook meespeelt) hij heeft een poos op kvv gestaan en toen merkte ik echt dat het erger werd en dat hij zelfs op zijn voortanden aanslag kreeg.
1 of 2 keer per week kreeg hij toen een fiks stuk botwerk (hij is een hele nette knager) en daarmee is het toch goed opgeklaard.
Op zijn achterste kiezen zit nog wel eens een klein randje maar dat is te verwaarlozen.
Door Envie
#2514324
Hier ook een poes die vorig jaar voornamelijk kvv at en regelmatig een nekje om te kauwen. Ze kreeg een slecht gebitje !! Nu krijgen ze elke dag barf en dit jaar was de DA heeeeel tevreden over de tandjes  :biggrin2:

Wat is trouwens een nylabone? Is dat verantwoord kauwmateriaal?
Door Mevroi Kruim
#2514442
Nylabone is een harde, taaie, niet-splinterende kunststof. Leuk voor honden om op te knagen maar veel effect op het gebit heb ik er nooit van gezien. Daarvoor is een lap pens of kopvlees een stuk effectiever. Voor een hond met een hele sterke knaag-behoefte is nylabone wel prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door