Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door quandor
#2474208
Hallo allemaal,

Lang niet hier actief geweest(niet dat ik over overactief lid was) .

Helaas heeft mijn reutje Bil na een jaar barfen/kvv toch weer problemen gekregen met zijn jeuk en zijn andere problemen. En om die reden heb ik hem in overleg met DA weer helemaal van het vlees afgehaald en terug gezet op vega brokken(Yarrah)

Alleen krijgt hij nu wel weer last van zijn anaalklieren door de dunnere ontlasting.
En de yarrah brokken zijn schreeuwend duur.

Ik wil hem dus een aantal dagen in de week vers vegetarisch gaan voeren. Op die dagen krijgt mijn andere hond dan duck/smuldier, en hoef ik mij niet schuldig te voelen dat mijn Bil alleen maar saaie brok krijgt.

Maar hoe zet ik nou een volwaardige vega maaltijd in elkaar? Welke producten moet ik koken/malen en welke niet?
Het moet echt een maaltijd zijn waar hij een volle buik van krijgt(sperziebonen?), maar NIET dik van wordt....mijn woeffie heeft een onverzadigbare honger.

En eventueel nog advies voor supplementen die ik kan bijvoeren?

Het gaat om een  8 jaar oud boomerreutje van 5,5 kilo.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door quandor op wo 03 okt 2012, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#2474221
Misschien heb je iets aan onderstaande topics. Sommige komen uit de discussie hoek en je zult begrijpen dat mensen die rauwe vleesvoeding voeren meestal niet erg positief staan tegenover een vegetarisch menu. Maar als je die kritiek naast je neerlegt kun je misschien toch wat bruikbare informatie uit de topics halen. Ik heb ze zelf niet helemaal gelezen en ook geen ervaring met vegetarisch voeren. Iig succes!
Edit: en het nierdieet is niet vegetarisch, maar er staat wel eea in over vegetarische ingredienten.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1314669
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg74488
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg316581
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 938.0.html
Laatst gewijzigd door Esther Q op wo 03 okt 2012, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#2474222
Bedankt voor de topics en ga ze zo even doorlezen.

Uiteraard snap ik dat er kritiek komt....het is ook niet mijn idee om een hond op vegetarisch dieet te zetten.
Maar hij kan gewoon echt geen vlees verdragen, ja voor een aantal maand, en dan gaat het weer mis......en ik ben na 5 jaar wel uitgeprobeerd.
#2474225
quandor schreef: Bedankt voor de topics en ga ze zo even doorlezen.

Uiteraard snap ik dat er kritiek komt....het is ook niet mijn idee om een hond op vegetarisch dieet te zetten.
Maar hij kan gewoon echt geen vlees verdragen, ja voor een aantal maand, en dan gaat het weer mis......en ik ben na 5 jaar wel uitgeprobeerd.
Begrijp ik helemaal :) Hopelijk vind je de oplossing voor je hond!
#2474247
Ik geef je de recepten van Donald Strombeck, dierenarts en schrijver van het boek "Home-Prepared Dog & Cat Diets: the Healthful Alternative" (ik vertaal ze gelijk even in het Nederlands):

Hij begint te schrijven dat je vitamine B12 moet toevoegen. Dat lijkt me raadzaam.

Dit is een recept voor een 10 kg wegende hond:
1/2 "cup" tofu (zo'n rauw blok van bijv. de AH).
2 "cups" rijst, gekookt
1/4 theelepel potassium chloride (Kaliumchloride - geen idee hoe je daar aan moet komen, hoe nodig dat dit is. Ik vermoed te verkrijgen via de apotheek).
1/10 theelepel tafelzout
3 beendermeel tabletten
1 multivitamine/mineralen tablet
1 keer per week vitamine B12

Volgende recept is voor een 6 kg wegende hond:
1/2 "cup tofu
2 "cups" gekookte aardappel in schil
1/10 theelepel keukenzout
2 beendermeel tabletten
1 multivitamine-mineralen tablet
1 keer per week vitamine B12

Nou, en dan kun je de gekookte aardappel of gekookte rijst vervangen door pasta.

Volgende recept voor een 10 kg wegende hond:
1/3 "cup" tofu
1 "cup" black eye peas, gekookt (heb je in blik tegenwoordig)
1 "cup" rice, gekookt
2 theelepels plantaardige olie (ik zou zelf alleen koolzaadolie geven of lijnzaadolie, de rest bevat teveel omega 6)
1/4 theelepel potassium chloride (kaliumchloride)
1/10 theelepel zout
3 beendermeel tabletten
1 multivitamine/mineralen tablet
1 keer per week vitamine B12

De omrekentabel van "cup" naar grammen kun je hier vinden: http://allrecipes.com/howto/cup-to-gram-conversions/

Kan je hond wel tegen eieren? Zuivel? Want dan kun je de tofu mooi afwisselen met ei en zuivel!

Ik zou zelf de bovenstaande menu's aanpassen. Ik zou zelf eerder iets langer doorgekookte zilvervliesrijst geven + een gekookte peulvrucht + tofu + zeewier in plaats van keukenzout, gemalen eierschaalpoeder in plaats van beendermeel (en dan kun je 1 theelepel op 500 gram voer aanhouden, dat moet je dan niet dagelijks week in week uit geven want dit is een hoeveelheid die ik baseer op wat je normaal aan eierschaalpoeder op vlees geeft. Kan dat voor een paar keer per week geen kwaad maar moet je niet structureel doen) en ik zou er ook gekookte groenten bij geven. En ik zou er altijd lijnzaadolie doorheen mikken. En als hij tegen ei kan, zou ik ei afwisselen met de tofu.
#2474258
Helemaal super!! Bedankt!

Maar euhm wat is beendermeel?

Nee helaas, eieren is uit de boze.
Ook omdat zijn nieren niet helemaal goed zijn.

En dan multivitamine tabletjes voor de mens?
Laatst gewijzigd door quandor op wo 03 okt 2012, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#2474320
Ja, da's gewone langkorrel rijst. Kortkorrel rijst gebruik je voor pap en risotto, die heeft een wat hoger zetmeelgehalte.
Ik zou verder bij voorkeur biologische ingredienten gebruiken bij zo'n gevoelige hond. Ikd acht dat de gewone kale tofu van de AH bio was. Voor mensen is die niet zo lekker, maar dat proeft een hond vast toch niet. Die eten immers ook stront en pens.
Zwarteoog bonen (black eyed peas) kan je bij de biologische winkel halen. Soms hebben ze bij de Ekoplaza huismerk. Anders kan je ook een zak bij de goed gesorteerde groenteturk halen, die zijn dan niet biologisch. Bonen uit blik bevatten altijd zout.
#2474325
Dat is mooi dus dat kan ik gewoon geven?

Heb nou toverrijst in de pan zitten.

Heb ook nog 2 hompen tofu in de vriezer....maar die zijn zo hard als bakstenen. Kan je die na ontdooien nog weer opnieuw invriezen?

Het nadeel is, ik woon in the middle of nowere....en geen AH, biowinkels of Turken.

Dus ga even een boodschappenlijstje maken voor als ik weer in de stad ben.
Gelukkig nog een flinke voorraad in de kast :)

Heb ook nog een flinke voorraad aan groente in pot(hak), maar daar zit dus teveel zout in?

Bills eet alles behalve augurk en rauwe ingewanden van ree. Dus dat is geen probleem.
Laatst gewijzigd door quandor op wo 03 okt 2012, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2474515
quandor schreef: Dat is mooi dus dat kan ik gewoon geven?

Heb nou toverrijst in de pan zitten.

Heb ook nog 2 hompen tofu in de vriezer....maar die zijn zo hard als bakstenen. Kan je die na ontdooien nog weer opnieuw invriezen?

Het nadeel is, ik woon in the middle of nowere....en geen AH, biowinkels of Turken.

Dus ga even een boodschappenlijstje maken voor als ik weer in de stad ben.
Gelukkig nog een flinke voorraad in de kast :)

Heb ook nog een flinke voorraad aan groente in pot(hak), maar daar zit dus teveel zout in?

Bills eet alles behalve augurk en rauwe ingewanden van ree. Dus dat is geen probleem.
Ik zou het niet opnieuw invriezen, de tofu. Maar je kunt er wel 2 a 3 dagen eten van geven hoor. Groenten in pot is niet ideaal maar dat kun je ook wel geven. Het zout: honden hebben wel iets zout nodig. Dat krijgen ze normaal gesproken via het vlees. Jouw hondje heeft alleen ook nierproblemen, toch? In dat geval zou ik geen groenten uit pot kiezen. Hoewel ze tegenwoordig wel van Hak groenten hebben waar minder zout in zit, maar daar kun jij dan vast weer moeilijk aan komen?
#2474771
Klopt, in mei is er bloedonderzoek gedaan.Hij heeft lichte afwijkingen Heb geprobeerd de uitslag in te scannen....maar zowel PC als printer zijn niet van plan om samen te werken.


Toevallig waren de potten hak met minder zout laatst in de aanbieding bij onze winkel, daar heb ik dus wat van ingeslagen.
#3302925
Ik ga wegens jeuk en misselijkhied en in afwachting van een consult (bloedwaardes lever zijn in elk geval wel goed), aan een vegetarisch menu beginnen, zoals hierboven door Lizzy beschreven:
Zilvervlies rijst, tofu, bonen, biet, courgette en spinazie, lijnolie, eirerschaal en vitamines.
Gisteren heb ik het nog met bloed overgoten, maar vandaag gewoon kaal gegeven. Ze eet het gelukkig op en het leek haar ook wel te smaken. Ik zit alleen met het probleem van beloningen. Stukjes aardappel misschien, want gekookte biet eet ze wel, maar niet zo uit de hand als beloning.
Vanochtend speelde ze weer! Dat was al weer even geleden, dus misschien is ze al minder misselijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door