Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2471451
Ik kan konijn, kip, eend, parelhoen krijgen met alle orgaantjes erin, dwz in ieder geval hart, lever, nier.
Bij de eend, kip, en parelhoen zit er dan ook nog eens extra de rest van de organen er in, bij konijn niet.

Nu zit ik te denken: als ik nu eens ipv 3 x per week 10% hart lever nier (plus de 10% pens) 3 x per week zo'n heel dier ga geven (met de 10% pens) zit ik dan nog goed met de percentages voor wat de orgaantjes betreft?

De organen in bovenvermelde dieren zijn maar klein en wegen niks itt het los toevoegen van organen (10%) wat ik normalerwijze doe. Tenminste, dat denk ik, ik heb het nooit gewogen.

Als ik op deze manier regelmatig zou voeren, dus echt weken achter elkaar, riskeer ik dan voedingstekorten?
#2471480
Naar mijn idee (niet wetenschappelijk verantwoord, slechts 'boeren verstand' / eigen logica) zou je bij een heel prooidier niets hoeven bij voeren, dus geen pens en ook geen ander orgaan. Als een heel prooidier niet als compleet mag worden beschouwd, hoe doen die dieren in het wild het dan al die tijd al? En waarom wordt aan roofdieren in 'wild parken' (heet dat zo??) dan dood prooidier gevoerd in plaats van een meer uitgebalanceerde hap te verstrekken? Ik denk dat je als je wilt uitstekend hele prooidieren kunt voeren als 'complete maaltijd'.
#2471491
Parelridder schreef: Naar mijn idee (niet wetenschappelijk verantwoord, slechts 'boeren verstand' / eigen logica) zou je bij een heel prooidier niets hoeven bij voeren, dus geen pens en ook geen ander orgaan. Als een heel prooidier niet als compleet mag worden beschouwd, hoe doen die dieren in het wild het dan al die tijd al? En waarom wordt aan roofdieren in 'wild parken' (heet dat zo??) dan dood prooidier gevoerd in plaats van een meer uitgebalanceerde hap te verstrekken? Ik denk dat je als je wilt uitstekend hele prooidieren kunt voeren als 'complete maaltijd'.
Mij lijkt dat inderdaad ook, maar ik weet het niet zeker.
Want, vraag ik mij dan af, waarom doet dan niet iedereen? Het is veel handiger, er hoeft niet meer apart hart, lever, nier e.d. worden ingekocht.
Ik twijfel dus of het inderdaad raadzaam is. Ik wacht even af wat Lizzy ervan vindt.

Wildpark? Geloof het wel, ik weet het niet meer, of misschien natuurreservaat?
#2471498
Annemarie Rijnveld schreef: Mij lijkt dat inderdaad ook, maar ik weet het niet zeker.
Want, vraag ik mij dan af, waarom doet dan niet iedereen? Het is veel handiger, er hoeft niet meer apart hart, lever, nier e.d. worden ingekocht.
Ik twijfel dus of het inderdaad raadzaam is. Ik wacht even af wat Lizzy ervan vindt.

Wildpark? Geloof het wel, ik weet het niet meer, of misschien natuurreservaat?
Omdat je niet van alle diersoorten die je voert/wil voeren hele prooidieren kan voeren ?
Bv, ik geef graag paardenspiervlees maar kan onmogelijk een heel paard gaan voeren  :)

Echter bij de dieren die ik als prooidier volledig kan geven (gevogelte/konijnen/hazen/ganzen ed) geef ik gewoon het beestje in zijn geheel en geef ik daar geen extra orgaan voor (mijn orgaanpakketjes geef ik om de "tekorten" voor de dagen dat ik los spiervlees/vleesbot geef aan te vullen)
#2471511
Ik denk dat je de dagen dat je prooidier voert het volledig gezien mag worden. De dagen dat je barf geeft zou ik wel in verhouding de orgaan erbij geven. Anders heb je teveel vleesbot en spier gevoerd in verhouding van het orgaan. Lijkt me logisch dat dit zo werkt.
#2471518
Monique77 schreef: Omdat je niet van alle diersoorten die je voert/wil voeren hele prooidieren kan voeren ?
Bv, ik geef graag paardenspiervlees maar kan onmogelijk een heel paard gaan voeren 
:)

Echter bij de dieren die ik als prooidier volledig kan geven (gevogelte/konijnen/hazen/ganzen ed) geef ik gewoon het beestje in zijn geheel en geef ik daar geen extra orgaan voor (mijn orgaanpakketjes geef ik om de "tekorten" voor de dagen dat ik los spiervlees/vleesbot geef aan te vullen)
Ja, OK, dat snap ik :D
Maar stel, ik geef bijvoorbeeld Yuma week in, week uit, 3x per week een heel prooidier, afwisselend kiezend uit konijn, eend, parelhoen, kip.
Het gaat mij om de hoeveelheid organen, hè, dus pin mij niet vast vast op de eventuele variatie.

Is die hoeveelheid dan gelijk (ongeveer) aan wat ik nu geef: dus 10%, dat is dan op het ogenblik 224 gr. aan hart, lever nier?
Daar twijfel ik dus over. Het lijkt mij dat de hoeveelheid orgaantjes in de hele prooidier minder weegt. Of niet?
Dus als ik structureel op die manier wekelijks de organen geef, dan gaan de verhoudingen misschien scheef?

@Pleuntje:
Ik zit te denken aan het eventueel totaal vervangen van apart orgaan erbij geven. Ik geef op het moment 3 x per week 10% pens + 10% orgaan. De andere 4 dagen is vleesbot + spier.
#2471543
Als ik een kippenhartje, een kippenniertje en een kippenlevertje af weeg, dan is dit samen geen 10% van de hele kip. Een volgroeide, geslachtte kip weegt zeker een kilo, afhankelijk van het ras zelfs de helft meer. De genoemde orgaantjes uit deze kip samen wegen echt geen ons. En de verschillende orgaantjes wegen ook niet allemaal hetzelfde (de gelijke delen die de meesten van ons van e.e.a. voeren). Idem voor een konijn. En waarschijnlijk ook voor een groot 'prooidier' als bijv. een schaap. Tóch denk ik dat die verhouding van een prooidier oké moet zijn, het kan m.i. niet zo zijn dat wilde dieren al die genaraties (eeuwen) lang met voedings te korten hebben overleefd. Wij bootsen met de door ons zelf bereide verse maaltijden voor onze honden de natuurlijke voeding na, niet andersom ;)

Wat betreft het voeren van hele prooidieren en waarom dat niet steevast gebeurd als dit ook een optie is: er bestaan verschillende redenen waarom mensen hier tegen bezwaar hebben. Bijv. het niet willen doden of zelfs fokken van een dier om te dienen als voeding voor het huisdier. Maar ook het moeite hebben met de confrontatie (een karkas of filet versus een beestje) of bij jachthonden de vrees dat ze te apporteren wild gaan op eten.
#2471651
Parelridder schreef: Als ik een kippenhartje, een kippenniertje en een kippenlevertje af weeg, dan is dit samen geen 10% van de hele kip. Een volgroeide, geslachtte kip weegt zeker een kilo, afhankelijk van het ras zelfs de helft meer. De genoemde orgaantjes uit deze kip samen wegen echt geen ons. En de verschillende orgaantjes wegen ook niet allemaal hetzelfde (de gelijke delen die de meesten van ons van e.e.a. voeren). Idem voor een konijn. En waarschijnlijk ook voor een groot 'prooidier' als bijv. een schaap. Tóch denk ik dat die verhouding van een prooidier oké moet zijn, het kan m.i. niet zo zijn dat wilde dieren al die genaraties (eeuwen) lang met voedings te korten hebben overleefd. Wij bootsen met de door ons zelf bereide verse maaltijden voor onze honden de natuurlijke voeding na, niet andersom ;)

Wat betreft het voeren van hele prooidieren en waarom dat niet steevast gebeurd als dit ook een optie is: er bestaan verschillende redenen waarom mensen hier tegen bezwaar hebben. Bijv. het niet willen doden of zelfs fokken van een dier om te dienen als voeding voor het huisdier. Maar ook het moeite hebben met de confrontatie (een karkas of filet versus een beestje) of bij jachthonden de vrees dat ze te apporteren wild gaan op eten.
Hmm, ja dat is waar. Dit argument had ik over het hoofd gezien.

Als wij dan de natuur willen nabootsen, waarom geven wij dan 10% organen en niet minder?
Oja, ik denk dat het is voor de extra vitaminen, aangezien het kweekvoer betreft dus toch echt minder gezond dan puur vers uit de natuur. Dat zal wel de reden ervoor zijn.
#2471798
ulla schreef: Als jij 3 dagen in de week compleet voert, dus in jouw geval een intact dier, kom je voor 4 dagen orgaan tekort.
Ik zou dat dus wel aanvullen.
Hoe bedoel je dit? Misschien leg ik het niet goed uit wat ik bedoel:
Yuma voer ik zo over de hele week:
65% vleesbot (dit is zeeeer rijk bevleesd bot, dus vandaar 65%)
5% spier
10% groenten
10% pens
10% orgaan (hart, lever, nier)

Ik geef haar 3x per week vleesbot + pens + orgaan + groenten en 4x per week vleesbot, spier, groenten.
Omdat ik de wekelijkse hoeveelheid orgaan (en pens) verdeel over 3 maaltijden, in plaats van 7, dacht ik dat als ik op die dagen een heel prooidier geef als kip, konijn, parelhoen, eend misschien (!) de lading aan orgaan gedekt kon zijn.
Jij denkt dus van niet, Ulla?
#2471827
Nee met 3 prooidieren verdeeld over drie dagen is dat niet gedekt.

Oke misschien is dit duidelijker.

Ik voer mijn hond 1 dag in de week kwartel 1 dag een complete kip en 1 dag een compleet konijn.
over die 3 dagen heeft ze dan orgaan op wat in die dieren zat, maar dan komt ze voor de overige 4 dagen waarop je zelf samen stelt tekort.
Nier in een konijn zal als dat konijn 1 a 1,2 kg. weegt ongeveer 10 gram per nier zijn, hart denk tussen ongeveer 15 a 25 gram.

Voor de overige vier dagen moet je dus aanvullen.
Of kletsen we langs elkaar heen? ;D
#2471901
ulla schreef: Nee met 3 prooidieren verdeeld over drie dagen is dat niet gedekt.

Oke misschien is dit duidelijker.

Ik voer mijn hond 1 dag in de week kwartel 1 dag een complete kip en 1 dag een compleet konijn.
over die 3 dagen heeft ze dan orgaan op wat in die dieren zat, maar dan komt ze voor de overige 4 dagen waarop je zelf samen stelt tekort.
Nier in een konijn zal als dat konijn 1 a 1,2 kg. weegt ongeveer 10 gram per nier zijn, hart denk tussen ongeveer 15 a 25 gram.

Voor de overige vier dagen moet je dus aanvullen.
Of kletsen we langs elkaar heen? ;D
Haha, ja ik denk het.
Maar....ik heb onder het eten klaarmaken eens nagedacht en ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt:
alleen als je iedere dag een hele prooi geeft, krijgt de hond zijn juiste hoeveelheid orgaan.
Doe je dat daarentegen maar 3 van de 7 dagen, dan klopt het al niet meer en dan moet er aan orgaan worden aangevuld.

Juistum? Isutdat?
#2471955
De niertjes in je eend, kip en parelhoen zijn verwaarloosbaar, zo klein (de niertjes van die vogels zijn op de gemiddelde keukenweegschaal niet eens af te wegen. Die zou ik gewoon helemaal niet rekenen. De lever in een dier is echter veel groter (en dus zwaarder) dan het hart en de nieren te samen. Dus als je meerdere malen een karkas incl. de lever voert krijgen ze al behoorlijk wat lever binnen. Dan zou ik dus op de dagen dat ik geen compleet dier geef hart, pens en 1x nier geven en geen lever meer.
Wil je precies weten hoeveel je van elk orgaan uit zo'n "compleet" dier voert, dan zul je een keertje die orgaantjes uit je karkas moeten snijden en elk afzonderlijk afwegen. Meten is weten  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door