Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Daantje
#2457698
Ik heb een vraag over barfgereedschap .

Ik heb graag goede spullen die niet na een paar keer kapot gaan of roesten waar je bij staat.

Welke merken /aanraders hebben jullie voor bijvoorbeeld messen ,keukenscharen ,wildscharen enz.
En wat kost een goed stuk gereedschap?

Ik baal een beetje de laatste tijd ,want ik ben al aan mijn 4e setje keukenscharen toe.
Ze waren niet duur ,maar je hebt er eigenlijk ook niks aan.

Om nog een voorbeeld te geven: ik snij me regelmatig en heb ongelukjes doordat een mes uitschiet.
Met al die kleine wondjes is het niet fijn snijden in het vlees .
Nu doe ik elke keer keukenhandschoenen of van die tuinhandschoenen aan ,maar die scheuren ook snel kapot.
Wat mag zo'n speciale slagershandschoen kosten die wat langer mee moet gaan?

Ik zoek dus spullen die wat langer meegaan en van goede kwaliteit.

Hebben jullie tips?
Gebruikersavatar
Door nova
#2457819
ik gebruik  nauwelijks scharen,  ik mol ze allemaal  :-\
Voor  het zwaardere knip en hak werk heb ik een bijltje gekocht; Fiskars 36: http://www.outdorado.com/Fiskars_Camping_Bijl_36_X7.jsp

het nummer staat voor de lengte van de steel. Een ideaal stuk barfgereedschap, wil het niet meer kwijt.
Wel steeds gebruiken op een hakblok, anders sla je stukken uit het ijzer  :)
Door Xada
#2457823
Ik heb een bijltje, een groot vleesmes, een aanzet staal en een zelfgemaakt hakblok. Ideaal. Hier komen geen (snoei)scharen etc. meer in huis voor het barfen. Vooral het aanzet staal is ideaal, ik hou daarmee heel makkelijk mijn andere gereedschap scherp. Gebruik het eigenlijk iedere keer als ik met vlees bezig ben.
Ik heb nog gevraagd naar die speciale slagershandschoenen van die kleine ijzeren ringetjes. Maar die waren € 85,-- en dat vond ik eigenlijk toch te duur.
Door Mevroi Kruim
#2457940
Scharen gebruik ik niet, alleen een snoeischaar om botten te knippen voor de katten.
Ik heb een set messen van Ikea plus een messenslijper, aanzetstalen kan ik niet mee overweg. De messen doe ik al jaren mee, gewoon zeer regelmatig slijpen. Hakken doe ik zelden, alleen soms als ik een hele lamskop binnenkrijg ipv een gezaagde, dan gebruik ik de keukenbijl.
En ik heb vorige week weer een stuk vinger afsneden met de vlijmscherpe messen dus ook ff naar die slagershandschoenen gekeken maar die zijn wel erg duur  :-X

Edit: een fileerhandschoen werkt ook wsch wel en die kost een stuk minder. Ik steek mezelf toch niet, ik snij alleen het verkeerde vlees
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op vr 14 sep 2012, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kayla
#2458077
Goed spul hoeft niet altijd duur te zijn. Ik gebruik wel een gewone keukenschaar. Bij de Aldi gekocht, volgens mij voor € 4,50 als ik me niet vergis. Deze schaar is helemaal van RVS, dus roest niet. De schaar is aan één stuk gemaakt, dus niet met plastic waar je hem moet vasthouden, dat breekt zo af. Ik heb de schaar nu zo'n 2 jaar in gebruik. De schaar gebruik ik alleen voor orgaan te knippen, of vlees zonder bot.

Verder gebruik ik een snoeischaar van Intratuin, volgens mij is het mes enz. ook van RVS. Deze is buiten het snijgedeelte helemaal van kunststof, dus niet met foam o.i.d. eraan. Die kan je dus helemaal afwassen. Kost tussen € 10 - 12 euro. Als er ergens bot zit knip ik het eerst met de snoeischaar door en het vel knip ik daarna door met de schaar.

Een vleesmes gebruik ik bijna nooit, alleen om heel dik vlees (bijv. paardenvlees) in repen te snijden, zodat het past in de vleeswolf.

Verder heb ik nog een gewone grote A3 formaat snijplank met rubberen uiteinden, zodat de plank niet weg kan schieten. De plank mag de vaatwasser in. Voor 7 euro bij de Norma in DL gekocht.Veiligheidshandschoen gebruik ik ook niet, alleen van die wegwerp chirurgenhandschoentjes.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2458124
Hmmm,er zitten toch interessante attributen tussen lees ik wel.

Zo'n slagershandschoen heb ik eigenlijk wel nodig ,maar ja de prijs  :-X
Nooit gedacht aan zo'n fileerhandschoen ,super tip ,dankjewel mevroi Kruim  :D
en sterkte met het herstel van je wond !

Ik heb ook voor de zoveelste keer nare snijwonden opgelopen .
Ook regelmatig gebeurt het dat ik me prik aan diverse karkassen .
Daar helpt geen keukenhandschoen tegen.

Ik kan ook niet met zo'n aanzetstaal overweg ,dat wordt t m niet  :-\

M'n snoeischaar is wel van wereldklasse: van Japans gehard staal ,gescoord op een Tuinbeurs .
Super ding.

Een goede hakbijl heb ik nog niet gevonden,al vele versleten.
Evenals de messen.
maar misschien ligt dit aan mijn slechte slijpkwaliteiten .
Gebruikersavatar
Door Neally
#2458185
Slagers en anderen die met vlees werken, die vlees snijden gebruiken niet voor niets een bescherming.
Je handen worden ijskoud en je voelt niet meer dat je in jezelf snijdt.
Prikken aan vlees kan trouwens levensgevaarlijk zijn.

Investeer in jezelf. Koop een veilige handschoen!
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2458201
Neally schreef: Slagers en anderen die met vlees werken, die vlees snijden gebruiken niet voor niets een bescherming.
Je handen worden ijskoud en je voelt niet meer dat je in jezelf snijdt.
Prikken aan vlees kan trouwens levensgevaarlijk zijn.

Investeer in jezelf. Koop een veilige handschoen!
Ga ik doen !
Dat is ook waar ik wel eens huiverig voor ben ,al die wondjes ....straks loop ik een nare besmetting op  :-\
Gebruikersavatar
Door nova
#2458227
Daantje schreef: Ga ik doen !
Dat is ook waar ik wel eens huiverig voor ben ,al die wondjes ....straks loop ik een nare besmetting op  :-\
die angst had ik ook de afgelopen week, ik had  een iets te innig contact met een  mesje  bij het schoonmaken van luchtpijpjes.

Ondanks dat het  een klein sneetje was,  voelde ik me niet happy bij de gedacht aan een vuil mes  :-\
Ik heb tot nu toe niks gemerkt  :)
Door Xada
#2458371
Ik snij of verwond me wel geregeld, maar heb daar nog nooit verder over nagedacht. Had ik tijdens het werk in het weiland wel verwondingen, dan zorgde ik dat het goed ging bloeden en was het leed ook weer geleden. Reep van een t-shirt eromheen was dan wel fijn.
Heb daardoor nog nooit problemen gehad, maar ik schijn toch een dozijn engeltjes om me heen te hebben.  :-[
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2458393
Ik werk sinds 2 weken in een klinisch labo. Werk dus met bloed en urine van mensen (en dieren).
Je zou ook denken dat iedereen daar handschoenen zou dragen, maar tenzij met gevaarlijke chemische producten gewerkt wordt, wordt alles met blote handen gedaan. Als je morst ga je gewoon je handen wassen.
Dat heeft me wel aan het denken gezet over besmetting en dergelijke. Het is nu ook niet dat daar mensen constant wat ergs oplopen en je ziet heus niet welk bloed nu gevaarlijker is dan het andere.
Als je met serum werkt, zie je zelfs niet meer dat het bloed is en denk je er ook zo niet bij na. 
Het zal dus allemaal wel meevallen hoor, met dat besmet raken.  Anders zouden ze daar met bakken neer moeten vallen.

Ik heb trouwens gewoon een wildschaar. RVS met handvaten zoals goede keukenmessen.  Maar ik moet dan ook nooit echt harde zaken doorknippen, want daar kunnen de katten ook niets mee.
Een goed keukenmes is gewoon een zwaar mes en dat kost geld, maar daar kan je ook mee voort. Op voorwaarde dat je een manier vind om het scherp te houden.
Weet je dat de grootste veroorzaker van sneden in je vingers net is doordat het mes niet vlijmscherp is? Daardoor kan je inderdaad uitschieten of je moet meer moeite doen om te snijden en daardoor kan je controle verliezen. Bij een echt scherp mes moet je alleen zien dat je vinger er niet onder zit.  Verder doet het mes zijn werk en zal je niet uitglijden. 
Tis wel even wennen om goed op te letten waar je je vingers houdt, want als je er dan in zit, zit het er ook meteen goed in natuurlijk...  Heb zo ook eens een deel van mijn vinger mee gehad bij het gras snijden voor mijn konijnen.
Bij het barfen heb ik me nog niet gesneden, een enkele keer een klein sneetje bij het uitbenen van kippenpoten.  Verder niet, ook niet bij portioneren. Maar ik barf dan ook nog maar een half jaar.  Ik probeer mijn messen ook wel scherp te houden.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 14 sep 2012, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2458399
Hmmm, ik neem aan dat dit in een gekoelde ruimte plaatsvind ?

Ik heb met een warme dag hier ook wel eens pens gesneden  :-X
allemaal vliegen erbij
en een paar snijwondjes in de handen.
Ik maakte me toch wel zorgen . :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2458401
Daantje schreef: Hmmm, ik neem aan dat dit in een gekoelde ruimte plaatsvind ?

Ik heb met een warme dag hier ook wel eens pens gesneden  :-X
allemaal vliegen erbij
en een paar snijwondjes in de handen.
Ik maakte me toch wel zorgen . :-\
Maar vliegen brengen toch geen ziekten? Enkel maden...
Het is in het labo gewoon kamertemperatuur.  Sommige stalen worden overnacht in de koelcel bewaard, anderen niet. 
Door Envie
#2458402
''Ook regelmatig gebeurt het dat ik me prik aan diverse karkassen ''

Hier ook, de kuikentjes bijten nog wel eens  ;D
Door Annemarie Rijnveld
#2458415
Ik snijd vlees met een vlijmscherp keramisch mes, botwerk wordt gesnoeid zonder moeite met een snoeiert van Zwitsers merk met een dubbelklik, en verder heb ik een heel dure hakbijl die volgens de verkoper nooit geslepen hoeft te worden.
De hakbijl vind ik zelf ontzettend eng, ik heb iedere keer bij gebruik hiermee plaatjes van een afgehakte linkerhand.

Ik gebruik verder gewoon keukenhandschoenen of latex gevalletjes, en mijzelf met het vlijmscherpe mes toch weleens in de vingers gesneden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door