Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#2451144
Ook Maci gaat een eliminatiedieet beginnen. Op zijn 5 maanden ongeveer kreeg hij zijn eerste plekjes bij zijn pielie. We hadden er niks van gemaakt. Wel een keer hier na een homeo DA geweest en een goedje meegekregen wat wel hielp, iets met vitaminen. Ja hij is wat te gesloten en nee dat vinden wij niet tof nee. Nou af en toe had hij wel eens een plekje maar viel mee. Dan begon ie wel vaker met zijn achterpoten aan zijn ellebogen te krabben. Met ongeveer anderhalf jaar kreeg hij zijn 2e vachtwissel en die verliep wat stroefjes, beetje kaal zeg maar maar goed dat kan bij newfs. We gaven eerst kivo maar zijn overgestapt naar barf.
Op een dag toen hij een jaar of 3 was had hij zijn achterkant zo kapot gebeten en alles was zo geinfecteerd dat hij niet eens meer op eigen kracht kon opstaan of lopen. Naja weer wat vitamine en AB gehad. Ook werd er gezegd schimmel, gebasseerd op hoe het eruit zag, maar dat zegt dus niks. Later zijn we met hem naar Tannetje geweest, afschraabsel kwam niks uit, een bloedtest gedaan en daar kwamen wat mijten allergien uit, Artuvetrin gespoten een jaar lang maar hielp niet afdoende. Ook nog chinese kruiden erbij. Het is in ieder geval zodanig dat hij zichzelf niet helemaal kapot bijt meer. Ook cushing testen gedaan omdat er wat verhoogde AF waarden waren, maar dat was het ook niet. Vorig jaar rabies enting gehad en toen op vakantie was het erger, maar nu ook na dat warme weer is het weer mis. Vermoedelijk heeft ie dus ook een voedselallergie. Enige moment dat hj de afgelopen jaren echt vrij was was afgelopen winter in die droge -20 graden periode. Dus we gaan elimineren. De pest is alleen dat ie verwend is en er geen diersoort is wat hij nog niet heeft gehad. Ja ok zijn er wel maar die zijn dan niet kompleet te maken.

We gaan hem dan maar op lam elimineren om mee te beginnen. Ik hoop dat het een goede keuze is.
Want daarvan kan ik krijgen: staartjes, ribben, spier, lever, nier, hart en pens. Daarnaast ook nog longen om te drogen. Nou dat lijkt me dan aardig compleet, voor de rest mag ie dan niks.

Hier wat filmpjes om te zien hoe meneer er aan toe is.
rug:

buik:



Ik hoop zo dat we met elimineren resultaat kunnen bereiken, anders weet ik het ook niet meer  :( Maar goed even ervan uit gaan dat het wel werkt  :)
Door nienk
#2451217
vervelend dat ie alles al gehad heeft!

is er ook niet iets wat hij niet zoveel gegeten heeft? denk dat de kans dat hij er allergisch voor is kleiner is als hij het minder vaak gegeten heeft. (maar weet niet of dat ook zo is hoor)

als je wel lam pakt, dien je pens als aparte diersoort te beschouwen ivm de eventueel nog minimaal aanwezig maag inhoud.

wat je ook kan doen (er is volgens mij iemand hier op t forum die het zo gedaan heeft) is 'omgekeerd' elimineren. dus je hebt het menu wat je nu voert, en dan laat je steeds 1 diersoort weg en kijk je of dat verschil maakt.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2451227
Daarom zijn we bij lam uitgekomen, daarvan krijgt hij alleen pens en af en toe lever en soms lamsstaartjes maar niet continue.
Ja is best moeilijk want van die ene diersoort moet er toch orgaan ed beschikbaar zijn. En ja van die soorten heeft hij alles al gehad.

Hij heeft best veel soorten op zijn menu staan, andersom ben ik denk ik langer bezig, voor mijn gevoel dan.

Over pens twijfel ik inderdaad ook nog, misschien ook maar helemaal weglaten
Door JoNoMo
#2451356
Jopie had dus ook altijd in de zomer vreselijke plekken,jammer genoeg kwam ik er vrij laat achter dat het kwam door de weil enting.
De zomer daarop geen weil enting en ook geen plekken.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2469261
Zo inmiddels 1,5 weken bezig. Mwoah zal wel te vroeg zijn om veranderingen waar te nemen neem ik aan? Vandaar de 6 weken zeker?
Best moeilijk want ook nu juist is de hooimijt actief en laat hij daar nou ook allergisch voor zijn.  Hij is eigenlijk een grote wandelende korstenbende.
Gelukkig eet hij zijn eten wel goed op.
Door nienk
#2470001
[quote="Kaio"]
Zo inmiddels 1,5 weken bezig. Mwoah zal wel te vroeg zijn om veranderingen waar te nemen neem ik aan? Vandaar de 6 weken zeker?
Best moeilijk want ook nu juist is de hooimijt actief en laat hij daar nou ook allergisch voor zijn.  Hij is eigenlijk een grote wandelende korstenbende.
Gelukkig eet hij zijn eten wel goed op.
[/quote]

het duurt inderdaad even voordat alle (voedings)allergie ellende zijn lijf uit is. ik zie een eliminatie dieet ook als een soort van 'super'ontgiften. Reus ging, ondanks dat hij al een tijdje op alleen maar rauw stond, behoorlijk ontgiften toen we gingen elimineren. het zou dus kunnen dat Maci nu extra lijkt te reageren op de hooimijt omdat zijn lijf ook bezig is allerlei andere rotzooi naar buiten te werken.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2470474
Xerox scoorde ook hoog op de hooimijt bij de allergietest, maar heeft nu nergens last van... Misschien is Maci inderdaad aan het ontgiften?
Door eelke
#2470651
Duurt inderdaad laaaaaaaaaaaannngggggggggg.............

Elimineren is veeeeeeeeeeeeeeeeel geduld hebben. Joep is een jaar geleden gestart met elimineren. We hebben wat kleine pauze's tussendoor gehad, maar inmiddels staat hij nu pas op 4 soorten...waarvan ik twijfel over 1. Dus hup, vanaf volgende week weer een paar weken alleen op konijn....

Ik zou echt wachten tot alle kosten etc goed genezen is. Kan best lang duren... maar dan zie je tenminste wel wanneer een diersoort niet goed bevalt.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2471555
Het was al zwaar pet toen we begonnen, zie de filmpjes  :-X
Niet dat het nu beter is geworden, maar dat zou inderdaad aan ontgiften kunnen liggen. Hij heeft ietwat meer pus bij zijn ogen, niet schrikbarend overigens.
Ik hoop zo dat het wat gaat opleveren.
Ik vind het best lastig om conclusies te trekken daar hij ook omgevingsallergien heeft. Ik heb me trouwens vergist in de hooimijt, niet hooimijt maar copramijt, die schijnt einde zomer/herfst actief te zijn. En verder voor de meelmijt en farinaemijt. Deze 3 waren echt torenhoge uitslagen. Kathenepitheel, timotheegras en kropaar zouden mogelijk iets kunnen doen als ze veel in de omgeving voorkomen.

Maar goed vooralsnog even geduld hebben, al is dat verrekte moeilijk want zijn vacht laat met plukken los, daar waar de plekken zitten.
Door eelke
#2471557
[quote="Kaio"]
Het was al zwaar pet toen we begonnen, zie de filmpjes  :-X
Niet dat het nu beter is geworden, maar dat zou inderdaad aan ontgiften kunnen liggen. Hij heeft ietwat meer pus bij zijn ogen, niet schrikbarend overigens.
Ik hoop zo dat het wat gaat opleveren.
Ik vind het best lastig om conclusies te trekken daar hij ook omgevingsallergien heeft. Ik heb me trouwens vergist in de hooimijt, niet hooimijt maar copramijt, die schijnt einde zomer/herfst actief te zijn. En verder voor de meelmijt en farinaemijt. Deze 3 waren echt torenhoge uitslagen. Kathenepitheel, timotheegras en kropaar zouden mogelijk iets kunnen doen als ze veel in de omgeving voorkomen.

Maar goed vooralsnog even geduld hebben, al is dat verrekte moeilijk want zijn vacht laat met plukken los, daar waar de plekken zitten.
[/quote]

:bigarmhug: het is ook echt heel rot!
Ook bij Joep was in op een gegeven moment ten einde raad... zo veel plekken, zielige hond. Het duurt ook allemaal zo lang... hopelijk knapt hij snel weer een beetje op.
Door Miranda 1
#2471594
Het ziet er wel hetzelfde uit als bij mijn Berner. Zag ik het goed dat het haar op zijn buik ook wat doffer is dan de rest? Dat had mijn Berner in ieder geval. Op een gegeven moment was zijn buik bijna kaal en zijn hele vacht dof en lelijk. Ook die schilvers die jouw hond op zijn rug heeft had mijn Berner ook.

Bij mijn berner wist ik zeker dat het een voedselallergie was. Dus iom Tannetje eerst zijn voedsel aangepakt, dus eliminatiedieet. En als hij dan nog jeuk zou blijven houden dan moest ik terug komen voor meer onderzoeken voor omgevingsdingen. Maar hij doet het super op Barf. Na 1 jaar heb ik al iets van 7 diersoorten.

Het is natuurlijk niet ideaal om te elimineren als je hond al zowat alles heeft gehad. Aan de andere kant als het rustig wordt op lam en dat je basis is. En je geeft er dan een diersoort bij en hij krijgt jeuk kun je wel de conclusietrekken dat het van dat nieuwe diersoort komt. Het is alleen lastig dat als hij jeuk blijft houden je niet 100% zeker weet of het door het lam of iets anders komt.

Bij mijn Berner duurde het ook wel even voordat het over was. Gelukkig was hij nog erg jong, 1 jaar dus viel het ontgiften mee. Of hij had dat al gehad toen ik van brok over ging op kvv zonder dat ik het door had.

Veel succes met je beer.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2471673
Ja zijn vacht op zijn buik is idd doffer en grijzig en wat "korreliger" van structuur.
Hij heeft trouwens ook overal wondjes, daar komen ook schilfers vanaf. Die "wondjes" zijn er gewoon, niet van bijten of zo.
En daar vallen dus ook de plukken haar uit. Helaas heeft hij ook veel op zijn hals, waardoor ik hem maar een paar keer zijn halsband maar afgedaan heb bij wandelingen, had ie echt last van (gelukkig kan ie tegen been aangeplakt volgen, want ja mag eigenlijk niet he)
Door Miranda 1
#2471719
Ja bij mijn berner wat de structuur ook anders.

Gelukkig had mijn Berner niet echt wondjes. Alleen wat kleine bijt wondjes. Hij heeft wel een keer 2 grotere wonden gehad na het eten van paardenstront. Maar verder niet gelukkig. Wel vervelend als het ook op de plek van zijn halsband is.

Succes
Door eelke
#2472023
[quote="Kaio"]
Ja zijn vacht op zijn buik is idd doffer en grijzig en wat "korreliger" van structuur.
Hij heeft trouwens ook overal wondjes, daar komen ook schilfers vanaf. Die "wondjes" zijn er gewoon, niet van bijten of zo.
En daar vallen dus ook de plukken haar uit. Helaas heeft hij ook veel op zijn hals, waardoor ik hem maar een paar keer zijn halsband maar afgedaan heb bij wandelingen, had ie echt last van (gelukkig kan ie tegen been aangeplakt volgen, want ja mag eigenlijk niet he)
[/quote]

Net de filmpjes bekeken, en het ziet er precies hetzelfde uit als bij Joep is, in mindere mate. Op z'n top stond ie vol met zulke plekken;
Links die punt is zijn knie zeg maar, dus dit is binnenkant heup, hij ligt op zijn rug. (zijn piel staat er rechts net niet op) die ontstoken ook steeds
Afbeelding

En iets minder erg zijn het allemaal zulke plekken; rond, met schilfers, soms rood in het midden, verder zwart, en het haar valt er uit, hoewel bij Maci is het niet zwart he?;
Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik het bij Maci wel een stuk minder schrikbarend vind dan je typt  :-* ik dacht echt dat zijn vacht helemaal weg was op zijn rug zeg maar. Hoewel het echt heel rot is. Vooral die schilfers zijn herkenbaar, ruikt het ook een beetje vreemd bij hem?
Verder vond ik opvallend, je kunt bij zijn vacht gewoon alles met je handen opzij doen, bij Gijs kan dat niet. Heeft hij altijd zo weinig, en je andere newfs? Of Gijs heeft gewoon weer een dikke vacht, kan ook.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door